2024-12-03, 08:41
Medlem
Tillägger att ta vara på arbetsgivare när du slutar hos dem. Du kommer att behöva referenser till jobben du verkligen vill ha sen! Så smöra för nån person du anser vara en vettig referens.
Citera
2024-12-03, 08:46
Bannlyst
Självklart anställer jag hellre en "utlänning" som ser det som ett privilegium att få jobba inom mitt företag än en bortskämd Svensk som knappt kan grunderna men vill ha 50% mer i lön.
Haha glöm det.
Citera
2024-12-03, 08:49
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Det är ju det som är problemet. När ni läser artiklar men inte har något sammanhang bakom. Ingen insikt whatsoever i det område som ni ger in och ska diskutera om. Ni är ju för fan som sexåringar som ska diskutera kvantfysik.

Man blir ju bara less på att ni sitter och väljer ut enstaka artiklar som ni tror bevisar era argument. Som alla i branschen direkt skakar på huvudet åt.

KAN du inte ämnet i fråga? GE FAN i att diskutera utifrån en 6-årings perspektiv, en 6-åring som förtvivlat försöker argumentera utifrån dom två artiklar han nödtorftigt tragglat sig igenom.

SVENSKA IT-bolag med SVENSKA kunder anställer inga indier, inga rumäner, absolut inga kineser.

Det jobbar över en kvarts miljon svenskar i IT-branschen idag. Vad fan tror du att några tusen indier hit eller dit spelar för roll? Dum fitta!

Vilka IT bolag tänker du nu på?
Citera
2024-12-03, 09:08
Avstängd
67arigGubbes avatar
Hur kan ditt cv vara bra om detta nu är ditt första jobb? Vad är bra med cvt då? Vad är dina meriter?

Ansök hos företaget du gjorde praktik på.
Citera
2024-12-03, 09:16
Medlem
Det är en jättetuff marknad sedan 20 månader tillbaka, men det börjar ljusna något.
Även riktigt duktiga utvecklare sitter på bänken eller får inte jobben pga det alltid är någon annan som väljs. Utbudet är stort just nu och bolagen som anställer täljer med guldkniv.

Som junior så gjorde du din LIA nånstans - det brukar vara en första bra inkörsport till första jobbet. Annars: uppdatera din Linkedin-profil, kolla byråer som tar in juniora. Nätverka.

Som junior måste du visa en portfolio så att de vet att du kan bygga saker på riktigt. Bygg ett gäng projekt i valfritt språk, med t ex React och .NET Core med tailwindcss för presentation? Lägg in lite frontendtester t e x med Cypress eller Playwright. Något unit-test med xunit/nunit för .NET-backend. Bonus om du visar att du kan tillgänglighetsanpassa enligt WCAG 2.

En att göra-lista, ett projekt där du presenterar data från ett api, kanske kan filtrera, söka. Ju mer verklighetsförankrat, desto bättre. Kanske lägga upp publikt så de kan se att du kan lite grundläggande DevOps och CI/CD eventuellt.

Du kan också ta kontakt med ett gäng rena rekryteringsbyråer, några direkt från minnet (Sthlm): Frank Recruitment Group, Ada Digital, engulf. Googla runt lite.

Enligt min uppfattning på de flesta vettiga annonser så kanske bolag får in 70-100 ansökningar, i vissa fall färre, i vissa fall betydligt fler. Av dessa måste så klart mängder filtreras bort:

1. Först ryker dem som inte ens har erfarenhet men måste söka jobb.
2. Nästa steg är att gå vidare med kanske 15-20 intressanta CV:n? Ta korta telefonsamtal på 20 min där man stämmer av löneanspråk.
3. Efter det ev erbjuda nästa filtrering - kodtest och/eller personlighetstest, du gör dessa på 10-15 min per test.
4. Går man vidare därifrån har de sedan ett tiotal riktigt bra CV:n där de kanske kallar 5-6 st på intervjuer? Det kan vara intervju med teamchef först. Sedan ny teknisk intervju med dem du faktiskt kommer jobba med. Sen ett till möte med HR/personalchef där man får erbjudande att ta ställning till.

