Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Ja det var ju inte speciellt mycket detaljer vid 1 mars-tipset, det var "kroppsbyggnad och hållning" och så färgen på jackan som också nämndes i Rapportsändningen. Sedan passade han på att lansera möjlig förväxling, kanske det som var viktigast för Engström i det här skedet.
Det blev mer detaljrikt senare angående grändmannen men det var efter att LJ framträtt i media med bild.
F: Du har sett bilder på vittnet Lars i tidningen utgår jag ifrån, även vad beträffar klädesplagg och sånt där.
E: Jag har inte sett några bilder på vittnet Lars, jag har ingen som helst uppfattning om honom.
Klart han hade sett bilderna.
Ja, att den detaljerade beskrivning som SE ger av grändmannen i de senare förhören stämmer väldigt bra överens med hur Lars J såg ut och agerade är inget mysterium. Här är det ju helt klart att SE har läst intervjun med Lars J och även sett fotona på honom, och i de här senare förhören (efter den 4/3) vill alltså SE övertyga oss om att han har sett vittnet Lars.
När SE lämnade sin första berättelse (om
mördaren) den 1/3 hade han dock inte kunnat läsa sig till någonting om Lars J, så frågan är ju då hur SE redan den 1/3 kan lämna en beskrivning av grändmannen som stämmer så bra in på hur Lars J såg ut. Och förklaringen här är alltså att man i den första förvirringen direkt efter mordet hade råkat förväxla Lars J med mördaren, vilket gjorde att grändmannen i Rapport (som SE hade tagit sina uppgifter från) i själva verket byggde på signalementet på Lars J.