2024-12-08, 18:32
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Mja, man kan inte vänta till förfallodagen med att betala - det tar ett par dagar innan pengarna når mottagaren.
Det finns inget normalt företag som skickar en fordran till KFM om du betalar på förfallodagen även om det borde gjorts tidigare. Först ska den gå via inkasso m.m. vilket var vad jag informerade TS om i mitt inlägg.

I detta fall gällde det en skatteskuld som TS medvetet lät gå till KFM (dvs h*n betalade den inte på förfallodagen) och trodde då att h*n kunde betala in denna den sista dagen då pengarna skulle varit KFM tillhanda (dvs betalningen borde gjorts minst ett par dagar innan). Detta för att mamsen instruerat TS att göra på detta viset.

Av någon outgrundlig anledning har TS fått betalningsanmärkningen bortplockad och tror nu att h*n ska bli rik på ett skadestånd för att h*n missat möjligheten att få ett hyreskontrakt i den lilla håla h*n önskar bo i då h*n inte längre uppfyller kraven för ett sådant (h*n har idag enbart A-kassa vilket diskvalificerar h*n**). Detta är skrattretande och skulle vara ett hån mot oss som betalar våra skulder i tid om det skulle beviljas.
Citera
2024-12-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
KFM gav mig betalningsanmärkning november 2023 - september 2024. Nu är den bortplockad efter storbråk, tjafs, påslängda lurar med chefer, massor av mail och nästan 1 års kamp.
När jag talade med kvinnan på KFM nu för ett tag sedan och ifrågasatte om jag kan polisanmäla dem för att de vägrar rätta uppgifterna suckade hon och sa "ja ibland blir det fel och då får man få skadestånd"
Kvinnan som gjort fel i mitt ärende gick i pension veckan efter detta och gick inte att nå. Jag riktade därför in mig på hennes chef och de andra på avdelningen. Chefen slängde på luren åt mig.

Efter att ha startat ett ärende i domstol där jag kräver rättelse (förvaltningsdomstolen) började de till slut lyssna på mig men då hade tiden gått och de hade redan lyckats förstöra för mig och min familj.

Jag fick anställning i september 2023 och kunde därmed skaffa lägenhet på orten där en hyresvärd har 75% av alla lägenheter man kan hyra.

Kommunala bostadsbolaget har ett 10-tal lägenheter i byn och andra privata företag har också ca 20 st pch den stora hyresvärden (börsnoterat bolag) har ca 80 lägenheter.
Kommunala bostadsbolaget har de senaste 10 åren skrivit kontrakt med 14 personer. Det är alltså ca 1 lgh per år som blir ledig. Den senaste hade stått i kö i 12 år.
Man kan alltså glömma Kommunala bostadsbolaget

De andra små hyresvärdarna med ca 20 lgh skriver avtalt med ca 5 personer per år. Där har man en liten liten chans men också väldigt få.

I praktiken är det enbart den stora hyresvärden man kan sikta på att få lägenhet hos. Jag är alltså helt beroende av deras villkor.

Denna hyresvärd accepterar inte att man har a-kassa. Jag hade som sagt anställning så det var inga bekymmer
Denna hyresvärd accepterar inga betalningsanmärkningar ö h t . Jag hade betalningsanmärkning men försökte förklara för dem att den var felaktig. Jag fick vara försiktig efter om jag hade tjafsat med dem också så hade vi kanske ingen chans att få lägenhet för all framtid.

Så... till slut försvann alltså betalningsanmärkningen. Jag sökte lägenhet där. Nu hade jag inte jobb längre. Anställningen slutade sep 2024. Jag fick nu samma besked igen svart på vitt. A-kassa = ingen lgh.

Så nu sitter vi fast på en annan ort och får pendla varje dag 8 mil tur och retur för att komma till skola m.m. Ska det lekas med kompisar etc så blir det direkt minst 4 mil till så 12 mil per dag och en massa tid av ens liv som går åt helve*e när man måste bo på en annan ort än den man är från och vill bo på.

