2024-12-03, 02:02
Medlem
Det finns en liten, men superviktig detalj som näringslivet aldrig verkar vilja nämna när de vrålar om att arbetsmarknaden "skriker" efter folk inom Data/IT. Det de egentligen menar är att de vill ha erfarna, billiga arbetare – inte nyexaminerade och "dyra" personer som kräver både högre lön och träning.

Om du är ny i branschen? Glöm tanken på att få en vettig ingångsposition. Du förväntas ta ett skitjobb med skitlön och hoppas på att knyta lite kontakter, för annars har du knappt en chans att komma in. I en lågkonjunktur som den vi befinner oss i nu, då kan du räkna med ännu hårdare konkurrens och ännu mindre vilja från företagen att satsa på någon som behöver tid att växa in i rollen.

Det är verkligheten. Det handlar inte om kompetensbrist – det handlar om brist på billig arbetskraft som redan kan allt. Är du nyexaminerad får du räkna med att kämpa dig fram på nåder, ofta genom att acceptera mindre än vad du är värd, för att ens få möjligheten att sätta din fot innanför dörren.
Citera
2024-12-03, 02:03
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Systemvetenskap är en känd så kallad låtsasutbildning sedan minst 15 år tillbaka.

Vad är du bra på? Alltså bra - på riktigt på? Som skulle locka en arbetsgivare?

Jag håller med om att det är en flumutbildning, men jag ville komma in i IT och såg att de var enda IT utbildningen som inte hade så mycket programmering.

Riktigt bra på - svårt att säga, i a f i relation till vad jag är riktigt bra på inom IT. Det bästa är väl kundbemötande och förstå på djupet, för att sen komma med idéer/åtgärdsförslag. Tyckte det var riktigt roligt att jobba med verksamhetsutveckling. Så nåt åt de hållet? Verksamhetsutvecklare inriktning IT. Haha
Citera
2024-12-03, 02:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Att du är riktigt ruskigt dåligt insatt.

Finns inte en indier hos någon av de ledande svenska IT-bolagen. Däremot finns det indiska IT-bolag. Men de är enbart aktuella, för stora, globala koncerner.

Det där får du nog äta upp hörru:
https://www.di.se/digital/it-jobben-har-gjort-indier-till-en-av-skanes-storsta-invandrargrupper/

Det är fullt med indier inom it i Sverige. Och inte bara indier utan även rumäner, pakistanier, kineser, brassar och annat.

Det får nog bli donken för ts. Det finns många högutbildade i Sverige som hamnat på donken och liknande på grund av bristen på arbete.
Citera
2024-12-03, 02:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Jag håller med om att det är en flumutbildning, men jag ville komma in i IT och såg att de var enda IT utbildningen som inte hade så mycket programmering.

Riktigt bra på - svårt att säga, i a f i relation till vad jag är riktigt bra på inom IT. Det bästa är väl kundbemötande och förstå på djupet, för att sen komma med idéer/åtgärdsförslag. Tyckte det var riktigt roligt att jobba med verksamhetsutveckling. Så nåt åt de hållet? Verksamhetsutvecklare inriktning IT. Haha

Om du inte dragit på dig några större studieskulder och har en okej ekonomi skulle jag nog rekommendera dig att bli sjuksköterska eller läkare. Strunta i it. Du är körd där. Du kommer sluta på donken eller valfri grundskola som vikarie.
Citera
2024-12-03, 02:06
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat
Det finns en liten, men superviktig detalj som näringslivet aldrig verkar vilja nämna när de vrålar om att arbetsmarknaden "skriker" efter folk inom Data/IT. Det de egentligen menar är att de vill ha erfarna, billiga arbetare – inte nyexaminerade och "dyra" personer som kräver både högre lön och träning.

Om du är ny i branschen? Glöm tanken på att få en vettig ingångsposition. Du förväntas ta ett skitjobb med skitlön och hoppas på att knyta lite kontakter, för annars har du knappt en chans att komma in. I en lågkonjunktur som den vi befinner oss i nu, då kan du räkna med ännu hårdare konkurrens och ännu mindre vilja från företagen att satsa på någon som behöver tid att växa in i rollen.

Det är verkligheten. Det handlar inte om kompetensbrist – det handlar om brist på billig arbetskraft som redan kan allt. Är du nyexaminerad får du räkna med att kämpa dig fram på nåder, ofta genom att acceptera mindre än vad du är värd, för att ens få möjligheten att sätta din fot innanför dörren.

Jag förstod detta under tiden jag pluggade. Köper resonemanget för det låter faktiskt vettigt. Har dock märkt att många börjar rekrytera nyexaminerade pga brist på erfarna, så en liten bråkdelschans finns ju, och den vill jag ta. Sen vet jag att arbetsmarknaden är mörk just nu, men gäller att hålla i tätt. Finns ljus i slutet av tunneln.

Jag är förövrigt beredd att gå med på en lägre lön för att få en fot in.
Citera
2024-12-03, 02:09
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Kinberg-Neger
Om du inte dragit på dig några större studieskulder och har en okej ekonomi skulle jag nog rekommendera dig att bli sjuksköterska eller läkare. Strunta i it. Du är körd där. Du kommer sluta på donken eller valfri grundskola som vikarie.

Har 0 kr i studieskuld, jobbade extra hela lin studieperiod. För övrigt dra ut ditt huvud från röv för din negativitet verkar sitta fär
Citera
2024-12-03, 02:13
Avslutad
Citat:
Har 0 kr i studieskuld, jobbade extra hela lin studieperiod. För övrigt dra ut ditt huvud från röv för din negativitet verkar sitta fär

Det är fakta babe. Inte negativitet. Du ska inte bli arg på mig för att du fattade ett dumt beslut. Jag försöker bara hjälpa dig.

