2024-12-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
OM du får skadestånd, och det är ett gigantiskt OM, så lär det på sin höjd handla om några tusenlappar.
Mmm det är därför det står överallt i tråden "jag har ingen aning "
Jag vet inte och därför startade jag tråden.

Varför tror ni jag är ute efter någon särbehandling?

Nu har Myndigheterna gjort fel. De har framhärdat i 10 månader trots mina påtryckingar att de hade rätt men så fort jag lämnade in ärende till domstol så rättade de till det.

Nu har de förstört vår tillvaro så vi tvingats bo 2 mil från där vi är i från där skolan ligger och kompisar finns etc. 2 mil rakt ut år nowhere och så fort man ska nånstans kommer man alltid till vår by först och tar den vägen. Vi vill verkligen inte bo här och vi hade slutit avtal om lägenhet om inte vi blivit stoppade av Myndigheterna som tyckte jag skulle ha betalningsanmärkningen och vägrade dubbelkolla ärendet.

De har förstört. Då är vi berättigade till ersättning 0-2mkr ?

Jag vill inte ha något som ingen annan får bara det som motsvarar det elände vi nu fortfarande lever i och det som tagits ifrån oss.
Citera
2024-12-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Jag har hela tiden talat om att TS skulle gjort rätt för sig tidigare och inte varit en slashas som låtit detta gå till kronofogden. Då skulle inte problemet ens uppstått.

Förstår du nu?
Varför är man en slashas om man betalar på sista dagen ? Jag ringde också och erbjöd mig swisha.

Ska man slicka dina tår med ?

Varför vill du ha pengar i förtid ? Har du ont om pengar ?

Förstod du att Kronofogden har rättat detta nu. Det hade fel och jag hade rätt. OK ?
Citera
2024-12-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe

Du betalar
I brevet står sista dagen du ska betala. Du kan betala genom att swisha via Mina sidor. Du kan också betala via bankgiro från en svensk bank, från en bank i utlandet eller på något av våra kontor.”

https://kronofogden.se/sa-funkar-det-hos-kronofogden/du-har-en-skuld---sa-funkar-det
Trevligt att det finns ändå många i tråden som har kunskap om vad som gäller! eller som kan ta reda på saker utan att hamna i hjärndimma eller vad det nu är som gör att som många går bet här och hamnar snett?
Citera
2024-12-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wannabejurist
Det är flera som sagt samma sak, men du verkar vara extremt trög, så jag citerar:

"Det är kreditupplysningsföretagen som ger dig betalningsanmärkning utifrån uppgifter hos Kronofogden. Betalar du eller bestrider kravet inom den tid Kronofogden anger får du inte någon anmärkning."

KFM ger aldrig några betalningsanmärkningar, så det är fel från första meningen och framåt.
Ja det stämmer bra
Faktum är att Kronfogden ljuger själva om detta och har gjort i minst 10 år.
de säger "DET ÄR EN VANLIG MISSUPPFATTNING ATT DET ÄR KRONOFOGDEN SOM HAR HAND OM BETALNINGSANMÄRKNINGAR, DET ÄR UC"
Det stämmer inte alls och jag förstår inte att ingen JO-anmält dem.
Kronofogden står bakom typ 99% av alla betalningsanmärkningar. Alla de skapas genom beslut som lagras i deras databas och sedan skickat de datat till UC som distribuerar det vidare till folket. UC gör inget med datat. En post som utgör betalningsanmärkning kommer i datat från KFM.

En annan som har hand om betalningsanmärkningar är tex Tingsrätter som skapar tredskodomar som också utgör betalningsanmärkning.

Pinsamt att dessa lögner får fortgå och kanske därför så många i tråden är felinformerade.

Jag har ingen hel juristutbildning men läser juridik. Jag inser att jag kan redan mycket mer än de flesta jurister som gått 4 år med tanke på så många av dessa anställs på dessa organisationer som bara gör fel hela tiden år efter år. De ska ju ha chefsjurister och sådant som ser över att det de kommunicerar utåt stämmer . men .... ni vet hur det är.. de hade 1 job...
Citera
2024-12-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Du borde i princip få gå in på kfm och välja två att ta i tvåan. Det anser jag som svensk medborgare och laglydig skattebetalare. Hade personligen inte haft några invändningar.
Kan du skriva det en gång till lite tydligare och begripligare. Eller förstår jag det rätt? Du är arg för att jag betalat som jag skulle på förfallodagen...? såja.. det kommer bättre tider... (kanske)
Citera
2024-12-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Det är just därför jag inte tror att storyn återberättats korrekt!
Läser du ens mina inlägg?
Vad är det nu som inte är korrekt mitt i alltihopa ?
Jag läser allt .
Citera
2024-12-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Jag har hela tiden talat om att TS skulle gjort rätt för sig tidigare och inte varit en slashas som låtit detta gå till kronofogden. Då skulle inte problemet ens uppstått.

