2024-12-06, 20:35
Medlem
Tror mer och mer på att Kristersson tar en för teamet och försöker göra jobbet så dåligt som möjligt så att SD ska tappa väljare.
Citera
2024-12-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Ja det verkar som att hen inte kan det.

Du förklarade aldrig det fettade.
Läs det som står nedan och förklara sedan vad du har fått det hela ifrån.
Framförallt hur du kommer fram till att det ska ske efter brott.
Hur ska du kunna kamerabevaka något efter brott?
Vad får dig att tro att kameror/drönare inte kommer bevakas av personer i realtid?

Här får du från Regeringens hemsida.

"Förslagen innebär bland annat följande:

Kravet på tillstånd till kamerabevakning tas bort.
Brottsbekämpande myndigheter får möjlighet att bedriva kamera-bevakning på fler platser.
Bevakning ska kunna bedrivas på platser där det vid en framåtblickande bedömning finns risk för allvarlig brottslighet. Bevakning ska också kunna bedrivas på platser som är av strategisk betydelse för att motverka allvarlig brottslighet, även om det inte finns risk för brott på den platsen.
Möjligheterna för brottsbekämpande myndigheter att kamerabevaka i brådskande fall förbättras.
Det införs ett nytt undantag från kravet att göra en intresseavvägning vid bevakning som gör det möjligt för Polismyndigheten och Säkerhetspolisen att använda teknik med automatisk igenkänning av registreringsnummer (ANPR-teknik) i hela landet.
Det införs nya och utvidgade undantag från kraven att upplysa och informera om kamerabevakning som brottsbekämpande myndigheter bedriver från ett civilt fordon eller drönare.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/12/kamerabevakning-i-brottsbekampning-och-annan-offentlig-verksamhet--utokade-mojligheter-och-ett-enkla re-forfarande/

Det var nyligen 30 november. Av någon anledning så samlas ofta på det datumet en massa extremhögerslödder i Kungsträdgården. Därför kamerabevakades delar av Stockholms innerstad med betoning på Kungsträdgården av drönare. Det vet jag då det fanns info om det på polisens hemsida.
I framtiden kanske inte Polismyndigheten måste informera om sådant (har inte läst hela lagrådsremissen).

Men du får ett annat exempel när dom upplyser allmänheten om kamerabevakning med drönare.

"Polisen kan komma att kamerabevaka delar av Östermalm, Kungsträdgården och Blasieholmen med drönare från den 16 oktober 2024 till den 16 januari 2025."

"Syftet är att förebygga, förhindra och upptäcka brott samt underlätta och möjliggöra utredning och bevisning av inträffade brott."
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2024/oktober/kameraovervakning-med-dronare-i-stockholms-innerstad2/
Så resonerar bara polisreligiösa människor. Den fanatiska betoningen på brottsbekämpning är bara ett sätt för staten att utöka sin makt. Tror du inte alla diktaturer genom historien har försvarat sin repression på liknande sätt?
Citera
2024-12-06, 20:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om man skall utvisa någon borde man ju först veta om hen utfört brott=kameraövervakning
Det existerar utländska medborgare som dömts för brott utan att utvisats.
https://www.gp.se/krim/gruppvaldtog-barn-i-skog-i-frolunda-fyra-domda.5ff0a3eb-703e-4086-b172-088a3237db68
Citera
2024-12-06, 20:48
Medlem
Alltså, på platser där det ofta förekommer brottslighet kan jag väl möjligen se någon slags poäng med att Polismyndigheten övervakar (även om det knappast kommer att minska brottsligheten i någon större skala). Men att "andra aktörer" (privata gissningsvis, vaktbolag kanske?) tillståndslöst och godtyckligt tillåts filma lite var de vill är givetvis helt käpprätt åt helvete, det måste till och med "jag har rent mjöl"-nissarna inse.
Citera
2024-12-06, 20:51
Medlem
Statsminister2030s avatar
1984 och Stasi-samhället är här. Grattis!

Är man konspiratoriskt lagd så kan man ju misstänka att idioterna släppte in 1 miljon barbarer bara för att få möjlighet till ett totalitärt övervakningssamhälle.