Någon borde talat om för sig att inte söka dig till it som en medioker Svensson. De behöver inte dig i de olika företagen. Det är fullt av indier, se själv:
https://www.di.se/digital/it-jobben-har-gjort-indier-till-en-av-skanes-storsta-invandrargrupper/
Det är samma i Stockholm och Göteborg. Det är smockat.

Eftersom du inte har några skulder är mitt tips att du söker in till sjuksköterska eller läkarprogrammet. Har du brains så välj läkarprogrammet, orkar du inte plugga allt för länge så välj sköterskeprogrammet.
Passa på och ödsla inte din tid inom nått som leder raka vägen till fritösen på BK eller MC.
Citera
2024-12-03, 02:14
Bannlyst
Citat:
Det där får du nog äta upp hörru:

Det är fullt med indier inom it i Sverige. Och inte bara indier utan även rumäner, pakistanier, kineser, brassar och annat.

Det får nog bli donken för ts. Det finns många högutbildade i Sverige som hamnat på donken och liknande på grund av bristen på arbete.

Cap Gemini är inget svenskt IT-bolag. Och IKEA är ett globalt bolag där det inte gör så mycket att man är indier och inte kan prata ens hjälplig svenska.
Citera
2024-12-03, 02:17
Avslutad
Citat:
Cap Gemini är inget svenskt IT-bolag. Och IKEA är ett globalt bolag där det inte gör så mycket att man är indier och inte kan prata ens hjälplig svenska.

Kompis.

Det är fullt av indier på alla stora bolag i Sverige.
https://www.svd.se/a/EoMB0G/indierna-raddar-svenska-it-branschen

Sluta med ditt dravel nu.
Citera
2024-12-03, 02:25
Bannlyst
Citat:
Kompis.

Det är fullt av indier på alla stora bolag i Sverige.
https://www.svd.se/a/EoMB0G/indierna-raddar-svenska-it-branschen

Sluta med ditt dravel nu.

Ericsson sväljer naturligtvis ett stort antal indier.

Men Eriksson är inget IT-bolag. Även man kan tro det. Eriksson tillverkar kommunikationsutrustning.

Åt sig själva. Som de kränger globalt. Med engelska som koncernspråk.

Jag lovar, att om du tar de tio största svenska IT-bolagen, med svenska kunder, så kommer du inte att hitta en enda jävla indier eller Rumänien på de bolagen.

Oavsett om de företagen levererar drift, kapacitet, saas, systemutveckling eller cybersäkerhet.

Särskilt inte cybersäkerhet.

Du har aldrig satt foten på ett IT-bolag eller hur? Eftersom du sitter och jagar artiklar på internet. Som ska bevisa din tes. Du har absolut ingen egen kunskap om IT-branschen, eller hur?
Citera
2024-12-03, 02:28
Avslutad
Citat:
Ericsson sväljer naturligtvis ett stort antal indier.

Men Eriksson är inget IT-bolag. Även man kan tro det. Eriksson tillverkar kommunikationsutrustning.

Åt sig själva. Som de kränger globalt. Med engelska som koncernspråk.

Jag lovar, att om du tar de tio största svenska IT-bolagen, med svenska kunder, så kommer du inte att hitta en enda jävla indier eller Rumänien på de bolagen.

Oavsett om de företagen levererar drift, kapacitet, saas, systemutveckling eller cybersäkerhet.

Särskilt inte cybersäkerhet.

Du har aldrig satt foten på ett IT-bolag eller hur? Eftersom du sitter och jagar artiklar på internet. Som ska bevisa din tes. Du har absolut ingen egen kunskap om IT-branschen, eller hur?

Jag är verkligen ingen it nisse. Men det står överallt att indier plockat hem jobben inom it i Sverige. Och jag kan själv se att det är smockat med indier i min stad. Så jag vet att det är sant.

Som en annan skribent inflikade så är indierna billigare och har färre krav. De plockas in genom samarbeten med rekryterare och företag i Indien. De är perfekta för företagen här. Och det är inte bara Indien utan även Brasilien, Rumänien, Pakistan, Kina.
Citera
2024-12-03, 02:32
Medlem
Är det kandidatexamen? Eller yrkeshögskola?

Citat:
Hej.

Tog min examen i somras inom IT, specifikt systemvetenskap. Hade helt ok betyg men klarade allt i tid och har nu ett examensbevis. Sökt jobb kontinuerligt sedan i somras och även innan det, ändå lyckas jag inte landa något. Haft lite intervjuer där jag gått vidare steg men de väljer alltid någon med mer erfarenhet. Har ni konkreta tips på vad som leder till jobb? Jag är ganska öppen till att flytta i princip hela Sverige, helst undanbedes Norrland då jag inte känner en jävel där men undantag kan såklart finnas för rätt jobb.

Har fått CV granskat och fått positiv feedback på det. Min CV bild är seriös med en stabil profil. Har språkgranskat osv, finslipar personligt brev inför varje tjänst jag söker.

Jag har haft tanke på att göra en egen portfölj med egna projekt men känns lite långsökt då de oftast kan ta lång tid i samband med att jag söker jobb under tiden.

Utan att söka sympati från andra känns det som skallen ska sprängas pga all frustration man känner. Har jag tur här så kanske någon är egenföretagare, där jag kan få chansen att presentera mig själv. Jag söker tjänster inom IT-konsultbranschen, projektledare, systemutvecklare, etc

Tacksam för all typ av hjälp,

X
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in