2024-11-28, 11:25
Medlem
Actuallysos avatar
Absolut. Om du/ din syster: inte kan uppvisa kvittot på köp av bilen, tar dem denna.
Senast redigerad av Actuallyso 2024-11-28 kl. 11:29.
Citera
2024-11-28, 12:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
De kan teoretiskt ta den, men inte troligt.

Jodå, Kronofogden har numera börjat beslagta även hyr- och leasingbilar som de anser vara bulvanupplägg.
Citera
2024-11-28, 12:26
Medlem
Kronofogden kan ej ta någon annans egendom.
Tex om bilen ägs av ett bolag eller är hyrbil etc.

Måste skaffa ett brukarkort eller ett avtal där det står tydligt att jag endast får bruka den vid speciella tillfällen. Sedan sä kommer jag alltid ha med mig ett köpeavtal där det står tydligt vem som är ägaren och vem som köpt bilen. Bilen är ju köpt på kredit.

Så problemet här som jag ser det är att man ska bevisa vem som äger bilen.

Köpeavtal är ett starkt bevis.

Så kronofogden kan suga lite snopp.
Citera
2024-11-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jodå, Kronofogden har numera börjat beslagta även hyr- och leasingbilar som de anser vara bulvanupplägg.

Som de "anser".

Det är en stark ord. Det är ingen bevis. Så de kan inte utmätta den.

Jobbar du på kronofogden.
Citera
2024-11-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!
Ja Fogden tar bilen!
Rafal lånade ut bilen till en skuldsatt nära familjemedlem, och leasing bil från Rumänien mättes ut av Fogden, Hel tråd här;
(FB) Kronofogden säljer en beslagtagen leasingbil.
Citera
2024-11-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
nyttjanderättsavtal? Sådana skriver en del företag med personal som har tjänstebil och skulder.

Här är ett snarlikt rättsfall som tycks ha kunnat lösas om ett skriftligt avtal funnits, även om fallet innehåller en del annat också. Mor köper bil till skuldsatt son för sonen att nyttja till och från arbetet...
https://lagen.nu/dom/nja/2008s444

För företag och anställda är det en annan sak, då skulle det troligen fungera om det är ett jobb där det är rimligt/behov med tjänstebil.
Mellan vänner eller familj skulle ett sådant avtal sannolikt inte ha någon effekt, det skulle ses som skenägande.

I sådana här fall tittar man inte bara på vad avtal och papper säger, man gör en bedömning av "faktisk" ägare.
Då är besittning och bruk den tyngsta faktorn, krävs ganska mycket för att överkomma den.
I det aktuella fallet har vi alltså då en person som står som ägare som inte ens har körkort.
Bilen används av dennes bror(TS) inte av ägaren. Då finns en betydande risk att en domstol skulle se detta som skenägande och att TS är den faktiska ägaren och att det är ett försök att undgå utmätning.

Skulle man i privata sammanhang skriva ett nyttjanderättsavtal skulle detta snarare stärka bilden av att det är ett skenägande eftersom bilen då ägs av annan part men i syfte att användas av den skuldsatte.
Citera
2024-11-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Kronofogden kan ej ta någon annans egendom.
Tex om bilen ägs av ett bolag eller är hyrbil etc.

Måste skaffa ett brukarkort eller ett avtal där det står tydligt att jag endast får bruka den vid speciella tillfällen. Sedan sä kommer jag alltid ha med mig ett köpeavtal där det står tydligt vem som är ägaren och vem som köpt bilen. Bilen är ju köpt på kredit.

Så problemet här som jag ser det är att man ska bevisa vem som äger bilen.

Köpeavtal är ett starkt bevis.

Så kronofogden kan suga lite snopp.

Om det är fråga om ÄKTA hyrbil eller leasing så stämmer det.
Dock kan de fortfarande ta bilen på plats och så får man bestrida i efterhand och då hävs utmätningen om domstolen går på din linje.
Det kräver dock att du övertygar domstolen om att det är fråga om ett äkta hyr/leasingförhållande.

Det finns massa exempel där ägaren på papper varit någon annan än den som KFM tar bilen från och som ansetts vara skenägande där utmätningen gått igenom.
Citera
2024-11-28, 17:38
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jo men hur vanligt är det, här lånar personen ibland, det ör inte fråga om någon bulvan.
Citera
2024-11-28, 17:42
Medlem
[quote=PeterSoderqvist|90236250]Ja Fogden tar bilen!
Rafal lånade ut bilen till en skuldsatt nära familjemedlem, och leasing bil från Rumänien mättes ut av Fogden, Hel tråd här;
(FB) Kronofogden säljer en beslagtagen leasingbil.[/QUOT

Fast detta är ju uppenbart hur många rumänska leasingföretag hyr ut svenskreggade bilar?!😏
Citera
2024-11-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja Fogden tar bilen!
(FB) Kronofogden säljer en beslagtagen leasingbil.

Rafal hade inget "avtal" vilket jag har skriftligt på papper, kommer även tillförskaffa en Notarius Publicus stämpel.
Avtalet är rätt formulerad och det står exakt där vad "brukaren" dvs jag får och inte får och när ja får använda".

Sen har jag köpeavtal och bank transakktioner där det står vem som ligger bakom betalningarna och vem som äger den.

Alltså har man bevisat vem som äger bilen.
Tar dem bilen så kommer ja stämma dem så enkelt är det.

Funderar starkt på att bilda ett bolag och därigenom göra den till en "hyrbil".
Så kronofogden kan ta och sakka den.
Senast redigerad av Ekonomistudent91 2024-11-28 kl. 18:03.
Citera
2024-11-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det finns en risk för det som du beskriver om inte annat så kommer det att bli krångligt när myndigheterna börjar gräva i det. Det finns en enkel lösning och det är att ni skriver ett avtal där det är tydligt att bilen är under hennes besittning. Finns säkert på nätet.

Kommer inte våga så tungt om det är TS som tar den till verkstaden, besiktning, tankar mm.
Citera
2024-11-28, 18:32
Medlem
Kronofogden kan ta bilen, men om din syster kan visa upp papper på att hon har betalat för bilen med pengar som kan styrkas att hon har så lämnas troligtvis bilen tillbaka. Har hon ingen inkomst så kan de anse att det inte är trovärdigt att bilen är hennes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in