2024-12-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Snarare brukarkort som skall fyllas i för att skydda sig, inga pantbrev.

"Brukarkort" är en bluff.

1. Ingenstans på deras hemsida står det något organisationsnummer. Inget bolag med namnet "brukarkort" eller "brukarkortet" existerar i Sverige. Det räcker egentligen för att inse att det är ett bedrägeri.

2. Någon/några har kryddat googles sökresultat med tramssajter som "Konsumentenheten", "Utrikesgruppen", "Direktivenheten", "Folkbokföringsgruppen" och liknande. Dessa sajter innehåller information om "brukarkortet" som syftar till att påskina att det är legitimt, men dessa namn och sajter har inte heller några organisationsnummer, adresser, eller telefonnummer och är alltså en del av bluffen.

3. Nu går det trots allt inte att lura google hur mycket som helst, så vissa träffar skriver faktiskt ut att det är en bluff och enligt några av dem verkar de som ligger bakom "brukarkortet" vara aggressiva och dra folk inför rätta för förtal.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2024/det-finns-inget-som-heter-brukarkort/
https://www.bilsport.se/artikel/ytterligare-ett-forsok-att-lura-manniskor
https://www.radron.se/bluffvarningar/bedraglig-forsaljning-av-brukarkort/
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/nyheter/oevriga-nyheter/12267-inget-som-heter-brukarkort
https://nyheter24.se/nyheter/motor/1237796-transportstyrelsen-varnar-for-bluff-finns-inget-brukarkort

Jag är förvånad att det här bedrägeriet har pågått i ett år utan att det finns några trådar om det här på flashback.
Citera
2024-12-02, 10:02
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Det går inte att läsa, för 10+ år sedan så hade jag 500k i skulder och lånade en kompis bil, blev stannad och kontrollerad. Då sa dom ”tänk på att vi kan ta din kompis bil om du blir stannad flera gånger”.
Då frågade jag, får jag inte ens låna någons bil för att handla, skjutsa mamma osv bara för att jag har skulder?
Han svarade att jo, det får man såklart, men om de skulle ske upprepade gånger så kan dom ta bilen då dom skulle anse att det var min.
JAG är källan, så kan ej bevisa med någon länk, men saker ändras säkert efter 10 år.
Är idag skuldfri och behöver ej tänka mer på det.

Det kan jag tro på, men TS syster ligger nog risigt till om hon låter honom låna bilen. Man får hoppas att hon och hennes man har tillräckligt med pengar för att undvika att bilen säljs på exekutiv auktion om KFM lägger beslag på den. Verkar vara mycket svårare att komma undan konsekvenser genom att ha bilar i andras namn i dagsläget.

Den bästa lösningen vore om TS kunde köra en billig bil som det helt enkelt inte lönar sig för KFM att utmäta. Någon skrev att det är lugnt om bilens värde understiger 28.000kr.
Citera
2024-12-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Kronofogden kan ej ta någon annans egendom.
Tex om bilen ägs av ett bolag eller är hyrbil etc.

Måste skaffa ett brukarkort eller ett avtal där det står tydligt att jag endast får bruka den vid speciella tillfällen. Sedan sä kommer jag alltid ha med mig ett köpeavtal där det står tydligt vem som är ägaren och vem som köpt bilen. Bilen är ju köpt på kredit.

Så problemet här som jag ser det är att man ska bevisa vem som äger bilen.

Köpeavtal är ett starkt bevis.

Så kronofogden kan suga lite snopp.

"Brukarkort" är en bluff. Läs det jag skrev här: (FB) Kan Kronofogden ta min systers bil om jag lånar den?
Citera
2024-12-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Brukarkortet gick väl kfm ut och sa var bull?

Jag vet inte om just KFM har sagt att det är bluff, men Transportstyrelsen har sagt det.

Det är en uppenbar bluff. Det tog 10 minuter blankt att konstatera det enbart med lite googlande och tankekraft. Läs det jag skrev här: (FB) Kan Kronofogden ta min systers bil om jag lånar den?
Citera
2024-12-02, 10:23
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Dom flesta som har större skulder har det från skatteskulder, det får man ganska enkelt i Sverige om man tar lite risker i sitt företagande. Eftersom Sveriges företagsklimat är sinnessjukt dåligt. En vän till mig har stora skulder och det enda han gjorde var att försöka skapa lite arbetstillfällen till svensson.
Då har du förmodligen lärt dig av denna tråd att det inte är särskilt smart att låna ut din bil till "din vän" (som inte alls försökte sig på att tjäna pengar själv utan bara hjälpa svensson att få jobb).
Citera
2024-12-02, 10:23
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Så lösningen på detta "problem" är alltså att man ska skriva muntliga avtal som förklarar att man lånar ut fordonet till en annan? Om jag förstått citaten från Fogden rätt i aftonbladet-artikeln.

Typ:

"Härmed lånar jag ut fordonet till person X - men det är jag som är ägare."

Om hon skrivit ett sådant avtal hade hennes bil inte blivit beslagtagen? Låter rätt bisarrt att det är paragrafrytteri som ska avgöra om en helt vanlig medborgare ska få behålla sin bil eller inte.

Den enda säkra lösningen är nog tyvärr att den skuldsatte kör en bil med tillräckligt lågt värde för att utmätning inte skall löna sig. Den nya lagen som tillåter utmätning på distans gör det som sagt mycket riskabelt att låna ut tillgångar till skuldsatta. Bevisbördan hamnar på ägaren. Att TS syster inte har körkort i dagsläget lär också vara en stor nackdel om det går så långt att KFM beslagtar bilen.
Citera
2024-12-02, 10:34
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
För er som inte förstår så kan kronofogden inte utmäta bilen om de får tydliga bevis på att personen inte äger bilen och att bilen tillhör någon annan.