Förstår du nu?
Det är irrelevant i förhållande till TS, och problemställningen, vad du tycker. Jag skrev det tidigare. Jag ska inte fråga om du förstår det, för det ger sig självt att döma av vad du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
Trevligt att det finns ändå många i tråden som har kunskap om vad som gäller! eller som kan ta reda på saker utan att hamna i hjärndimma eller vad det nu är som gör att som många går bet här och hamnar snett?
Jag vet inte varför de tycker en massa saker som är irrelevant angående din situation och din fråga, de har väl egna problem som är svåra och vill lufta sin frustration och tar ut det på dig. Lite som att hade du frågat hur man byter däck så hade de skällt ut dig och undrat varför du inte redan har gjort det.
Citera
2024-12-08, 20:31
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Varför är man en slashas om man betalar på sista dagen ? Jag ringde också och erbjöd mig swisha.

Förstod du att Kronofogden har rättat detta nu. Det hade fel och jag hade rätt. OK ?
Du var en slashas som inte betalade din skatteskuld i tid utan lät den gå till kronofogden. Vad ger dig rätt att inte följa de regler som gäller för oss alla?

Om du istället för att beställa resor (som du nämner i din parallella tråd) försöker ordna upp din ekonomi så skulle du förmodligen kunna köpa dig en lägenhet/hus och inte vara beroende av hyresvärdar som inte godtar betalningsanmärkningar eller A-kassa. Du skulle inte heller behöva vara beroende av att låna pengar för att betala dina skulder. (Jag hoppas mamsen fått sina pengar innan du beställde den kommande resan.)

Lycka till att få igenom ditt skadestånd och uppdatera sedan hur det gick samt eventuellt belopp du tilldelas. Vi är många som är intresserade av vad våra skattepengar går till.

Och ge fan i mina tår...
Citera
2024-12-08, 20:52
Medlem
Har KF verkligen sagt att dom gjort fel och att du ska få ersättning? Eller har helt enkelt din betalningsanmärkning försvunnit med tiden? Bemötandet från KF som du beskriver tycker ja kan betyda två saker.. Antingen är dom väldigt oprofessionella eller så är du en jobbig jävel som inte förstår vad dom säger och ringer och tjatar på dom tills dom inte orkar med dig längre.

Om du betalade in din skuld precis på dagen så är det mycket möjligt att du gjorde det för sent. Står det tex "oss tillhanda 13 feb 2023" så betyder inte det att du kan vänta till 13 feb 2023 och betala in på eftermiddagen utan pengarna ska vara hos KF senast de datumet vilket kan betyda att du behöver föra över pengarna 2-3 bankdagar innan och de kan även vara röda dagar osv.

Om ja förstått de rätt har du sagt till hyresvärden att din betalningsanmärkning är felaktig men hyresvärden vill nog inte ha dig som hyresgäst när du har med kronofogden att göra överhuvudtaget. Det krävs ganska mycket för att hamna där det är ju liksom sista anhalten. Hyresvärden skiter ju i om du betalat skulden till KF eller ej att du ens hamnat där betyder att du inte är någon att lita på med pengar. Du måste ju ha struntat i typ 20 brev med faktura sen påminnelser sen inkasso sen påminnelser sen KF och flera påminnelser där med.

Hur mycket var fakturan på från början och vad fick du tillslut betala? Och hur många månader tog det från att du fick första fakturan (den som sen gick till inkasso och sen vidare till Kronofogden) innan du tillslut betalade den hos KF

Mitt råd till dig är att betala alla räkningar samma dag som du får dom i fortsättningen och ha som mål att aldrig mer få en enda betalningspåminnelse Får du in de på rutin så kommer du få ordning på din ekonomi och må mycket bättre. Alltså gör precis tvärt emot va din morsa säger det kommer du tjäna mycket på

Finns rådgivare på kommunen som kan hjälpa dig med ekonomin och eventuellt god man.

Lycka till med ditt nya skuldfria liv
Citera
2024-12-08, 21:00
Medlem
Akta så att du inte förlorar din rätt till A-kassa. Hur hinner du söka tillräckligt många arbeten när du lägger så mycket tid på detta?
Citera
2024-12-08, 21:03
Medlem
Citat:

Du får ju betala ränta på skatteskulden och KF skulden för varje dag som går. Bättre betala direkt du får inbetalningskortet. Så har du ont om pengar är det dumt att betala massa extra än de du va skyldig.

Får man fråga va ditt förra felaktiga ärende hos KF var för nått? Du skrev att du hade fått ett tidigare ärende rättat också?
Citera
2024-12-08, 21:10
Medlem
Eoppoyzs avatar
Nyligen upptäckte jag av en slump att jag har en betalningsanmärkning sedan något år tillbaka. Det är ingen som har skickat fakturor eller har kontaktat mig om detta. Jag vet inte ens vad det är för något. De enda fördelarna är att jag inte bor i Sverige, och att betalningsanmärkningen kommer att försvinna ur systemet inom några månader.

Den stora frågan blir då om jag bara ska ignorera detta och vänta ut några enstaka månader till, eller om jag ska ta det rättsligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in