2024-12-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Intressant, men det gäller det bara böter relaterade till fordonet? Inte om den so, står som ägare har andra skulder till KFM?
Nej bara fordons relaterade skulder!
Citera
2024-12-02, 02:16
Medlem
För er som inte förstår så kan kronofogden inte utmäta bilen om de får tydliga bevis på att personen inte äger bilen och att bilen tillhör någon annan.

Bevis för detta är pantavtal eller nyttjanderätts avtal helst med vittnen.

Äganderätten finns av en orsak. Blir de fel så kan man stämma.
Citera
2024-12-02, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det drabbar inte vanliga svensson. Det drabbar idioter som är vänner med kriminella och tungt skuldsatta idioter som inte betalar sina skulder.

Väldigt enkelt att lösa - va inte vän med dessa untermenschen.

Vem sa att personen i artikeln är tungt kriminell? Man kan vara skuldsatt av andra anledningar än att vara kriminell
Citera
2024-12-02, 06:59
Medlem
Här blev en snubbe av med sin bil via utlåning:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-tog-rafals-bil-for-familjemedlems-skulder--lb25un

Men fick tillbaks den efter flera månaders försök att övertyga myndigheterna:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-tog-rafals-bil-nu-har-han-fatt-ratt-i-hovratten

Citera
2024-12-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det jag inte förstår i fallet med Ebba, 25, är att KF alltså gjort bedömningen att bilen INTE tillhör henne - trots att hon ej är kriminell och skickat in all nödvändig dokumentation?

Kan ni i tråden som försvarar Kronofogden och deras maffiametoder återigen rida in med er skinande rustning och era välpolerade tornerings-lansar och förklara och rättfärdiga deras bedömning? För det krävs ju att KF faktiskt gör en bedömning att ägaren som står på bilen inte är den verkliga ägaren. Kan ni göra ett case mot Ebba som inte enbart grundar sig i "hon var korkad och får skylla sig själv" och annat reaktionärt blaj?

I artikeln står det så här:

"Ebba Olsson från Trelleborg blev kontaktad av pojkvännens kompis när hans bil gick sönder. Han frågade om han kunde få låna hennes Hyundai under tiden hans trasiga bil var på lagning."

Här kan vi dra en säker slutsats; bilen har varit utlånad till brukaren under en längre tid. Om bilen varit utlånad vid ett enda tillfälle, så hade det med 100% säkerhet stått i artikeltexten. Artikeln är nämligen skriven så att vi ska få sympati för Ebba. När man skriver en sådan artikel, tar man alltid med allt som talar till hennes fördel. Det saknas här, och alltså är det frågan om en utlåning under en längre tidsperiod.

Därmed är bilen i brukarens besittning och därmed är beslaget rätt och riktigt.
Citera
2024-12-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Så lösningen på detta "problem" är alltså att man ska skriva muntliga avtal som förklarar att man lånar ut fordonet till en annan? Om jag förstått citaten från Fogden rätt i aftonbladet-artikeln.

Typ:

"Härmed lånar jag ut fordonet till person X - men det är jag som är ägare."

Om hon skrivit ett sådant avtal hade hennes bil inte blivit beslagtagen? Låter rätt bisarrt att det är paragrafrytteri som ska avgöra om en helt vanlig medborgare ska få behålla sin bil eller inte.

Skriva muntliga avtal?

Reagerade annars också på detta.

Citat:
I kontakten med Kronofogden har Ebba fått höra att hon hade behövt skriva ett pantavtal med kompisen för att bevisa att han bara lånat bilen.

Inga "normala" människor gör ju detta när man lånar en bil av en bekant - brottslingar och bilmålvakter lär ju dock göra det - är det verkligen så lätt för kriminella att komma runt lagen?
Citera
2024-12-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Inga "normala" människor gör ju detta när man lånar en bil av en bekant - brottslingar och bilmålvakter lär ju dock göra det - är det verkligen så lätt för kriminella att komma runt lagen?

Svårt att förstå vad Kronofogden menar med att de vill att man ska skriva ett pantavtal.

Om person A lånar pengar av person B, kan B ställa krav på pant, någonting av värde som B har rätt få om lånet inte betalas tillbaka. För att klargöra vad det är B ska få som ersättning, skriver man ner det. Detta är ett pantavtal. En bil kan vara det föremål som utgör panten.

Men ovanstående har ju inte inträffat. Bilen är inte satt i pant för något lån. Dessutom, när en bil sätts i pant som säkerhet för ett lån så lånas ju inte bilen ut.

Det där om "pantavtal" är helt obegripligt.
Citera
2024-12-02, 08:40
Medlem
Handlar inte tramset om pantbrev att om bilen är belånad så kan den inte plockas?
Citera
2024-12-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Handlar inte tramset om pantbrev att om bilen är belånad så kan den inte plockas?

Hur menar du nu?

Det står inte ett ord i artikeln om att bilen är belånad.

Det är ju Ebba själv som skulle skrivit ett eget pantbrev. Men exakt vad som ska stå i det pantbrevet är väldigt oklart. Jag förstår det i alla fall inte.
Citera
2024-12-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Hur menar du nu?

Det är ju Ebba själv som skulle skrivit ett eget pantbrev. Men exakt vad som ska stå i det pantbrevet är väldigt oklart. Jag förstår det i alla fall inte.

Jag tror det står på andra ställen att det inte går att ta belånade grejor
Citera
2024-12-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag tror det står på andra ställen att det inte går att ta belånade grejor

Vad är "det andra stället"?
Citera
2024-12-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Hur menar du nu?

Snarare brukarkort som skall fyllas i för att skydda sig, inga pantbrev.

Edit. Eller det är väl i princip samma sak, men med brukarkortet slipper du tänka på innehållet, bara att fylla i och beställa.
Senast redigerad av Donner123 2024-12-02 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in