2024-12-07, 00:35
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du kan kalla en anka för en kråka eller en örn, men säger den quack quack och flyter omkring i vatten oftare än den flyger så kallar jag den för en anka. Jag förstår att neokonservatism har blivit mindre hippt än fascism numera och ingen vill dras med den stämpeln. Men du förstår väl att när du säger att vi måste lägga oss i hela Mellanösterns affärer, kämpa förevigt mot islamism i andra kontinenter...förutom att ibland finansiera islamism för att det är bra för Israel och kriga mot Iran, hacka sönder Ryssland i små länder och att Jeb Bush dessutom var bästa kandidaten 2016...

Vad vill du då att jag ska kalla dig? Ben Shapiro säger sig exempelvis vara en realist snarare än neokonservativ, men det är givetvis skitsnack, han är Neokonservativ med stort N.

Ifall du vill ändra namnet till liberal internationalist så passar det också. Har som sagt aldrig gillat ordet "neokonservativ" då det inte finns något konservativt i att bomba fram demokrati i fjärran öster.

Palestinier är helt klart till större delen judiska bönder från området som konverterade till islam eller kristendomen. Genetiskt har de utöver det lite admixture av europeisk blod (som kom med korståget) och arabisk blod (med arabiska erövringar samt olika egyptiska migrationer) och även lite blod från subsahara afrika (antagligen slavhandeln som bedrivits i arabvärlden sedan urminnestider).

Men genetiskt är de närmast mizhari judar av en anledning; de är de ursprungliga judarna.

Och detta vet vi från alla erövringar genom alla tider, folket ändras inte genetiskt särskilt mycket överhuvudtaget. Västturkar är exempelvis betydligt närmare greker genetiskt än något annat folk i närområdet, och mycket närmare greker än Turkmenistan och andra urturkar. Detta beror på att bönder (90% av befolkningen i förindustriella samhällen) inte flyr, de böjer sig och fortsätter slita med att odla sin mat, och anpassar sig förhållandevis enkelt till nya verkligheten.

Turkmenerna är precis som hazarerna, uzbekerna m.fl en blandning av blatte-kaukasoider och mongolider. Det finns även rena mongoloida turktalare som yakuterna i Sibirien:

Yakuter:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Yakuts_Sakhas.jpg
Citera
2024-12-07, 12:55
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så långt har jag visat att man kan tvivla på att ett sådant löfte gavs. Samtidigt så fanns ingen saklig grund för att ge ett sådant löfte, och hade det givits har det ändå inget värde efter Sovjets upplösning. Du griper således efter obefintliga halmstrå där.
Jugoslavien var faktiskt en Nato-operation som i det stora hela lyckades. Efter Kosovo-kriget har det inte varit några krig, vilket var Nato:s mål.

Ryssland hade varit i betydligt fullare rätt, om man inte envisats med att ständigt hota sina grannländer. Om man inte ständigt försöker expandera, både territoriellt och inflytandemässigt. Förstår inte Ryssland att man uppfattas som ett hot av sin omgivning?

Ja, du försökte gardera dig för allt möjligt på ett sätt som bara blev ett för din del pinsamt orwellianskt dubbeltänk. Men dokumenten finns där och bevisar att du har fel. Du kan köra din anglojudiska ballongdans bäst du vill men löftet gavs till Gorbatjov och det låter som att du inte bara är medveten om att USA/NATO ljög utan rättfärdigar det också. USA/NATO terrorbombade ju Serbien 1999 och dödade tusentals civila samt förgiftade oerhört många fler med utarmat uran. Du visar bara att du är en neoconfilur när du hyllar sånt.

Bullshit. Det är inte Ryssland som expanderat utan USA. För det är USA som har typ 800 militärbaser världen över som används som utpressningsverktyg mot den lokala regimen. Du är en hycklare av rang. Rysslands säkerhetskrav är högst legitima och det hade USA i allra högsta grad hävdad om rollerna hade varit ombytta.

