Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
Vilken dag skulden är betald är ju en enkel sak för dem att se. KFM gör också många rättelser av olika skäl, är en normal del av deras verksamhet.
Tänker därför att det måste vara något du inte skriver. Hur kan det ha tagit 10 månader för dem att inse det?
Hej Skattmasen08 och hej på er andra!
Kul att så många intresserar sig och ämnet är top 5 halva dagen...
Betalningsanmärkningar och Kronfogde är tydligen heta frågor som "alla" kan bäst o s v.
Jag tror det är så att ingen kan det riktigt fullt ut och många i befolkningen kan det betydligt bättre än personalen på Kronofogden där det saknas helt krav på utbildning, om ens gymnasium 2 år ? någon som vet ?
Hur som haver. Att det tog 10 månader beror på att Kronfogden s*iter fullständigt i ett ärende där de snabbt sagt nej från början. Dvs om en nybörjare hos dem sagt nej, ingen rättelse så är det ingen som öppnar det mer sen. Då skulle den första personen, tex en som nyss var skolflicka 19 bast som nu försökt tänka ut bra beslut kunna bli kränkt.
Det enda som hjälper är att stämma dom i en domstol. Jag skickade in ärende till förvaltningsdomstolen och när deadlinen gick ut vips nästa vecka så försvann anmärkningen och ett brev hem att det gjort fel och korrigerat det.
PS. jag vet att KFM har ett s k Rättelseteam på Gotland som ska hantera dessa frågor. Jag har faktiskt fått ett ja där en annan gång också. Så ibland rättar de felaktigheter. 10 000-tals fel om året rättas mycket riktigt men det är lite av lotteri och sen går det prestige och man måste till domstol.
När man går till domstol kopplas automatiskt senior personal in hos Kronofogden och de vanliga handläggar/kundtjänst teamen (som inte är lika duktiga) kopplas bort.
Med låga skadestånd när de gör fel så är det inte så noga om några i befolkningen drabbas. Det drabbar bara dem och deras liv och det blir nästan inget skadestånd och så kan man fortsätta anställa outbildade och cirkusen fortsätter och ingen stoppar dem.