Citat:
Ursprungligen postat av
Papahotel
Tja, vi vet att han åkte en rutchkana, det är väl allt vi vet? Och det spekuleras i om han troligtvis strypts av västen, men i media så skriver dom gång på gång att personalen var snabbt på plats, vilket indikerar att han slagit sig. Människor dör inte på 10 sekunder utan luft, snabbt på plats låter ju väldigt underligt om barnet dött av syrebrist, otroligt förlåtande anhöriga måste jag säga. Jag slås av hur flata och förstående människor i sverige är när deras barn dör när dom skall vara omhändertagna.
I Aftonbladet har ju rektorn uttalat sig om just reflexvästen. Att de inte förstod det farliga med den. Så det är uppenbart att den har bidragit till skadan.
Och det troliga är strypning. Jag har svårt att se hur en reflexväst kan orsaka att han faller från rutschkanan. Däremot har det genom åren varit ett antal strypolyckor på förskolor. Hakband till hjälmar, huvor med snöre och långa halsdukar. Och pojken hade ju på sig en trafikväst som inte alla lossnar vid tryck på halsen. Alltså inte en lekväst med kardborre.
Det behöver inte vara en ”vanlig” strypning. Det kan också ha varit så att struphuvudet skadats rejält, så han inte kunnat andas även efter att reflexvästen tagits bort. Eller att en artär upp till hjärnan klämts åt eller skadats vid strypningen, så inget blod kom till hjärnan och han kan blöda invärtes. Alternativt att nacken gått av och ryggmärgen skadats vid strypningen, som vid en hängning.
Det är ju ett litet barn det handlar om. En liten hals som lättare går sönder. ❤️
Jag tror att personalen var snabbt på plats för att de såg honom kvävas. Att de direkt fick av honom västen och gjorde HLR.