2024-12-06, 21:13
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Alltså, på platser där det ofta förekommer brottslighet kan jag väl möjligen se någon slags poäng med att Polismyndigheten övervakar (även om det knappast kommer att minska brottsligheten i någon större skala). Men att "andra aktörer" (privata gissningsvis, vaktbolag kanske?) tillståndslöst och godtyckligt tillåts filma lite var de vill är givetvis helt käpprätt åt helvete, det måste till och med "jag har rent mjöl"-nissarna inse.

Andra aktörer är troligen Myndigheter om man läser förslaget.
Det finns ju andra myndigheter än Polismyndigheten. SÄPO, Regioner, Kommuner mm.
https://www.regeringen.se/contentassets/f0f30f86d61f4f679821ecb599e29ca4/kamerabevakning-i-brottsbekampning-och-annan-offentlig-verksamhet---utokade-mojligheter-och-ett-enkl are-forfarande.pdf
Citera
2024-12-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu anser jag inte att det är en bra grej att släppa lös på det här viset. Dock så känns det inte som att det är något som drabbar mig negativt på något sätt. Därför så ger jag från min sida grönt ljus för detta.

Samhället är så jävla trasigt att nu måste vi fan ta till drastiska åtgärder. Sen när samhället är fixat så kan man rulla tillbaka såna här saker om behov finns.

Däremot så kan ni nog glömma att samhället blir "fixat" de närmsta 50 åren.
Det här sammanfattar väl tråden? Vi är redan "övervakade" i trafiken och på känsliga platser? Hur många oskyldiga har fått problem hittills? Jag har redan kameraövervakning på det som jag vill ha ifred och kan inte se hur jag skadar någon med det. Jag får ibland notifikation att det rört sig i närheten, men det är i värsta fall en hundägare som knallar efter sin hund, eller ett vilt djur. Dom vet inte att jag har dom på film och lider heller inte över det. Jag vet att jag inte får använda bilder i kontakt med polis och är heller inte intresserad av det. Däremot vill jag veta vart mina dyra fälgar/motorcyklar osv har blivit hämtade av en tjuv. Att polisanmäla stöld är ändå helt meningslöst annat än att försäkringsbolaget kräver det. Jag ringer hellre upp tjuven och ber att få igen mina saker
Citera
2024-12-06, 21:20
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Det gör redan deras rätt idag intressant vad det gäller att få tillstånd.
Polismyndigheten har alltså fått tillstånd till att "Polisen kan komma att kamerabevaka delar av Östermalm, Kungsträdgården och Blasieholmen med drönare från den 16 oktober 2024 till den 16 januari 2025."

Vad är det för förhöjt hot under dessa tre månader som gör att det är rimligt?
Har det förväntat sig förhöjd brottslighet i allmänhet som måste bevakas?
"Syftet är att förebygga, förhindra och upptäcka brott"

Eller är det en "testballong" pga av påtryckningar från högre makt?

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/stockholm/2024/oktober/kameraovervakning-med-dronare-i-stockholms-innerstad2/

something is rotten in the state of Sweden.

Kanske nåt terrorhot mot julhandeln som vi vanliga inte känner till.
Citera
2024-12-06, 21:24
Medlem
Jag antar att SD tycker det är ok med kameror och ljud på deras partikansli?
Senast redigerad av King Devil 2024-12-06 kl. 21:27.
Citera
2024-12-06, 21:25
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Kanske nåt terrorhot mot julhandeln som vi vanliga inte känner till.

Och ett sånt hot upptäcker man genom att cirkulera med drönare i förebyggande syfte?
Erkänn bara. Gillar Ulf Orwell Åkesson och kameraövervakning.
Citera
2024-12-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Och ett sånt hot upptäcker man genom att cirkulera med drönare i förebyggande syfte?
Erkänn bara. Gillar Ulf Orwell Åkesson och kameraövervakning.

Jag är helt emot massövervakning och den massinvandring som lett till det kriminella skitsamhället vi har idag.