Hur ser du på jihadisternas framfart i Syrien nu förresten? Det måste vara schizofrent för en kontrajihadist som du. Men du har kanske svart bälte i orwellianskt dubbeltänk och grejar den kognitiva dissonansen? Vilket som står västliberaler och neocons nu och hejar på dessa jihadister. Jag gissar att även du gnuggar händerna när jihadistskäggen sprider död och förintelse i Syrien. Eller?
Citera
2024-12-07, 13:26
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Så långt har jag visat att man kan tvivla på att ett sådant löfte gavs. Samtidigt så fanns ingen saklig grund för att ge ett sådant löfte, och hade det givits har det ändå inget värde efter Sovjets upplösning. Du griper således efter obefintliga halmstrå där.
Jugoslavien var faktiskt en Nato-operation som i det stora hela lyckades. Efter Kosovo-kriget har det inte varit några krig, vilket var Nato:s mål.

Dina politiska ställningstaganden är helt motsägelsefulla. På vilket sätt är det legitimt för Israel att bekämpa Hamas men det var inte det för Serbien att bekämpa UÇK? NATO-bombningarna mot Serbien kan jämföras med om USA satte in NATO och bombade Jerusalem och Tel Aviv för att få slut på "människorättsbrott" i Gaza, sen tvingade Israel till territoriella avträdelser. Så länge det blev långvarig fred efteråt hade du accepterat det som legitimt?

Eller förresten, det finns en röd tråd: du försvarar konsekvent amerikanska intressen oavsett vad. Det gör att man ifrågasätter din konservativa identitet eftersom det stora internationella hotet mot konservatismen är globohomos högborg Washington, D.C, som sprider liberalism (politiskt, ekonomiskt, kulturellt) överallt de kan.

Ja, det har varit fred på Balkan sen dess men de underliggande spänningarna framförallt i Bosnien och Kosovo har inte löst sig. Försvinner amerikansk makt kommer dessa blossa upp igen med ny kraft.
Citera
2024-12-07, 21:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag har aldrig argumenterat för att ryska ideer starkt påverkat väst så som brittiska ideer, så jag känner att du diskuterar lite allt möjligt istället för sakfrågorna. Ska du härnäst säga att britterna var av större vikt för industriella revolutionen? Sådant som ingen kan neka...

Men sakfrågan som vi diskuterade var egentligen hur ryssarna behandlat imperiets minoriteter och jag tycker inte att de historiskt varit sämre överhuvudtaget än britterna i det avseendet. Att du sedan förminskar folkmord på irländarna och föslavning av dem för att de var "problematiska" (ungefär som palestinier?) med deras krav på självstyre och annat, det är ju i sakens natur. Så länge de du sympatiserar med gör något så är det acceptabelt. Jag accepterar ju ICCs mandat att både ställa Putin och Netanyahu inför rätta, även ifall jag förstår att det inte kommer att hända.

Men angående Rysslands historiska behandling av främmande folkslag inom imperiet så ska det nämnas att turkfolken som ryssarna erövrade i stäppen var hundra gånger mer problematiska historiskt för ryska folket än irländarna var för britterna, vi talar om ständiga räder, erövringar och förslavning av ryssar genom flera århundranden. Förövrigt; skulle britterna behandlat israeliska judar på samma sätt under perioden då de var "problematiska" så skulle du dock få problem med vem du känner mest lojalitet inför.

Så Stalin genomför holodomor mot ukrainare för att de var "problematiska", de unga turkarna genomför folkmord på armenier för att de var "problematiska". Du ser hur allt kan förklaras med sådana slentrianmässiga ursäkter.

Det korrekta svaret du borde ha gett vore att britter idag känner skam över hur de historiskt behandlade irländarna, medan turkar exempelvis inte gör det, och jag är inte ens säker på hur mycket holodomor erkänns i Ryssland (det ska dock nämnas att ryssar inte hade direkt skuld för detta då de styrdes av en kosmopolit elit av många etnicitet).

