2024-11-28, 18:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Ja, man kan inte låna ut bilen till någon som är skuldsatt. Den kan tas av polisen.

Exakt! Är väl den expanderande grova gängkriminaliteten som orsakat dessa lag ändringar, dvs grovt kriminella använder bulvan upplägg för sitt uppehälle.

Risken är nog mindre om bilen har ett lågt värde typ 15-20 tusen dvs snäppet över skrotbil, blir då bara en kostnad före kronkalle beslagta sådant
Citera
2024-11-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Kronofogden kan ej ta någon annans egendom.
Tex om bilen ägs av ett bolag eller är hyrbil etc.

Måste skaffa ett brukarkort eller ett avtal där det står tydligt att jag endast får bruka den vid speciella tillfällen. Sedan sä kommer jag alltid ha med mig ett köpeavtal där det står tydligt vem som är ägaren och vem som köpt bilen. Bilen är ju köpt på kredit.

Så problemet här som jag ser det är att man ska bevisa vem som äger bilen.

Köpeavtal är ett starkt bevis.

Så kronofogden kan suga lite snopp.

Brukarkortet gick väl kfm ut och sa var bull?
Citera
2024-11-28, 20:52
Medlem
Megaforces avatar
[quote=Xposted|90237599]
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja Fogden tar bilen!
Rafal lånade ut bilen till en skuldsatt nära familjemedlem, och leasing bil från Rumänien mättes ut av Fogden, Hel tråd här;
(FB) Kronofogden säljer en beslagtagen leasingbil.[/QUOT

Fast detta är ju uppenbart hur många rumänska leasingföretag hyr ut svenskreggade bilar?!😏

Det var en rumänskregistrerad bil, men å andra sidan är det inga problem att leasa en bil i valfritt eu-land och registrera om den i det land man bor mest i så länge leasingbolaget tillåter det. Hade det varit en svenskregistrerad leasingbil så hade den haft kreditspärr och de bilarna är kronofogden försiktigare med eftersom de inte kan mätas ut så enkelt och leasingbolaget kan återta bilen.
Citera
2024-11-28, 21:22
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Om du blir stoppad en gång, så kan dom inte ta bilen från dig.
Men händer det upprepade gånger så kan dom anse att bilen är din, och påpeka att du bara skrivit den på någon annan.

Så fortsätt kör du, men händer det att du blir stoppad och kontrollerad så bör du inte köra den igen sålänge du har skulder till staten.
De kan ta bilen även första gången och det med all rätt!
Citera
2024-11-28, 21:54
Medlem
Citat:
Men händer det upprepade gånger så kan dom anse att bilen är din, och påpeka att du bara skrivit den på någon annan.

Så fortsätt kör du, men händer det att du blir stoppad och kontrollerad så bör du inte köra den igen sålänge du har skulder till staten.
Det är lite läskigt när folk som du som har noll koll kommer och försöker ge råd som är helt uppåt väggarna fel. Rätt svar finns redan i tråden.
Citera
2024-11-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Kronofogden kan ta bilen, men om din syster kan visa upp papper på att hon har betalat för bilen med pengar som kan styrkas att hon har så lämnas troligtvis bilen tillbaka. Har hon ingen inkomst så kan de anse att det inte är trovärdigt att bilen är hennes.

Den processen kan ta lång tid 6-8 månader innan man får tillbaka bilen och ingen "ersättning" får man av kronofogden för felaktigt beslag. vet av erfarenhet.
Citera
2024-11-28, 22:22
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Hej, jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har skulder hos Kronofogden, men nyligen lånade jag min systers bil för att köra en kort sträcka. Bilen är registrerad på min syster, och hon köpte den åt sin man. Just nu håller hon på att ta körkort och kan inte köra själv.
Min oro är:

• Om polisen stoppar mig i en trafikkontroll, finns det en risk att bilen beslagtas trots att det inte är min bil?

• Bilen är ju hennes och inte min, men jag vet att Kronofogden ibland kan ta saker i besittning även om de inte ägs av den skuldsatte.

• Vad händer med bilen om de ändå tar den? De kan väl inte beslagta något som bevisligen tillhör någon annan?

• Om bilen tas, hur gör man för att få tillbaka den? Hur lång tid tar det, och tillkommer det några kostnader för att lösa situationen?

Jag vill också nämna att jag inte är kriminell, men jag saknar jobb för tillfället. Jag lever på a-kassa medan jag aktivt söker efter ett nytt jobb. Jag vill verkligen inte att detta ska orsaka problem för min syster och hennes man.

