2024-12-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är problem med 5.56 också:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarets-nodlosning-akutkoper-15-000-automatvapen-fran-usa

Här panikköper man M4A1 från USA.

I det närmaste att beteckna som grovt tjänstefel, jag hoppas att journalisterna fortsätter att gräva i det där.
Average cost per unit för en M4A1 är 700 dollar i militärt bruk, det innebär alltså minst en kostnad 105 miljoner kronor för något som inom kort inte ska fortsätta vara i bruk i försvarsmakten, hårresande siffror.
Som vanligt slösar den mycket bortskämda svenska försvarsmakten bort skattebetalarnas pengar, finns många exempel på det genom åren.
Citera
2024-12-10, 20:23
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
I det närmaste att beteckna som grovt tjänstefel, jag hoppas att journalisterna fortsätter att gräva i det där.
Average cost per unit för en M4A1 är 700 dollar i militärt bruk, det innebär alltså minst en kostnad 105 miljoner kronor för något som inom kort inte ska fortsätta vara i bruk i försvarsmakten, hårresande siffror.
Som vanligt slösar den mycket bortskämda svenska försvarsmakten bort skattebetalarnas pengar, finns många exempel på det genom åren.

Struntprat. De där kommer vi har fortsatt användning av. Betänk att vi åter bygger upp ett försvar till stor del baserat på värnpliktiga. Vi behöver därför ha mycket mer materiel i lager än vad som används för den ordinarie verksamheten: grund- respektive repetitionsutbildning för en del av organisationen.
Citera
2024-12-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Struntprat. De där kommer vi har fortsatt användning av. Betänk att vi åter bygger upp ett försvar till stor del baserat på värnpliktiga. Vi behöver därför ha mycket mer materiel i lager än vad som används för den ordinarie verksamheten: grund- respektive repetitionsutbildning för en del av organisationen.

Du har uppenbart inte den mentala kapaciteten för att förstå vidden av detta. Sveriges försvarsmakt ska inte ersätta Ak4/5 med M4A1, den uppgiften har gått till SAKO som inte kan levererera den volym inom närtid som försvarsmakten önskar.
Därför har det uppstått ett interimsbehov av automatkarbiner och försvarsmakten har nu plötsligt fått lägga ut en onödigt hög summa pengar eftersom man väntat alldeles för länge för att utvärdera och beställa en ersättare till befintliga AK och man uppenbart inte räknade med att konkurrenterna kan överklaga beslutet, vilket är nu det som skett, lär dig något din tomte.
Citera
2024-12-10, 20:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Du har uppenbart inte den mentala kapaciteten för att förstå vidden av detta. Sveriges försvarsmakt ska inte ersätta Ak4/5 med M4A1, den uppgiften har gått till SAKO som inte kan levererera den volym inom närtid som försvarsmakten önskar.
Därför har det uppstått ett interimsbehov av automatkarbiner och försvarsmakten har nu plötsligt fått lägga ut en onödigt hög summa pengar eftersom man väntat alldeles för länge för att utvärdera och beställa en ersättare till befintliga AK och man uppenbart inte räknade med att konkurrenterna kan överklaga beslutet, vilket är nu det som skett, lär dig något din tomte.

Men 15 000 M4A1 kan väl alltid vara bra att ha?

Man kan ana sig till att det är HV som då får dessa i st f AK24. Då kommer de att fortsätta att finnas i den organisationen lång tid. Eftersom HV helt skilt från övriga armén så spelar det ingen roll att det är olika bössor.

Med SAKO är det problem med produktionskapacitet och även med något juridiskt där H&K är motpart, även om det senare nog är för AK25.

För AK25 är det nog AK4 Filip som är gap-filler.
Citera
2024-12-10, 20:43
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Jag brukar vanligtvis inte besvara förolämpningar från personer som saknar självbehärskning och/eller är uppenbart svagsinta.

Men för att bemöta sakinnehållet:
Vi kommer naturligtvis inte köpa fler vapen än vad som krävs. Inköp av interimsvapen innebär alltså att vi i slutändan köper färre ak24 från Sako. Kostnadsmässigt är det bedömt samma kostnad per individ det rör sig om. Uteffekten blir jämförbar då det i slutändan är ett vapen främst för självförsvar - soldaten skapar primärt verkan genom andra system.