Just brittiska förmågan att självkorrigera sin civilisation borde väl vara det som bör lyftas fram?

Saken är den att Du bortser från ett flertal viktiga aspekter. Dels givetvis den tid som Du pratar om. I flera hundra år var England starkt hotat av Frankrike, och Irland/irländare var på samma sida. Därtill fanns den religiösa aspekten. Jag förklarar den engelska/brittiska hållningen - inte försvarar den. Så sent som på 1940-talet avdelade britterna trupper till Nordirland, ifall Irland skulle gå in i kriget på Nazitysklands sida. Dels är det skillnaden i England/Storbritannien som legitim statsbildning och Ryssland som är expansionistiskt på andra staters bekostnad, och som sedan 1400-talet varit ett hot för sin omgivning. Man kan i mycket ifrågasätta vilken legitimitet Ryssland egentligen har.

Citat:
Oligarkerna är dock nyrika från fd maffian i Soviet. De har svag känsla för nationen, men jag vet inte ifall de direkt har klassförakt. Du jämförde alltså Putins klassförakt med marxismens inbyggda klassförakt där man ger sig ut för att massmörda borgare och kapitalister i alla typer av länder där marxism experimenterats med.

Att oligarkerna är en total korrupt internationell elit är mycket riktigt, men jag vet inte ifall vår elit i Väst är så mycket bättre om än de är mer rumsrena när det gäller metoder som använts. Tror du att de stora finanspamparna i city of London bryr sig om brittiska folket överhuvudtaget? Eller ens Storbrittanien som en slags symbol som bär något högre syfte? När de säljer landet till indier, saudier och...ryssar....tror du att de har någon moralisk plikt inför något annat än sitt bank konto?

Ja, i alla fall i högre grad och med större individuella skillnader. Men, den kanske viktigaste skillnaden är hur nära de ryska oligarkerna är insyltade med Putin och statsledningen. Dagens Ryssland är en genomkorrumperad oligarkokrati.

Citat:
Det är bara ord, det finns ingen empiri bakom det. USA kunde det ena och det andra ifall bara...ja vad?

Du kan inte besegra en ide som israeliska överbefälhavaren sade, du kan möjligen döda 40 tusen hamaskrigare men det finns alltid bröder, söner och kusiner som är beredda att plocka vapen från sin döde släkting och hämnas honom. Islamismens bränsle är ju krig och konflikter i sig, därmed att det är fredliga länder som Jordanien där islamism inte har fått något fäste.

USA bör fokusera på sin 34 miljarder dollar skuld och inte återvända till att spendera 6 miljarder dollar på värdelösa konflikter i mellanöstern nästkommande 10 åren. Stora existentiella hotet mot USA är ekonomisk och den heter Kina, inte afghanistans ökenkrigare.

Visst kan man besegra idéer. Britter och amerikaner bombade bort nazismen på 40-talet. Det fungerar nog inte alltid med bomber enbart, men visst kan idéer besegras.

Citat:
Europa är ingen kraft i sig, vi är bara en förlängning av USA. Givetvis skulle inte ens flyktingströmmar från stora krig i mellanöstern vara ett problem ifall vi hade en känsla av nation med gränser, men även här är vi bara en förlängning av USAs idetradition kring vad som utgör en nation. Därmed så är kombinationen problemet: neokonservativa hökar som skapar kaos i Mellanöstern tillsammans med Israel och utefter Israels behov, med europeiska liberala ledare som städar efter skiten som Israel och USA skapar för att respektera mänskliga rättigheter.

Jag har inga förhoppningar att EU-byråkrater någonsin kommer lära sig försvara gränserna, men däremot har jag förhoppning att USA slutar blanda sig i Israels problem i Mellanöstern och därmed slutar skapa sådana enorma problem för Europa. Vilket åtminstone ger oss lite andrum.

Men vi behöver inte lägga oss i Mellanöstern överhuvudtaget för att lösa våra problem. Kina gör allt rätt som vanligt.

