2024-12-09, 03:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Håller med om att mycket känns överdrivet. Några av sakerna stämmer dock. Det var svårt att komma igenom glaset, han blev jagad för fortkörning, han blev hög på bensinångor tex.

Kan ju dock inte stämma att polisen sket i honom när han körde 200 på en 80 väg typ, samt flydde. Det är ju nästintill fängelse på bara det
Citera
2024-12-09, 03:37
Avslutad
Varför sköt de inte mot helikoptern när den gick ner en andra gång för att hämta upp rånarna? Hade ju perfekt läge då att skada den utan att vara en fara för allmänheten
Citera
2024-12-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Kan ju dock inte stämma att polisen sket i honom när han körde 200 på en 80 väg typ, samt flydde. Det är ju nästintill fängelse på bara det

Nä, hur fort han körde förtäljer inte historen tyvärr.
Citera
2024-12-09, 13:19
Medlem
Citat:
Fast det kan väl inte ha varit meningen att inte elda upp den? Måste väl ha varit ett misstag!? Väldigt dumt att det inte skulle ingå i planen att bränna upp helikoptern.
För övrigt så förstår jag inte varför rånarna såhär i efterhand inte berättat det? De intervjuades ju inför serien. Brottet är preskriberat och de har avtjänat sina straff. De borde ju kunna berätta sådana här detaljer.

Det är som du säger väldigt troligt att det var planen att bränna upp helikoptern, men vi vet fortfarande inte varför inte detta gjordes. Kanske det var som serien säger, men som jag förstår är inte intervjuerna med Bonnier redovisade offentligt, så allt han inte fått berättat för sig kan han ju valt att fylla i själv. Vad jag vet är det bara piloten av rånarna som tar intervjuer med media, och han hävdar ju att han är oskyldig. Inte heller artiklarna som hävdar sig nysta i vad som är fakta och vad som är falskt har lyckats bekräfta eller förkasta detta. Tyvärr ska jag tillägga då jag är väldigt nyfiken själv.
Citera
2024-12-09, 13:21
Medlem
Citat:
Varför sköt de inte mot helikoptern när den gick ner en andra gång för att hämta upp rånarna? Hade ju perfekt läge då att skada den utan att vara en fara för allmänheten

Det finns nog inget sätt att med säkerhet slå ut den så att de inte kan lyfta. Den hade ju kunnat lyfta med skador som sedermera orsakar en krasch.
Citera
2024-12-09, 13:28
Medlem
Citat:
Hade varit rimligt förutom att det han säger bara är patetiskt. Nej, man kan inte skylla allt på sin barndom. Och man kan inte säga att sin ”dåliga barndom”, om de nu hade det, är orsaken till att man blir yrkeskriminell och gör ett rån på 39 miljoner. Patetisk take av Espinosa.

Det är väl ingen take Espinosa gör ändå? Rami beskrivs inte som att han har någon "dålig barndom" eller ens särskilt tuffa förhållanden. Hans barndomskriminalitet verkar främst grundad i att han och Michel får en kick från att stjäla, och så eskalerar det därifrån. I SVTs dokumentär om helikopterrånet finns en exrånare som säger många rånare drogs även till själva spänningen i att genomföra en stöt, utöver då möjligheten att göra pengar.
Senast redigerad av Flaskback 2024-12-09 kl. 14:22.
Citera
2024-12-09, 17:45
Medlem
Citat:
Befälet som var i tjänst den dagen har själv gått ut med att han tänkte tanken många gånger, men avblåste det då det hade kunnat orsakat mycket skada för civila i omgivningen.

Ett beslut som är svårt att ta i en stressad situation. Ingen blev allvarligt skadad och huvudpersonerna blev dömda, så med facit i hand ett vettigt beslut.
Citera
2024-12-10, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Befälet som var i tjänst den dagen har själv gått ut med att han tänkte tanken många gånger, men avblåste det då det hade kunnat orsakat mycket skada för civila i omgivningen.

Ett beslut som är svårt att ta i en stressad situation. Ingen blev allvarligt skadad och huvudpersonerna blev dömda, så med facit i hand ett vettigt beslut.

Fast hade ju inte kunnat skada allmänheten, skjut sönder den när den står på taket och plockar upp rånarna. Hade funkat utmärkt. Men absolut, lätt att vara efterklok. Dock väldigt kallt av rånarna att bara anta att polisen inte skulle göra detta. Hade lätt kunnat tas andra beslut av polisen den natten
Citera
2024-12-10, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det finns nog inget sätt att med säkerhet slå ut den så att de inte kan lyfta. Den hade ju kunnat lyfta med skador som sedermera orsakar en krasch.

Bra poäng. De hade nog försökt lyfta oavsett skador (inget att förlora), vilket hade kunnat leda till förödande konsekvenser.
Citera
2024-12-10, 01:17
Avslutad
Citat:
Det är väl ingen take Espinosa gör ändå? Rami beskrivs inte som att han har någon "dålig barndom" eller ens särskilt tuffa förhållanden. Hans barndomskriminalitet verkar främst grundad i att han och Michel får en kick från att stjäla, och så eskalerar det därifrån. I SVTs dokumentär om helikopterrånet finns en exrånare som säger många rånare drogs även till själva spänningen i att genomföra en stöt, utöver då möjligheten att göra pengar.

Kolla på intervjun med Espinosa i avsnittet ”bakom inspelningen av serien” på Netflix. Där är han största poäng i sitt resonemang att samtliga rånare hade varit ”goda samhällsmedborgare” om det inte vore för deras barndom. Det är vad han säger, rakt ut. Finns inget att tolka.
Citera
2024-12-10, 01:19
Avslutad
Citat:
Det är som du säger väldigt troligt att det var planen att bränna upp helikoptern, men vi vet fortfarande inte varför inte detta gjordes. Kanske det var som serien säger, men som jag förstår är inte intervjuerna med Bonnier redovisade offentligt, så allt han inte fått berättat för sig kan han ju valt att fylla i själv. Vad jag vet är det bara piloten av rånarna som tar intervjuer med media, och han hävdar ju att han är oskyldig. Inte heller artiklarna som hävdar sig nysta i vad som är fakta och vad som är falskt har lyckats bekräfta eller förkasta detta. Tyvärr ska jag tillägga då jag är väldigt nyfiken själv.

Intervjuerna med piloten tycker jag känns meningslösa då han ska hopplöst envisas med att han är oskyldig (kämpa på gubben). Så förstår inte ens varför han ställer upp på intervjuer. Ger ingenting. Man vill ju ha intervjuer när rånarna berättar sådana här detaljer vi vill veta. Är också nyfiken.
Citera
2024-12-10, 01:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Nä, hur fort han körde förtäljer inte historen tyvärr.

Oavsett, polisen lämnar inte någon som precis rymt ifrån en och smitit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in