Vad ska jag kräva i skadestånd ? Är det JK man mailar ?

Det är flera som sagt samma sak, men du verkar vara extremt trög, så jag citerar:

"Det är kreditupplysningsföretagen som ger dig betalningsanmärkning utifrån uppgifter hos Kronofogden. Betalar du eller bestrider kravet inom den tid Kronofogden anger får du inte någon anmärkning."

KFM ger aldrig några betalningsanmärkningar, så det är fel från första meningen och framåt.
Citera
2024-12-08, 19:18
Medlem
Citat:
KFM gav mig betalningsanmärkning november 2023 - september 2024. Nu är den bortplockad efter storbråk, tjafs, påslängda lurar med chefer, massor av mail och nästan 1 års kamp.
När jag talade med kvinnan på KFM nu för ett tag sedan och ifrågasatte om jag kan polisanmäla dem för att de vägrar rätta uppgifterna suckade hon och sa "ja ibland blir det fel och då får man få skadestånd"
Kvinnan som gjort fel i mitt ärende gick i pension veckan efter detta och gick inte att nå. Jag riktade därför in mig på hennes chef och de andra på avdelningen. Chefen slängde på luren åt mig.

Efter att ha startat ett ärende i domstol där jag kräver rättelse (förvaltningsdomstolen) började de till slut lyssna på mig men då hade tiden gått och de hade redan lyckats förstöra för mig och min familj.

Jag fick anställning i september 2023 och kunde därmed skaffa lägenhet på orten där en hyresvärd har 75% av alla lägenheter man kan hyra.

Kommunala bostadsbolaget har ett 10-tal lägenheter i byn och andra privata företag har också ca 20 st pch den stora hyresvärden (börsnoterat bolag) har ca 80 lägenheter.
Kommunala bostadsbolaget har de senaste 10 åren skrivit kontrakt med 14 personer. Det är alltså ca 1 lgh per år som blir ledig. Den senaste hade stått i kö i 12 år.
Man kan alltså glömma Kommunala bostadsbolaget

De andra små hyresvärdarna med ca 20 lgh skriver avtalt med ca 5 personer per år. Där har man en liten liten chans men också väldigt få.

I praktiken är det enbart den stora hyresvärden man kan sikta på att få lägenhet hos. Jag är alltså helt beroende av deras villkor.

Denna hyresvärd accepterar inte att man har a-kassa. Jag hade som sagt anställning så det var inga bekymmer
Denna hyresvärd accepterar inga betalningsanmärkningar ö h t . Jag hade betalningsanmärkning men försökte förklara för dem att den var felaktig. Jag fick vara försiktig efter om jag hade tjafsat med dem också så hade vi kanske ingen chans att få lägenhet för all framtid.

Så... till slut försvann alltså betalningsanmärkningen. Jag sökte lägenhet där. Nu hade jag inte jobb längre. Anställningen slutade sep 2024. Jag fick nu samma besked igen svart på vitt. A-kassa = ingen lgh.

Så nu sitter vi fast på en annan ort och får pendla varje dag 8 mil tur och retur för att komma till skola m.m. Ska det lekas med kompisar etc så blir det direkt minst 4 mil till så 12 mil per dag och en massa tid av ens liv som går åt helve*e när man måste bo på en annan ort än den man är från och vill bo på.

Vad ska jag kräva i skadestånd ? Är det JK man mailar ?

Intressant ... Enligt telenor har jag en betalningsanmärkning. Enligt KFM har jag inte det. Fick hem ett papper där det står jag INTE har en anmärkning men Telenor kan ändå inte i butik låta mig teckna abonnemang/köpa telefon. Men över telefon går der skitbra köpa telefon och abonnemang.
Citera
2024-12-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Det finns inget normalt företag som skickar en fordran till KFM om du betalar på förfallodagen även om det borde gjorts tidigare. Först ska den gå via inkasso m.m. vilket var vad jag informerade TS om i mitt inlägg.

