2024-12-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Må så vara. Mitt intryck av att de flesta folk skriver utifrån egen bias är till syvende och sist mitt intryck av diskussionen. Andras uppfattningar kan såklart skilja sig från min egen.

Jag önskar stillastående bostadspriser som max följer inflationen. Men det kommer inte hända, de kommer fortsatt öka mer än så, som alla andra tillgångar.

Jag har inget att vinna på att priserna ökar, om något har de senaste årens nedgång varit en stor fördel för mig då jag kunde byta upp mig billigare
Citera
2024-12-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det bör vara bästa tiden om man vill in och köpa. Extremt många som har bud under utgång. Alternativet att inte sälja före jul är tio "döda dagar" och eventuellt spårlöst förvunna intressenter från tidigare.

Ja nu är det köpläge
Mekklarna skickar dagligen objekt
Kanske köpte man lite för tidigt
Men men jag lyckades pruta och det är gott betyg
Men är jäkligt skeptiskt till 2025
Idag på ditv morgon trodde dess analytiker inte på nån snabb räntesänkning trots marknaden skriker om det.
Alltså byggbranschen i Sthlm är inte roligt
Inga jobb och enormt många varslade
Citera
2024-12-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Ja nu är det köpläge
Mekklarna skickar dagligen objekt
Kanske köpte man lite för tidigt
Men men jag lyckades pruta och det är gott betyg
Men är jäkligt skeptiskt till 2025
Idag på ditv morgon trodde dess analytiker inte på nån snabb räntesänkning trots marknaden skriker om det.
Alltså byggbranschen i Sthlm är inte roligt
Inga jobb och enormt många varslade

Men ska du måla kåken får du vänta till Q3 2026. Alla stora firmor är bokade tills dess. Tittar på fönsterbyte och det är också väldigt lång väntetid hos alla firmor, gott om jobb.
Citera
2024-12-04, 12:54
Medlem
Citat:
Må så vara. Mitt intryck av att de flesta folk skriver utifrån egen bias är till syvende och sist mitt intryck av diskussionen. Andras uppfattningar kan såklart skilja sig från min egen.
Samtidigt är inte Sverige en samlad marknad: Sverige är ett till ytan ganska stort land: Så faktum är att bostadsmarknaden skiljer sig mellan olika delar och städer.
Så uppenbarligen kan vi ha olika utgångspunk beroende på vilken marknad man tittar på.
Vissa små lokala marknader kommer att sticka ut rejält jämfört med snittet.
Jag håller lite koll på några orter i svealand: Just i mitt närområde så har hösten varit rätt spretande: Eftertraktade bostäder har gått upp i pris medan bostäder i mindre atraktiva områden har fallit samt BR i mindre fördelaktiga föreningar störtdykt.
Personligen så tror jag inte på några nya hastiga rörelser generellt: Men BR med bra lägen och välskötta föreningar kommer nog att fortsätta gå upp mer än inflationen(Då motsvarande HR blir dyrare alternativt svårare att få tag i).
BR i mindre välskötta föreningar kommer nog fortsätta falla.
Nu pratar jag mellanstora städer i svealand.
Sen kommer lokala satsningar i småorter påverka priset rejält: Så uppgången i skellefteå kommer nog tvärnita och fallhöjden är nog ganska stor.

Som en parantes: Jag själv bodde i en mindre ort under 90 talet: Bodde då i ett radhus som vi köpte 1992 för 420 K och sålde för samma summa 1997 (En dålig affär kanske men faktum var att vi sparade 3000 K varje månad på att äga kontra hyra). Samma radhus köptes 2021 för 1.7 m 2021 och såldes igen i höstas för 1.2 m: Så ingen jätteaffär: Billigt boende men ingen jätteaffär.
Min kompis köpte 1993 en villa i stockholm för 1.5 miljoner värderad idag till 13 M: En betydligt bättre affär.

Så vi måste komma ihåg att sveriges bostadsmarknad inte enbart består av Stockholm eller Mellerud: Utan det finns många lokala marknader.
Citera
2024-12-04, 14:08
Medlem
slemhogs avatar
Merparten lägenheter som säljs i Solna/bromma senaste månaderna har samma slutpriser som för 8-9 år sen, i många fall flera hundra tusen lägre för en 2a är vanligt. Skannat typ alla slutpriser 2016-2017 mot idag för samma objekt i vissa områden och har 300 annonser sparande

En hel del blir trots det inte sålt, de tar bort hemnet annonsen och lägger de som kommande i flera månader på booli eller deras hemsida, därav det stora utbudet nu. En större mäklarfirma skickade mig mejl med massa renoverade 2or som inte blivit sålda. De hade ofta någon brist jag inte gillar, låg våning, balkong i österläge eller högt skuldsatt förening.
Folk vill i huvudsak inte sälja under vad de betalat för 2-9 år sen, varför? För de har kvar sitt tjänstemannajobb, de har råd att bo kvar.
De krävs högre arbetslöshet för medelklassen för de ska bli en riktig bokrasch och/eller att fastighetsbolagen får höga vakanser, höga räntekostnader eller att kalkylen inte går ihop att bygga något så de går i konkurs.

