2024-12-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men du lutar dig mot siffran över stupade vars identitet är känd. De skriver ju själva att den verkliga siffran är betydligt högre och de använder även andra källor. Vid en sån sammanställning så uppgav de 120 000 döda i somras.

https://meduza.io/amp/en/feature/2024/07/05/a-new-estimate-from-meduza-and-mediazona-shows-the-rate-of-russian-military-deaths-in-ukraine-is-onl y-growing

På det stora hela spelar det ingen roll. Alla och då även ryssvänner måste ju fatta att kriget slukar enorma resurser och att det försvagar Rysslands ställning. Hade de inte kört fast. I Ukraina hade de säkerligen kunnat rädda regimen.

Naturligtvis så har även Ryssland förluster. Ingen förnekar det. Men Ryska stående Armen är nu någonstans mellan 1,3 miljoner och 1,5 miljoner man. Jag tror den var 700 tusen man när denna smo började.

Jag hoppas du förstår att Kiel Institute inte är rysk propaganda. Läs den

https://www.ifw-kiel.de/fileadmin/Dateiverwaltung/IfW-Publications/fis-import/1f9c7f5f-15d2-45c4-8b85-9bb550cd449d-Kiel_Report_no1.pdf

Citat:
The last column of the table shows that Russian production is currently so strong that it
could easily match the 2021 German stock in weapons in 2-7 months.

Det står lite smått o gott i denna rapport och jag har inte läst den i sin helhet.
Citera
2024-12-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Mediazona grundar sina uppgifter om stupade ryssar till största delen på begravningsannonser i ryska lokaltidningar, dvs där de dödade kan identifieras med absolut säkerställda uppgifter om namn och adress. Vad Mediazona presenterar är inte militärt relevanta uppgifter om förluster (dvs stupade, sårade, försvunna, deserterade, etc), utan de har etablerat en tjänst om exakt vilka individer som med säkerhet dött.

Mediazonas uppgifter är fullkomligt ointressanta utifrån ett militärt perspektiv. Däremot kan uppgifterna säkert vara viktiga inom samhällsvetenskaplig forskning, dvs om någon skulle vilja göra en undersökning om hur kriget påverkat mejerinäringen i ett visst område i Dagestan, eller ngt liknande.

Alltså: Utifrån ett militärt perspektiv är Mediazonas uppgifter HELT meningslösa. Glöm det bara.

Du får tro på vad du vill men dessa siffror är ändå de opartiska trots allt enligt mig. Sedan tror jag med att siffrorna kan var högra men jag tror liksom inte att de missar på flera hundratusen.
Citera
2024-12-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De får nog snabba sig på i sådana fall. Som det ser ut nu överlever inte Assadregimen julafton. Och Putin har redan givit ryska medborgare uppmaningen att lämna Syrien. Vad gäller drönare är det ganska intressant att se hur professionellt HST använder sig av drönare och den syriska armén tycks helt försvarslös. Det är ju detta som givit upphov till ryktet om ukrainska operatörer på rebellsidan.

Det blir ju isåfall om klanen Assad och de gamla mutkolvarna runt omkring för försig att försöka slå tillbaka från Latakia som nog kan stå emot längre om man befäster sig där.

Men det är klart, har den ena sidan drönare och den andra sidan inte har toppmodernt material att bekämpa dem så blir det ganska ensidigt till slut. Tror nog de fått ganska bra träning på hur man opererar dem i Turkiet, är svårt att säga exakt hur bra de är när SAA inte har något som kan bekämpa dem.
Citera
2024-12-06, 21:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Irans miliser i Irak är nog otillräckliga och de som kommit har bombats av USA. Men däremot borde Iran ha gott om reguljära styrkor att skicka. Antingen av armén eller revolutionsgardet. Frågan är om de vill skicka dessa och hur logistiken skulle gå till?

Jag tror inte USA hade vågat bomba en konvoj av reguljära trupper men för att det skulle vara möjligt måste Irak tillåta truppförflyttning över deras land vilket är lite tveksamt om de skulle gå med på. Jag vet inte heller om Iran fixar logistik-support över sådana avstånd? Tveksamt om det räcker att skicka med lite kreditkort för att tanka på reguljära mackar i Irak. Sedan lär det bli problematiskt om SDF tar över i östra Syrien.

USA har agerat militärt på tre sätt under de senaste tio dagarna.

1) Man markerade för en vecka sedan mot Irakisk milis som kom via huvudvägarna för att förstärka SAA (den syriska armén). Vid detta fall använde man sig av en rote A-10 Warthog, ett plan som araberna tycker är mycket respektingivande eftersom den låter så förfärligt. Milisen drog sig tillbaka in i Irak och försöker nu nå Syrien via väglös terräng i den syriska öknen, längre västerut. Som läget är nu tycks ca 200 man ur de irakiska shiamiliserna ha tagit sig fram. Hur väl dessa irakier än kämpar får nog denna förstärkning om 20 man per dag betecknas som otillräcklig.

2) Man har låtit flygvapnet utföras straffexpeditioner mot Irakisk milis som fått feeling och skickat iväg drönare mot amerikanska och brittiska posteringar i östra Syrien.

3) I ett tidigt skede understödde man de kurdiska SDF-styrkorna på marken med spetsflyg (dvs "close air support") i angrepp mot SAA-posteringar väster om Eufrat. Detta skrämde den syriska armén så till den milda grad att denna övergav den största staden vid frontavsnittet, Deir ez-Zor, utan strid när kurderna i SDT dök upp, trots att SDF då inte hade flygunderstöd.
Citera
2024-12-06, 21:29
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Du får tro på vad du vill men dessa siffror är ändå de opartiska trots allt enligt mig. Sedan tror jag med att siffrorna kan var högra men jag tror liksom inte att de missar på flera hundratusen.