I detta fall gällde det en skatteskuld som TS medvetet lät gå till KFM (dvs h*n betalade den inte på förfallodagen) och trodde då att h*n kunde betala in denna den sista dagen då pengarna skulle varit KFM tillhanda (dvs betalningen borde gjorts minst ett par dagar innan). Detta för att mamsen instruerat TS att göra på detta viset.

Av någon outgrundlig anledning har TS fått betalningsanmärkningen bortplockad och tror nu att h*n ska bli rik på ett skadestånd för att h*n missat möjligheten att få ett hyreskontrakt i den lilla håla h*n önskar bo i då h*n inte längre uppfyller kraven för ett sådant (h*n har idag enbart A-kassa vilket diskvalificerar h*n**). Detta är skrattretande och skulle vara ett hån mot oss som betalar våra skulder i tid om det skulle beviljas.
Men snälla, TS betalade på förfallodagen som Kronofogden satte:

”Skuld att betala
Har du fått brevet har du en obetald skuld till en privatperson, myndighet eller företag. Den som vill ha betalt (sökanden) vill få vår hjälp med att driva in en skuld (verkställighet).

Du betalar
I brevet står sista dagen du ska betala. Du kan betala genom att swisha via Mina sidor. Du kan också betala via bankgiro från en svensk bank, från en bank i utlandet eller på något av våra kontor.”

https://kronofogden.se/sa-funkar-det-hos-kronofogden/du-har-en-skuld---sa-funkar-det
Citera
2024-12-08, 19:27
Medlem
Citat:

Rör det sig om statliga fordringar så går dessa inte till inkasso (skatt i aktuellt fall), de restförs och blir omgående föremål för fogdens åtgärder.
Däremot behöver man inte betala flera dagar innan förfallodagen, anges det en sista betalningsdag så gäller den. Även efter detta datum går det inte till kronofogden omgående, men fristen är klart kortare då det är statliga fordringar.
Citera
2024-12-08, 19:39
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Som jag skrev så kämpade jag med dem under hela denna tid. Till slut fick jag nog och stämde dem i domstol. Då tog de bort anmärkningen illa kvickt.
Jag hade betalat en fordran på rätt dag men Kronofogden förstod inte det förrän efter 10 månader.

Vilken dag skulden är betald är ju en enkel sak för dem att se. KFM gör också många rättelser av olika skäl, är en normal del av deras verksamhet.

Tänker därför att det måste vara något du inte skriver. Hur kan det ha tagit 10 månader för dem att inse det?
Citera
2024-12-08, 19:43
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Men snälla, TS betalade på förfallodagen som Kronofogden satte:

”Skuld att betala
Har du fått brevet har du en obetald skuld till en privatperson, myndighet eller företag. Den som vill ha betalt (sökanden) vill få vår hjälp med att driva in en skuld (verkställighet).

Du betalar
I brevet står sista dagen du ska betala. Du kan betala genom att swisha via Mina sidor. Du kan också betala via bankgiro från en svensk bank, från en bank i utlandet eller på något av våra kontor.”

https://kronofogden.se/sa-funkar-det-hos-kronofogden/du-har-en-skuld---sa-funkar-det
Men snälla, jag talade om skuldens ursprungliga förfallodag, ej när den i ett senare läge skulle vara reglerad hos kronofogden.
Citera
2024-12-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vilken dag skulden är betald är ju en enkel sak för dem att se. KFM gör också många rättelser av olika skäl, är en normal del av deras verksamhet.

