2024-12-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Det var inte en särskilt genomtänkt kommentar. Hur ofta tror du försvarare ger sig på gissningar om påföljd t ex. Det är inte alltid det går att veta, det är inte matematik. Viktigt att tala om att det är en gissning.

Det är ofta svårt för autistiska personer att förstå att gissningar och spekulationer är vanliga, även inom juristyrket. Att han helt missade att det viktiga är att ange när man spekulerar och när man presenterar fakta säger mer om honom än om dig ...
Citera
2024-12-05, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är ofta svårt för autistiska personer att förstå att gissningar och spekulationer är vanliga, även inom juristyrket. Att han helt missade att det viktiga är att ange när man spekulerar och när man presenterar fakta säger mer om honom än om dig ...

Tack.

Ja det är helt riktigt, sedan är gissningarna mer kvalificerade i jämförelse med vissa författare här. Däremot trodde jag faktiskt att våra Högsta domstolar skulle avvakta avgörandet från EUD, men där hade jag tydligen fel.

Det är visserligen inte samma frågeställning, emellertid bör väl EUD ge viss vägledning ändå. Kan ju vara så att HD och HFD redan menar att det finns så det räcker med vägledning.

Edit: Även hört att det skvallras en del mellan HD och HFD. Kanske har det gluttats på varandras domskäl.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2024-12-05 kl. 16:12.
Citera
2024-12-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteSun
Var det någon som lyckades ta bort sig ifrån Lexbase och Krimfup?

Hoppas verkligen det går, ska testa!

Ja det går. Den här frågan är rätt gammal och tråkig i den här tråden. Det är ingen officiell institution med ett konsekvent regelverk du har att göra med.

Hota med stämning. Dessa sajter anser att de har rätt tjäna pengar på att hänga ut dig oavsett vad du tycker. Är du beredd att gå till rätten om det? De tar inte bort dig av välgörenhet. De tar bort dig om de tar dig på allvar.
Citera
2024-12-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Försökte hitta information gällande Sirens överklagan till HD här i tråden, men verkar inte ha nämnts i detalj vad jag kan se, så jag begärde ut handlingarna i ärendet.

Högsta domstolens målnummer för Sirens överklagan är: 3457-24
Senaste yttrandet från Siren inlämnades 2024-09-17, återfinns här: https://easyupload.io/1qddx7

Prolegias överklagan till HFD: 1667–24
Senaste yttrandet från Prolegia inlämnades 2024-07-23, återfinns här: https://easyupload.io/22rxcw

Båda hänvisar till regeringens yttrande till EU-domstolen. Jag utgår från att domstolarna inte ska fästa någon vikt på regeringens ställningstagande, och döma oberoende av påtryckningar från makthavare. Samtidigt är det tydligt att ställningstagandet spelar rakt i händerna på bägge parter om yttrandet tas i beaktande.

Kan man få reda på tidsramarna för dessa på något sätt? Vore intressant att veta när dom kommer
Citera
2024-12-06, 09:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Använder storbankerna Verifiera som en del av KYC för att eventuellt godkänna öppning av bankkonton?
Citera
2024-12-06, 16:18
Avslutad
"Jag har själv tillgång till databaser med ett mycket stort antal beslut om nedlagd förundersökning."

Vilka databaser är det? Kan vi sätta ihop en lista här med alla som finns?
Citera
2024-12-06, 22:08
Medlem
Hur gör jag rent praktiskt för att väcka talan i allmän domstol mot Biluppgifter.se?
Citera
2024-12-06, 22:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Hur gör jag rent praktiskt för att väcka talan i allmän domstol mot Biluppgifter.se?
Min rekommendation är att om man inte ens klarar av att lista ut hur man ska väcka en talan, så ska man inte försöka sig på det, då den talan är mer eller mindre dömd att misslyckas om man inte har ett kompetent ombud som hjälper en.

Jag säger inte detta för att vara elak, utan för att bespara dig tid, pengar, och besvikelse.
Citera
2024-12-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Min rekommendation är att om man inte ens klarar av att lista ut hur man ska väcka en talan, så ska man inte försöka sig på det, då den talan är mer eller mindre dömd att misslyckas om man inte har ett kompetent ombud som hjälper en.

Jag säger inte detta för att vara elak, utan för att bespara dig tid, pengar, och besvikelse.
Var ärlig du. Jag är inte duktig på juridik. Däremot har jag stark vilja att läsa på om det som behövs. Är också motiverad att lägga en summa på att anlita en jurist om så behövs.
Citera
2024-12-06, 22:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Var ärlig du. Jag är inte duktig på juridik. Däremot har jag stark vilja att läsa på om det som behövs. Är också motiverad att lägga en summa på att anlita en jurist om så behövs.
Skönt att se att det finns folk som tål en kritisk sanning.

Min rekommendation skulle nog vara att anmäla till IMY, men sitta lugnt i båten med att väcka talan om det hela. Det pågår flera rättsprocesser relaterade till det här, inklusive GDPRWarriors två stämningar. Att invänta utgången av dem är gratis, och de kommer förmodligen ge en stark indikation om det är värt att gå vidare med eller ej.
Citera
2024-12-06, 22:32
Medlem
Citat:

Min rekommendation skulle nog vara att anmäla till IMY, men sitta lugnt i båten med att väcka talan om det hela. Det pågår flera rättsprocesser relaterade till det här, inklusive GDPRWarriors två stämningar. Att invänta utgången av dem är gratis, och de kommer förmodligen ge en stark indikation om det är värt att gå vidare med eller ej.
Ja, självklart. Uppskattar att du är ärlig. Men min fråga kvarstår nog ändå

Har anmält till IMY, men det står still. Tror inte att just biluppgifter.se är prioriterad av dom. Fick ett infall att tänka mig gå vidare med det själv. Men visst, är det dömt att misslyckas så struntar jag i det.

Men om det skulle finnas några goda utsikter så skulle jag kunna tänka mig betala för att få hjälp i frågan. Men har svårt att avgöra hur mycket det skulle kosta isåfall.

Men ja, det låter väl vettigt att invänta resultatet från de fallen du refererar till.
Senast redigerad av wennerberg 2024-12-06 kl. 22:37.
Citera
2024-12-06, 22:38
Medlem
Citat:

Precis så: om man vill processa så kommer det bli hundra gånger enklare när man vet om hur formuleringarna från HFD, HD och EU-domstolen ser ut kontra att famla halvt i blindo ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in