2024-12-05, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag har sett domar tidigare från HD och de har faktiskt tagit hänsyn till Europa domstolens domar i de fallen. Jag tror att de kommer att räkna upp och jämföra de Eu-domar som redan är klara.

Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Försökte hitta information gällande Sirens överklagan till HD här i tråden, men verkar inte ha nämnts i detalj vad jag kan se, så jag begärde ut handlingarna i ärendet.

Högsta domstolens målnummer för Sirens överklagan är: 3457-24
Senaste yttrandet från Siren inlämnades 2024-09-17, återfinns här: https://easyupload.io/1qddx7

Prolegias överklagan till HFD: 1667–24
Senaste yttrandet från Prolegia inlämnades 2024-07-23, återfinns här: https://easyupload.io/22rxcw

Båda hänvisar till regeringens yttrande till EU-domstolen. Jag utgår från att domstolarna inte ska fästa någon vikt på regeringens ställningstagande, och döma oberoende av påtryckningar från makthavare. Samtidigt är det tydligt att ställningstagandet spelar rakt i händerna på bägge parter om yttrandet tas i beaktande.

Jag har väldigt svårt att tro att det kommer något avgörande från HD eller HFD innan EU-domstolen sagt sitt. Varför skulle de kosta på sig en sådan dom innan de fått facit, vilket de får från EU-domstolen.
Citera
2024-12-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Jag har väldigt svårt att tro att det kommer något avgörande från HD eller HFD innan EU-domstolen sagt sitt. Varför skulle de kosta på sig en sådan dom innan de fått facit, vilket de får från EU-domstolen.

För att svara försvarsadvokat är du inte särskilt smart. Föredragning har redan varit. Domen kommer snart.
Citera
2024-12-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Då kan vi, numera, se ett tredje uppenbart hot mot Lexbase verksamhet: nämligen att fler och fler får upp ögonen för flera lyckade fall att få bort sig ifrån databaserna. Vi vet redan att Lexbase städade friskt bland företagets egna anställda, anhöriga och - dessutom - vissa kriminella med så stort våldskapital att Gunnar Axén blev rädd (se tidigare postade exempel i tråden).

Nu framkommer det fler fall och företag som uppenbart med lyckat resultat blivit borttagna.

För komisk kännedom:

Som av en slump försvann Gunnar Axén själv från vissa databaser som hade med dessa händelser att göra:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/18-aring-anmaler-toppmoderat-for-sexbrott
https://sverigesradio.se/artikel/2081758

Så att det, med rätt kontakter och/eller juridiska medel och/eller våldskapital går att bli borttagen på Lexbase är numera välbekant. Och förstår argumentet att företag skyddas genom databaserna: tvärt om så är risken stor att företagen felaktigt anställer någon man TROR inte är kriminell då personen inte hittas i databaserna trots gediget brottsregister ...

Något som inte går till åtal publiceras aldrig i dessa databaser. Därmed inget att tas bort ifrån. DU bränner din trovärdighet med sådant här bullshit.
Citera
2024-12-05, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesen
För att svara försvarsadvokat är du inte särskilt smart. Föredragning har redan varit. Domen kommer snart.

Tack.

Det förvånar mig, men säger du det så.
Citera
2024-12-05, 12:49
Medlem
Citat:
Tack.

Det förvånar mig, men säger du det så.

Du kan ju maila själv till HD och ställa frågan. Samma med HFD. En bra försvarsadvokat svamlar inte. Man har fakta på bordet annars förlorar man alla case.
Citera
2024-12-05, 12:52
Avslutad
Citat:
Du kan ju maila själv till HD och ställa frågan. Samma med HFD. En bra försvarsadvokat svamlar inte. Man har fakta på bordet annars förlorar man alla case.

Betackar mig dina påhopp. Det var inte något korkat i det jag skrev, dessutom så framgick det med all tydlighet att det var en gissning från min sida.

Om det är föredraget så har vi en dom snart, så jag behöver inte ringa.
Citera
2024-12-05, 13:05
Medlem
Ni som blev borttagna, har de börjat lägga tillbaka er?
Citera
2024-12-05, 13:10
Medlem
Citat:
Betackar mig dina påhopp. Det var inte något korkat i det jag skrev, dessutom så framgick det med all tydlighet att det var en gissning från min sida.

Om det är föredraget så har vi en dom snart, så jag behöver inte ringa.

Som advokat ska man aldrig gissa. Det slår på trovärdigheten.
Citera
2024-12-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Ni som blev borttagna, har de börjat lägga tillbaka er?

Var?
Citera
2024-12-05, 13:46
Medlem
Var det någon som lyckades ta bort sig ifrån Lexbase och Krimfup?

Hoppas verkligen det går, ska testa!
Citera
2024-12-05, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Som advokat ska man aldrig gissa. Det slår på trovärdigheten.

Det var inte en särskilt genomtänkt kommentar. Hur ofta tror du försvarare ger sig på gissningar om påföljd t ex. Det är inte alltid det går att veta, det är inte matematik. Viktigt att tala om att det är en gissning.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2024-12-05 kl. 13:59.
Citera
2024-12-05, 15:46
Medlem
Citat:
Något som inte går till åtal publiceras aldrig i dessa databaser. Därmed inget att tas bort ifrån. DU bränner din trovärdighet med sådant här bullshit.

Jo. Det finns visst.

Ser att du ägnat dagen åt olika typer av påhopp på olika personer, så borde inte lägga tid på dig, men gör ett litet undantag.

Med tanke på dina okunniga svar så är det ingen idé att gå in på lagstiftning och förarbeten, utan ger dig följande länk och ett citat:

Citat:
I regel blir alltså även en nedlagd förundersökning offentlig, men för att få veta om en specifik förundersökning är offentlig eller ej måste du vända dig till polisen som utfört förundersökningen.

https://lawline.se/answers/ar-nedlagd-forundersokning-allman-handling

Jag har själv tillgång till databaser med ett mycket stort antal beslut om nedlagd förundersökning.

Självklart sparar databaserna alla myndighetsbeslut de kommer över (hell, du kan till och med se adressändringar årtionden tillbaka i vissa databaser).

Jag kommer inte skriva mer till dig, med tanke på att du inte ens kände till ovanstående, vilket bevisar inte bara att du hade dålig koll utan även att ditt försök att såga min trovärdighet istället kraschade din egen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in