2024-12-10, 18:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Fråga

Hur snabbt dör man när luftvägarna är obstruerade? Hur snabbt blir man hjärndöd?

Svar

När luftvägarna är obstruerade kan en person snabbt drabbas av syrebrist. Vanligtvis kan en person klara sig utan syre i omkring 4 till 6 minuter innan hjärnskador kan börja uppstå. Om syrebristen fortsätter kan hjärndöd inträffa inom 10 minuter, men det kan variera beroende på olika faktorer, såsom personens hälsotillstånd och om det finns tillgång till syre på något annat sätt. Det är viktigt att söka omedelbar medicinsk hjälp vid tecken på luftvägsobstruktion.

Så, nu har du lärt dig nånting, så nej, det handlar inte om sekunder och dom var rimligtvis inte snabba i sitt agerande om det var en strypning.

Jag skrev nyss ett svar där jag skrev att det behöver inte vara en vanlig strypning. Det kan vara hängning, dvs skada på ryggmärgen. Då kan man dö väldigt snabbt. Eller att en artär i halsen upp till hjärnan kan ha skadats, så han kan blöda invärtes samtidigt som inget syre pumpar upp till hjärnan.

Sen tror jag det du citerar gäller vuxna människor. Inte säkert att det är samma sak med barn.
Citera
2024-12-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I Aftonbladet har ju rektorn uttalat sig om just reflexvästen. Att de inte förstod det farliga med den. Så det är uppenbart att den har bidragit till skadan.

Och det troliga är strypning. Jag har svårt att se hur en reflexväst kan orsaka att han faller från rutschkanan. Däremot har det genom åren varit ett antal strypolyckor på förskolor. Hakband till hjälmar, huvor med snöre och långa halsdukar. Och pojken hade ju på sig en trafikväst som inte alla lossnar vid tryck på halsen. Alltså inte en lekväst med kardborre.

Det behöver inte vara en ”vanlig” strypning. Det kan också ha varit så att struphuvudet skadats rejält, så han inte kunnat andas även efter att reflexvästen tagits bort. Eller att en artär upp till hjärnan klämts åt eller skadats vid strypningen, så inget blod kom till hjärnan. Alternativt att nacken gått av och ryggmärgen skadats vid strypningen, som vid en hängning.

Det är ju ett litet barn det handlar om. En liten hals som lättare går sönder. ❤️

Jag tror att personalen var snabbt på plats för att de såg honom kvävas. Att de direkt fick av honom västen och gjorde HLR.

Absolut, om man tänker sig att halsen var kvaddad/nacken bruten och att även när dom fått av västen så kom ingen syre till pojken så är uttalandet om att dom var snabbt på plats rimligt, om pojken blev strypt så tar det lång tid i det fallet att han 0% luft, ännu längre om han får lite granna iallafall, vilket totalt motsäger att dom skulle vara snabbt på plats.

Jag har svårt att tro att det finns NÅT i närheten av en rutshkana som man kan fastna i som skulle resultera i att nacken och struphuvudet kvaddas, pga av en väst.
Citera
2024-12-10, 18:25
Medlem
Citat:
Jag skrev nyss ett svar där jag skrev att det behöver inte vara en vanlig strypning. Det kan vara hängning, dvs skada på ryggmärgen. Då kan man dö väldigt snabbt. Eller att en artär i halsen upp till hjärnan kan ha skadats, så han kan blöda invärtes samtidigt som inget syre pumpar upp till hjärnan.

Sen tror jag det du citerar gäller vuxna människor. Inte säkert att det är samma sak med barn.

Ja och det stämmer för barn också, det kan vara en kortare tid men det är tal om flera minuter, inte sekunder. Det går ju att läsa om.
Citera
2024-12-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Eller Barnet var vilt och åkte med huvudet först?
Landade på ansiktet, slog sig rejält i huvudet eller skadade halsen ?

Min lillebror gjorde alltid de värsta grejerna när vi var barn och han slog sig ofta värst också. Som tur var för oss var vi inte på dagis före 6 års ålder.

Ja, absolut men hur skulle västen vara relevant i det sammanhanget?
Citera
2024-12-10, 18:27
Medlem
Jag hoppas rektorn få stå tillvars för detta.... Hoppas hon får ett rejält straff
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du skall inte inbilla mig att barn inte leker fast just inte ett visst klädesplagg är avsett för lek. Han kunde lika gärna ha fastnat med remmen till en hjälm som var avsedd för att skydda huvudet och var avsedd för att just förhindra allvarlig skada vid lek.