Kina kommer att lägga sig i Mellanöstern när de anser att de har nytta va det, eller när något av deras intressen är hotade. Att EU skulle åstadkomma något av värde i dessa avseenden betraktar jag som uteslutet. Det kommer helt an på de enskilda staterna, eller möjligen samarbeten mellan några stycket stater.

Citat:
Ryssland har vunnit så många krig där de varit i teknologisk underläge mot sin fiende. Vi är ingenstans i närheten annars av Rysslands produktionskapacitet militärt, vi har en konsumtionsindustri (och stor del har flyttat till Kina) medan de har transformerat en stor andel av sin industri enbart till kriget.

Men vi ser ju facit på att det inte går bra i kartan dagligen sedan 18 månader tillbaka, så vad är vitsen att spekulera när vi har empiri framför oss.

Nej, bra kan man inte säga. Det Putin föresatt sig på veckor och månader, har han inte uppnått på flera år. Hur det går på slutet kan vi inte veta ännu, men att Putins anseende är starkt skamfilat redan nu, efter fler års misslyckande är förstås naturligt. Ukraina har däremot i alla fall lyckats med sitt förstahandsmål - att inte bli besegrat.
Citera
2024-12-07, 21:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du kan kalla en anka för en kråka eller en örn, men säger den quack quack och flyter omkring i vatten oftare än den flyger så kallar jag den för en anka. Jag förstår att neokonservatism har blivit mindre hippt än fascism numera och ingen vill dras med den stämpeln. Men du förstår väl att när du säger att vi måste lägga oss i hela Mellanösterns affärer, kämpa förevigt mot islamism i andra kontinenter...förutom att ibland finansiera islamism för att det är bra för Israel och kriga mot Iran, hacka sönder Ryssland i små länder och att Jeb Bush dessutom var bästa kandidaten 2016...

Vad vill du då att jag ska kalla dig? Ben Shapiro säger sig exempelvis vara en realist snarare än neokonservativ, men det är givetvis skitsnack, han är Neokonservativ med stort N.

Ifall du vill ändra namnet till liberal internationalist så passar det också. Har som sagt aldrig gillat ordet "neokonservativ" då det inte finns något konservativt i att bomba fram demokrati i fjärran öster.

Nej, neokonservatism är inte konservatism alls. Bra sak att jag är värdekonservativ. När MÖ påverkar oss, måste vi påverka tillbaka. Samma med Ryssland. Om Ryssland hade hållit sig på sin kant och inte sökt expansion, eller att återta en illegitim stormaktsposition, hade problem inte uppstått. Förmodligen blir varken huvuddelen av MÖ eller Ryssland demokratiskt.

Citat:
Palestinier är helt klart till större delen judiska bönder från området som konverterade till islam eller kristendomen. Genetiskt har de utöver det lite admixture av europeisk blod (som kom med korståget) och arabisk blod (med arabiska erövringar samt olika egyptiska migrationer) och även lite blod från subsahara afrika (antagligen slavhandeln som bedrivits i arabvärlden sedan urminnestider).

Men genetiskt är de närmast mizhari judar av en anledning; de är de ursprungliga judarna.

Och detta vet vi från alla erövringar genom alla tider, folket ändras inte genetiskt särskilt mycket överhuvudtaget. Västturkar är exempelvis betydligt närmare greker genetiskt än något annat folk i närområdet, och mycket närmare greker än Turkmenistan och andra urturkar. Detta beror på att bönder (90% av befolkningen i förindustriella samhällen) inte flyr, de böjer sig och fortsätter slita med att odla sin mat, och anpassar sig förhållandevis enkelt till nya verkligheten.