Är det någon här som har erfarenhet av en liknande situation eller vet vad som gäller? Jag är tacksam för alla svar och råd!
Ja, dock om bilen överstiger värdet om 28.000kr enligt Lasseman. Lasseman arbetar också på Kronofogden, se nedan!

Lasseman från lånforum:
Citat:
Under 28k ungefär kan endast utmätas om dom inte behövs för att ta sig till och från arbete.
En bil för 8k kommer inte ge något överskott vid försäljning, pengarna skulle gå till bärgarkostnader och uppställningskostnader.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/bil-vid-utm%C3%A4tning-skuldsanering.9011/page-9

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan-kronofogden-utmata-min-bil-for-att-betala-min-makes-skulder/
Citera
2024-11-28, 22:30
Medlem
Citat:

Vad finns det för belägg på detta påstående?
Citera
2024-11-28, 22:38
Medlem
Citat:
Företagare förlorar strid mot Kronofogden om lastbil
Tingsrätten slår fast att Uppsalaföretagaren Lars Östman blir av med sin lastbil. "Misstaget är att jag lånade ut den till vän med skulder. Att det är jag som äger lastbilen struntar domstolen i", säger Lars Östman.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/fogden-tog-utlanad-lastbil-ska-inte-aterlamnas-enligt-domstol/lq4ozwpr

Man ska nog passa sig om man låter nån med skulder köra ditt fordon.
Citera
2024-11-28, 22:45
Medlem
[quote=Megaforce|90239610]
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted

Det var en rumänskregistrerad bil, men å andra sidan är det inga problem att leasa en bil i valfritt eu-land och registrera om den i det land man bor mest i så länge leasingbolaget tillåter det. Hade det varit en svenskregistrerad leasingbil så hade den haft kreditspärr och de bilarna är kronofogden försiktigare med eftersom de inte kan mätas ut så enkelt och leasingbolaget kan återta bilen.

Ok, läste på någon motorsidan att den var svenskreggad men skitsamma!
Kan ha varit fake news, kan iaf inte hitta sidan igen tyvärr?.
Citera
2024-11-29, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Ja, dock om bilen överstiger värdet om 28.000kr enligt Lasseman. Lasseman arbetar också på Kronofogden, se nedan!

Lasseman från lånforum:
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/bil-vid-utm%C3%A4tning-skuldsanering.9011/page-9

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/utmatning/2023-11-21-kan-ni-utmata-min-bil-om-jag-lanar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/kan-kronofogden-utmata-min-bil-for-att-betala-min-makes-skulder/

Bilen är värt 300k.

Poängen här är att jag faktiskt lånar bilen då och då och man måste förstå att man inte bara kan ta någon annans egendom. Annars så blir det problem.

Jag förstår inte hur svenska rättsordningen gick med på en sådan lag.

Sverige börjar likna allt mer Kina. Snart kommer man inte få åka med kollektivtrafiken ifall man har lite skulder.

Hur kan svenska folket gilla sådana lagar. Någonstans måste de ju beröra alla.

Jag är inte kriminell och ja kanske har 80-100k hos fogden. Har inget jobb just nu.
Citera
2024-11-29, 06:18
Medlem
Citat:
Kronofogden kan ej ta någon annans egendom.
Tex om bilen ägs av ett bolag eller är hyrbil etc.

Måste skaffa ett brukarkort eller ett avtal där det står tydligt att jag endast får bruka den vid speciella tillfällen. Sedan sä kommer jag alltid ha med mig ett köpeavtal där det står tydligt vem som är ägaren och vem som köpt bilen. Bilen är ju köpt på kredit.

Så problemet här som jag ser det är att man ska bevisa vem som äger bilen.

Köpeavtal är ett starkt bevis.

Så kronofogden kan suga lite snopp.

Citat:
Bilen är värt 300k.

Poängen här är att jag faktiskt lånar bilen då och då och man måste förstå att man inte bara kan ta någon annans egendom. Annars så blir det problem.

Jag förstår inte hur svenska rättsordningen gick med på en sådan lag.

Sverige börjar likna allt mer Kina. Snart kommer man inte få åka med kollektivtrafiken ifall man har lite skulder.

Hur kan svenska folket gilla sådana lagar. Någonstans måste de ju beröra alla.

Jag är inte kriminell och ja kanske har 80-100k hos fogden. Har inget jobb just nu.

Du verkar ju vara en stabil lallare... Foka du på dina skulder främst. Som du beskrivit det är bilen säker. Men så som du uttrycker dig är jag mer osäker. Jag tror du fifflar och misstänker att du skaffat bilen till systern. Och då kan den tas i beslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in