Självklart behöver du betala dina räkningar och leva så under tiden försöker du få jobb annanstans - timvikarie kanske inom bemanning, omsorg? Värdefull arbetslivserfarenhet.

Lycka till!
Senast redigerad av Everglot 2024-12-03 kl. 09:19.
Citera
2024-12-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X

Som andra nämnt är konsultföretag och anställning hos dem en av de enklaste starterna.

Men ja du kommer få söka många.

Ett personligt projekt är väldigt bra om du tänkt jobba med Web.
Måbga större företag kommer kräva det också om du är helt junior.

Bygg en enkel webbsida i modern React som har ett enkelt litet API i antingen Java eller Node (Next.js).

De flesta andra gör det. Och de får jobben.

Jag har varit teknisk testare vid intervjuer för "alla" de stora företagen i Stockholm.
Och skapat otaliga tekniska tester som används vid intervjuer.

Så vet exakt vad som gäller.

Kämpa på bara och första jobbet är alltid det svåraste att få!
Citera
2024-12-03, 09:28
Medlem
maxatdunders avatar
Klart du ska göra en portfölj. Sen är mitt tips att söka efter praktikjobb med låg lön eller ingen lön öht om du klarar dig på arbetsbidrag i början.
Citera
2024-12-03, 09:40
Avstängd
Tanachs avatar
Studera ytterligare ett år:
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/318-systemutvecklare
Citat:
Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara mycket liten konkurrens om jobben för mjukvaru- och systemutvecklare under det närmaste året.

På 5 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete kommer vara mycket stora.

Förklaring till prognoserna:

Mycket stora möjligheter: Efterfrågan på arbetskraft i yrket är betydligt större än utbudet. Konkurrensen om jobben är mycket liten.
Stora möjligheter: Efterfrågan på arbetskraft i yrket är större än utbudet. Konkurrensen om jobben är liten.
Små till medelstora möjligheter: Efterfrågan på arbetskraft i yrket är tillfredsställt, och det förekommer konkurrens om jobben.

Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

X
Citera
2024-12-03, 09:40
Avslutad
Sverige är hemskt när det kommer till IT.
I de större bolagen sitter inkompetent personal som inte förstår något om IT medans ingenjörerna sitter och drar sig i håret.

Eftersom de dessutom är DEI-tvingade så är en större del kvinnor på positioner de egentligen inte ska vara på.

Dessutom anställer man en massa indier som kanske tillomed printat falska universitetspapper. Men svenskarna är så dumma att de tror att Mayrambat Tikkamsala IT University är på riktigt.
Citera
2024-12-03, 09:50
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Hej.

X
Ta ett jobb du är lite överkvalificerad för. Det är alltid lättare att få andra jobb sen när du inte är arbetslös.
Citera
2024-12-03, 09:55
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Alla indier och annat pack som jobbar inom it i Sverige, det är ju helt fullt av de. Vad är det som gör att de hellre anställer de än folk som är utbildade i Sverige?

Konstiga och kortsiktiga avtal? Lägre löner? Ta två betala för en? Är de helt enkelt bättre än svenskarna?

Vad handlar det om?
De är low maintenance och billiga, till skillnad från svenska ungdomar som ska ha flott lön och massa förmåner för att ens börja titta på inkorgen.
Citera
2024-12-03, 10:21
Medlem
Citat:
Hej.

X

Tyvärr är det så det ser ut för de flesta branscher.. enligt en rekryterare jag pratat med är det äldre erfarna som prioriteras mest just nu hos arbetsgivare..

Mitt tips snöa inte in dig på det du är utbildad för utan sök andra jobb som kan vara relevant för din bransch.. nu vet jag inte hur personer inom systemvetenskap jobbar men som ett exempel om du typ jobbet ute hos kunder kan servicebranschen vara en idé så du får erfarenhet av service och hantera människor.. börja med jobb som säljare eller butik osv osv ..

Arbetsgivare bryr sig mer om erfarenhet och att det inte är massa glapp mellan jobb och utbildning.. fylla CV med vad som helst det visar att du är aktiv och är nyfiken! Gå fler kurser ,utbildningar ta extrajobb ,timjobb även om det så är Max eller Mac Donalds .. sök jobb du vill ha under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in