2024-12-03, 02:34
Avslutad
Utbildningarna i Indien är antagligen bättre också. Det är sjukt mycket svårare att bli antagen där till ett beryktat universitet jämfört med Sverige.
Vad gör man här? Högskoleprovet. Som är högstadienivå.
Tro fan att de hellre väljer indierna. De kan även bättre engelska och de är billigare i drift. Kan kastas när som helst när de inte längre passar att ha de kvar.
Citera
2024-12-03, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Jag är verkligen ingen it nisse. Men det står överallt att indier plockat hem jobben inom it i Sverige. Och jag kan själv se att det är smockat med indier i min stad. Så jag vet att det är sant.

Som en annan skribent inflikade så är indierna billigare och har färre krav. De plockas in genom samarbeten med rekryterare och företag i Indien. De är perfekta för företagen här. Och det är inte bara Indien utan även Brasilien, Rumänien, Pakistan, Kina.

Det är ju det som är problemet. När ni läser artiklar men inte har något sammanhang bakom. Ingen insikt whatsoever i det område som ni ger in och ska diskutera om. Ni är ju för fan som sexåringar som ska diskutera kvantfysik.

Man blir ju bara less på att ni sitter och väljer ut enstaka artiklar som ni tror bevisar era argument. Som alla i branschen direkt skakar på huvudet åt.

KAN du inte ämnet i fråga? GE FAN i att diskutera utifrån en 6-årings perspektiv, en 6-åring som förtvivlat försöker argumentera utifrån dom två artiklar han nödtorftigt tragglat sig igenom.

SVENSKA IT-bolag med SVENSKA kunder anställer inga indier, inga rumäner, absolut inga kineser.

Det jobbar över en kvarts miljon svenskar i IT-branschen idag. Vad fan tror du att några tusen indier hit eller dit spelar för roll? Dum fitta!
Senast redigerad av ABanderas68 2024-12-03 kl. 02:38.
Citera
2024-12-03, 02:35
Medlem
Citat:
Jag är verkligen ingen it nisse. Men det står överallt att indier plockat hem jobben inom it i Sverige. Och jag kan själv se att det är smockat med indier i min stad. Så jag vet att det är sant.

Som en annan skribent inflikade så är indierna billigare och har färre krav. De plockas in genom samarbeten med rekryterare och företag i Indien. De är perfekta för företagen här. Och det är inte bara Indien utan även Brasilien, Rumänien, Pakistan, Kina.

Det stämmer inte längre, ja det fanns en tid för några år sedan när vissa konsultbolag trodde de kunde tjäna en hacka genom att anställa bl.a indier. Det visade sig dock inte funka riktigt då systemutvecklare inte är samma sak som kodapa utan kräver en kontinuerlig kommunikation med verksamheten och PO. Idag finns det knappt några indier kvar i den svenska IT-sektorn.
Citera
2024-12-03, 02:39
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Är det kandidatexamen? Eller yrkeshögskola?

Kandidat från högskola, 180hp
Citera
2024-12-03, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Det stämmer inte längre, ja det fanns en tid för några år sedan när vissa konsultbolag trodde de kunde tjäna en hacka genom att anställa bl.a indier. Det visade sig dock inte funka riktigt då systemutvecklare inte är samma sak som kodapa utan kräver en kontinuerlig kommunikation med verksamheten och PO. Idag finns det knappt några indier kvar i den svenska IT-sektorn.

För att inte prata om alla upphandlingar.

I snitt lägger enbart kommuner och regioner 30 miljarder på IT varje år. I 99,5 % av de upphandlingarna ställer upphandlande enhet krav på att all personal ska kunna kommunicera på svenska. Att all kommunikation, även skriftlig kommunikation, ska ske på svenska.