Men visst hade det varit bättre i teorin om man fattat bättre beslut tidigare. Men det här är en bra hantering av ett svårt läge.
Citera
2024-12-10, 20:47
Medlem
Ak5 kommer att byggas på licens i Indonesien i semi. Jag tror produktionen redan är igång.

Kort video
https://youtu.be/46fEKsMyi78?si=cbaqO4kD627RSjzm
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-12-10 kl. 21:00.
Citera
2024-12-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ak5 kommer att byggas på licens i Indonesien i semi. Jag tror produktionen redan är igång.

Kort video
https://youtu.be/46fEKsMyi78?si=cbaqO4kD627RSjzm

Antar att du med Ak5 menad FN FNC, som AK 5 är en licenstillverkad variant av.
Citera
2024-12-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Antar att du med Ak5 menad FN FNC, som AK 5 är en licenstillverkad variant av.

Vat ej. Men den variant USA importerar är en "pistol" pga av märktliga regelverk för att skydda den egna vapenindustrin. En svensk/EU importör har inga problem att få hit hela vapen. (gevär)

Bläddra ner på denna sida så ser du deras produkter. Vet ej vilken som är mest lik AK5 - Det är enbart Sverige och Indonesien som fått licens av FN. Inga andra.
https://pindad.com/weapon
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-12-10 kl. 21:32.
Citera
2024-12-10, 21:46
Medlem
Skulle bli överlycklig om jag fick ersätta min AK4 med an M4, men jag antar att dessa bössor lär gå till reguljära försvaret.
Citera
2024-12-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men 15 000 M4A1 kan väl alltid vara bra att ha?

Man kan ana sig till att det är HV som då får dessa i st f AK24. Då kommer de att fortsätta att finnas i den organisationen lång tid. Eftersom HV helt skilt från övriga armén så spelar det ingen roll att det är olika bössor.

Med SAKO är det problem med produktionskapacitet och även med något juridiskt där H&K är motpart, även om det senare nog är för AK25.

För AK25 är det nog AK4 Filip som är gap-filler.

Svårt att tro på det, min gissning är att Sverige kommer att skänka de 15000 inköpta M4A1 till Ukraina efter interimsbehovet, time will tell.
Hursomhelst är det ett rejält underbetyg till försvarsmaktens planeringsförmåga, de framstår ju som rena amatörer.

Och ja, H&K har överklagat försvarsmaktens beslut att välja SAKO, vilket de uppenbarligen inte räknade med, som sagt, amatörer.
Citera
2024-12-10, 21:51
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag brukar vanligtvis inte besvara förolämpningar från personer som saknar självbehärskning och/eller är uppenbart svagsinta.

Men för att bemöta sakinnehållet:
Vi kommer naturligtvis inte köpa fler vapen än vad som krävs. Inköp av interimsvapen innebär alltså att vi i slutändan köper färre ak24 från Sako. Kostnadsmässigt är det bedömt samma kostnad per individ det rör sig om. Uteffekten blir jämförbar då det i slutändan är ett vapen främst för självförsvar - soldaten skapar primärt verkan genom andra system.

Men visst hade det varit bättre i teorin om man fattat bättre beslut tidigare. Men det här är en bra hantering av ett svårt läge.

8000 kr per bössa tycker jag är billigt, så det kan vara skäl nog att pynta något 100-tal miljoner för 15 000 bössor.

Ammunitionen är ju samma, vapnet är snarlikt AK24 och det är nog ungefär lika bra som AK24.

Det skulle faktiskt kunna vara så enkelt som att man fått nys om dessa 15 tusen och då slängt in ett bud på partiet ifråga.
Citera
2024-12-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Skulle bli överlycklig om jag fick ersätta min AK4 med an M4, men jag antar att dessa bössor lär gå till reguljära försvaret.

Köp en MG59 på jaktlicens. Rekylen är inte ens hälften. Kostar 7000-8000 i Polen. AK4an är tung och sparkar som en häst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in