2024-12-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att namnet på den ena parten i ett sådant här mål inte får nämnas och den ena personen som till dess dom vunnit laga kraft skall betraktas som oskyldig får nämnas innebär ett föregripande av det som skall avgöras och gör att domar i våldtäktmål inte är rättssäkra och rättvisa.

Naturligtvis borde det vara ett krav att om man skall anklaga någon att man måste stå för det personligen och med namn. Det är det enda rimliga. Man kan inte i ett rättssäkert system utgå från att det är den ena parten som är ett offer och skall skyddas och den andra alltså en förövare per definition eftersom det inte finns ett offer utan en förövare.

Tyvärr är både samhällets och Flashback regler obehagliga på detta sätt, men när det gäller Flashback påverkas det förstås av samhällets regler och lagar.

Sedan borde du och andra som diskuterar brottsfall förstås veta att detta inte innebär att det i alla lägen är riskfritt att namnge heller den tilltalade här. Det kan också enligt Sveriges bisarra lagar vara ”förtal” och man kan dömas för det.

Jag har inte missat ditt lilla bisarra inlägg här, men är lite förundrades då du borde veta bättre.

Att beskriva brottsoffret på ett sätt som gör att hen kan identifieras kan fortfarande betraktas som ett utpekande, även om namn eller andra direkta identifierare inte används.
Detta gäller både i juridiska och etiska diskussioner, samt på plattformar som Flashback.

Flashbacks regler:
Flashback förbjuder publicering av uppgifter som gör det möjligt att identifiera privatpersoner i pågående eller avslutade rättsfall, inklusive beskrivningar som kan kopplas till någon specifik person.
Detta omfattar:
- Fysiska kännetecken
- Relationer eller kopplingar till andra personer
- Specifika detaljer om bostad, arbetsplats eller annan unik information

Även om du inte nämner namn kan en beskrivning som gör det möjligt för andra att förstå vem brottsoffret är bryta mot både lag och Flashbacks regler.

För att diskutera rättsfall korrekt och utan risk för uthängning:
1. Undvik att inkludera detaljer som gör det möjligt att identifiera individer.
2. Diskutera istället sakfrågor och principiella aspekter av fallet, som rättssäkerhet eller rättspraxis.

Flashback är tydligt i sin policy om att publicera information som kan identifiera privatpersoner, oavsett om de är brottsoffer, tilltalade eller vittnen, är inte tillåtet.

Men dessa regler kanske inte gäller i denna tråd då du uppenbarligen sympatiserar med en Dömd i TR våltäcktman.
Senast redigerad av PR400 2024-12-05 kl. 01:32.
Citera
2024-12-05, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att ljuga obehindrat och konsekvent i ord, och framförallt beteende, är nästan en omänsklig egenskap.
Empatistörda psykopater kan det till viss del. Nu är ju jurister, nämndemän, utredare o s v vana att höra lögnare i förhör/rätt o s v och vi borde ju enligt din logik släppa ut ca 90 % av fängslade i vårt land eftersom dom säger att dom är oskyldigt dömda......

Var får du all din information ifrån ? Är det något du hittar på själv ? Man behöver inte alls vara empatistörd eller psykopat för att göra det för i så fall är du en av dem. Det är mycket vanligt att människor ljuger det är en försvarsmekanism för att vi ska överleva då hjärnan tror att vi blir attackerade.
Citera
2024-12-05, 04:38
Medlem
Citat:
Jag ser fram emot att höra om dina kloka reflektioner kring fallet när vikingen sitter i fängelse i minst 3,3 år....

Hahaha reflektionerna kommer vara samma, jag medger att risken att han döms i hovrätten är stor men det beror isåfall inte på att någon i rätten tror på hennes skitsnack utan att prejudikatet från högsta domstolen säger att det inte behövs minsta lilla bevis för att döma någon för våldtäkt, det räcker med hörsägen och det är tingsrätten och hovrätten tvungna att följa.

Hela denna anmälan borde såklart ha hamnat rakt i papperskorgen
Citera
2024-12-05, 04:43
Medlem
Citat:
Tack för inspel, men dom här vikingarna är nog faktaresistenta tror jag och verkar leva i fel årtusende vad gäller kvinnosyn. Eller så kan dom flytta till valfrit MENA-land...

Jag har redan rabblat upp hur mycket fakta som helst som talar emot våldtäkt, vad har du lyckats rabbla upp som talar för? Ingenting mer än hörsägen så man undrar vem som är faktaresistent 🤣
Citera
2024-12-05, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jaså, känner du henne också?

Det hade isf varit bra om du kommit med något mer konkret till varför vi inte ska lita på henne, utöver det som vi läst i FUP och domen.

Om du har något av substans som kan få oss betvivla henne så är jag öppen för att ta det till mig och ändra åsikt.

Men jag tror du hittar på, helt enkelt.
Om det är något som ses som känsligt enligt regel 1.12 så skriv PM.

