2024-12-03, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Öh ja, därav kyler du ned bilen. Brandtriangeln är förresten något du lär dig i grundskolan, för att en brand ska starta behövs syre, något brännbart samt värme.

Precis och hur kyler du ner en bil som varit övertänd? Du tror det sker på någon timme?

Som jag skrev så var det en buss vi hade som efter 3 timmar återtände efter den var bogserad tillbaka.

Därav fick vi komma igen och gå igenom fordonet och dränka med vatten,

Därför är det stor risk även för bärgaren när han tar bilen tillbaka för den är fortfarande VARM.
Du vet triangeln vi snackade om. VÄRME
Citera
2024-12-03, 18:54
Medlem
Lord.Hells avatar
https://www.facebook.com/photo.php?f...7520000&type=3

Tragiskt
Citera
2024-12-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Bor och arbetar utomlands numera.
Men nej jag har fulla utbildningen. Medans du själv hade fel på precis allt du skrev och skulle slänga käft om.
Deltidare som blev bitter för du aldrig blev antagen kanske?

haha kanske du skulle kolla upp antalet larm på huvudstationerna så kanske du får se annat.
Du kanske jobbade i Norrland och då förstår jag det var 1 -2 larm
Wow.... 0 koll.
Citera
2024-12-03, 19:16
Citat:
Wow.... 0 koll.

Inte för att det spelade någon roll egentligen, men med tanke på att det var du som började slänga käft så kunde jag inte låta bli och trycka till dig lite extra. Det kanske var därför det uppfattade mig som dryg. Men du kanske skulle börja med att läsa dina egna inlägg?

Och för övrigt så är det precis som jag har sagt innan det är alltid deltiden oftast som man först framme. Såklart beroende på var olyckan sker, men sen är det alltid huvudstationen som tar över. Och det är alltid någon söt liten deltidare som tar illa vid sig och känner sig kränkt.

Dock OT men vill du fråga mer så skriv pm så får vi prova kunskaperna?
Citera
2024-12-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Räddningstjänsten har tillgång till vinsch på räddningsbilen och stegbilen kan användas för att lyfta bilar. De har dock bedömt att det inte fanns några fler kroppar i bilen så något försök att vända bilen gjordes aldrig.

Vinsch i fronten har dom flesta men stegbilarna används inte till tunga lyft. Möjligtvis personlyft på bår. Maxbelastningen ligger på runt 500 kg. Dessutom åker sällan stegbilen på trafikolyckor om man inte råkar vara i närheten.
Citera
2024-12-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det måste varit en rejäl smäll.
Det ska mycket till innan en dieselbil brinner så våldsamt.

Diesel som är uppvärmd går nästan inte släcka
Citera
2024-12-03, 19:39
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Vinsch i fronten har dom flesta men stegbilarna används inte till tunga lyft. Möjligtvis personlyft på bår. Maxbelastningen ligger på runt 500 kg. Dessutom åker sällan stegbilen på trafikolyckor om man inte råkar vara i närheten.

Storstockholms Brandförsvar åker nästan alltid med höjdfordon på t-olyckor.
På andra orter/städer använder man tankbil.
Citera
2024-12-03, 19:40
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Vissa regioner har bemannade narkosambulanser, blandannat Gävleborg, Skåne och Kronoberg

Eee.. va??
Vad fan är en narkosambulans?
Citera
2024-12-03, 19:41
Medlem
Efter att ha sett nedan länkad bild så blir det mer begripligt varför bilen började brinna. Det är ju inte frågan om nån lätt avkörning, med efterföljande vältning i diket. Det har istället åkts omkring i slänten bortom diket, och bilen har troligen skadats ordentligt redan innan den hamnade på sin slutgiltiga plats.

I förgrunden på bilden anas en upphöjning av något slag. Var exakt hände olyckan?

https://www.svtstatic.se/image-news/...20bb3286b55cd2
Citera
2024-12-03, 19:45
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Möjligt, känner flera ambulanssjuksköterskor. Ska fråga hur det går till. Återkommer.

Bara narkossköterskor som får intubera prehospitalt. Amb.ssk får intubera som nödåtgärd vid hotad luftväg.
Citera
2024-12-03, 19:46
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Jag har en annan uppfattning. Stegbil används vid trafikolyckor som skydd och även för lyft av bil. En Magirus lyfter 3000kg i stegen.
Citera
2024-12-03, 19:53
Medlem
Är det inte kardandrift på de BMWarna? (rätta mig om jag har fel) De är isåfall väldigt luriga att köra på halt väglag i kombination med alla hästar de har. Kan räcka att man gasar till lite för mycket så får man direkt snurr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in