Mitt förslag är att rekonverterar till judendomen och lämnar den falske profeten, så kommer mycket att bli bättre för alla inblandade. Vem vet? Det kanske räcker med att de blir kristna.
Citera
2024-12-07, 21:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Dina politiska ställningstaganden är helt motsägelsefulla. På vilket sätt är det legitimt för Israel att bekämpa Hamas men det var inte det för Serbien att bekämpa UÇK? NATO-bombningarna mot Serbien kan jämföras med om USA satte in NATO och bombade Jerusalem och Tel Aviv för att få slut på "människorättsbrott" i Gaza, sen tvingade Israel till territoriella avträdelser. Så länge det blev långvarig fred efteråt hade du accepterat det som legitimt?

Eller förresten, det finns en röd tråd: du försvarar konsekvent amerikanska intressen oavsett vad. Det gör att man ifrågasätter din konservativa identitet eftersom det stora internationella hotet mot konservatismen är globohomos högborg Washington, D.C, som sprider liberalism (politiskt, ekonomiskt, kulturellt) överallt de kan.

Ja, det har varit fred på Balkan sen dess men de underliggande spänningarna framförallt i Bosnien och Kosovo har inte löst sig. Försvinner amerikansk makt kommer dessa blossa upp igen med ny kraft.

Vi lever i en motsägelsefull värld. Jag tror DU missar något. Jag försvarar inte alls amerikanska intressen. Har Du missat att jag kritiserat USA:s invasion av Irak, båda av etiska och rationella skäl.

Nato:s Kosovokrig hade emellertid inte legitimitet att göra. Det var renodlat av skälet att motverka att Jugoslavienkriget spred sig till närliggande länder. Detta lyckades, vilket var det primära vid tiden. Lägg märke till att detta är en förklaring - inte en ursäkt.
Citera
2024-12-07, 22:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ja, du försökte gardera dig för allt möjligt på ett sätt som bara blev ett för din del pinsamt orwellianskt dubbeltänk. Men dokumenten finns där och bevisar att du har fel. Du kan köra din anglojudiska ballongdans bäst du vill men löftet gavs till Gorbatjov och det låter som att du inte bara är medveten om att USA/NATO ljög utan rättfärdigar det också. USA/NATO terrorbombade ju Serbien 1999 och dödade tusentals civila samt förgiftade oerhört många fler med utarmat uran. Du visar bara att du är en neoconfilur när du hyllar sånt.

Bullshit. Det är inte Ryssland som expanderat utan USA. För det är USA som har typ 800 militärbaser världen över som används som utpressningsverktyg mot den lokala regimen. Du är en hycklare av rang. Rysslands säkerhetskrav är högst legitima och det hade USA i allra högsta grad hävdad om rollerna hade varit ombytta.

Moskovitriket har expanderat sedan 1400-talet, och ingen vill ha med dem att göra godvilligt. Inte folket i Vitryssland heller, om de får välja. Mycket kan sägas om USA, men de är i många fall önskade av befolkningarna. Fundera på hur många människor som vill flytta till USA respektive hur många vill flytta till Ryssland. Det säger något.

Det där med utarmat uran har diskuterats i 25 år, och ingen har ännu visat att det skulle ha gett de effekter sådana som Du påstår att de har. De svenska KFOR-trupperna testades före och efter sex månaders insats, och inga förhöjda värden kunde förmärkas. Visst, äter man utarmat uran är det förstås giftigt, men det torde tillhöra ovanligheterna.

Citat:
Hur ser du på jihadisternas framfart i Syrien nu förresten? Det måste vara schizofrent för en kontrajihadist som du. Men du har kanske svart bälte i orwellianskt dubbeltänk och grejar den kognitiva dissonansen? Vilket som står västliberaler och neocons nu och hejar på dessa jihadister. Jag gissar att även du gnuggar händerna när jihadistskäggen sprider död och förintelse i Syrien. Eller?

I sin förlängning sammanhänger detta med USA:s misslyckade invasion av Irak, och nu ser vi att USA gjorde ett ordentligt misstag i att inte agera kraftfullare mot IS m fl. Vi ser också hur svagt Ryssland är som inte kunde hjälpa sin allierade Assad bättre än så här. Ryssland hänger verkligen på repen nu.