Den historiska boprisstatistiken på Booli, hemnet och husmask senaste 10 åren, som visar BR priserna i Stockholm är norminellt högre idag än 2016-2017 stämmer inte med vad jag ser lägenheter säljas för nu jämfört med då, inte i närförorter iaf där alla akademiker på mina senaste jobb vanligtvis bor i BR.

Räknar man inflationenjusterade bostadspriser 2015-2017 mot idag när många nominellt säljs billigare än då, är det en stor nedgång.

Med tanke på detta, har jag svårt att tro priserna skulle kunna falla mer än 20-30% från dagens nivå som inflationsjusterat är lägre än 2016-2017, även vid massarbetslöshet eller byggbolag krasch och skulle de hända, är priserna uppe på samma nivå igen några år efter det och det är bara bo kvar långsiktigt då. Jag har bestämt mig för att köpa nu, för jag vill ha en lägenhet som matchar mina krav i allt som är svårt att snabbt hitta med HR och kommer bo 5-10 år endå.
Jag tänker även att de flesta av mina kollegor och de jag känner bor även i BR och kommer även påverkas av kraschen samtidigt, så man sitter ju inte som ensam loser då, men man har ju fortfarande kvar ett boende man gillar.
Senast redigerad av slemhog 2024-12-04 kl. 14:36.
Citera
2024-12-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Merparten lägenheter som säljs i Solna/bromma senaste månaderna har samma slutpriser som för 8-9 år sen, i många fall flera hundra tusen lägre för en 2a är vanligt. Skannat typ alla slutpriser 2016-2017 mot idag för samma objekt i vissa områden och har 300 annonser sparande

En hel del blir trots det inte sålt, de tar bort hemnet annonsen och lägger de som kommande i flera månader på booli eller deras hemsida, därav det stora utbudet nu. En större mäklarfirma skickade mig mejl med massa renoverade 2or som inte blivit sålda. De hade ofta någon brist jag inte gillar, låg våning, balkong i österläge eller högt skuldsatt förening.
Folk vill i huvudsak inte sälja under vad de betalat för 2-9 år sen, varför? För de har kvar sitt tjänstemannajobb, de har råd att bo kvar.
De krävs högre arbetslöshet för medelklassen för de ska bli en riktig bokrasch och/eller att fastighetsbolagen får höga vakanser, höga räntekostnader eller att kalkylen inte går ihop att bygga något så de går i konkurs.

Den historiska boprisstatistiken på Booli, hemnet och husmask senaste 10 åren, som visar BR priserna i Stockholm är norminellt högre idag än 2016-2017 stämmer inte med vad jag ser lägenheter säljas för nu jämfört med då, inte i närförorter iaf där alla akademiker på mina senaste jobb vanligtvis bor i BR.

Räknar man inflationenjusterade bostadspriser 2015-2017 mot idag när många nominellt säljs billigare än då, är det en stor nedgång.

Med tanke på detta, har jag svårt att tro priserna skulle kunna falla mer än 20-30% från dagens nivå som inflationsjusterat är lägre än 2016-2017, även vid massarbetslöshet eller byggbolag krasch och skulle de hända, är priserna uppe på samma nivå igen några år efter det och det är bara bo kvar långsiktigt då. Jag har bestämt mig för att köpa nu, för jag vill ha en lägenhet som matchar mina krav i allt som är svårt med HR och kommer bo där 5-10 år endå.

Stämmer på pricken med mina jämförelser. Det är några från 2018-19 som sålts lite lägre än idag men annars är det samma som 2016-17.
Citera
2024-12-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men ska du måla kåken får du vänta till Q3 2026. Alla stora firmor är bokade tills dess. Tittar på fönsterbyte och det är också väldigt lång väntetid hos alla firmor, gott om jobb.

Det där är nåt konstigt: Bytte tak i somras gick ut med en förfrågan i April och fick svaret från flera firmor om att de tidigaste kunnde offerera från september 2025?
Nu fick jag tag på en firma som genomförde det i september i år: Men de flesta byggföretag som jobbar mot privatkunder verkar vara överlupna med jobb, nåt lurt verkar det vara?
Citera
2024-12-04, 14:46
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det där är nåt konstigt: Bytte tak i somras gick ut med en förfrågan i April och fick svaret från flera firmor om att de tidigaste kunnde offerera från september 2025?
Nu fick jag tag på en firma som genomförde det i september i år: Men de flesta byggföretag som jobbar mot privatkunder verkar vara överlupna med jobb, nåt lurt verkar det vara?

