2024-12-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Nu köps 15.000 st Colt A4M1 in av försvarsmakten eftersom Sako inte kan leverera tillräckligt fort.
https://omni.se/forsvarsmakten-koper-15000-automatvapen-fran-usa/a/KMl4do

Kanske plockas dom ur redan existerande lager..
Citera
2024-12-10, 10:40
Medlem
Det har sagts till och med officiellt att interimsvapen ska köpas så det är inte direkt nått som kommits på nu. Och det har nog inte så mycket med Ak 24 att göra utan snarare är det place holder för Ak 25. De är garanterat "begagnade" så de lär gå snabbt att leverera jämfört med att tillverka nya.
Citera
2024-12-10, 12:57
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Det har sagts till och med officiellt att interimsvapen ska köpas så det är inte direkt nått som kommits på nu. Och det har nog inte så mycket med Ak 24 att göra utan snarare är det place holder för Ak 25. De är garanterat "begagnade" så de lär gå snabbt att leverera jämfört med att tillverka nya.

Nej, det är oanvända vapen. Köps mellanstatligt via amerikanska staten.
Citera
2024-12-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Vill man ha 15000 5,56-karbiner i nyskick levererade på en och samma lastpall här och nu så var nog direktköp av M4A1 enda alternativet.
Citera
2024-12-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag skulle spara 10 000 Ak4 att ha som slit och slängbössa ute på plutonerna. Tilldela på bredden till så gott som alla vapenslagen.

Skjuta sönder gångjärn, och ta sig an avståndslagda minor, och ha som ”förstärkningsvapen” vid posttjänst m.m.

AK 4 är ett hopplöst omodernt militärt vapen som borde ha pensionerats redan på 1980-talet. Rent skräp och bara för något som nostalgiker som dig att mentalrunka åt.
Citera
2024-12-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Därav hartassarna, de är säkert rätt så oanvända men de är köpta och tillverkade av USA som vi nu i sin tur köper dem av.
Citera
2024-12-10, 16:06
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
AK 4 är ett hopplöst omodernt militärt vapen som borde ha pensionerats redan på 1980-talet. Rent skräp och bara för något som nostalgiker som dig att mentalrunka åt.

Kanske lite gammalt men att kalla AK4 för skräp är direkt felaktigt för något skräp är det absolut inte.
Hade det i HV, väldigt stabilt & driftsäkert vapen, eldavbrott är mycket sällsynta.

Det enda jag kanske saknade var sistaskottspärr, men annars skulle jag känna mig ytterst välbeväpnad med att bära en AK4 i strid.
Citera
2024-12-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Kanske lite gammalt men att kalla AK4 för skräp är direkt felaktigt för något skräp är det absolut inte.
Hade det i HV, väldigt stabilt & driftsäkert vapen, eldavbrott är mycket sällsynta.

Det enda jag kanske saknade var sistaskottspärr, men annars skulle jag känna mig ytterst välbeväpnad med att bära en AK4 i strid.

Ok, inte helt och hållet skräp men den är en hopplöst omodern automatkarbin att släpa runt på ute vid fronten i det 21:a århundradet, tung, klumpig och omöjligt att träffa något med vid automateld.
Du bekräftar bara det jag skrev tidigare, när var du i HV? Jag gissar 80- 90-talet.
Citera
2024-12-10, 17:01
Medlem
Citat:
Provocerar du, eller är du bara allmänt okunnig? Ak4 är ett vapen i 7.62, det gör vapnet tyngre och klumpigare. Pga av konstruktionen i stålplåt blir vikten högre jämfört med ett vapen byggt i aluminium.

Men för stationära uppgifter som att sitta och passa en radio, eller vakttjänst, duger vapnet utmärkt. Fortfarande använder ryssar och ukrainare vapen baserade på Ak-47 i strid.

I et försämrat omvärldsläge får man använda det man har, och Ak4 har fungerat utmärkt i strid bland många olika armeer. När vi får igång leveranserna av vapen från SAKO kan vi fundera på att fasa ut Ak4 men jag ser helst att den ställs i förråd som nödlösning.
Citera
2024-12-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
....

I et försämrat omvärldsläge får man använda det man har, och Ak4 har fungerat utmärkt i strid bland många olika armeer. När vi får igång leveranserna av vapen från SAKO kan vi fundera på att fasa ut Ak4 men jag ser helst att den ställs i förråd som nödlösning.

Nej, det kommer den inte att göra, resterande av det berg av plåtskräp som utgör AK 4 kommer att gå direkt till skroten din patetiska stackare......
Citera
2024-12-10, 17:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Provocerar du, eller är du bara allmänt okunnig? Ak4 är ett vapen i 7.62, det gör vapnet tyngre och klumpigare. Pga av konstruktionen i stålplåt blir vikten högre jämfört med ett vapen byggt i aluminium.

Men för stationära uppgifter som att sitta och passa en radio, eller vakttjänst, duger vapnet utmärkt. Fortfarande använder ryssar och ukrainare vapen baserade på Ak-47 i strid.

Det är problem med 5.56 också:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarets-nodlosning-akutkoper-15-000-automatvapen-fran-usa

Här panikköper man M4A1 från USA.
Citera
2024-12-10, 18:30
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ok, inte helt och hållet skräp men den är en hopplöst omodern automatkarbin att släpa runt på ute vid fronten i det 21:a århundradet, tung, klumpig och omöjligt att träffa något med vid automateld.
Du bekräftar bara det jag skrev tidigare, när var du i HV? Jag gissar 80- 90-talet.

Visst, helautomatläget är inte helt lyckat på AK4, tror det tar ca 1.6 sekunder att tömma ett magasin med 20 patroner + att den vill stegra sig kraftigt så allt far väl ovanför målet.
Halvauto är vad som gäller med denna.
Var i HV på 00-talet, Insatspluton.
Vi hade AK4B med rödpunktsikte, tyngden gör den faktiskt oerhört lätt att träffa med, men man får ju inte vara en klen sillmjölke när man hanterar den bössan.

Blev grundutbildad på AK5 i det militära, den första versionen, men AK4 känns & verkar mer gedigen på alla sätt & vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in