För egen del ser jag igen att Väst inte gjort tillräckligt, men att ansvaret främst ligger på USA.
Citera
2024-12-07, 23:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Saken är den att Du bortser från ett flertal viktiga aspekter. Dels givetvis den tid som Du pratar om. I flera hundra år var England starkt hotat av Frankrike, och Irland/irländare var på samma sida. Därtill fanns den religiösa aspekten. Jag förklarar den engelska/brittiska hållningen - inte försvarar den. Så sent som på 1940-talet avdelade britterna trupper till Nordirland, ifall Irland skulle gå in i kriget på Nazitysklands sida. Dels är det skillnaden i England/Storbritannien som legitim statsbildning och Ryssland som är expansionistiskt på andra staters bekostnad, och som sedan 1400-talet varit ett hot för sin omgivning. Man kan i mycket ifrågasätta vilken legitimitet Ryssland egentligen har.

Allt som du säger om Irland kan man säga om Rysslands många fiender. I flera hundra år var Ryssland starkt hotat av mongoler och alla kazaker och tatarer var på samma sida som mongolerna. Eller: Ukrainas nationalister samarbetade med nazityskar som var en existentiell hot mot Ryssland på ett sätt som Frankrike aldrig var mot England. Ukraina samarbetade till och med med svenskar vid tiden då vi bedrev vår välkända invasion av Ryssland. Du ger frikort till Ryssland att göra samma sak som britterna gjorde med irländarna med varje fras som du använder för att skydda England historiskt.

Sedan är det minst sagt besynnerligt att inte kalla England för expansionistiskt. En ö expanderar genom haven medan Rysslands expanderar naturligt genom den enorma landsytan som omger dem. Liksom USA naturligt var expansionistiskt vid dess skapelse och sökte kriga sig fram till att koppla landsytan mellan de två haven. Ibland sker expansion på staters bekostnad (Englands många räder in i Frankrike och Ryssland gentemot Polen-Litauen, USA mot Mexiko/spanska imperiet) och ibland på statslösa folks bekostnad (ukrainarna, indianerna och de utsprida turkfolken hade exempelvis aldrig någon stat).

Du missar så mycket komplexitet i historien när du ursäktar en sida och bara svartmålar en sida på sättet som du gör. Ryssland var ju fundamental för hela Sydosteuropas befrielse från ottomanska imperiet, ryssarna var där för att försöka rädda armenier och assyrier från turkarnas folkmord, osv.

Du kan inte bara se på en sida av mynten när du talar om ett land med en så rik historia som Ryssland, det känns direkt oseriöst. Du kan inte också ursäkta britternas och israelers brott med att det var nödvändigt av geopolitiska skäl, för att sedan inte ursäkta de länder du hatar för att ha samma ursäkter.

Det var till och med lika viktigt för ottomanerna att göra sig av med armenier, greker och assyrier som det var för israeler att göra det med palestinier eller britter mot irländare, osv.

När du väl säger att någonslags universell rättighet inte betyder något för din sida så betyder det inte heller något för någon sida. Allt är då tillåtet, inklusive rysk expansionism och försök att stoppa Ukraina från att bjuda in jänkarna att bygga militärbas där, så som britterna skulle ha gjort mot irländare som sökte låta nazister eller fransmän att omringa britterna.

Citat:
Ja, i alla fall i högre grad och med större individuella skillnader. Men, den kanske viktigaste skillnaden är hur nära de ryska oligarkerna är insyltade med Putin och statsledningen. Dagens Ryssland är en genomkorrumperad oligarkokrati.

Du menar att finansiella eliten i City of London inte är insyltade i vem som än styr Storbrittanien idag? Eller för den delen Wallstreet och storbankerna i Washington?

