2024-12-01, 21:02
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Exakt det du skrev var felaktigt eftersom Hammarby har en historia, och det med råge. Sen det där med sammanslagningar är väldigt märklig resonemang eftersom det förutsätter att sådant aldrig förekommit i andra klubbar, vilket det gjort. Djurgården dam är en sammanslagning, Djurgården handboll är en sammanslagning, osv. Bajens sammanslagning skedde 1915, dvs samma år som Woodrow Wilson var president i USA och det existerade människor på jorden som föddes under Napoleonkriget... Jag ser inte riktigt hur det är relevant idag eller hur det är relevant som ett bevis på deras "icke-historia" då man inte kan jämföra idrottssverige då och nu. Då var idrottssverige väldigt begränsat och resursfattigt så sammanslagningar tedde sig mer naturligt, liksom att många idrottsföreninfagar försvann (Göteborgs IF exempelvis vann SM guld men försvann kort därpå, vilket i sig också var en sammanslagning). Det tillhörde vanligheterna på den tiden, så därför blir det absurt att använda det som argument för att bajen saknar historia.

Detsamma gäller årtalet de bildades. För mig är det irrelevant om de bildades 1889, 1897 eller 1915 för oavsett är det en väldigt gammal förening. Däremot vet jag inte vilka argument som framförts för de olika årtalen, och det vore intressant att höra dessa, men det är fortfarande irrelevant för 1915 utesluter inte att det är en väldigt gammal och, på sitt sätt, anrik förening.

Som jag sa då gillar inte jag hur man pissar på varandras lag på ett respektlöst sätt på detta forum. För oavsett om jag tycker att bajens supportrar må vara jävligt så att säga speciella med deras relation till den moderna fotbollen, deras sekteristiska beteende och deras oändliga internetkrigande anser inte jag att man kan ta ifrån dem att de har en väldigt anrik och, som jag ser det, stolt förening som dessutom är en av grundpelarna till hypen kring Allsvenskan idag. Så jag gillar inte när man sitter och pissar på deras historia för det är totalt grundlöst.

vilka klubbar i Allsvenskan är anrika enligt dig utöver Bajen?
Citera
2024-12-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Aik, Bajen, Dif, MFF, Ifk, Helsingborg har alla en lång historia, dessa klubbar har funnits sen 1910 och tidigare. Även om tex inte Bajen inte har många titlar så har dom ju endå en lång historia. Allt handlar inte om sm-titlar.
Ja alltså Djurgården från 1982–2000 inkluderade ju enbart en cuptitel och visserligen en klassisk match mot Hammarby 1990, men ändå en torka av rang med upp- och nerflyttningar samt experimenterande med såväl klubbtröjor som organisation, men det tillhör fortfarande vår historia. Exempel utanför fotbollen är Tyskland 1945–1949... knappast en rolig period för Tyskland men likväl en del av dess historia. Här måste jag, hör och häpna, hålla med Tonyo eftersom historia är så mycket mer än bara titlar. Om det vore så skulle exempelvis Djurgården sakna historia fram till 1912, vilket är skitsnack.
Citera
2024-12-01, 21:06
Medlem
Citat:
vilka klubbar i Allsvenskan är anrika enligt dig utöver Bajen?
Nu går vi in på en väldigt svår fråga för du frågar mig och därför kommer du få ett ytterst subjektivt svar, men jag skulle säga att de med mest anrik historia är våra fem stora i vår historia, d.v.s. Djurgården, aik, blåvitt, peking och mff. Dit skulle man kunna inkludera öis, men de spelar inte i Allsvenskan. Men den här diskussionen vill jag helst slippa för det blir en subjektiv diskussion och kommer inte leda någonvart.
Citera
2024-12-01, 21:10
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ska bli intressant att se vad Öster kommer snitta i Allsvenskan. Kan de nå 10 000 om det går bra?

@ping cokehyena. Hur går tugget på stan? Vad kan vi förvänta oss från er?
Citera
2024-12-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 116-Sofia
Berätta gärna för mig varför till exempel Djurgården, AIK, GAIS och ÖIS inte använder året då dom började spela fotboll. Är det historielöst av dom också? Skäms dom över året dom är grundade precis som vi? Eller är detta något unikt för Hammarby? Utveckla din fantastiska logik gärna.
Med det argumentet skulle Djurgården Hockey använda året 1922/1938 eftersom hockeysektionen låg nere åren 1934–1938. Enbart Djurgården Alpinidrott skulle ha rätten att använda 1891...

