2024-12-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
har nu sett hela serien och tycker den är hyfsad, men det blir rätt tröttsamt hur dom å ena sidan beskriver ett av dom mest framgångsrika rånen i svensk historia å andra sidan så är det misstag efter misstag efter misstag...

- helikopterpiloten e nervös, det skildras för säkerhetsskull 35 gånger.
- folk går omkring och är nojjiga - skildras för säkeretsskull 400 gånger.
- en rånare kommer plötsligt på att han har höjdskräck
- självklart glömmer en annan stubintråd
- en annan blir jagad efter en fortkörning
- kommer glaset gå sönder av släggan? kanske
- kommer stegarna räcka? kanske
- kommer man kunna spränga? kanske
- kommer man kunna få upp ytterligare en dörr? kanske
- kommer man igenom ytterligare en dörr? vi får se
- ojsan var pengarna inlåsta i en bur med hänglås
- ojsan kan man bli hög av bensinångor
- ojsan behöver man packa pengar i en säck

osv osv

det blir ju rena jönssonligan till slut...

det är som att manusförfattaren liksom inte tycker historien har tillräckligt som det är utan bara lägger till en massa saker hela tiden för att skapa dramatik...

jag väntade bara på repliken "jag har en plan" och "lysande sickan, lysande" skulle dyka upp.

för övrigt ställer jag mig tveksam till om 39 miljoner går ner i några halvtomma säckar...

Håller med om att mycket känns överdrivet. Några av sakerna stämmer dock. Det var svårt att komma igenom glaset, han blev jagad för fortkörning, han blev hög på bensinångor tex.
Citera
2024-12-05, 16:43
Medlem
peterZiipens avatar
Vilken otroligt märklig val av ljudeffekt det är i början av första avsnittet när han kör sin gravida fru till lasarettet. Det låter som att bilen accelererar på tvåans växel upp emot 100km/h, samtidigt som man, genom rutan, ser hur bilen nästan krypkör.
Citera
2024-12-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Det tog 30 min i verkligheten, så tiden stämmer. Resten du räknar upp stämmer oxå men balkongen såg lite annorlunda ut.

Precis! Då är mitt minne intakt
Citera
2024-12-05, 20:58
Medlem
drinksareonmes avatar
Inne på avsnitt två bror. Lite kul hur Rami har haft samma Adidas tröja i stort sett sett hela tiden.
Citera
2024-12-07, 06:43
Medlem
Nån som vet vad karaktären michel gör idag och var han befinner sig ?
Citera
2024-12-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag förstår bara inte varför han inte kunde följa med dem i bilen och så kunde de bränna helikoptern tillsammans på första platsen de landade på efter rånet? Varför var piloten tvungen att åka iväg själv sen till någon skum plats och lita människor han aldrig träffat tidigare med sitt liv? Jag förstår att ”Axel Brobergs” var skeptisk. Sedan otursvis för honom denna missteg (inte landade hos dem) som gjorde att bevisningen blev för stor för honom och att han åkte in i kåken dock.

Som jag förstår det så är det i verkligheten ingen förutom rånarna som vet varför man landade på landade på tre olika platser (eller kanske bara nästan landade på en av platserna). Så manusförfattarna (eller romanförfattaren) har antagligen fått hitta på en historia för att förklara detta, så att man kan bygga vidare med flera verkliga händelser efter landningen i Skavlöten efteråt.
Citera
2024-12-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
För er som sett Netflix specialavsnitt bakom kulisserna. Är det bara jag som tycker att regissören Espinosa glorifierar kriminaliteten och nästintill försvarar rånet?
Han säger att han vill att tittarna ska tänka att ”vad duktiga de här pojkarna var”. Trots att de är yrkeskriminella och förstört en del liv, SAMT att de faktiskt inte är så duktiga rånare då de åkte dit inte ens en vecka efter rånet. Totalt misslyckat.

Han säger även att de hade varit ”briljanta samhällsmedborgare om de haft en annan uppväxt”. Baserat på det faktum att han tycker att de kan planera ett bra rån. Han vill alltså ta bort helt egenansvaret och ansvaret på individen, och menar alltså att ens arv och miljö påverkar helt och hållet om man blir kriminell eller en laglydig medborgare. Smått bisarra uttalanden tycker jag. Jag skulle vilja tala med honom och ge honom några exempel på människor som haft bedrövliga uppväxter i förorter men ändå varit första generationen i släkten som vidareutbildar sig, tar ansvar för sin framtid och blir laglydig. Att säga att deras eventuella dåliga barndomar har påverkat deras liv helt o hållet och de hade inte kunnat påverka deras liv alls är bara pinsamt att säga.

Det skulle inte bli särskilt bra TV om huvudpersonerna utmålades som den sorts hänsynslösa och empatistörda individer som brukar begå sådana här brott. Det blir en bättre berättelse om tittarna kan relatera på något plan till karaktärerna i serien, även om man som tittar inte är yrkeskriminell eller hänsynslös själv.

Det verkar inte heller som ett grepp som Espinosa är särskilt ensam om. Det känns som att de flesta bok och filmskapare som avbildar kriminella på mer ingående sätt, och från deras perspektiv, spelar ner hänsynslösheten. Och då inte för att glorifiera brottslingar, utan just för att göra en bättre story och sedan tjäna mer pengar.
Citera
2024-12-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Inne på avsnitt två bror. Lite kul hur Rami har haft samma Adidas tröja i stort sett sett hela tiden.
Har du din bror här?
Citera
2024-12-08, 22:13
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Har du din bror här?

Tjena bror, alla är mina brödrar.
Citera
2024-12-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Tjena bror, alla är mina brödrar.
Åk hem till dina brödrar..
Citera
2024-12-08, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Som jag förstår det så är det i verkligheten ingen förutom rånarna som vet varför man landade på landade på tre olika platser (eller kanske bara nästan landade på en av platserna). Så manusförfattarna (eller romanförfattaren) har antagligen fått hitta på en historia för att förklara detta, så att man kan bygga vidare med flera verkliga händelser efter landningen i Skavlöten efteråt.

Fast det kan väl inte ha varit meningen att inte elda upp den? Måste väl ha varit ett misstag!? Väldigt dumt att det inte skulle ingå i planen att bränna upp helikoptern.
För övrigt så förstår jag inte varför rånarna såhär i efterhand inte berättat det? De intervjuades ju inför serien. Brottet är preskriberat och de har avtjänat sina straff. De borde ju kunna berätta sådana här detaljer.
Citera
2024-12-08, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det skulle inte bli särskilt bra TV om huvudpersonerna utmålades som den sorts hänsynslösa och empatistörda individer som brukar begå sådana här brott. Det blir en bättre berättelse om tittarna kan relatera på något plan till karaktärerna i serien, även om man som tittar inte är yrkeskriminell eller hänsynslös själv.

Det verkar inte heller som ett grepp som Espinosa är särskilt ensam om. Det känns som att de flesta bok och filmskapare som avbildar kriminella på mer ingående sätt, och från deras perspektiv, spelar ner hänsynslösheten. Och då inte för att glorifiera brottslingar, utan just för att göra en bättre story och sedan tjäna mer pengar.

Hade varit rimligt förutom att det han säger bara är patetiskt. Nej, man kan inte skylla allt på sin barndom. Och man kan inte säga att sin ”dåliga barndom”, om de nu hade det, är orsaken till att man blir yrkeskriminell och gör ett rån på 39 miljoner. Patetisk take av Espinosa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in