2024-12-08, 09:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Låter verkligen intressant. Max Keiser brukar ofta ha rätt i princip men kan ibland förutspå händelser åratal innan de faktiskt äger rum. Hur brukar Porters träffbild se ut?
Porter var väl han som avslöjade att Pennsylvania ansökt om att ha Bitcoin på balanräkning dagarna innan det blev officiellt?
Citera
2024-12-08, 09:22
Avslutad
Citat:
Låter verkligen intressant. Max Keiser brukar ofta ha rätt i princip men kan ibland förutspå händelser åratal innan de faktiskt äger rum. Hur brukar Porters träffbild se ut?

Porter brukar ha på fötterna när han påstår saker.

Keiser slutade jag lyssna på för flera år sedan.
Citera
2024-12-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är slöseri om du "sparar" till pensionen genom att betala till olika företag på börsen som sannolikt går i konkurs innan du har gått i pension. Det är bortkastade pengar.

Detta kan inte hända med Bitcoin.
Alltså kolla bara på Dow Jones index, lägg på effekten av dollarkursen och inse att spara i aktier har varit extremt framgångsrikt de senaste 100 åren trots världskrig och pandemier… varför köper du bolag som går i konkurs utan att du redan fått tillbaka dina pengar med råge? Är du så sopig att du misslyckas här förstår jag att bitcoin är svårt att fatta för dig. Och jag ser fortfarande inte hur BTC löser något av dina imaginära problem, hur är ens jämförelsen som värdebevarare relevant? Är aktier värdebevarare? Vilket värde bevarar BTC? Förstår du skillnaden på pris och värde? Är du 13 år gammal?
Citera
2024-12-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Alltså kolla bara på Dow Jones index, lägg på effekten av dollarkursen och inse att spara i aktier har varit extremt framgångsrikt de senaste 100 åren trots världskrig och pandemier… varför köper du bolag som går i konkurs utan att du redan fått tillbaka dina pengar med råge? Är du så sopig att du misslyckas här förstår jag att bitcoin är svårt att fatta för dig. Och jag ser fortfarande inte hur BTC löser något av dina imaginära problem, hur är ens jämförelsen som värdebevarare relevant? Är aktier värdebevarare? Vilket värde bevarar BTC? Förstår du skillnaden på pris och värde? Är du 13 år gammal?

Just Dow Jones har gått bra, mycket på grund av att det är där en stor del av USA:s budgetunderskott, handelsunderskott och världens pensionsfondskapital har dumpats genom åren. Man borde dock egentligen ta hänsyn till att bolagen i indexet byts ut över tid.

Men om man tittar på ett mer normalt index, till exempel ett över europeiska aktier, så har det snarare förstört kapital, vilket kan ses här:

https://pricedingold.com/european-stocks/

Sedan kan man ifrågasätta idén att var och envar småsparare förväntas vara en duktig "stock picker" och annars får skylla sig själv. Det är fortfarande helt främmande och ointressant för många att placera på börsen, vilket innebär att deras anletes svett smälter bort på ett bedrägligt fiatsparkonto.

Med bitcoin blir sparande enklare, i princip riskfritt och kan inte stjälas medelst penningmängdsutvidgning.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-08 kl. 10:05.
Citera
2024-12-08, 09:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Förstår du skillnaden på pris och värde? Är du 13 år gammal?
Men din sopa. När folk pratar om "värdebevarande" så är det för ALLA andra underförstått att det är priset som avses.

Att medvetet (för du är väl inte så dum att du inte fattar detta enkla) försöka köra en ordtango så som du gör varje gång för att slippa duka den avgörande poängen avslöjar bara hur bort gjord du (och Kebab som gör samma sak) är i ämnet.
Citera
2024-12-08, 09:55
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:

Hävstång 5 sedan 2015,
Jag kan betta pengar på att du är en bluff.
Citera
2024-12-08, 10:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men din sopa. När folk pratar om "värdebevarande" så är det för ALLA andra underförstått att det är priset som avses.

