2024-12-10, 22:44
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analfapeten
Hur ska han förlora alla sina pengar menar du? Det är klart att alla aktier inte kommer utvecklas som förväntat men det räcker ju att några stycken gör det om man äger 20 olika aktier. Det blir hit eller miss men det krävs ju bara att man har fler hit än miss för att kapitalet ska öka när man har rejäl belåning.

Det finns en icke oansenlig risk of ruin när man köper förhoppningsbolag under hög belåning och samtidigt tar ut stora belopp ur portföljen för levnadskostnader.

Det räcker ju inte med att hans innehav ökar med snittet av börsens utveckling för att det ska gå ihop. Han måste långsiktigt ha en mycket bättre utveckling än de flesta professionella förvaltare kan prestera.

Nu är jag inte överintresserad av karln så det är möjligt att han har ett jättekapital som gör att han kan klara nedgångar och han överdriver hur små marginaler han har för att få lite extra uppmärksamhet, men om det han säger stämmer kommer han ju inte klara stora nedgångar i t.ex Hexatronic (ned 35% senaste kvartalet) hur länge som helst.
Citera
2024-12-10, 23:06
Medlem
Citat:
Det var väl den minst smickrande videon han gjort i mitt tycke när han uttryckte sina åsikter om andra youtubers, den borde han inte laddat upp, svårt att försvara hans agerande där tyckte själv det var riktigt osmakligt.

Bara att överleva en björnmarknad med sån belåning är ingen lek, hatten av att han fortfarande har en miljon eget kapital.

Han vågar iallafall drömma stort.
Siktar man på att tjäna tusenlappar, då tjänar man tusenlappar, siktar man på att tjäna miljoner, då tjänar man tillslut miljoner.

Det är ju uppenbart att han har riktigt grov ADHD där eftersom han flyttar fokus hela tiden på olika aktier, han säger det är för potentialens skull men jag tror mest det handlar om att han är uttråkad i sin arbetsfria tillvaro =)

Nej, jag säger inte att han är perfekt på något vis, men en frisk fläkt och underhållande bitvis och förtjänar definitivt inte massa hat, det gör ingen.
Har man inget positivt att säga, ska man hålla käft, men det är få som förstår det eftersom man ser negativa inlägg precis överallt på alla plattformar, oavsett forum.
Håller med, gillade heller inte videon där han sågade sina YouTube konkurrenter, kändes onödigt att uttala sig på det sättet!
Jag undrar hur han gör om någon som betalar för hans videor säger nåt som inte passar analytikern? Kan han säga upp medlemskapet åt vederbörande då?
Så han kanske kan välja vem som ska titta..
Jag har följt han lite för att man är nyfiken på hur det ska gå med såna risker med både aktier och så tung belåning, men jag kommer inte lägga 99 kr i månaden.
Såg nu att han redan tappat runt 100 prenumeranter.
Citera
2024-12-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekongo74
Håller med, gillade heller inte videon där han sågade sina YouTube konkurrenter, kändes onödigt att uttala sig på det sättet!
Jag undrar hur han gör om någon som betalar för hans videor säger nåt som inte passar analytikern? Kan han säga upp medlemskapet åt vederbörande då?
Så han kanske kan välja vem som ska titta..
Jag har följt han lite för att man är nyfiken på hur det ska gå med såna risker med både aktier och så tung belåning, men jag kommer inte lägga 99 kr i månaden.
Såg nu att han redan tappat runt 100 prenumeranter.

Vilken video? Länk?
Citera
2024-12-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Vilken video? Länk?
https://youtu.be/utM5BG2rPsQ?si=y5K7VRK5BYKC9MUW
Citera
2024-12-11, 00:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du kan ju inte påstå att han håller på och förlorar alla sina pengar när han levt på det i snart fem år och flera av aktierna han äger står inför ljusare tider med bättre konjuktur och räntesänkningar runt hörnet.
1. Han lever på patreon- och Youtube-pengar. Resten har han tagit ut från sin portfölj som idag inte är mer värd än 1 mkr. Om man investerat hela sitt liv och inte ens är god för 1 mkr när man är i 50-årsåldern är man inte en skicklig investera, utan en idiot.
2. Hans aktier kanske står för ljusare tider men eftersom han är belånad upp över öronen spelar det ingen roll om de fortsätter att förlora i värde. Till slut kommer banken tvångssälja det han har kvar och hans portfölj kommer ha ett minusvärde.
Citat:
BHG, Transtema och Hexatronic är ju tre aktier som har potential att fördubblas inom ett-två år bara för att ta några.
Det har du ingen aning om.
Citat:
Vi såg ju hur BHG lyfte sådär 35% på en medioker rapport med bättre guidning.
Hur ska han förlora alla sina pengar menar du? Det är klart att alla aktier inte kommer utvecklas som förväntat men det räcker ju att några stycken gör det om man äger 20 olika aktier. Det blir hit eller miss men det krävs ju bara att man har fler hit än miss för att kapitalet ska öka när man har rejäl belåning.