Ja, detta är extremt löjligt!
Citera
2024-12-01, 21:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ska bli intressant att se vad Öster kommer snitta i Allsvenskan. Kan de nå 10 000 om det går bra?
10 000 är nog lite för mycket. Skulle gissa på 5 000 - 8 000 beroende lite på hur det går spelmässigt. Senast de var uppe 2013 hade de 5 786 i snitt. Det bästa de haft sedan 2002 är 7 025 vilket de hade år 2003. Det skulle de kunna slå.
Senast redigerad av baggebo1 2024-12-01 kl. 21:19.
Citera
2024-12-01, 21:20
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo

Vad menar du är historia? Antal SM-guld enbart? Så med andra ord har Malmö FF "mest historia" i landet?

Alltid lika roligt när ni bajare dissar MFF på internet. 1910 började vi spela fotboll, vann flera SM-guld redan på 40/50-talet, och har betydligt fler säsonger i allsvenskan än er. Innan Zlatan-pengarna var vi 2a i maratontabellen. Och trots detta så anser Bajare att MFF inte är en klassisk fotbollsklubb. Hur kan du klaga på Needs.more.brandy och hans syn på Bajen när du själv håller på samma sätt mot MFF?
Senast redigerad av Lundbonden 2024-12-01 kl. 21:26.
Citera
2024-12-01, 21:35
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Alltid lika roligt när ni bajare dissar MFF på internet. 1910 började vi spela fotboll, vann flera SM-guld redan på 40/50-talet, och har betydligt fler säsonger i allsvenskan än er. Innan Zlatan-pengarna var vi 2a i maratontabellen. Och trots detta så anser Bajare att MFF inte är en klassisk fotbollsklubb. Hur kan du klaga på Needs.more.brandy och hans syn på Bajen när du själv håller på samma sätt mot MFF?
Var knappast en diss mot er. Mer en pik mot Brandy som påstod att vi inte har någon historia för att vi inte vunnit massa SM-guld. Det är knappast det enda som räknas. Eller påstår du på allvar att Hammarby inte är en klassisk klubb i svensk fotboll? Jag har aldrig påstått att Malmö inte är det. Jag tror du misstolkade mitt inlägg rätt rejält om du vill vinkla det så.

Topp 15 i den allsvenska maratontabellen är alla klubbar jag skulle kalla klassiska i svensk fotboll. Finns några bubblare utanför också.
Citera
2024-12-01, 21:42
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Var knappast en diss mot er. Mer en pik mot Brandy som påstod att vi inte har någon historia för att vi inte vunnit massa SM-guld. Det är knappast det enda som räknas. Eller påstår du på allvar att Hammarby inte är en klassisk klubb i svensk fotboll? Jag har aldrig påstått att Malmö inte är det. Jag tror du misstolkade mitt inlägg rätt rejält om du vill vinkla det så.

Topp 15 i den allsvenska maratontabellen är alla klubbar jag skulle kalla klassiska i svensk fotboll. Finns några bubblare utanför också.

Okej då ber jag om ursäkt, är trött. Jag ser Bajen som en klassisk klubb iaf, håller inte med Needs.more.brandy där.
Citera
2024-12-01, 21:45
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
@ping cokehyena. Hur går tugget på stan? Vad kan vi förvänta oss från er?

er?? jag är Gaisare...
Citera
2024-12-01, 21:46
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
10 000 är nog lite för mycket. Skulle gissa på 5 000 - 8 000 beroende lite på hur det går spelmässigt. Senast de var uppe 2013 hade de 5 786 i snitt. Det bästa de haft sedan 2002 är 7 025 vilket de hade år 2003. Det skulle de kunna slå.

blir de la ett topplag som mitt Gais kanske de kan nå 10 000
Citera
2024-12-01, 21:51
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
er?? jag är Gaisare...

Ja? Jag pingade cokehyena hoppas han svarar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in