2024-12-03, 21:14
Medlem
Ni som har laminat bänkskivor håll koll på fukten från diskmaskin... Många ställer luckan lite öppen å fukten går in under skivan som sväller lite å laminatet släpper.
Citera
2024-12-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mja, jag håller sådan hygien, och ibland är touch-kontrollen bara o-responsiv. Även med rena, torra ej matlagningsfingrar. Källa är för mig mer än en häll...

Vissa modeller är ren skit. Den jag har är jättebra och fungerar mer eller mindre även om man lägger en pöl med vatten över knapparna, vilket man sällan gör.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ni som har laminat bänkskivor håll koll på fukten från diskmaskin... Många ställer luckan lite öppen å fukten går in under skivan som sväller lite å laminatet släpper.

Därför det ska monteras ett skydd på bänkskivan där.
Citera
2024-12-03, 23:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Flyttade för ett tag sedan till ett hus med hyfsat nyrenoverat kök. Jag var lite skeptisk till vissa av lösningarna, men det kändes inte så allvarligt att jag inte ville flytta dit. Och köket är för övrigt fräscht och nytt.

Har nu bott här ett tag, men vänjer mig inte vid en del lösningar som jag tycker är ren idioti:
* Spishäll med touchknappar. Den som kom på detta borde hängas i närmsta lyktstolpe. Hur många gånger har jag inte stått där med kladdiga fingrar och försökt ändra en inställning utan att något händer? Eller så drar jag en kastrull åt sidan och den råkar hamna på knapparna och spisen får tokspel och låser sig.

* Diskhon. Bara en, varför? Det kanske jag kan leva med, men inte formen och funktion. Helt fyrkantig, vilket gör att den blir bökig att rengöra. Flott och svart skit samlas i hörnen och man får ständigt peta och skrubba för att får bort det. Istället för en stor avrinningsyta, en sån där konvex platta med hål i så har jag nu ett litet hål med en sil där skiten samlas. Den fylls igen med en gång så att det blir stopp när man håller på med lite mer omfattande matlagning där rester hamnar i hon. Dessutom är den också ett helvete att rengöra. Man kan lyfta ur silen för att tömma den i sophinken. Det var ju bra tänkt. Men det blir alltid en massa smått kladd kvar i den som man måste ägna tid åt att pilla bort.

Finns annat också, men detta är två värsta designfelen enligt mig. Är det viktigare att ha snygga kök än funktionella nuförtiden?

Nog för att jag är skeptisk till nymodigheterna med jag har noll problem med en enda stor diskho. Perfekt. Enkelt att hålla ren också. Det är ju inga hörn utan allt har ju rundade ytor. Gillar min spishäll som är helt slät. Hur enkelt som helst att torka av och hålla ren. Med vred sätter sig allt fett, damm och smuts. Ser för jävligt ut efter ett antal år. Jag lagar mycket mat och lagar från grunden. Är noga med hygienen. Torkar alltid upp skräp/smuts. Tvättar händerna regelbundet under matlagningen. Varför har du fett på fingrarna när du fingrar på spisen? Tar du smöret med fingrarna?

Citat:
Jo men de får väl lätt fläckar va? De brukar vara särskilda firmor som monterar dom... snyggt men va dyrt.. En kostade 30000kr på ett kök jag monterade å de var många år sedan...

Man håller den ren. Jag la +60.000 för mina granitskivor och de är helt underbara. Ville inte ha varken laminat eller trä. Räknar inte med att någonsin renovera köket. Behåller jag köket i 30 år så är det 2000 per år för skivan. Är man dock en hattig själ som skitnödigt ska renovera vart 5-10 år så blir det ju dyrt.
Citera
2024-12-03, 23:36
Medlem
HanMedPinnens avatar
Fantastisk trådstart. Utöver moderna kök är det nog bara moderna badrum som får mig att tappa hoppet om mänskligheten varje gång jag besöker ett hem som renoverats senaste decenniet eller två.
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Diskhon var det första jag tänkte på när jag såg tråden. Totalt ofunktionellt med en sån fyrkantig låda, visst kan vara användbart i ett restaurangkök, inte hemma.
EXAKT! Ska jag renovera ett kök någon gång är ju kravet att leta upp en miljonprogramsdiskbänk. Ser inte hur något annat skulle funka utan att äventyra min psykiska hälsa.

En sak jag tagit för given och aldrig tänkt på förrän något annat började komma är åtskillnaden i slask och diskho, två hoar anpassade för olika ändamål. Varför de idag oftast bägge tillåts ha de identiska och enerverande silarna som TS nämner är bortom mitt förstånd.

Om en vettig diskbänk är 10 tusen spänn dyrare vore det fortfarande en no-brainer.

Tack TS, och fy fan.
Citera
2024-12-03, 23:41
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Fantastisk trådstart. Utöver moderna kök är det nog bara moderna badrum som får mig att tappa hoppet om mänskligheten varje gång jag besöker ett hem som renoverats senaste decenniet eller två.

EXAKT! Ska jag renovera ett kök någon gång är ju kravet att leta upp en miljonprogramsdiskbänk. Ser inte hur något annat skulle funka utan att äventyra min psykiska hälsa.

En sak jag tagit för given och aldrig tänkt på förrän något annat började komma är åtskillnaden i slask och diskho, två hoar anpassade för olika ändamål. Varför de idag oftast bägge tillåts ha de identiska och enerverande silarna som TS nämner är bortom mitt förstånd.

Om en vettig diskbänk är 10 tusen spänn dyrare vore det fortfarande en no-brainer.

Tack TS, och fy fan.

Got to have the right ho bro
Citera
2024-12-03, 23:56
Medlem
Zoologens avatar
Bor i lägenhet och tycker att det är ett skit att de gamla spisarna med gjutjärnsplattor byts ut mot glashällar fast det inte är något fel på dem.
Citera
2024-12-04, 01:05
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Äldre rostfria diskbänkar har dessutom betydligt tjockare plåt. I de nya så svajar armaturen vilket känns billigt. Har polerat upp en gammal bänk istället för att köpa ny.

För att inte tala om kanten på diskbänken, den är inte upphöjd, och därmed hamnar vatten på golvet vid minsta stänk.
Citera
2024-12-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vissa modeller är ren skit. Den jag har är jättebra och fungerar mer eller mindre även om man lägger en pöl med vatten över knapparna, vilket man sällan gör.

Därför det ska monteras ett skydd på bänkskivan där.
Jo det vet jag men jag har bytt så många för just detta... vilket kan va väldigt kostsamt med kakel å allt.
Citera
2024-12-04, 08:49
Medlem
Nått jag saknar är tomrummet under bänken som kökspallen skall stå i, ofta är ju skåpen höga.
Citera
2024-12-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Handhygien när du lagar mat. Använd hushållspapper eller en handduk för att torka dig om fingrarna innan du kladdar runt med smör på alla knappar och handtag. Då försvinner ditt första problem. Om du dessutom öppnar ögonen när du drar undan kastrullen så försvinner problem nummer två.

Det mesta du räknar upp är handhavandeproblematik.

Handhavandeproblemematik är dock ingen ursäkt för dålig användarvänlighet där man låter design gå före.
Citera
2024-12-04, 09:02
Medlem
Det bästa kök jag någonsin haft var från 1950.
Citera
2024-12-04, 09:15
Medlem
Citat:

Lite det som aluminiumremsan är till för.
Om man har satt dit den då.

Hur bra den är, säger jag pass på. Men den kan väl inte göra läget sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in