2024-12-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
"Det är en trafikväst som inte är avsedd för lek, enligt Länsförsäkringar som delar ut västar till förskolor.
– Vi har i god tro använt västarna för att det känts tryggt att göra det, säger Elisabeth Zachrisson, förskolans ordförande."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-pa-forskolan

Grejen med just den aktuella västen var väll att kardborren var dålig och åkte upp hela tiden, så att någon hade sytt igen den istället. Därav lossnade den inte när barnet fastnade.
Citera
2024-12-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Grejen med just den aktuella västen var väll att kardborren var dålig och åkte upp hela tiden, så att någon hade sytt igen den istället. Därav lossnade den inte när barnet fastnade.

Det var en trafikväst som inte ska användas vid lek. Läs gärna artikeln jag länka

Västen är en så kallad trafikväst. Den är ihopsydd i halsen, och går inte automatiskt upp genom exempelvis ett kardborreband, som på en lekväst.
Citera
2024-12-10, 17:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Som hag förstod det så var det att pojken fanns hängande i selen, således strypning. Men det är nog för tidigt att säga egentligen. Händelseförloppet efteråt tycker jag utifrån ett medicinskt perspektiv talar för strypning. Jag tror han blev hängandes en stund.
Personligen tror jag inte det påverkar hur jag ser på ansvarsfrågan.

Av respekt för anhöriga tycker jag vi kan släppa detta nu, tids nog blir det utrett.

Anhöriga har ju diskuterat detta med media så det finns ingen anledning att inte diskutera det i tråden. Bara det faktum att det finns en tråd och att du diskuterar i den visar ju att den »respekten« är åsidosatt.

Det tar naturligtvis längre tid vid en strypning än en hängning och självklart är det väsentligt att utreda varför det kunde ske. Om det är någon som mot gällande regler gjort något annat än att hålla koll är det givetvis en annan fråga än om det är för många barn i förhållande till de anställda.
Citera
2024-12-10, 17:06
Medlem
En tragisk olycka händer och hur reagerar man? I detta fall förbjuds i panik reflexvästarna på den ena förskolan efter den andra. Om grabben hade fastnat med stöveln hade naturligtvis stövlar förbjudits. Ungarna har haft västar på varenda förskola så länge jag minns och detta är den första allvarliga olycka som hänt.

För ett antal år sedan lekte ett barn på en kyrkogård och fick en gravsten över sig. Skulle med största sannolikhet aldrig ske igen. Men hur reagerar de ansvariga för landets kyrkogårdar? Jo, tvångsförankring av alla gravstenar i landet.

Nej, acceptera att tragiska olyckor kan ske och av många olika orsaker och grips inte av panik och inför en massa märkliga åtgärder.
Citera
2024-12-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
En tragisk olycka händer och hur reagerar man? I detta fall förbjuds i panik reflexvästarna på den ena förskolan efter den andra. Om grabben hade fastnat med stöveln hade naturligtvis stövlar förbjudits. Ungarna har haft västar på varenda förskola så länge jag minns och detta är den första allvarliga olycka som hänt.

För ett antal år sedan lekte ett barn på en kyrkogård och fick en gravsten över sig. Skulle med största sannolikhet aldrig ske igen. Men hur reagerar de ansvariga för landets kyrkogårdar? Jo, tvångsförankring av alla gravstenar i landet.

Nej, acceptera att tragiska olyckor kan ske och av många olika orsaker och grips inte av panik och inför en massa märkliga åtgärder.

I det här fallet har de använt västar som inte var avsedda för lek å det kommer bli väldigt svårt att slippa undan ansvar för. Otroligt sorgligt allting
Citera
2024-12-10, 17:09
Medlem
För en del år sedan var det en vuxen som stod vid övergångsställe med någon rem-väska som krokade i en svängande lastbil och omkom.
Det kan nog även hända en unge i reflexväst om det står ett gäng ungar vid en korsning.
Citera
2024-12-10, 17:12
Medlem
skoputss avatar
Citat:
"Det är en trafikväst som inte är avsedd för lek, enligt Länsförsäkringar som delar ut västar till förskolor.
– Vi har i god tro använt västarna för att det känts tryggt att göra det, säger Elisabeth Zachrisson, förskolans ordförande."

Citat:
– Om man kopplar västarna till att det skett en olycka, och det är så att de inte ska användas vid lek för att det finns en risk – då ska man självklart ta ställning till det då, säger hon.
– Det är jättebra om det blir en genomlysning. Om det är så att västarna är farliga så ska de ju inte användas vid lek.

Jävla fitta!

Det står ju i informationen att västarna inte ska användas vid lek! Elisabeth IQ fiskmås.

”Jättebra” med ”genomlysning”?! Ett barn har avlidit pga förskolans usla säkerhetstänk.

Jättebra, verkligen ..
Senast redigerad av skoputs 2024-12-10 kl. 18:11.
Citera
2024-12-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan

Tror inte det är fastställt att så har skett i det här fallet.
Citera
2024-12-10, 17:16
Medlem
Citat:
I det här fallet har de använt västar som inte var avsedda för lek å det kommer bli väldigt svårt att slippa undan ansvar för. Otroligt sorgligt allting

Du skall inte inbilla mig att barn inte leker fast just inte ett visst klädesplagg är avsett för lek. Han kunde lika gärna ha fastnat med remmen till en hjälm som var avsedd för att skydda huvudet och var avsedd för att just förhindra allvarlig skada vid lek.
Citera
2024-12-10, 17:25
Medlem
OlleLisss avatar
Helt idiotiskt att låta barnen leka med reflexvästar bara för att personalen är för lat att ta av dem/hålla koll på ungarna. Ingår inte riskminimering i utbildningen personalen får eller är det bara HBTQ/woke flum?
Citera
2024-12-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kharthoum
Tror inte det är fastställt att så har skett i det här fallet.

Nä. Det kom nyligen ut nu att det är en trafikväst. Betyder dock inte att alla barn har burit trafikväst. Dom verkar inte ske skillnad på västarna så infon om att den var ihopsydd stämde ju delvis i vilket fall.

Fruktansvärt tragiskt dock.
Citera
2024-12-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du skall inte inbilla mig att barn inte leker fast just inte ett visst klädesplagg är avsett för lek. Han kunde lika gärna ha fastnat med remmen till en hjälm som var avsedd för att skydda huvudet och var avsedd för att just förhindra allvarlig skada vid lek.

Barnhjälmar med grönt spänne finns, då går remmen av vid 10 kg belastning.
Rekommenderas upp till 7 år.

Men det är upp till föräldrarna att veta om deras barn är benägna i att fastna i grejer hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in