Nämen vad skönt då slipper alla som använder trafikvästar vid lek ansvar för barn är ju barn.

Massor av skolor har ju använt västarna felaktigt å inte fattat att det risken förrän nu.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja nån är ju skyldig till detta. Så fort går det inte att dö. Om inte barnet hade något medfött fel eller blodkärl som brast i hjärnan.

Om det finns minsta lilla spikhuvud eller annat nåt som reflexvästen kan fastna i, så kan han ha stryp-hängts. Dvs nacken knäcktes, ryggmärgen skadades. Och förmågan att andas lade av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Ja, absolut men hur skulle västen vara relevant i det sammanhanget?

Jag undrar om västen ens är orsaken ?
De verkar gissa på det nu men innan barnet är obducerat och utredningen är klar vet väl ingen exakt vad han dog av ?
Senast redigerad av Svempa2014 2024-12-10 kl. 18:33.
Citera
2024-12-10, 18:28
Medlem
Citat:
Om det finns minsta lilla spikhuvud eller annat nåt som reflexvästen kan fastna i, så kan han ha stryp-hängts. Dvs nacken knäcktes, ryggmärgen skadades. Och förmågan att andas lade av.

Jag har lekt med mina barn i liknande rutschkana. Finns inget att fastna i där.
Kanan i stål som visas på SVT.
Citera
2024-12-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Japp ;-)

Men hela olyckan är ju märklig och fruktansvärd tragisk !
Visst!! Hemskt är det ..kräv rättvisa för pojken!
Citera
2024-12-10, 18:30
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Det säger LF nu ja. Hur kan du vara så säker på att den informationen varit tydlig innan?
Är det rimligt att dela ut reflexvästar till ett helt dagis? Hur ska det funka när barnen är ute på promenad och springer iväg och leker i omgångar, reflexväst av och på x6x20 barn, dvs 120 klädbyten för en utedag?

Du tror att rektorn medvetet velat ha ihjäl barnet? Eller kan det vara så att personalen haft ett gott syfte med att låta barnen ha västarna?

Du är arg över det inträffade och det är mänskligt att sekundsnabbt vilja peka ut en syndabock (som du tom väljer att kalla "fitta"), men du är inte särskilt analytisk.

Istället kan du fundera över LF som ska vara proffs på riskbedömningar. I det borde ingå att man kalkylerat med att barn i reflexväst plötsligt springer iväg och leker och konstruera en säker reklamväst att dela ut, en som kan öppna sig. Men så har LF inte valt att göra. Kardborrevästar var väl för dyra eller hade LF helt enkelt otur när de tänkte.

Edit: Länsförsäkringar Dalarna:https://www.lansforsakringar.se/dala...ill-forskolor/
I skrivande stund inte ett ord om att de ej ska användas till lek men det ändras säkert närsomhelst.

Du har rätt i att jag inte tänker klart just nu, är så förbannad. Den njugga inställningen hos E. Zachrisson förvärrar det hela tio gånger om. Att Länsförsäkringar delar ut västar gratis och inte tydligt informerar om hur de ska användas är för jävla slött av ett försäkringsbolag. För övrigt är västarna inte säkra i trafiken heller, någon kan ju fastna. Borde inte finnas några västar utan kardborreband till barn överhuvudtaget.

Citat:
Som ett kundägt bolag arbetar vi med att förebygga skador och öka tryggheten för våra kunder. Ett sätt att öka tryggheten för barn i trafiken är att använda reflexväst. Det vet vi att förskolor är duktiga på. Därför kan nu förskolor och pedagogisk omsorg i Dalarna beställa reflexvästar kostnadsfritt för användning i deras verksamheter.
https://www.lansforsakringar.se/dala...ill-forskolor/

Edit
”Verksamheter” är ett luddigt begrepp i sammanhanget.
Senast redigerad av skoputs 2024-12-10 kl. 18:47.
Citera
2024-12-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Nämen vad skönt då slipper alla som använder trafikvästar vid lek ansvar för barn är ju barn.

Massor av skolor har ju använt västarna felaktigt å inte fattat att det risken förrän nu.

Som jag redan svarat någon annan så har man fokuserat på vilket klädesplagg som grabben hade på sig istf att konstatera att orsaken till den tragiska olyckan var att personalen har brustit i sin tillsyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in