Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
Har handlat diverse billigare klädmärken de senaste 15 åren, men som med det mesta blir det i längden dyrare att handla billigt. Därför vill jag nu hitta ett pålitligt klädmärke som producerar kvalitet som håller längre än något/några år. Jag pratar främst om innekläder (jeans, t-shirts, koftor/hoodies, strumpor, kalsonger o.s.v.).
Exempel på märken jag testat senaste åren…:
• H&M
• Jack & Jones
• Hollister
• Only & Sons
• Pier One
…men alla dessa har slitits ut orimligt snabbt trots att jag är en normal människa som gör normala saker. Såklart är dessa budgetmärken så deras korta livslängd är egentligen inte särskilt förvånande.
Vilka klädmärken producerar kläder som håller länge (oavsett pris)? Bonuspoäng om de finns på Zalando eller Amazon då jag tycker det är smidiga sätt att handla på.
Svårt att ge råd utan att veta vad du gillar. Hållbarhet handlar också om stil och snitt. Kläder för med en klassisk kostym och "gentlemannastil" Håller väldigt länge, men så kanske man inte vill gå klädd.
Jeans, t-shirts, koftor/hoodies med längre hållbarhet än de märken du anger hittar du på exempelvis Brothers och MQ. Både deras egna märken och de som de säljer. Hitta ngt du gillar så kan du sedan utforska nätet på märkenas hela sortimentet och jag priser.
Dyrare behöver inte innebära att de håller längre i tyg och sömnad.
Hur och hur ofta du tvättar och torktumlar tvätten är avgörande.
Läs tvättrådet/lappen så att de tål tumling om du ändå tumlar.