2024-12-03, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Spridaren används inte för att lyfta en bil... totalt värdelös till det samt store risker.

Jag skrev den KAN användas vid ett eventuellt uttagande om det ligger någon klämd!
Man får improvisera lite vid en incident och inte börja stå där och ta fram luftkuddarna och koppla in dem.

Du skriver hela tiden en massa skit men du har ju verkligen ingen erfarenhet?
Citera
2024-12-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Då kanske vi hade olika rutiner då?
RD1 an står alltid med mask +samt andningsskydd och klädd med brandsläckaren bredvid sig under tiden han tar bort batteri kabeln.

RDT stannar tills de röjt och städat upp.

Du behöver inte lära mig om detta då jag anar jag varit på fler incidenter än du har sett chicago Fire på tv.

Polisen är alltid underställd RDT vid incident. Gula eller röda hjälmen är de som beslutar när så sker.
Dom där standardrutinerna är URÅLDRIGA och vissa stämmer inte ens, Vid ankomst gör RD1 en säkerhetsanalys, kollar risk för brand bland annat och säkrar fordonet. Efter detta kontrollerar han läckage om ingen annan kritisk uppgift finns. Han lämnar släckaren i närheten av bilen, rökpacket stannar på. Han passar alltså inte bilen, batterikabeln är inget som tas bort då ingen anledning finns, RTJ stannar tills räddningsinsatsen avslutas och polis känner sig manad att ta över arbetet. Dom stannar inte för att vara beredd på att en brand ska starta, detta är något som förhindras direkt.
Citera
2024-12-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Verkar orimligt att hamna på taket om man kört efter väglaget.

Inte om man har kört för fort till gällande väglag. Det gäller som sagt att man ska anpassa hastigheten efter väglag.

Jag har kollat på SMHI vad temperaturen var i söndags kväll och den var tre plusgrader vilket betyder att det var tre plusgrader i luften vilket i sin tur betyder att vägbanan var kall.
Citera
2024-12-03, 18:36
Medlem
Citat:
Hur kan det var omöjligt se dem?
Förklara så en enkel man som mig förstår. De såg snabbt vem ägaren är för det görs direkt när RDT kommer till platsen och de får fram ägardata på bilen. Så ser de ägare och de ser kanske också paret har barn. Kanske även det finns saker i en bil om man har små¨barn som väska för blöjor med mera. och detta var allt sönder bränt så inga spår fanns att det kunde vara barn med i bilen?

Du är kanske lite dum i huvudet eller mest vill in i trådar och skriva skit du inte har en aning om?=

Det är inte alls omöjligt se om det är en död människa i bilen!
Skum rinner snabbt av när de spolat bilen och hållit på med eftersläckning. Samt ena barnet var utanför bilen! Det hör alltid till man städar upp efter olyckan och ja det går på RDT s uppgifter att göra det. Där borde man upptäckt barnet.

Så mitt råd är du håller käften tills du vet något om det du diskuterar.
RTJ kollar inte upp nå fordonsdata, det gör polisen. Bilen har brunnit, leksaker m.m har säkerligen smält. Sa aldrig att det var omöjligt att se, men väldigt svårt.
Citera
2024-12-03, 18:36
Avslutad
Citat:
Dom där standardrutinerna är URÅLDRIGA och vissa stämmer inte ens, Vid ankomst gör RD1 en säkerhetsanalys, kollar risk för brand bland annat och säkrar fordonet. Efter detta kontrollerar han läckage om ingen annan kritisk uppgift finns. Han lämnar släckaren i närheten av bilen, rökpacket stannar på. Han passar alltså inte bilen, batterikabeln är inget som tas bort då ingen anledning finns, RTJ stannar tills räddningsinsatsen avslutas och polis känner sig manad att ta över arbetet. Dom stannar inte för att vara beredd på att en brand ska starta, detta är något som förhindras direkt.

Hur skalldet kunna förhindras då?
Du vet om vad "brandtriangeln" är va? Vet du det så vet du hur eld uppstår.