Bevis för detta är pantavtal eller nyttjanderätts avtal helst med vittnen.

Äganderätten finns av en orsak. Blir de fel så kan man stämma.

De kan utmäta bilen. Även om risken inte är 100% så finns den där. Jag tror inte att du är så dum att du har en bil värd 300k medan du bara har skulder på 80-100k, och därmed riskerar att göra en rejäl förlust om bilen blir såld på exekutiv auktion. Men KFM och även rätten kan mycket väl göra en annan bedömning, särskilt med tanke på att din syster saknar körkort.
Citera
2024-12-02, 10:47
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Jag tror även att oddsen för att ett fordon ska utmätas på det här sättet är ganska låg, förutsatt att du inte bryter mot lagen eller polisen har koll på dig sedan tidigare och bestämmer sig för att helt enkelt stoppa dig.
Menar du inte tvärtom? Låga odds förknippas nämligen med hög sannolikhet.

En annan tanke jag har är att systern köpt bilen på kredit och den utgör därmed troligen säkerhet för kreditgivaren (låga odds på den så att säga). Hur agerar kreditbolaget när säkerheten går upp i rök? Antar att de får reda på detta när KFM genomfört ägarbyte på bilen. Måste syrran återbetala hela lånet på studs, och hamnar ev. själv hos KFM?
Citera
2024-12-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
"Brukarkort" är en bluff.

1. Ingenstans på deras hemsida står det något organisationsnummer. Inget bolag med namnet "brukarkort" eller "brukarkortet" existerar i Sverige. Det räcker egentligen för att inse att det är ett bedrägeri.

2. Någon/några har kryddat googles sökresultat med tramssajter som "Konsumentenheten", "Utrikesgruppen", "Direktivenheten", "Folkbokföringsgruppen" och liknande. Dessa sajter innehåller information om "brukarkortet" som syftar till att påskina att det är legitimt, men dessa namn och sajter har inte heller några organisationsnummer, adresser, eller telefonnummer och är alltså en del av bluffen.

3. Nu går det trots allt inte att lura google hur mycket som helst, så vissa träffar skriver faktiskt ut att det är en bluff och enligt några av dem verkar de som ligger bakom "brukarkortet" vara aggressiva och dra folk inför rätta för förtal.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2024/det-finns-inget-som-heter-brukarkort/
https://www.bilsport.se/artikel/ytterligare-ett-forsok-att-lura-manniskor
https://www.radron.se/bluffvarningar/bedraglig-forsaljning-av-brukarkort/
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/nyheter/oevriga-nyheter/12267-inget-som-heter-brukarkort
https://nyheter24.se/nyheter/motor/1237796-transportstyrelsen-varnar-for-bluff-finns-inget-brukarkort

Jag är förvånad att det här bedrägeriet har pågått i ett år utan att det finns några trådar om det här på flashback.

Jaha, där ser man. Jag trodde brukarkort var en vedertagen term för "pantbrev" för bilar, inte att det var en specifik scamsida.
Citera
2024-12-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Jaha, där ser man. Jag trodde brukarkort var en vedertagen term för "pantbrev" för bilar, inte att det var en specifik scamsida.

Nejnej, ordet "brukarkort" dyker upp (enligt google trends) på nätet kring nov - dec 2023. Det är då den sidan öppnar och börjar sälja "korten" (som egentligen är en PDF).

"Pantbrev", ordet, brukar vara förbehållet fastigheter. Jag vet inte om det finns något papper med den titeln inblandat när man köper en bil på avbetalning. Min gissning är att det står i låneavtalet att bilen utgör säkerhet för lånet.

Jag begriper fortfarande inte hur ett pantbrev skulle användas när man lånar ut en bil till någon. Det är inte det man har pantbrev till, oavsett vad man kallar dem.
Citera
2024-12-02, 11:04
Medlem
Citat:
Nejnej, ordet "brukarkort" dyker upp (enligt google trends) på nätet kring nov - dec 2023. Det är då den sidan öppnar och börjar sälja "korten" (som egentligen är en PDF).

"Pantbrev", ordet, brukar vara förbehållet fastigheter. Jag vet inte om det finns något papper med den titeln inblandat när man köper en bil på avbetalning. Min gissning är att det står i låneavtalet att bilen utgör säkerhet för lånet.

Jag begriper fortfarande inte hur ett pantbrev skulle användas när man lånar ut en bil till någon. Det är inte det man har pantbrev till, oavsett vad man kallar dem.

Hittade faktiskt brukarkortet i kassen med reklam hemma i köket igår när jag sorterade den, såg faktiskt rätt proffsigt ut. Är väl från utskicket som nån av artiklarna nämnde.

Funderar man ett varv till så borde ju varken pantbrev eller brukarkort förändra något, blir ju helt uppenbart en skenmanöver nerkladdat på ett papper mellan skuldsatta och målvakter
Citera
2024-12-02, 11:41
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Svårt att förstå vad Kronofogden menar med att de vill att man ska skriva ett pantavtal.

Om person A lånar pengar av person B, kan B ställa krav på pant, någonting av värde som B har rätt få om lånet inte betalas tillbaka. För att klargöra vad det är B ska få som ersättning, skriver man ner det. Detta är ett pantavtal. En bil kan vara det föremål som utgör panten.

Men ovanstående har ju inte inträffat. Bilen är inte satt i pant för något lån. Dessutom, när en bil sätts i pant som säkerhet för ett lån så lånas ju inte bilen ut.

Det där om "pantavtal" är helt obegripligt.

Helt obegripligt, men folk lär ju pröva detta nu eftersom KF rakt upp och ner säger att om Ebba skrivit ett pantbrev så hade hon kommit undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in