Det är ju upp till var och en att göra en analys, han säger ju rakt ut, gör inte som jag.
De som väljer att göra som AA och som förlorar pengar, hade förlorat dom på en annan dålig trade ändå eftersom man väljer att lyssna på andra istället för att göra sina egna analyser, det klassiska buy high, sell low.
Ungefär som alla som hoppar på krypto nu, när vi som köpte billigt har sålt av i väntan på nedgången.
Tålamod är vad som gör dig rik, inte några snabba investeringar som folket verkar tro.

Man har ju eget ansvar för sina pengar och det är ju rätt uppenbart att de flesta inte har på börsen att göra eftersom man säljer till förlust många gånger, för att man inte gjort sin analys.
De flesta verkar inte förstå att hur bolaget går och hur aktien går, är två helt skilda saker.

Jag har all förståelse för dom som inte uppskattar AA eller hans investerande, men varför håller man inte bara käften och sköter sitt egna istället för att spy galla på varje front.
Blir man lyckligare av att häckla? Obegripligt.
Jag häcklar inte honom. Jag varnar bara folk från att ta inspiration av honom.
Citera
2024-12-11, 08:02
Medlem
Om man kallar kallar AA en skicklig investerare så kan man inte vara särskilt kunnig själv.
En skicklig investerare gifter sig inte med aktier, vilket han gjort, oavsett vad han själv säger.

En skicklig investerare har koll på USA-börsen och hade inte missat det sjuka rally vi haft där i vissa sektorer i år.
Tex borde han positionerat sig i amerikanska small caps när Trump vann valet.
Istället sitter han och köper Nobia (IGEN) för att han saknar den.
Om man ska leva på detta så lär man vara sjukt mycket mer kunnig, påläst och flexibel. Man kan inte bara köpa aktier som kanske stiger inom två år.
Man kan aldrig bli en skicklig investerare om man är fyrkantig, narcissistisk och tjurskallig.
Snarare bör man vara ödmjuk och öppensinnig.

Jag har gjort 55% i år utan belåning och det har inte ens varit svårt. Och jag är inte ens en skicklig investerare 😅
Meta, Palantir, Amazon, Texas Roadhouse, Paypal, Robinhood etc etc..
AA verkar inte ens ta notis av vad som händer utanför hans portfölj.
Senast redigerad av Cobrakai80 2024-12-11 kl. 08:13.
Citera
2024-12-11, 08:58
Medlem
Pengabingens avatar
Narcissmen är påtaglig i hans videor, man häpnar, samtidigt som han sitter mycket ensam och inte odlar sin sociala förmåga så blir det bara värre och värre. Killen borde skaffa ett vanligt jobb för att utsätta sig för livet. Påtalar man minsta lilla i kommentarer så plockas man bort, kvar blir bara sekten med sina sjuka fantasier. Investeringarna är katastrof och långsiktighet lyser med sin frånvaro.
Citera
2024-12-11, 10:16
Medlem
jack.danielss avatar
Ibland lockas man att titta på folk som tiltat! AA är väl ett bra exempel! Vad som är fascinerande är hur lite konkreta råd eller tips det kommer från honom? Eller sparar han de konkreta analyserna till patreon?
Citera
2024-12-11, 10:40
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ibland lockas man att titta på folk som tiltat! AA är väl ett bra exempel! Vad som är fascinerande är hur lite konkreta råd eller tips det kommer från honom? Eller sparar han de konkreta analyserna till patreon?