Tänker därför att det måste vara något du inte skriver. Hur kan det ha tagit 10 månader för dem att inse det?
”Kvinnan som gjort fel i mitt ärende gick i pension veckan efter detta och gick inte att nå. Jag riktade därför in mig på hennes chef och de andra på avdelningen. Chefen slängde på luren åt mig.”
Så skrev TS i TS, plus att hen gick till förvaltningsrätten, först då lyssnade Kronofogden och rättade sitt beslut. Det kan nog ta tid för domstolen att ta upp ett mål.
Men TS får gärna specifiera tidsförloppet, det vore bra.
Jag tycker dock att saken är förklarad i princip. TS har betalat skulden på Kronofogdens förfallodag men har ändå registrerats ha en skuld, därav betalningsanmärkning och efterföljande problem. Efter olika turer ändrar Kronofogden denna felregistrering.
Citera
2024-12-08, 19:51
Medlem
Citat:
Men snälla, jag talade om skuldens ursprungliga förfallodag, ej när den i ett senare läge skulle vara reglerad hos kronofogden.
Ja, hur så? Det är Kronofogdens förfallodatum som gäller. Om pengarna är Kronofogden tillhanda denna dag ska skulden anses vara betald, och ingen skuld ska registreras, oavsett tidigare förfallodagar hos den som vill ha betalt.
Citera
2024-12-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Hej Skattmasen08 och hej på er andra!
Kul att så många intresserar sig och ämnet är top 5 halva dagen...
Betalningsanmärkningar och Kronfogde är tydligen heta frågor som "alla" kan bäst o s v.
Jag tror det är så att ingen kan det riktigt fullt ut och många i befolkningen kan det betydligt bättre än personalen på Kronofogden där det saknas helt krav på utbildning, om ens gymnasium 2 år ? någon som vet ?

Hur som haver. Att det tog 10 månader beror på att Kronfogden s*iter fullständigt i ett ärende där de snabbt sagt nej från början. Dvs om en nybörjare hos dem sagt nej, ingen rättelse så är det ingen som öppnar det mer sen. Då skulle den första personen, tex en som nyss var skolflicka 19 bast som nu försökt tänka ut bra beslut kunna bli kränkt.

Det enda som hjälper är att stämma dom i en domstol. Jag skickade in ärende till förvaltningsdomstolen och när deadlinen gick ut vips nästa vecka så försvann anmärkningen och ett brev hem att det gjort fel och korrigerat det.

PS. jag vet att KFM har ett s k Rättelseteam på Gotland som ska hantera dessa frågor. Jag har faktiskt fått ett ja där en annan gång också. Så ibland rättar de felaktigheter. 10 000-tals fel om året rättas mycket riktigt men det är lite av lotteri och sen går det prestige och man måste till domstol.
När man går till domstol kopplas automatiskt senior personal in hos Kronofogden och de vanliga handläggar/kundtjänst teamen (som inte är lika duktiga) kopplas bort.

Med låga skadestånd när de gör fel så är det inte så noga om några i befolkningen drabbas. Det drabbar bara dem och deras liv och det blir nästan inget skadestånd och så kan man fortsätta anställa outbildade och cirkusen fortsätter och ingen stoppar dem.
Senast redigerad av etthittebarn 2024-12-08 kl. 20:03.
Citera
2024-12-08, 20:07
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Ja, hur så? Det är Kronofogdens förfallodatum som gäller. Om pengarna är Kronofogden tillhanda denna dag ska skulden anses vara betald, och ingen skuld ska registreras, oavsett tidigare förfallodagar hos den som vill ha betalt.
Jag har hela tiden talat om att TS skulle gjort rätt för sig tidigare och inte varit en slashas som låtit detta gå till kronofogden. Då skulle inte problemet ens uppstått.

Förstår du nu?
Citera
2024-12-08, 20:07
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
ok tack.
Nån som vet vad det kan handla om ?
50 000 kr ? 500 000 kr ?
jag har ingen aning egentligen just nu innan jag börjat kolla upp det.
Jag vill bara få mer eller mindre exakt det som alla andra får som drabbas av något sånt här

OM du får skadestånd, och det är ett gigantiskt OM, så lär det på sin höjd handla om några tusenlappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in