Du har helt rätt i att siffrorna är opartiska och så sanna de kan bli. Men eftersom Mediazonas perspektiv är socialvetenskapligt och inte militärt, så blir deras siffror meningslösa.

Pga av deras insamlingsmetoder så kan det diffa på ett par hundra tusen, men det är inte nödvändigtvis bara fel för det.

Mediazona säger att 120 000 kända individer har stupat sedan 2022. Brittiska försvarsdepartementet säger att ryssarna har haft förluster på minst 700 000 man under samma tid, varav minst 40 procent är stupade. Båda uppgifterna kan vara sanna eftersom de handlar om olika saker.
Citera
2024-12-06, 21:29
Medlem
KillPus avatar
Glädjande nyheter. Bort med alaviter. Och ryZZråttorna springer för livet!
Erdogan kommer nog samla ihop Osmanska Riket igen.
När han tar kontroll över Syrien kommer olja/gas fr Arabiska halvön gå där och vidare till Turkiet och Europa. Putler kan hälsa hem. Smart, Erdi!
Citera
2024-12-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Glädjande nyheter. Bort med alaviter. Och ryZZråttorna springer för livet!
Erdogan kommer nog samla ihop Osmanska Riket igen.
När han tar kontroll över Syrien kommer olja/gas fr Arabiska halvön gå där och vidare till Turkiet och Europa. Putler kan hälsa hem. Smart, Erdi!

Lite väl osannolikt det scenariot
Citera
2024-12-06, 21:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Naturligtvis så har även Ryssland förluster. Ingen förnekar det. Men Ryuska stående Arnen är nu någonstans mellan 1,3 miljoner och 1,5 miljoner man. Jag tror den var 700 tusen man när denna smo började.

Jag hoppas du förstår att Kiel Institute inte är rysk propaganda. Läs den

https://www.ifw-kiel.de/fileadmin/Dateiverwaltung/IfW-Publications/fis-import/1f9c7f5f-15d2-45c4-8b85-9bb550cd449d-Kiel_Report_no1.pdf

Det står lite smått o gott i denna rapport och jag har inte läst den i sin helhet.

Om den stämmer så är det verkligen häpnadsväckande att de bortsett från krigets inledning inte har lyckats med ett enda genombrott. Varför hjälper de inte Syrien? Varför slår de inte ut Ukraina? Vad gör alla dessa 1,5 miljoner man? Super? Nej jag tror nog inte riktigt att det där stämmer. Kriget går alldeles för dåligt. Lyckas man bara avancera fyra mil på nästan ett år så beror det på bristande resurser och extremt dålig ledning.

Angående Syrien så skrevs detta nyss i AB:

Citat:
Både nyhetsbyrån Bloomberg och Sky News Arabia hänvisar till källor som säger att Putin informerat Assad att han inte kan räkna med någon omfattande hjälp.

”Ryssland har informerat Damaskus att alla insatser skulle vara begränsade och att man har andra prioriteringar i nuläget”, skriver Sky News Arabia.

– Assad kan inte räkna med mer operativa insatser, utan mest politiskt stöd. Ryssland är svårt försvagade på grund av kriget i Ukraina. De kanske max kan stötta med några flygattacker, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63ydb0/putin-overger-assad-experten-om-framtiden

Jag tror att det på det stora hela stämmer. Ryssland är svårt försvagat och kan inte hjälpa Assad hur gärna de än skulle vilja.
Senast redigerad av fernebo 2024-12-06 kl. 21:56.
Citera
2024-12-06, 22:03
Medlem
Verkar som Daraa i syd har tagits över av southern front

raka vägen till Damaskus nu
Citera
2024-12-06, 22:22
Medlem
MolotovEscobars avatar
Garanterat att Turkiet ligger bakom terroristernas uppror. Finns bilder på när terroristerna hissar den turkiska flaggan. Jag har även sett bilder på terrorister med turkiska märken på uniformerna.

Jag tror dock inte Turkiet var beredda på att det skulle gå så bra för terroristerna. Utan planen var säkert "lite kanonmat" för att destabilisera Syrien och Hizbollah.

Tahrir Al-Sham, som är den största terroristgruppen i Syrien just nu, är sprungen ur Al Quaida och Al-Nusra-fronten. Lustigt att se alla Ukraina-vänner hålla på terroristerna i denna tråd.

Om Syrien faller så kommer inte den nya regimen vara demokratisk (eller pro-turkisk för den delen) och jag tror till och med Turkiet ångrar vad de nu satt igång.

Syrien kommer styckas upp i flera småländer eller bli ett nytt Afghanistan efter Taliban-modell.

En kompis påstod att Syriska armén mutats att inte strida, men av vem vet man inte, om det är sant.
Citera
2024-12-06, 22:23
Medlem
Christopher.s avatar
Frågan är om Ryssland drar sig ur och HTS tar makten, vad blir utgången? Kan det bli ett nytt krig i Irak och möjligen spilla in i Libanon och Jordanien? Känns som det är bäddat för flyktingvågor och allmänt kaos.
Citera
2024-12-06, 22:35
Medlem
Viktigt att EU tar sitt ansvar nu när USA och Israel skapar ännu en flyktingvåg till Europa. Man borde dela ut tillfälliga uppehållstillstånd till att börja med iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in