Kronkollapsen de senaste åren har gjort att alla polacker och litauer har åkt hem — de tjänar mer hemma istället. Därför är det bara svenskar kvar på firmorna.
Citera
2024-12-04, 15:13
Medlem
slemhogs avatar
https://www.svd.se/a/RG3oL5/kontoren-tomma-varre-an-under-finanskrisen

Denna artikel är från April men vakanserna ökade fortfarande fram till hösten. Inte bra för fastighetsbolagens ekonomi. När publiceras fastighetsbolagen årsredovisningar vanligtvis? Eller de kanske alla har olika datum för räkenskapsår.
Enligt SBB kursen ser de ut att konka närmaste tiden framöver. Det är ett av Sveriges största fastighetsbolag i bestånd samt antal småsparare. Mängder av tjänstepensionsfonder har investerat där också.
Vad händer då? När Nyckeln AB konkade Okt 1990 gick det åt helvete med svenska fastighetsmarknaden pga av finanskris.

Den 3 oktober 1990 ställde Nyckeln in betalningarna (pga av stillastående fastighetspriser och högre räntekostnader) och stängdes sedan av från börsen den 10 oktober. Skulderna visade sig uppgå till 3 miljarder kronor.

Undrar hur mycket skulder sbb har.

Hittade:
SBB:s skuldberg över 70 miljarder: Risk för konkurs
Dagens PS
..
11 maj 2023 — Bolaget har kortsigtiga lån på 14 miljarder kronor, och långsiktiga lån på över 70 miljarder. Om man går i konkurs blir det bankerna och staten som får ta över skulderna.

3 miljarder 1990 vs 70-84 miljarder 2025, herrejävlar vilken potential bomb. Om de blev finanskris av fjuttiga 3 miljarder 1990 som inflationsjusterat är runt 6 miljarder idag. Vad gör då 70-84 miljarder? Hur ska detta kunna hanteras, finns de så stora överskott idag eller är sedeltryckeret mycket mer effektivt?
Sbb fastighetsvärde ligger på bara 54 miljarder nu, 30 miljarder mindre än skulderna. De är insolventa. Klart RB måste paniksänka räntan med 50p i höstas för att ha råd med driftskostnaderna för hjärt och lungmaskinen som håller detta missfoster levande.
Senast redigerad av slemhog 2024-12-04 kl. 15:59.
Citera
2024-12-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Ja och det omöjligt att få tag på bra hantverkare i Stockholmsområdet, fråga mig hur jag vet...
Citera
2024-12-04, 16:45
Medlem
Citat:
Nu syftade jag generellt på tråden som helhet. Men intressant att du tog åt dig!

Inte så konstigt kanske då ditt inlägg skrevs ungefär samtidigt som ”mannen” hade helidioten bark och halvidioten fanders på sig av exakt noll anledningar. Riktigt lågvattenmärke att antyda man är domedagsprofet bara för att man inte tror marknaden kommer rusa närmaste tiden.
Citera
2024-12-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Med tanke på detta, har jag svårt att tro priserna skulle kunna falla mer än 20-30% från dagens nivå som inflationsjusterat är lägre än 2016-2017, även vid massarbetslöshet eller byggbolag krasch och skulle de hända, är priserna uppe på samma nivå igen några år efter det och det är bara bo kvar långsiktigt då. Jag har bestämt mig för att köpa nu, för jag vill ha en lägenhet som matchar mina krav i allt som är svårt att snabbt hitta med HR och kommer bo 5-10 år endå.
Jag tänker även att de flesta av mina kollegor och de jag känner bor även i BR och kommer även påverkas av kraschen samtidigt, så man sitter ju inte som ensam loser då, men man har ju fortfarande kvar ett boende man gillar.

Kan lika gärna vara rörmockare och elektriker som bor i tvåorna i fattigbromma.

Tittar man på bra föreningar i bra områden så går de bra. Äger marken, bra kassa och max kanske 4-5k per kvm i lån och bra underhållt hus. Dessa har gått upp rejält i pris sedan 2016-17 och kompenserar nedgången de sämre objekten (de du tittar på)

En fräsch sekelskiftslägenhet i innerstan utan lån i föreningen som äger marken är upp mer än inflationen sen 2017.

Köpa på tomträtt i närförort om man har tillgång till HR vore en urusel investering. Du skulle ju köpa kåk slemhog, vad hände? Du kan ju totalrenovera en hel kåk själv för 100k har du sagt. Där kan du ju göra klipp!
Senast redigerad av flanders 2024-12-04 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in