Glöm inte bort fordonet är fortfarande väldigt varmt efter en brand. Att lågorna slår upp igen är nästan alltid något som är säkert. så min fråga igen. hur förhindrar du detta som du skrev?
Citera
2024-12-03, 18:37
Medlem
Raggarspinns avatar
Räddningstjänsten har tillgång till vinsch på räddningsbilen och stegbilen kan användas för att lyfta bilar. De har dock bedömt att det inte fanns några fler kroppar i bilen så något försök att vända bilen gjordes aldrig.
Citera
2024-12-03, 18:38
Avslutad
Citat:
RTJ kollar inte upp nå fordonsdata, det gör polisen. Bilen har brunnit, leksaker m.m har säkerligen smält. Sa aldrig att det var omöjligt att se, men väldigt svårt.

Nope.
Alltid så har man med en ipad och kollar direkt genom man tar en bild med den och får upp all data på bilen så som hur bilen är konstruerad samt vart airbags finns ifall man behöver klippa och ta av taket.
Du vet det är inte så bra med klippa i en A eller B stolpe där det finns Airbags va?

Du kan alltså noll men ändå skulle du slänga käft i tråden?
Citera
2024-12-03, 18:38
Medlem
Citat:
Du jämför en deltidare med en heltidare som har avsevärt längre utbildning?
Deltidare kan gå veckor på sin jour utan fått ett larm, medans normalt sett har man 10-15 larm på ett arbetspass (mest automatlarm).

De är ej lika kompetenta och därför är det i nästan alla fall uteslutande när huvudstationen kommer som de tar över räddningsarbetet.

Deltidare även kallat Ribbare hur mycket övar de på en månadestid om vi säger standard rutiner?

Du skulle kanske kolla upp lite mer fakta för du gör bort dig själv när du skriver.
Men skojar du? Deltidare har veckojour och övar minst 1 gång i veckan. Sveriges mest aktiva heltidstationer har inte ens 10-15 larm per pass. Och jo, dom är minst lika kompetenta. Du om någon borde sluta leka kunnig, för det är du bevisligen inte. Antar att du nyligen gått med i något av dom lokala brandvärnen på någon ö i Stockholms skärgård? känns så på din machostatus.
Citera
2024-12-03, 18:40
Medlem
Citat:
Nope.
Alltid så har man med en ipad och kollar direkt genom man tar en bild med den och får upp all data på bilen så som hur bilen är konstruerad samt vart airbags finns ifall man behöver klippa och ta av taket.
Du vet det är inte så bra med klippa i en A eller B stolpe där det finns Airbags va?

Du kan alltså noll men ändå skulle du slänga käft i tråden?
Det är inte fordonsdata, där är räddningsdata. Där kan du inte sen familjekopplingar till fordonsägaren vilket du sade.
Citera
2024-12-03, 18:41
Medlem
Citat:
Hur skalldet kunna förhindras då?
Du vet om vad "brandtriangeln" är va? Vet du det så vet du hur eld uppstår.

Glöm inte bort fordonet är fortfarande väldigt varmt efter en brand. Att lågorna slår upp igen är nästan alltid något som är säkert. så min fråga igen. hur förhindrar du detta som du skrev?
Öh ja, därav kyler du ned bilen. Brandtriangeln är förresten något du lär dig i grundskolan, för att en brand ska starta behövs syre, något brännbart samt värme.
Citera
2024-12-03, 18:43
Avslutad
Citat:
Men skojar du? Deltidare har veckojour och övar minst 1 gång i veckan. Sveriges mest aktiva heltidstationer har inte ens 10-15 larm per pass. Och jo, dom är minst lika kompetenta. Du om någon borde sluta leka kunnig, för det är du bevisligen inte. Antar att du nyligen gått med i något av dom lokala brandvärnen på någon ö i Stockholms skärgård? känns så på din machostatus.

Bor och arbetar utomlands numera.
Men nej jag har fulla utbildningen. Medans du själv hade fel på precis allt du skrev och skulle slänga käft om.
Deltidare som blev bitter för du aldrig blev antagen kanske?

haha kanske du skulle kolla upp antalet larm på huvudstationerna så kanske du får se annat.
Du kanske jobbade i Norrland och då förstår jag det var 1 -2 larm
Citera
2024-12-03, 18:43
Avslutad
Citat:
Det är inte fordonsdata, där är räddningsdata. Där kan du inte sen familjekopplingar till fordonsägaren vilket du sade.

Jo det kan man se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in