Att medvetet (för du är väl inte så dum att du inte fattar detta enkla) försöka köra en ordtango så som du gör varje gång för att slippa duka den avgörande poängen avslöjar bara hur bort gjord du (och Kebab som gör samma sak) är i ämnet.
Hur var det nu, håller du med om att pengar in i bitcoin alltid är mindre än pengar ut? Ja eller nej?

Om nej så får du förklara i vilket led det extra värdet skapas.

Var vänlig och hänvisa inte till priset eller Tesla i ditt svar. Tack på förhand.
Citera
2024-12-08, 10:13
Medlem
Citat:
Just Dow Jones har gått bra, mycket på grund av att det är där en stor del av USA:s budgetunderskott, handelsunderskott och världens pensionsfondskapital har dumpats genom åren. Man borde dock egentligen ta hänsyn till att bolagen i indexet byts ut över tid.

Men om man tittar på ett mer normalt index, till exempel ett över europeiska aktier, så har det snarare förstört kapital, vilket kan ses här:

Sedan kan man ifrågasätta idén att var och envar småsparare förväntas vara en duktig "stock picker" och annars får skylla sig själv. Det är fortfarande helt främmande och ointressant för många att placera på börsen, vilket innebär att deras anletes svett smälter bort på ett bedrägligt fiatsparkonto.

Med bitcoin blir sparande enklare, i princip riskfritt och kan inte stjälas medelst penningmängdsutvidgning.
Du missar att förklara exakt vad du sparar när det gäller BTC? Dessutom tacka fan för att statsskulden ökar, deb skulden blir ju någon annans tillgång. Tänk så här om vi har 0 statsskuld finns inga pengar. Fattar du? Återigen att du är kass på att välja aktier så köp index, och har du inte fattat detta nu så förstår jag som sagt att bitcoin som ekonomisk fenomen är helt ogreppbart för dig.
Citera
2024-12-08, 10:14
Medlem
Citat:

Du missar att förklara exakt vad du sparar när det gäller BTC och varför det skulle jämföras med värdeskapande företag… av en anledning antar jag. Dessutom tacka fan för att statsskulden ökar, den skulden blir ju någon annans tillgång. Tänk så här om vi har 0 statsskuld finns inga pengar. Fattar du? Återigen att du är kass på att välja aktier så köp index, och har du inte fattat detta nu så förstår jag som sagt att bitcoin som ekonomisk fenomen är helt ogreppbart för dig.
Citera
2024-12-08, 10:15
Medlem
Citat:
Du missar att förklara exakt vad du sparar när det gäller BTC? Dessutom tacka fan för att statsskulden ökar, deb skulden blir ju någon annans tillgång. Tänk så här om vi har 0 statsskuld finns inga pengar. Fattar du? Återigen att du är kass på att välja aktier så köp index, och har du inte fattat detta nu så förstår jag som sagt att bitcoin som ekonomisk fenomen är helt ogreppbart för dig.

Så du har inget att säga om mitt inlägg?
Citera
2024-12-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Men din sopa kan du förklara skillnaden mellan värde och pris ens? Värde är vad du får pris är vad du betalar. Vilket värde implicit relaterat till vad något kan användas till i den riktiga världen ger BTC marknaden!?
Citera
2024-12-08, 10:21
Medlem
DVikings avatar
Bitcoin behöver en hel del energi för att existera:

https://crypto.com/bitcoin/bitcoin-energy-consumption

Bitcoin’s energy consumption is a pressing issue, with annual estimates ranging from 91 to 150 terawatt-hours, primarily due to its complex Proof of Work mining process.

Det kostar då runt $10b att hålla igång spektaklet, eller 0.05% av dagens totala värdering av BTC.

Sen kan väl intresset för denna typ av spekulation svalna och då sitter alla där med sina "ovärderliga" bitcoins som är ungefär lika heta som pokemonkort eller en Anotoaktie. Regleringar eller ny bästa-finaste-cryptocoin är väl andra hot mot det hela.

Är det för övrigt inte ganska lätt hänt att man tappar bort sina bitcoins om man förlorar sin dator/mobil etc? Om du dör i en olycka hur blir det med arvet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in