Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
1991 röstade en majoritet att tillhöra Ukraina. År 2014 röstade Krims demokratiskt valda parlament att tillhöra Ryssland.
Jag tror att du har rätt om att en majoritet i Donbass ändå inte ville tillhöra Ryssland, men det var nära 50-50 i de undersökningar jag sett. Givetvis anser jag inte att det gör det rätt för Ryssland att med våld ta sådana områden, jag säger bara att det inte är en total katastrof för Ukraina, det fanns så mycket friktion mellan öst och väst i Ukraina att demokratin var ohållbar vid flera tillfällen.
Citat:
Det är en liten minoritet som vill bli ryssar i statsrättslig mening. Japan, Danmark osv stod inför alternativet förslavning, kanske utrotning vid förlust. I Ukraina finns det anledning att minnas Holodomor, och allmänt hur ryssarna brukar bete sig som erövrare.
Vad är din poäng? Tyskland bedrev folkmord också, och med mer etnochauvinistiska skäl än holodomor. Rysslands inre parti hade knappt 50% ryssar och var fylld med georgier, judar, armenier och till och med en och annan ukrainare. Ingen tror på allvar att rysk nationalism eller rysk hat mot ukrainare spelade någon roll i holodomor, Stalin var georgier och tänkte bara på hur ukrainsk nationalism riskerade att få hans imperie att förlora makten över grödorna, och lägg därtill klasshat och lite paranoia i Stalins huvud.
Det finns absolut inget som pekar på någon folkmord av invånarna i Östra Ukraina, så du är verkligen ute och cyklar. Ryssar är extremt brutala men ganska så praktiska i att hantera imperiets många kulturer, exempelvis så kan vi se hur de handlade i Tjetjenien där de olikt Israel absolut inte sökte bedriva etnisk rensning av tjetjenier och faktiskt sökte skapa en lydig tjetjensk regering som själv hanterade problemet med ryssfientlig islamism i området.
Bismarcks erövring av Schleswig från Danmark är säkert en bra jämförelse totalt sätt. En del av området hade majoritet danskar och röstade senare att tillhöra Danmark medan den södra delen med majoritet tyskar ville tillhöra Tyskland i omröstning efter 1a världskriget. Det vore egentligen det som borde ha hänt i donbass långt innan detta krig bröt ut.
Citat:
Man måste veta vad man vill, och varför. Sedan kan man överväga kompromisser, men i detta fall ser jag inga rationella skäl att låta Ryssland finnas kvar inne i Nato-land.
Rationella skälen att "låta Ryssland finnas kvar" är att vi INTE har låtit dem vara kvar och ändå misslyckats ens ta några hundra kvadratkilometer från Ryssland sedan sommaren 2023. Rysslands försvarslinje har visat sig vara precis så stark som västerländska experter menade att de var (starkaste befästningen någonsin menade några). Nu tar Ryssland 200 km2 per vecka, om två månader kanske de tar 1000 km2 per vecka. Så jag anser inte att det är hållbar utveckling för Ukraina.
Sommaren 2023 kastade Ukraina sina starkaste brigader mot Ryssland och resultatet blev ett fiasko.
Anledningen att låta är att det inte är i vår makt att inte låta Ryssland ha kvar territorier.
Citat:
Tvärtom har jag presenterat ett flertal skäl till varför europeiska konservativa bör ta ställning för Israel. Antiislamism är ett sådant. Inget hindrar oss från att ordna saker hemmavid samtidigt, vilket om det görs rätt även kan stödja Israel, t ex genom att Israels fiender inte skall kunna använda Europa som bas.
Du driver någon mystisk anti-islamistisk internationalism som inte ens håller måttet vid närmare granskning. Israel är inte anti-islamistiskt lika lite som USA är det. Man finansierar islamister som tjänar Israels geopolitiska intressen, varesig det handlar om Hamas eller Al Quaeda i Syrien eller Saudi Arabien för den delen.
Israeler är inte korkade och har inte din naiva svartvita bild av världen, de säljer däremot denna svartvita bild av världen för att få sådana som dig att stödja dem. Islamister kan tjäna ett syfte, för Israels mål är inte att förinta islamism utan att hacka sönder motståndarregimer, skapa kaos så att olika spelare krigar evigt emot varandra istället för att rikta vapen mot Israel samt samarbeta med Saudi Arabien så att man slipper förhandla med palestiner. Syftet är också att hamas ska vara en stark spelare så att de inte har någon enad och någorlunda rationell palestinsk partner att förhandla med, samt kunna peka på hur hemsk fienden är när man bedriver etnisk rensning av palestinier.
De spelar 4d-schack, medan du tror att det handlar om 2d-schack. Vita mot svarta, goda mot onda, ljus mot mörker.
Men till saken hör att du inte konkret ens kan peka på hur bekämpadet av "islamism" i mellanöstern hjälper Europa på något sätt. Expansionen sker genom flyktingströmmar, flyktingströmmar ökandet vid stora konflikter i mellanöstern.
Du bedriver alltså en europafientlig politik. Du är med att bidra till islamiserandet av Europa. Din favorit Jeb Bush var ju precis sådan som förfarades över att Trump ville förbjuda muslimsk invandring till USA och ville "öppna gränserna" medan han skulle bomba sönder Syrien och skapa gogrund för än mer flyktingar från området.
Citat:
Jag skulle säga att det stora hotet mot både Israel och Ukraina är att Väst tröttnar. I Väst har vi alldeles för svagt tålamod. Håller Väst ut har Putin inte tiden på sin sida.
Varför skulle Putin inte ha tiden på sin sida? Det är absurda teser du komemr med.