Well jag har redan rabblat upp all fakta som pekar mot våldtäkt men ni nazifeminister är faktaresistenta och skulle förmodligen inte ändra åsikt även om jag la upp en film där BO erkänner att hon hittat på alltihop
Citera
2024-12-05, 07:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det är viktigt att belysa att ord mot ord fall inte per automatik innebär att bevisningen är bristfällig.

Enligt svensk rätt och rättspraxis kan en fällande dom baseras på starka vittnesmål eller utsagor om de är konsekventa, trovärdiga och stöds av övriga omständigheter i målet.

Några relevanta aspekter att ta hänsyn till,

I sexualbrottsmål är det inte ovanligt att det saknas teknisk bevisning, och domstolen tvingas förlita sig på vittnesmål och den målsägandes berättelse.

Enligt rättspraxis kan en fällande dom utdömas om,
Berättelsen är trovärdig och detaljrik.

Den är konsekvent och sammanhängande över tid.

Inga motsägande uppgifter framkommer i övrig bevisning.

Exempelvis har Högsta domstolen i flera fall fastslagit att en trovärdig målsägandes berättelse.

Rättssäkerheten skyddas genom att Domstolen ska göra en noggrann och objektiv bevisvärdering.

Att det saknas teknisk bevisning betyder inte att rättssäkerheten är bruten.
Domstolen bedömer varje bevis för sig och i sin helhet.
I sexualbrott är det inte ovanligt att tekniska bevis saknas eftersom brotten ofta sker i privata miljöer.

I många fall kan andra omständigheter fungera som stödbevis, tex som textmeddelanden (som i detta fall) eller journalanteckningar från vårdbesök.

Vittnesmål om offrets beteende efter händelsen, om de styrker berättelsen. Vilket videmerats av offrets närstående i detta fall.

Att den åtalade lämnat en förklaring som är inkonsekvent eller osannolik kan också väga tungt vilket V!king har bevisligen har gjort.

Att avfärda ett fall som "cray cray" är att förringa rättsprocessens komplexitet.

Det här handlar om hur bevisningen faktiskt bedömts enligt rättspraxis.
Detta kräver en noggrann analys av domskälen snarare än generella antaganden om vad som är tillräcklig bevisning.

Vilket du/ni inte har kapacitet eller intlegens att göra.

Vi provar en vända till och kan börja med "stödbevisningen". Kan du nämna någon sorts beteende från en MÄ när denne tar kontakt med sin "stödbevisning" som kan tyda på att MÄ inte har varit med om det som MÄ påstår sig ha varit med om i våldtäktsmål?
Citera
2024-12-05, 09:49
Medlem
Har nån fungerande länk till fup och/eller dom? Hittar bara döda länkar till gofile.
Citera
2024-12-05, 12:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Den springande punkten för dessa skeptiker är väl att de kan identifiera sig med Viking, i det att de tänker att "dra hem en tjej från krogen, nästa dag kommer hon med polisen".

Men de förstår inte, eller vill inte förstå, att ett krogragg bedöms olika än i detta fallet, där MÄ gett uttryck för att hon inte vill ligga med honom.
I deras värld är det så här: en tjej säger hon säger det är okej om en kille sover över. Därmed är hon med på det.
Med andra ord, de behöver inte oroa sig för att detta ska hända dem.

Anser du att ett inledande ja i en sexuell situation senare kan övergå till ett nej?
Citera
2024-12-05, 12:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Alltid roligt med ironiska inläggare som inte läst FUP och speciellt som du lyckas lura skarpingar i trådren att du menar det du skriver

Hon har ju självklart lyckats lura psykologer, utredare, jurister , nämndemän, rättsmedicinare, vänner, familj o s v i sin plan B och den tekniska bevisningen som finns (mess, snapchat) gällande avsaknad intresse för denne svärmorsdröm är ju också 'fake'....

Jag frågar återigen vilken typ av beteende/reaktion från en MÄ när hon träffar "stödbevisningen" som kan tyda på att MÄ inte blivit våldtagen som MÄ påstår sig ha blivit?
Citera
2024-12-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Anser du att ett inledande ja i en sexuell situation senare kan övergå till ett nej?

Jag vet inte vad din fråga har för relevans?

Enligt lagen kan det ju det.

Men det känns som att du nu bara drar upp irrelevanta petitesser som inte intresserar någon, så därför svarar jag kanske inte.
Citera
2024-12-05, 13:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag vet inte vad din fråga har för relevans?

Enligt lagen kan det ju det.

Men det känns som att du nu bara drar upp irrelevanta petitesser som inte intresserar någon, så därför svarar jag kanske inte.

Tänker du att ett inledande ja i en sexuell situation sen kan övergå till ett nej? D.v.s. från samtycke till inte samtycke?
Citera
2024-12-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskGPT
Har nån fungerande länk till fup och/eller dom? Hittar bara döda länkar till gofile.

Gofile filen verkar ha tagits bort sedan förra veckan.
Kanske någon kan ladda upp den igen.

Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tänker du att ett inledande ja i en sexuell situation sen kan övergå till ett nej? D.v.s. från samtycke till inte samtycke?

Tyvärr men jag tänker inte sitta och chatta i tråden om saker som känns irrelevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in