Vi får inte glömma att Gunnar Strömmer och Ulf Kristersson var två politiker som förespråkade massinvandring
Citera
2024-12-06, 20:52
Medlem
På privat egendom är det självklart att det borde vara tillåtet.
Citera
2024-12-06, 20:54
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Så resonerar bara polisreligiösa människor. Den fanatiska betoningen på brottsbekämpning är bara ett sätt för staten att utöka sin makt. Tror du inte alla diktaturer genom historien har försvarat sin repression på liknande sätt?

Jaha? Vad säger att jag är för Tidölagets förslag?

Jag postade bara för att någon påstod framförallt att det bara ska övervakas när brotts begåtts.
Vilket jag visade på att så är inte fallet.
Citatet från Polismyndighetens hemsida kring kamerabevakning och drönare kommer såklart appliceras på alla kamerabevakning och det citatet löd "Syftet är att förebygga, förhindra och upptäcka brott".
Jag hoppas att svenska folket är nöjda med att ha röstat fram Ulf Orwell Åkesson till statsminister.
Citera
2024-12-06, 20:58
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
På privat egendom är det självklart att det borde vara tillåtet.

No shit, Sherlock!

"Kamerabevakning
Som privatperson kan du vilja kamerabevaka din fastighet eller i anslutning till din bostad eller bil.
Privatpersoner behöver inte ansöka om tillstånd för att kamerabevaka. Däremot ansvarar du för att kamerabevakningen sker på ett tillåtet sätt."

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/

Men det här handlar om att Myndigheter ska kunna bevaka utan att söka tillstånd.
Du vet myndigheter som Polismyndigheten, Regioner, Kommuner osv.
Förstår du nu?
Citera
2024-12-06, 21:00
Medlem
Citat:
No shit, Sherlock!

"Kamerabevakning
Som privatperson kan du vilja kamerabevaka din fastighet eller i anslutning till din bostad eller bil.
Privatpersoner behöver inte ansöka om tillstånd för att kamerabevaka. Däremot ansvarar du för att kamerabevakningen sker på ett tillåtet sätt."

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/

Men det här handlar om att Myndigheter ska kunna bevaka utan att söka tillstånd.
Du vet myndigheter som Polismyndigheten, Regioner, Kommuner osv.
Förstår du nu?
Ja, det gjorde jag från början, därav mitt inlägg.
På brottsutsatta ställen köper jag det, men inte i allmänhet.
Citera
2024-12-06, 21:04
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Bl a ska det bli okej för Polisen och andra aktörer att kameraövervaka på platser

Vilka andra aktörer och platser? Det har ganska stor betydelse eftersom Tidögänget inte kan ändra på GDPR.

De kan så klart vilja vad som helst.
Citera
2024-12-06, 21:09
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Ja, det gjorde jag från början, därav mitt inlägg.
På brottsutsatta ställen köper jag det, men inte i allmänhet.

Det gör redan deras rätt idag intressant vad det gäller att få tillstånd.
Polismyndigheten har alltså fått tillstånd till att "Polisen kan komma att kamerabevaka delar av Östermalm, Kungsträdgården och Blasieholmen med drönare från den 16 oktober 2024 till den 16 januari 2025."

Vad är det för förhöjt hot under dessa tre månader som gör att det är rimligt?
Har det förväntat sig förhöjd brottslighet i allmänhet som måste bevakas?
"Syftet är att förebygga, förhindra och upptäcka brott"

Eller är det en "testballong" pga av påtryckningar från högre makt?

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2024/oktober/kameraovervakning-med-dronare-i-stockholms-innerstad2/

something is rotten in the state of Sweden.
Citera
2024-12-06, 21:13
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Vad är det för förhöjt hot under dessa tre månader som gör att det är rimligt?
Har det förväntat sig förhöjd brottslighet i allmänhet som måste bevakas?
"Syftet är att förebygga, förhindra och upptäcka brott"

Terror? 4 halaltuggare är just nu åtalade för att ha planerat sånt.

Vet vi med säkerhet att polisen inte haft på fötterna för att övervaka i 3 månader eller ska vi bara anta att vi vet allt polisen vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in