Hur fan ska ett svenskt IT-bolag få in indier, pakistanier och kineser i en sån leveransorganisation, i en sån leveranssituation?!
Citera
2024-12-03, 02:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Det är ju det som är problemet. När ni läser artiklar men inte har något sammanhang bakom. Ingen insikt whatsoever i det område som ni ger in och ska diskutera om. Ni är ju för fan som sexåringar som ska diskutera kvantfysik.

Man blir ju bara less på att ni sitter och väljer ut enstaka artiklar som ni tror bevisar era argument. Som alla i branschen direkt skakar på huvudet åt.

KAN du inte ämnet i fråga? GE FAN i att diskutera utifrån en 6-årings perspektiv, en 6-åring som förtvivlat försöker argumentera utifrån dom två artiklar han nödtorftigt tragglat sig igenom.

SVENSKA IT-bolag med SVENSKA kunder anställer inga indier, inga rumäner, absolut inga kineser.

Men snälla du. Kan du inte bara sluta, jag blir snart arg på dig. Jag orkar inte med dig längre.
Måste man vara läkare eller vårdpersonal för att förstå hur situationen ser ut inom sjukvården i Sverige? Eller måste man vara polis för att förstå hur brottsligheten ser ut i Sverige.

Artikel efter artikel nämner att indierna kommit it i extrema skaror och att de flesta av de söker sig till it jobben som finns. Och vi som bor i Stockholm, Malmö kan ju se att städerna är helt översköljda med indier. Och de flesta arbetar inom it branschen.

https://www.svd.se/a/APXL03/jonas-hellman-sverige-behover-oka-invandringen-fran-indien
https://sverigesradio.se/artikel/it-jobben-har-gjort-indier-till-storsta-invandrargruppen-i-stockholm
https://www.di.se/digital/it-jobben-har-gjort-indier-till-en-av-skanes-storsta-invandrargrupper/

Och det är inte endast indier utan indier är den största gruppen. Efter de kommer pakistanier, brassar, rumäner, kineser, folk från Baltikum, Spanien, Portugal.

Du snackar bara massa skit.

Det är uppenbart att it branschen, teknikbranschen, kvalificerade arbeten inom industrin söker sig utomlands i jakten på personal.
Citera
2024-12-03, 02:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg

Jo det stämmer. Det har aldrig varit fler indier i Sverige än idag 2024. Gruppen ökar. Folk lämnar inte Sverige.

Och det gäller inte specifikt endast it utan stora delar av den kvalificerade industrin och teknikbranschen.
Olika sorters tekniker, ingenjörer, it folk m.m.
Citera
2024-12-03, 02:52
Bannlyst
Citat:
Men snälla du. Kan du inte bara sluta, jag blir snart arg på dig. Jag orkar inte med dig längre.
Måste man vara läkare eller vårdpersonal för att förstå hur situationen ser ut inom sjukvården i Sverige? Eller måste man vara polis för att förstå hur brottsligheten ser ut i Sverige.

Artikel efter artikel nämner att indierna kommit it i extrema skaror och att de flesta av de söker sig till it jobben som finns. Och vi som bor i Stockholm, Malmö kan ju se att städerna är helt översköljda med indier. Och de flesta arbetar inom it branschen.

https://www.svd.se/a/APXL03/jonas-hellman-sverige-behover-oka-invandringen-fran-indien
https://sverigesradio.se/artikel/it-jobben-har-gjort-indier-till-storsta-invandrargruppen-i-stockholm
https://www.di.se/digital/it-jobben-har-gjort-indier-till-en-av-skanes-storsta-invandrargrupper/

Och det är inte endast indier utan indier är den största gruppen. Efter de kommer pakistanier, brassar, rumäner, kineser, folk från Baltikum, Spanien, Portugal.

Du snackar bara massa skit.

Det är uppenbart att it branschen, teknikbranschen, kvalificerade arbeten inom industrin söker sig utomlands i jakten på personal.

Är du helt efterbliven? Helt fucked fakta resistent?

Det är ju samma jävla exempel som återkommer i alla dina jävla artiklar.