Jag tycker att politikerna ska stå till svars för den fruktansvärt ansvarslösa politik de fört. Det räcker fan inte med att bara säga saker som att " vi har varit naiva" eller "vi såg det inte komma"
Citera
2024-12-06, 21:29
Medlem
AndersPersson99s avatar
Dåligt. Vi har på några år gått till ett massövervakningssamhälle där staten, utländska aktörer, eu och fan vet vem kan livestreama när vi skiter samtidigt som vanligt folk måste godkänna "kakor". Snart slås fällan igen och allt som inte är kulturmarxistiskt kommer klassas som hatbrott och övervakas via chat control och dylikt.
Citera
2024-12-06, 21:34
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Vilka andra aktörer och platser? Det har ganska stor betydelse eftersom Tidögänget inte kan ändra på GDPR.

De kan så klart vilja vad som helst.
"Kommuner och regioner", utöver Kriminalvården, Tullverket, Försvarsmakten och alla andra myndigheter som tycker det är kul med kameror.

Kommuner och regioner avser kommunens samtliga verksamheter och regioner avser då allt som tidigare ingick i det som kallades landstinget.
Citera
2024-12-06, 21:34
Medlem
Citat:
Jag är helt emot massövervakning och den massinvandring som lett till det kriminella skitsamhället vi har idag.

Jag tycker att politikerna ska stå till svars för den fruktansvärt ansvarslösa politik de fört. Det räcker fan inte med att bara säga saker som att " vi har varit naiva" eller "vi såg det inte komma"

+1
Man förstod det här för minst 30 år sen. Inga riksdagspartier brydde sig med falsk empati. Eller att det fanns pengar att tjäna. Typ Reinfeldt´s taktik.
Citera
2024-12-06, 21:38
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
"Kommuner och regioner"

I deras kontor eller var som helst? Det sista ger stasi vibbar
Citera
2024-12-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Dåligt. Vi har på några år gått till ett massövervakningssamhälle där staten, utländska aktörer, eu och fan vet vem kan livestreama när vi skiter samtidigt som vanligt folk måste godkänna "kakor". Snart slås fällan igen och allt som inte är kulturmarxistiskt kommer klassas som hatbrott och övervakas via chat control och dylikt.

Frågan är om Flashback finns om tio år. Man kommer inte kunna skriva ett skit utan att det loggas och kan kopplas till ett konto som vidimerats med Bank id.

Vidare är ju ett kontantlöst samhälle drömmen för dessa människor. Total kontroll över den enskilda individen.

Politikerna tjatar ofta om hot mot demokratin i alla möjliga och omöjliga situationer, men deras jävla kontrollsamhälle är verkligen ett hot mot både demokratin, den personliga integriteten och mänsklig frihet och att få uttrycka sina tankar och idéer i skrift.

Det kommer bli ytterst svårt att skapa partier och åsiktsgrupper som ligger för långt ifrån 8 klövern. Titta i Tyskland där många vill förbjuda AFD. Detta borgar för åsiktsregistrering och i förlängningen så kommer folk som har avvikande åsikter att trakasseras även om de inte bryter mot lagen. Det kommer räcka med att du är ett hot mot de 8 regimpartierna
Citera
2024-12-06, 21:50
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Frågan är om Flashback finns om tio år. Man kommer inte kunna skriva ett skit utan att det loggas och kan kopplas till ett konto som vidimerats med Bank id.

Vidare är ju ett kontantlöst samhälle drömmen för dessa människor. Total kontroll över den enskilda individen.

Politikerna tjatar ofta om hot mot demokratin i alla möjliga och omöjliga situationer, men deras jävla kontrollsamhälle är verkligen ett hot mot både demokratin, den personliga integriteten och mänsklig frihet och att få uttrycka sina tankar och idéer i skrift.

Det kommer bli ytterst svårt att skapa partier och åsiktsgrupper som ligger för långt ifrån 8 klövern. Titta i Tyskland där många vill förbjuda AFD. Detta borgar för åsiktsregistrering och i förlängningen så kommer folk som har avvikande åsikter att trakasseras även om de inte bryter mot lagen. Det kommer räcka med att du är ett hot mot de 8 regimpartierna

Du har helt rätt. Och flashback är nog tyvärr snart passé. Sen finns det ingen egentlig yttrandefrihet. Ingen uttrycker vad de egentligen tycker. Inget utbyte av idéer. Ingen riktig opposition eller kritik. Ingen riktig demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in