Att de är mer rumsrena och mindre oborstade kriminella än de ryska oligarkerna med sann förflutet som maffia skulle jag inte motsäga. Vi talar om laglig korruption genom lobbyism och politiker som i princip handlas på auktion. De kan ju bara så där ta 2000 miljarder dollar från skattebetalare för att rädda banker när deras mästare säger åt dem vad som måste göras. De kan också bara så där falsifiera dokument om massförstörelsevapen för att invadera ett land i fjärran öster. Eller vad sägs att göra miljontals vanliga människor till heroinister genom att tillåta olika beroendeframkallande läkemedel från big pharma att komma ut till marknaden?

Korruptionen i Ryssland är så uppenbar att man kan se den i dagtid, medan korruptionen i Väst sker i mörkret och är mer subversiv, till och med laglig inom systemet.

Men jag ska ge rysstrollen rätt i en sak: detta krig är bevis på att ryska staten fortfarande står över oligarkerna, för kriget var en katastrof för oligarkerna på ett sätt som inga västerländska krig varit för vår egna elit. Aldrig att ett vår elit skulle tillåta ett krig som resulterar i att de förlorar så mycket som oligarkerna förlorade med det här kriget.

Citat:
Visst kan man besegra idéer. Britter och amerikaner bombade bort nazismen på 40-talet. Det fungerar nog inte alltid med bomber enbart, men visst kan idéer besegras.

Nazismen hade bara 12 år på sig att forma en kult, islam har haft 1500 år på sig. Rötterna går mycket, mycket djupare. Du jämför grässtrån med en urgammal vildskog. Gräsklipparen fungerar inte på vildskogen.

Lägg även märke till hur rik idetradition Tyskland hade att hämta för att direkt omdefiniera sig som nation. Du har Kant, Hegel, Luther, Schopenhauer, Goethe, etc.

Vad tror du att ett land som Afghanistan har bortom islam?

Citat:
Kina kommer att lägga sig i Mellanöstern när de anser att de har nytta va det, eller när något av deras intressen är hotade. Att EU skulle åstadkomma något av värde i dessa avseenden betraktar jag som uteslutet. Det kommer helt an på de enskilda staterna, eller möjligen samarbeten mellan några stycket stater.

Kinas intressen är business as usual i mellanöstern och inte att missionera kinesiska värderingar genom bomber eller skydda ett litet land som "delar kinesiska värderingar" och som därutöver har lyckats muta hela politiska eliten i Kina genom lobbyister.

Citat:
Nej, bra kan man inte säga. Det Putin föresatt sig på veckor och månader, har han inte uppnått på flera år. Hur det går på slutet kan vi inte veta ännu, men att Putins anseende är starkt skamfilat redan nu, efter fler års misslyckande är förstås naturligt. Ukraina har däremot i alla fall lyckats med sitt förstahandsmål - att inte bli besegrat.

De bör nog nöja sig med just narrativet du säljer: vi besegrades inte av ryssarna och 80% av vårat land är fortfarande självständig.

Vad exakt Putin ville i början av kriget är omöjlig att veta exakt, men antagligen ville han återerövra novarussia och sätta in en marionettregering i resten av Ukraina. Han har nästan lyckats med det förstnämnda men inte det sistnämnda. Så vi får väl se kriget som en delseger åt båda parter. Vem som sedan lyckas vinkla detta till en seger åt sin respektive nation bäst beror ju på hur bra de är på propaganda.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-07 kl. 23:22.
Citera
2024-12-07, 23:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej, neokonservatism är inte konservatism alls. Bra sak att jag är värdekonservativ. När MÖ påverkar oss, måste vi påverka tillbaka. Samma med Ryssland. Om Ryssland hade hållit sig på sin kant och inte sökt expansion, eller att återta en illegitim stormaktsposition, hade problem inte uppstått. Förmodligen blir varken huvuddelen av MÖ eller Ryssland demokratiskt.

Du (och ingen annan inom neokonservativa rörelsen) har någon riktig plan för MÖ förutom att lägga dig i och skaka om i grytan och se vad som händer därefter. Nu när sunni islamister tar över stad efter stad i Syrien och massmördar kristna så kanske du får resultatet av alla proxykrigare som krigshökar som Jeb Bush, Hillary Clinton och John Mccain velat finansiera. Du kan inte beskriva med ord överhuvudtaget hur det är bra att ännu en Al Quaida liknande gäng islamistiska ligister tar över Syrien och kanske så småningom kommer till Sverige.