Nu har jag sett några klipp, och det verkar bara som att han fångar fallande knivar eftersom "marknaden alltid har fel" och sedan motiverar aktievalen med "världen behöver fiber" (Hexatronic) osv. När det kommer kvartalsrapporter (dåliga) så betyder det alltid att marknaden överreagerar, har fel, och då ska man köpa. Synen på nedgångar är också intressant. Han är glad när han blir tvångslikviderad och tvingas sälja aktier. Då hävdar han att han kan "köpa billiga aktier som ändå kommer 2-3x på sikt, så han är en vinnare på att tvingas sälja aktier". Märklig karl.
Citera
2024-12-11, 15:51
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobrakai80
Om man kallar kallar AA en skicklig investerare så kan man inte vara särskilt kunnig själv.
En skicklig investerare gifter sig inte med aktier, vilket han gjort, oavsett vad han själv säger.

En skicklig investerare har koll på USA-börsen och hade inte missat det sjuka rally vi haft där i vissa sektorer i år.
Tex borde han positionerat sig i amerikanska small caps när Trump vann valet.
Istället sitter han och köper Nobia (IGEN) för att han saknar den.
Om man ska leva på detta så lär man vara sjukt mycket mer kunnig, påläst och flexibel. Man kan inte bara köpa aktier som kanske stiger inom två år.
Man kan aldrig bli en skicklig investerare om man är fyrkantig, narcissistisk och tjurskallig.
Snarare bör man vara ödmjuk och öppensinnig.

Jag har gjort 55% i år utan belåning och det har inte ens varit svårt. Och jag är inte ens en skicklig investerare 😅
Meta, Palantir, Amazon, Texas Roadhouse, Paypal, Robinhood etc etc..
AA verkar inte ens ta notis av vad som händer utanför hans portfölj.
Det har inte behövts jättemkt efterforskning för att kunnat göra sig en hacka på usabörsen, 200k blev 300k.
Citera
2024-12-12, 13:03
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Nu har jag sett några klipp, och det verkar bara som att han fångar fallande knivar eftersom "marknaden alltid har fel" och sedan motiverar aktievalen med "världen behöver fiber" (Hexatronic) osv. När det kommer kvartalsrapporter (dåliga) så betyder det alltid att marknaden överreagerar, har fel, och då ska man köpa. Synen på nedgångar är också intressant. Han är glad när han blir tvångslikviderad och tvingas sälja aktier. Då hävdar han att han kan "köpa billiga aktier som ändå kommer 2-3x på sikt, så han är en vinnare på att tvingas sälja aktier". Märklig karl.

Den strategi som han tillämpar förefaller inte ha varit framgångsrik efter vidare egen analys av hans ekonomiska situation.
En "aktieanalytiker" med ca tre decennier av erfarenhet på finansmarknaden bör, givet en rimlig tillämpning av ränta-på-ränta-effekten sedan 1990-talet, ha ackumulerat ett kapital i storleksordningen 15–20 miljoner kronor.

Det är visserligen påstått i en video att han överträffar börsens avkastning med god marginal. För beräkningen nedan har dock en mer konservativ ansats tillämpats, baserad på en årlig genomsnittlig avkastning om 15 %.

Ränta per år: 15%
Månadssparande: 0
Startbelopp: 250 000 kr
Investeringshorisont: 30år

Detta resulterar i ett beräknat kapital om 16 552 942 kronor, baserat på ovanstående antaganden och parametrar.

Kalkylator nedan:
https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Citera
2024-12-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Den strategi som han tillämpar förefaller inte ha varit framgångsrik efter vidare egen analys av hans ekonomiska situation.
En "aktieanalytiker" med ca tre decennier av erfarenhet på finansmarknaden bör, givet en rimlig tillämpning av ränta-på-ränta-effekten sedan 1990-talet, ha ackumulerat ett kapital i storleksordningen 15–20 miljoner kronor.

Det är visserligen påstått i en video att han överträffar börsens avkastning med god marginal. För beräkningen nedan har dock en mer konservativ ansats tillämpats, baserad på en årlig genomsnittlig avkastning om 15 %.

Ränta per år: 15%
Månadssparande: 0
Startbelopp: 250 000 kr
Investeringshorisont: 30år

Detta resulterar i ett beräknat kapital om 16 552 942 kronor, baserat på ovanstående antaganden och parametrar.

Kalkylator nedan:
https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/

Gubben är ett skämt, världsbäst, bättre än alla andra, bäst på att skådespela m.m
Så blir det när man sitter på sin kattvind helt isolerad från världen med några diagnoser i hjärnan.
Jag skulle nästan vilja och kan faktiskt dra det så långt som att han är carl fredrik alexander rasks motsvarighet till aktie-youtube. Drama ska skapas, och nu ska han skyffla in storkovan i att ALLA måste betala.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2024-12-12 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in