Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-10, 19:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Med "i bakgrunden" menar jag sådant som inte finns med i Gunilla Thunbergs transkribering av LAC-bandet. Så "han vart skjuten" är definitivt i bakgrunden. Vem som säger det och var denne då befinner sig är en annan fråga.

https://wpu.nu/images/c/c8/Ann-1993-07-02-JE27000-00_LAC_Bandet_Transkribering.PDF

Om du är otålig kan du ju dra ner på pladdrandet här i tråden och istället göra ett par knop med att försöka ta reda på hur man kan gå tillväga med en jämförande ljudforensisk analys. Visserligen ligger väl bevisbördan på dem som påstår att det är Engströms röst, men ändå kan du ju såga dem genom att forensiskt påvisa att det troligen inte är Engströms röst.

Det har jag redan gjort tidigare idag: JA är uppe i varv när han säger "han vart skjuten", går ner något med "därför att" och planar ut i "vi hörde bara ett skott". Det kan bara komma från någon inne i bilen.

Säga vad man vill om SE, den allestädes närvarande och allestädes osynlige ...

Sittandes i chevan var han i vart fall inte.
Citera
2024-12-10, 19:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är nog den uppgiften som den övertaggade TP blandat ihop med att det verkligen förekom en razzia?
Eller så var rummet så kliniskt fritt från vapendelar och vapenfett att inte ens PH fick ökad puls av övningen?

Spännande ändå att säkerhetschefen hade nycklar till SEs rum enligt PH vilket tyder på att hemlighetsmakerierna om rummet är något överdrivna här i tråden.

Så låg tilltro har jag nog faktiskt inte till TP att han skulle ha PH framför sig, återge direkta citat från honom och ändå få det helt om bakfoten. Men Dalulven verkar pigg på idén.

Hela samtalet måste ju ha gått ut på att bekräfta om PH verkligen var inne eller inte.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-10 kl. 19:45.
Citera
2024-12-10, 19:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Intressant. Jag vet ärligt talat inte vem Matte är så jag kan inte uttala mig. Försöker undvika att doppa hela huvudet i MOP-träsket. Såg att någon föreslog honom bara.

Man kan så klart notera att KP hade alla möjligheter att låta NFC kolla på det här. Men han verkar inte ha varit så intresserad av att utreda sådant som skulle kunna peka bort från SE.

Jag ska se om jag kan göra ett omtag med AI-kollen själv.

Matte tolkade skenet från ett lysrör som att någon ställt om visaren på klockan, på Sabbatsberg.

En jättekonspiration som tycks innefatta hundratals människor ...

Det var sista gången som jag ställde mitt hopp till honom.

Sedan kom "scammen" med allas vår favorit-skjutjärnsjournalist Otto ...

Men ibland kan det bli intressant, som när han vrider upp reglagen så man kan höra en hysterisk LP:

"De har mördat min Olof!"

Hjärtskärande och Blade Runner-otäckt.
Citera
2024-12-10, 19:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så låg tilltro har jag nog faktiskt inte till TP att han skulle ha PH framför sig, återge direkta citat från honom och ändå få det helt om bakfoten. Men Dalulven verkar pigg på idén.

Det är nästan "Schrödingers katt" det här om PH har varit inne i SEs "förrättningsbox" på Skandia eller inte.

Märkligt nog så finns det ändå ingen riktigt substantiell information att dra ur det hela oavsett om PH var in eller inte.

Dalulven är väl bara trögtänkt som vanligt antagligen?
Citera
2024-12-10, 19:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Hela samtalet måste ju ha gått ut på att bekräfta om PH verkligen var inne eller inte.

Källkritik går före tron på auktoriteter.

All heder till TP, som lyfte upp den osannolika och bortglömda SE-teorin.

Men jämföra och tänka, det bör man göra på egen hand.

Står det samma sak i den andra upplagan av boken?
Citera
2024-12-10, 19:50
Medlem
Citat:
Det var kanske hundratals människor som överöste TP med olika graverande tips om varför SE var mördaren efter första utgåvan så dessa samlades ihop och blev åtta nya kapitel om varför SE var så extra skyldig till just mordet på OP i den andra utgåvan.

Tänk vilken pirrande tanke att somliga inte läst andra utgåvan än. Det är lite som att bara läsa Gamla testamentet i bibeln och sedan hoppa över den "Nya utgåvan".

