2024-12-03, 01:23
Medlem
bithaxs avatar
Jag har svårt att bedöma hur dålig marknaden är just nu. Får typ ett mail i veckan från någon rekryterare. Oftast inget intressant, men det kan ju inte vara helt dött när de ändå håller på och mailar lixom.
Citera
2024-12-03, 01:32
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X

IT är för svepande. Berätta gärna vad är du känner dig bekväm med, vad vill du fördjupa dig inom och hur du föredrar jobba?

Ang. fetmarkerat ovan, det kan vara bra ide att spendera halva dagen med jobbsökande och halva dagen med egna fördjupningar och portfolio. Spetskompetens är det som kommer särskiljer dig från övriga. Kolla runt efter vad många söker efter och gör en djupdykning i nått som lockar där.
Citera
2024-12-03, 01:35
Bannlyst
Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

X

Kontakta kommunen du bor i. Förklara din situation, och att du är beredd att ta en praktikplats, i något intressant projekt.

För jag antar att du går arbetslös?

Kommuner har ett jättestort behov av alla möjliga IT resurser. Det är massor av IT-projekt som aldrig kommer igång därför att de inte har råd.

Gärna så avancerat som möjligt.

Så har du börjat bygga ditt CV.
Citera
2024-12-03, 01:38
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja Småland kan nog vara lurigt.
Funderat på Köpenhamn?

Danska och Danskar suger såklart, men det lär finnas bättre möjligheter där än Malmö.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har svårt att bedöma hur dålig marknaden är just nu. Får typ ett mail i veckan från någon rekryterare. Oftast inget intressant, men det kan ju inte vara helt dött när de ändå håller på och mailar lixom.

Jag har också kikat på Köpenhamn. Sökt en tjänst där enbart, men allt som jag hittat har varit erfarenhetskrävande.

Den är dålig. En halvmiljon arbetslösa i takt med inflation och massa annat skit. Det finns ju jobb, men i en avgränsande mängd.
Citera
2024-12-03, 01:41
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
IT är för svepande. Berätta gärna vad är du känner dig bekväm med, vad vill du fördjupa dig inom och hur du föredrar jobba?

Ang. fetmarkerat ovan, det kan vara bra ide att spendera halva dagen med jobbsökande och halva dagen med egna fördjupningar och portfolio. Spetskompetens är det som kommer särskiljer dig från övriga. Kolla runt efter vad många söker efter och gör en djupdykning i nått som lockar där.

Skulle definitivt säga IT-konsult med tanke på kundkontakt. Har en naturlig social förmåga som gör det lätt för mig att bygga relationer. Är bra på att liksom förstå människor på djupet. Gillar programmering men suger på det, därför blir det svårt att ge sig in i en tjänst där för kommer ta lång tid att lära sig, därför passar jag bra som ”bryggan” mellan verksamhet och IT. Utöver det är jag öppen för typ projektledning inom IT.

Ja, bra idé faktiskt. Det som jag märkt är ett stort behov av dataanalytiker, men det känns också som ett område som man behöver gräva sig djupt i. Annars är det nice att jobba med siffror
Senast redigerad av Xemnas 2024-12-03 kl. 01:44.
Citera
2024-12-03, 01:45
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Kontakta kommunen du bor i. Förklara din situation, och att du är beredd att ta en praktikplats, i något intressant projekt.

För jag antar att du går arbetslös?

Kommuner har ett jättestort behov av alla möjliga IT resurser. Det är massor av IT-projekt som aldrig kommer igång därför att de inte har råd.

Gärna så avancerat som möjligt.

Så har du börjat bygga ditt CV.

Ingen dålig idé faktiskt. Ska kolla vilka kontaktpersoner som finns på kommunen.
Tack för ett gott råd!

Kan ju extraknäcka någonstans på typ helgerna eller kvällarna/nätterna och samtidigt göra en praktik,
Citera
2024-12-03, 01:51
Avslutad
Citat:
Hej.

X

Smockat med indier och annat folk inom it idag. Inte bara indier utan även andra länder. Brasilien, Rumänien, Pakistan, Kina, arabländer.

De har tagit ditt jobb. Du behövs inte längre. Det får bli donken för dig, eller vikariat på grundskolor. Lycka till!

Case closed.
Senast redigerad av Anna-Kinberg-Neger 2024-12-03 kl. 01:59.
Citera
2024-12-03, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ingen dålig idé faktiskt. Ska kolla vilka kontaktpersoner som finns på kommunen.
Tack för ett gott råd!

Kan ju extraknäcka någonstans på typ helgerna eller kvällarna/nätterna och samtidigt göra en praktik,

Kontakta förvaltningarna, håll koll på om de har något initiativ eller projekt på gång. Föreslå dem att du kan göra en utredning.

Du kan t.o.m. vara så fräck att du föreslår en konsultinsats, att du kan hjälpa dem mot en riktogt låg timpenning (konsulter kostar 1000 spänn timmen, cirkus, 300kr / timme kan vara klart gångbart). Kommuner kan göra direktupphandlingar på drygt en halv miljon kr.

Glöm inte de kommunala bolagen,

Förslag till ämnen:

-Hur ska de anpassa sig efter NIS2 eller den nya cybersäkerhetslagstiftningen (som kommer i höst)

-Förstudie Masterdata

-AI i sophanteringen

-Ärendetyper som inte blivit digitaliserade än (ex. Torgplatser)

Är du riktigt driven samlar ihop flera kommuner, och kör ett kommungemensamt projekt.

Prata med Arbetsförmedlingen, ni kanske är flera arbetslösa som kan skapa ett projektteam under ett par månader.

Lycka till!
Senast redigerad av ABanderas68 2024-12-03 kl. 01:58.
Citera
2024-12-03, 01:53
Medlem
auruns avatar
Systemvetenskap är en känd så kallad låtsasutbildning sedan minst 15 år tillbaka.

Vad är du bra på? Alltså bra - på riktigt på? Som skulle locka en arbetsgivare?
Citera
2024-12-03, 01:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Systemvetenskap är en känd så kallad låtsasutbildning sedan minst 15 år tillbaka.

Vad är du bra på? Alltså bra - på riktigt på? Som skulle locka en arbetsgivare?

Alla indier och annat pack som jobbar inom it i Sverige, det är ju helt fullt av de. Vad är det som gör att de hellre anställer de än folk som är utbildade i Sverige?

Konstiga och kortsiktiga avtal? Lägre löner? Ta två betala för en? Är de helt enkelt bättre än svenskarna?

Vad handlar det om?
Citera
2024-12-03, 01:57
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Alla indier och annat pack som jobbar inom it i Sverige, det är ju helt fullt av de. Vad är det som gör att de hellre anställer de än folk som är utbildade i Sverige?

Konstiga och kortsiktiga avtal? Lägre löner? Är de helt enkelt bättre än svenskarna?

Vad handlar det om?
Billigare och ställer färre krav. Inte så konstigt.
Citera
2024-12-03, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger

Konstiga och kortsiktiga avtal? Lägre löner? Ta två betala för en? Är de helt enkelt bättre än svenskarna?

Vad handlar det om?

Att du är riktigt ruskigt dåligt insatt.

Finns inte en indier hos någon av de ledande svenska IT-bolagen. Däremot finns det indiska IT-bolag. Men de är enbart aktuella, för stora, globala koncerner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in