Det är ju en historia som vi sett återupprepas så många gånger om och om igen att ingen längre tror att något någonsin blir bättre i MÖ när man "skakar om i grytan". Irak, Afghanistan, Lybien, Syrien, etc. har alla slutat som praktfiaskon.

Visst kanske det är bra för Israel, men säg då att du är beredd att offra precis allt för Israel. Kom inte och säg att det är bra för Sverige att "påverka tillbaka" i Mellanöstern.

Citat:
Mitt förslag är att rekonverterar till judendomen och lämnar den falske profeten, så kommer mycket att bli bättre för alla inblandade. Vem vet? Det kanske räcker med att de blir kristna.

Hur ska ditt "förslag" i praktiken genomföras? Vad får dig att tro att judarna i Israel vill tvångskonvertera massa palestinier för att sedan inkludera dem som israeliska bröder och systrar?

Judendomen är exklusiv och inte en universell religion. Ben Gurion var väl inne på samma spår att palestinier var de judiska bönder som judiska eliten hade lämnat efter sig i exil och att de skulle kunna komma att konverteras till judisk identitet eller liknande. Idag så är det dock väldigt annorlunda och rent etnochauvinistiska ideal som präglar Israels befolkning. Tror inte att konverterade palestinier skulle välkomnas med öppna armar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-07 kl. 23:47.
Citera
2024-12-07, 23:52
Medlem
Citat:

Israels Conversion Authority erkänner ej palestiniers konvertering till judendom. En kines, svensk eller bolivian kan konvertera till judendom och bli israeliska medborgare. Palestinier är enda folkgruppen vars konverteringar Israel uttryckligen inte erkänner.

Kristna palestinierna på Västbanken lever under precis samma restriktioner som muslimerna. Så någon masskonvertering till kristendom löser ej konflikten.
Citera
2024-12-08, 00:02
Medlem
Citat:
Det är bara ord, det finns ingen empiri bakom det. USA kunde det ena och det andra ifall bara...ja vad?

Du kan inte besegra en ide som israeliska överbefälhavaren sade, du kan möjligen döda 40 tusen hamaskrigare men det finns alltid bröder, söner och kusiner som är beredda att plocka vapen från sin döde släkting och hämnas honom. Islamismens bränsle är ju krig och konflikter i sig, därmed att det är fredliga länder som Jordanien där islamism inte har fått något fäste.

I Israels fall handlar det inte om att besegra en idé. Israels problem med palestinierna är inte att de har fel ”idéer”. Israels problem med palestinierna är demografiska. Genom sin blotta existens kommer palestinierna anses utgöra ett problem oavsett om de är islamister, socialister eller något annat. Israel kommer ju knappast upphöra med ockupationen bara för Hamas skulle försvinna.
Citera
2024-12-08, 00:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
I Israels fall handlar det inte om att besegra en idé. Israels problem med palestinierna är inte att de har fel ”idéer”. Israels problem med palestinierna är demografiska. Genom sin blotta existens kommer palestinierna anses utgöra ett problem oavsett om de är islamister, socialister eller något annat. Israel kommer ju knappast upphöra med ockupationen bara för Hamas skulle försvinna.

Jo, jag känner till det mycket väl. Egentligen är mardrömmen för Israel att Palestina får en sekulär karismatisk ledare som driver på ickevåld likt en Gandhi eller Martin Luther King och blir världskänd.

Jag bara påpekar vad en israelisk överstebefälhavare säger för att Strix borde respektera en sådan karaktärs kännedom om sakförhållanden. Jag skulle lika gärna kunna ha nämnt en amerikansk general i Afghanistan som på liknande sätt erkänner vad som de ställs inför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in