4000 indier som fått jobb på Ericsson, TCS och HCL. Men inte en indier, pakistanier eller rumän har fått jobb på något av de svenska IT-bolag som ligger i topp. DET FUNKAR INTE!!

Fatta det!

Du är förjävla tröttsamt enkelspårig och oinsatt!

Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
För att inte prata om alla upphandlingar.

I snitt lägger enbart kommuner och regioner 30 miljarder på IT varje år. I 99,5 % av de upphandlingarna ställer upphandlande enhet krav på att all personal ska kunna kommunicera på svenska. Att all kommunikation, även skriftlig kommunikation, ska ske på svenska.

Hur fan ska ett svenskt IT-bolag få in indier, pakistanier och kineser i en sån leveransorganisation, i en sån leveranssituation?!
Senast redigerad av ABanderas68 2024-12-03 kl. 02:56.
Citera
2024-12-03, 02:55
Medlem
Citat:
Jo det stämmer. Det har aldrig varit fler indier i Sverige än idag 2024. Gruppen ökar. Folk lämnar inte Sverige.

Och det gäller inte specifikt endast it utan stora delar av den kvalificerade industrin och teknikbranschen.
Olika sorters tekniker, ingenjörer, it folk m.m.

Nu råkar jag jobba i branschen, och har gjort det i snart 30 år och har numera en chefsbefattning där jag rekryterat hundratals systemutvecklare genom åren på några av Sveriges största IT arbetsplatser både privata och inom offentlig sektor. Så nej du vet inte vad du pratar om, du sitter på flashback och spammar i en tråd kl 2 på natten om en bransch där du själv påstår du inte ens jobbar, med ett konto registrerat förra månaden och 65 postade inlägg som heter Anna-Kinberg-Neger och försöker pådyvla att utlänningar tar våra jobb...

Tror du vi är dumma i huvudet eller?
Senast redigerad av RoineOberg 2024-12-03 kl. 03:02.
Citera
2024-12-03, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X

Ett tips för att prestera bra på tester och intervjuer är att sova på natten och vara vaken på dagen.
Citera
2024-12-03, 03:58
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Tro mig, har sökt massa traineetjänster. Nyligen skickade ett konsultbolag ut tester som jag skulle göra. Är en 10-gradig skala på kognitiva förmågan, fick en 6. Ett steg över genomsnittet. De valde att inte gå vidare. Vill de ha en Einstein eller vad är grejen?

Nja, men du vet företag vill ha folk som gynnar företaget och det är det du ska trycka på här. Du ska fråga dig själv vad du kan erbjuda och vad dina egenskaper kan göra för företaget. Du verkar förstå att folk med mer erfarenhet går före. Det förstår man ju. Då får du trycka på att du är ung, hungrig efter utmaningar och att din ambition är att gynna arbetsgivaren. Osv. Fråga dig vad kunderna företaget anlitar vill ha och spela på det istället. Visa ditt driv och dra upp ditt självförtroende. Inte så att det på något sätt känns oäkta utan på en nivå du faktiskt kan leverera utifrån om du blir anställd

Var inte rädd för att vara lite framåt, visa att du vill, visa nyfikenhet osv. Med balans, såklart
Citera
2024-12-03, 04:15
Avslutad
Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X
Fundera på att bredda sökningen till trainee-program eller praktikplatser, även om det känns som ett steg tillbaka. Många företag använder dessa vägar för att bygga långsiktiga relationer med nyexaminerade. Nätverkande är också avgörande – gå på IT-mässor, meetup-event eller använd LinkedIn aktivt för att ta kontakt med folk inom branschen.

Om du inte redan gör det, sök jobb som är ett steg under din drömroll. Kanske kan en administrativ IT-roll eller teknisk support ge dig erfarenhet och kontakter. Ett annat tips är att överväga konsultbolag som hyr ut juniora konsulter till kunder – dessa företag är ofta mer öppna för nyexaminerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in