Den här tråden är vel mer att räkna som apokryfa texter.

Men jag önskar faktiskt att nya författare kavlar upp ärmarna och dyker ner i fallet Skandiamannen.*

Och skulle gärna se att TP och Lampers ger det en chans till.

*
eller åtminstone återvänder till Sveavägen. Sydafrika, Säpo, polisen och CIA i all ära, men tror man får börja om från början igen.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-12-10 kl. 19:55.
Citera
2024-12-10, 19:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är nästan "Schrödingers katt" det här om PH har varit inne i SEs "förrättningsbox" på Skandia eller inte.

Märkligt nog så finns det ändå ingen riktigt substantiell information att dra ur det hela oavsett om PH var in eller inte.

Dalulven är väl bara trögtänkt som vanligt antagligen?

PH säger som bekant själv att uttalandet var för att locka polisen till att göra en husrannsakan, men Skoglund var inte så sugen på det pappersarbetet. Synd, för Linder verkade intresserad av att syna SE i sömmarna ett halvår senare.

Eftersom dörren var låst blev det inte av. Istället genomsöktes papperskorgen utanför kontoret.

(Varför hade han papperskorgen utanför, förresten?)

PH skulle ha vänt sig till vaktmästaren istället. Då hade han kunnat sköta det diskret ...
Citera
2024-12-10, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Även vaktmästare brukar ha nycklar till alla rum, om något skall åtgärdas.

Synd att inte PH gick den vägen ...

Ja vaktmästaren Hubet Falk stod utanför Grand när bion började och HF hade nycklar till alla lås...

Såg HF LOP utanför bion? Vem ringde HF då? (SE är det självklara valet och HF hade nyckeln till SBs vapenkassuner i källaren på Skandia.)

Hej och hå, snart har jag material nog att skriva en helt egen osannolik bok om MOP!
Citera
2024-12-10, 19:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja vaktmästaren Hubet Falk stod utanför Grand när bion började och HF hade nycklar till alla lås...

Såg HF LOP utanför bion? Vem ringde HF då? (SE är det självklara valet och HF hade nyckeln till SBs vapenkassuner i källaren på Skandia.)

Hej och hå, snart har jag material nog att skriva en helt egen osannolik bok om MOP!

Var Falk bekant med SE? PH hade ju kunnat dra till med vilken historia, om vilket rum som helst.

Detta eftersom "allnyckeln" går till, just det, alla rum.

Falk hade inte behövt få veta att det gällde Skandiamannens kontor.
Citera
2024-12-10, 19:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Den här tråden är vel mer att räkna som apokryfa texter.

Men jag önskar faktiskt att nya författare kavlar upp ärmarna och dyker ner i fallet Skandiamannen.

Och skulle gärna se att TP och Lampers ger det en chans till.

Skulle ett förlag verkligen satsa på ett sådant projekt? Ämnet är tämligen väl genomtröskat.

Då gäller det att ha något nytt att komma med. Sure! Om man fick tillgång till alla foton och allt material om SE som fortfarande existerar. Mest sannolikt att en redan beprövad, som TP, får det uppdraget.

Däremot en bok om Skandiahuset? Där kanske Henrik känner sig kallad ...
Citera
2024-12-10, 19:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Som jag skrev i det här inlägget
(FB) Skandiamannen
så är det intressant att Holmérs gäng började misstänka Engström trots att de felaktigt hängde en poplinrock på honom (den här sammanblandningen gav Engström senare falskt alibi) och av allt döma inte heller kände till Engströms skytte- och vapenbakgrund.

https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/

Klart han är outstanding som misstänkt, inte konstigt att det här är den enda MOP-tråden som det fortfarande finns lite liv i.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-10 kl. 20:24.
Citera
2024-12-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Skulle ett förlag verkligen satsa på ett sådant projekt? Ämnet är tämligen väl genomtröskat.

Då gäller det att ha något nytt att komma med. Sure! Om man fick tillgång till alla foton och allt material om SE som fortfarande existerar. Mest sannolikt att en redan beprövad, som TP, får det uppdraget.

Däremot en bok om Skandiahuset? Där kanske Henrik känner sig kallad ...

En bok om Skandiahuset hadde helt klart varit intressant. Skandiahuset och även biografen faktiskt.

Sen alla arkiv, allt material ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in