2024-12-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Kan inte tolka ditt inlägg annat än att du försöker göra en poäng av att btc inte kan ha ett värde, av anledningen att dess värde kan mätas i fiat? Tolkar jag dig rätt?

Bitcoin är oberoende av fiat och du har turkisk lira som ett gott exempel.
Jag har inte sagt att BTC inte har något värde alls, bara ett väldigt lite jämfört med vad bitcoin kommer ha.

Hur menar du att turkiska liran visar vad du påstår?
Citera
2024-12-11, 15:55
Medlem
Citat:
Kan inte tolka ditt inlägg annat än att du försöker göra en poäng av att btc inte kan ha ett värde, av anledningen att dess värde kan mätas i fiat? Tolkar jag dig rätt?

Bitcoin är oberoende av fiat och du har turkisk lira som ett gott exempel.

Hur får du tag i bitcoin utan Fiat?
Bitcoin har hittills varit 100% beroende av fiat,men bitcoin hardcore folk käftar alltid emot och säger att bitcoin kommer ta över helt.

Ser absolut att bitcoin kommer bli mer populärt som investering och reserv, men knappast som betalmedel då det är dyrt och långsamt att skicka.
Citera
2024-12-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Bitcoin har hittills varit 100% beroende av fiat,men bitcoin hardcore folk käftar alltid emot och säger att bitcoin kommer ta över helt.

Ser absolut att bitcoin kommer bli mer populärt som investering och reserv, men knappast som betalmedel då det är dyrt och långsamt att skicka.
Bitcoin som reserv är en oxymoron. Vad menar du det skulle göra för skillnad om världens centralbanker lägger till BTC (!) som godkänd reservtillgång? Varför står det bitcoin a peer to peer digital cash system i protokollet och inte a reserve asset tror du för. Det finns implementationer som är ärliga och lojala med protokollet ända tillbaka till 2009…
Citera
2024-12-11, 18:29
Medlem
Citat:

Om du tänker några steg framåt så är det tydligt att det troligaste är att fiatvalutorna försvinner och att bitcoin så småningom blir hela världens monetära bas.

Tänker du dig att fiatpengarna kommer att finnas för alltid eller åtminstone i flera hundra år och kunna samexistera med bitcoin? Hur skulle det gå till i så fall?
Citera
2024-12-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du tänker några steg framåt så är det tydligt att det troligaste är att fiatvalutorna försvinner och att bitcoin så småningom blir hela världens monetära bas.

Tänker du dig att fiatpengarna kommer att finnas för alltid eller åtminstone i flera hundra år och kunna samexistera med bitcoin? Hur skulle det gå till i så fall?

Jag såg i och för sig någon som spekulerade om att vi kan få som något slags parallellsamhällen, ett för bitcoinägare och ett lägre skikt av folk som lever på fiat på existensminimum. Fiat pengarna får då en liknande funktion som matkuponger i USA har i dag.

Det troligaste är enligt min mening dock att ingen kommer att arbeta för eller sälja saker för fiat i framtiden.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-11 kl. 18:43.
Citera
2024-12-11, 19:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Detta är en så urbota korkad religiös övertygelse att det får flat earthers att framstå som rationella.

Det finns exakt noll belägg för att tro på något dylikt. Du är helt förblindad av din religion. Det är tragiskt, komiskt och bisarrt samtidigt.
Citera
2024-12-11, 19:24
Medlem
Citat:
det troligaste är att fiatvalutorna försvinner och att bitcoin så småningom blir hela världens monetära bas.
Vad du tror och det troligaste är två helt skilda galaxer, bara så vi håller isär begreppen här.
Citera
2024-12-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Jag har inte sagt att BTC inte har något värde alls, bara ett väldigt lite jämfört med vad bitcoin kommer ha.

Hur menar du att turkiska liran visar vad du påstår?
Misstolkade dig i att du inte trodde på att ett värde kan existera alls.
Jag menar att bitcoins värde (x antal månadslöner) är oförändrad av att turkisk lira dött ut. Och skulle vara lika oförändrad av att någon annan fiatvaluta dog ut.

Citat:
Hur beroende är bitcoin av fiat om jag säljer min cykel i utbyte av btc?
Bara för att coinbase listar bitcoin i USD så hindrar det ingen annan att lista den i antalet kilo guld. Det finns ingen koppling bara för att man kan sätta ett pris i fiat.
Citera
2024-12-11, 19:33
Medlem
Citat:
Misstolkade dig i att du inte trodde på att ett värde kan existera alls.
Jag menar att bitcoins värde (x antal månadslöner) är oförändrad av att turkisk lira dött ut. Och skulle vara lika oförändrad av att någon annan fiatvaluta dog ut.

Hur beroende är bitcoin av fiat om jag säljer min cykel i utbyte av btc?
Bara för att coinbase listar bitcoin i USD så hindrar det ingen annan att lista den i antalet kilo guld. Det finns ingen koppling bara för att man kan sätta ett pris i fiat.
Saken är ju att BTC, förutom att det inte tillför mer än 4-7tps som mest eller enligt samma princip som centralbanker och affärsbanker använder reserver och krediter som pengar idag. Detta innebär att alla inte kan handla av varandra med BTC utan att konkurrera upp priserna per transaktion istället för som arbetsdelning skall fungera där konkurrens driver ner dessa vilket även bitcoin enligt protokollet gör.
Citera
2024-12-11, 19:59
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
https://pricedingold.com/european-stocks/

Intressant. Det som ser ut som en börsuppgång när värdet på aktier går upp är i många fall minus i köpkraft.
Citera
2024-12-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Intressant. Det som ser ut som en börsuppgång när värdet på aktier går upp är i många fall minus i köpkraft.
Varför är det relevant att mäta mot guld? Varför mäter du inte mot vete eller sportutrustning? Eller KPI(F?) bara…?
Citera
2024-12-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Saken är ju att BTC, förutom att det inte tillför mer än 4-7tps som mest eller enligt samma princip som centralbanker och affärsbanker använder reserver och krediter som pengar idag. Detta innebär att alla inte kan handla av varandra med BTC utan att konkurrera upp priserna per transaktion istället för som arbetsdelning skall fungera där konkurrens driver ner dessa vilket även bitcoin enligt protokollet gör.
Så är det, ingen kaffe latte kommer köpas med bitcoin onchain i framtiden om man inte vill bli ruinerad.
Men man kan skapa ett nytt nätverk, mindre decentraliserat och mera effektivt och sedan slå ihop flertalet transaktioner där med en enda onchain transaktion.

Även om det skulle bli ett fiasko (vilket jag långt ifrån tror) så kan bitcoin fortfarande fungera bra som ett store of value för större summor. Idag används bland annat fastigheter som SoV, det kostar mängder med tid och pengar att byta ägare för att växla till en mer likvid tillgång.
Plötsligt blev 2000kr för en transaktion som tar 30 minuter väldigt billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in