Har du ens varit i Polen? Du kan strosa hem frn krogen mitt i natten och se en massa ensamma tjejer gra detsamma, utan att kolla sig ver axeln efter vldtktsblattar var femte meter... Det r rtt uppfriskande att vistas uteslutande bland mnniskor som ser ut som en sjlv. Att levnadsstandarden r lite lgre gr inte mig ngot.
Warszawas brs har gtt som tget senaste 10-15 r. Vad r det som fr dig att tro att den resan fortstter i samma tempo?
Tget har tminstone tillflligt bromsat in, pressat av eskaleringen av kriget mellan Ryssland och Ukraina dr Polen som grannland r srskilt utsatt. Warszawabrsen backade 2,5 % i dag och r ner 20 % sen toppen i maj (dock +3 % sen rsskiftet). De flesta Europabrser pverkas, ven Stockholm som backat fem av de sex senaste dagarna, men...
Marknadsrrelserna r dock milda i jmfrelse med de p Warszawabrsen dr storbolagsindexet sjnk med nstan 5 procent p tisdagseftermiddagen. Indexet har nu tappat 20 procent sedan hgstanivn i maj och r p den lgsta nivn sedan oktober 2023.
Alla 20 bolag i storbolagsindexet sjunker p tisdagen, med strst nedgngar i banksektorn dr PKO, Santander Bank Polska och Bank Pekao alla handlas ned omkring 5 procent. ven energibolag faller tungt.
ven den polska valutan, zloty, frsvagas och r p den lgsta nivn mot dollarn p nstan ett r.
Polen har en lng grns mot Ukraina. Nr Ryssland i helgen genomfrde stora missil- och drnarattacker mot den ukrainska huvudstaden Kiev svarade Polen med att hja beredskapen. Landet aktiverade alla tillgngliga styrkor, dribland stridsflyg som ven inkluderar allierade.
Fick rd att investera i sp500 fr 2 r sedan, det gjorde jag.
Gick in med 10k.
Problemet jag ser r att sp500 legat hyfsat stabilt frn 2000 till 2016, men frn 2016 tills nu har det gtt otroligt bra.
Jag tror inte detta kommer fortstta s mycket lngre men sljer det inte eftersom det r pengar jag inte kommer rra och vinsten r relativt liten.
Krypto r framtiden.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!