2024-12-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför har du köpt mer än en sådan häll om du inte gillar dem?

Well, hör och häpna, jag personligen har inte köpt alla hällar jag pillar på.

Däremot, sist jag köpte spis var jag tvungen, för jag behövde ha spis i princip direkt och det fanns inga med vred till vettigt pris och vettigt märke just-då.
Så jag har fått anpassa mig. Och därför kan jag säga att trots att man torkar rent fingrarna så ÄR en touch ibland o-responsiv. Än värre med minsta fukt/flott på fingret. Alternativt att fukt/flottet är på spisen i sig. Med samma effekt.
Citera
2024-12-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
De flesta kök i svenska hem är inte funktionsanpassade utan allt handlar om form och design.
Mitt kök är extremt påfrestande att använda för att bereda mat mm, det är ett gammalt kök.
Det enda det duger till är att fylla på vatten i mitt dricksglas från kranen...
Ska dock renoveras under 2025 och då med 95% fokus på funktion.
Det kommer bli en fröjd att arbeta i det köket.

Nej, visst. Även äldre kök är ibland inte särskilt funktionella. Fanns ju många fiffiga prylar i gamla 50-talskök exempelvis, såsom utfällbara strykbrädor och allt möjligt mög. Fördelen med detta är idag inte helt uppenbar. Ibland kan jag sakna utdragbar skärbräda, men ärligt talat är det nog lika bra att slippa den. Känns inte helt hygieniskt plus att man får smulor över golvet när man skär bröd på den.
Citera
2024-12-03, 17:02
Medlem
Giant Squids avatar
Som gammal ved och gasspisfantast så har jag kommit fram till att jag hatar keramikhällar.
Samt dessa nya high tek fläktar som går på lågfart hela tiden och måste ha filterbyte en gång om året.
Har varit med när de byter filter och de kopplar in en padda med usb kabel för att kolla statusen och inuti sitter det tre jättestora fläktar liknande fläktar i stationäradatorer.
Nattetid väsnas dessa litegrann. Det är ju knäpptyst med en gammaldags fläkt.
Vilket jävla skit, och en jättekostnad för förvaltarna som ska serva dessa en gång om året...här är det någon som inte tänkt färdigt riktigt.
Citera
2024-12-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Äldre rostfria diskbänkar har dessutom betydligt tjockare plåt. I de nya så svajar armaturen vilket känns billigt. Har polerat upp en gammal bänk istället för att köpa ny.

Armatur i en diskbänk?
Citera
2024-12-03, 18:23
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Nej, visst. Även äldre kök är ibland inte särskilt funktionella. Fanns ju många fiffiga prylar i gamla 50-talskök exempelvis, såsom utfällbara strykbrädor och allt möjligt mög. Fördelen med detta är idag inte helt uppenbar. Ibland kan jag sakna utdragbar skärbräda, men ärligt talat är det nog lika bra att slippa den. Känns inte helt hygieniskt plus att man får smulor över golvet när man skär bröd på den.

Jag har utdragbar skärbräda som jag aldrig använt och en en avlång låda på högkant för brickor/skärbrädor som jag faktiskt använder.
Allt är gjort för 1800-tals människan som var 150 lång så ryggont och nackont är alltid närvarande när man diskar mm
Citera
2024-12-03, 19:36
Moderator
Tystnads avatar
Håller med helt i TS synpunkter, tuch knappar är ett helvete om man har fett eller olja på fingrarna efter matlagning.
För äldre som aldrig haft dessa dumheter är det hur svårt som helst få dom fattar hur det fungerar.

Tyvärr är ju detta priset vi måste betala för att kunna köpa vitvaror snorbilligt.

Konsument marknaden för vitvaror är extrem då det enbart är volym försäljning som dom olika stora tillverkarna tjänar pengar på och då måste produkterna vara så billiga producera som det överhuvudtaget är möjligt , tuchskärmar var ju guds gåva för dessa mega tillverkare för tjäna pengar på.
Livslängden är ju 5-10 år är ju max på vitvaror nummera
Citera
2024-12-03, 19:39
Medlem
Instämmer helt, design går före funktionalitet.
Troligen peakade dom praktiska köken runt 2000 talet.
Citera
2024-12-03, 19:54
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Armatur i en diskbänk?

Ja,det är inte bara lyse om du trodde det.

Jag har vattenkran på min diskbänk, tro det eller ej.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-armaturer/
Senast redigerad av EricBlair 2024-12-03 kl. 19:59.
Citera
2024-12-03, 20:08
Medlem
Kök är en modegrej... ändras hela tiden...men jag som monterat mängder måste säga att spishällar är inte roliga.. Repas lätt å blir fort fula, bänkskivor i naturträ borde vara förbjudet överhuvudtaget... bytt många å ni skall veta va dr kan lukta om dom när man sågar i dom.. fullt av bakterier i sprickorna.. vet inte ens om det är tillåtet längre på tex ålderdomshem mm. laminat är absolut bäst.
Citera
2024-12-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Eller skapar en köksmiljö där man minimerar problemen. Det är förstås mänskligt det också, att skapa miljön efter människan, när man kan.

Blir ett väldigt kladdigt kök med ditt förslag.
Citera
2024-12-03, 20:58
Medlem
paerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kök är en modegrej... ändras hela tiden...men jag som monterat mängder måste säga att spishällar är inte roliga.. Repas lätt å blir fort fula, bänkskivor i naturträ borde vara förbjudet överhuvudtaget... bytt många å ni skall veta va dr kan lukta om dom när man sågar i dom.. fullt av bakterier i sprickorna.. vet inte ens om det är tillåtet längre på tex ålderdomshem mm. laminat är absolut bäst.

Eller granit.
Kan ställa stekpanna direkt på den utan att det smälter. Eller direkt från ugnen på stenen. Blank och och enkel att torka av.
Trä är bedrövligt
Citera
2024-12-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Eller granit.
Kan ställa stekpanna direkt på den utan att det smälter. Eller direkt från ugnen på stenen. Blank och och enkel att torka av.
Trä är bedrövligt
Jo men de får väl lätt fläckar va? De brukar vara särskilda firmor som monterar dom... snyggt men va dyrt.. En kostade 30000kr på ett kök jag monterade å de var många år sedan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in