2024-12-01, 21:53
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Ja? Jag pingade cokehyena hoppas han svarar oss.

han är väl gårdare ?
Citera
2024-12-01, 21:55
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
han är väl gårdare ?

Nej
Citera
2024-12-01, 23:46
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Med det argumentet skulle Djurgården Hockey använda året 1922/1938 eftersom hockeysektionen låg nere åren 1934–1938. Enbart Djurgården Alpinidrott skulle ha rätten att använda 1891...

Ja, detta är extremt löjligt!
Extremt löjligt att hålla sig till sanningen. Då vet vi din åsikt.
Citera
2024-12-02, 00:06
Medlem
Citat:
vilka klubbar i Allsvenskan är anrika enligt dig utöver Bajen?
Anrika i en allsvensk kontext skulle rimligtvis kunna bedömas utifrån hur många säsonger i just allsvenskan man har anor ifrån?

Top 5
AIK 96 säsonger
Göteborg 92 säsonger
Malmö 89 säsonger
Norrköping 84 säsonger
Elfsborg 81 säsonge
r

Sedan är det ett hopp ned till Djurgården och Helsingborg på 69 säsonger.

Med det resonemanget i minnet så är Göteborg det lag som just nu har flest allsvenska säsonger i rad utan att åka ur, sedan 1977?

Anrik - skiljt från sportsligt framgångsrik.
Citera
2024-12-02, 01:02
Medlem
Knattarnas avatar
Om man vill vara rättrogen puritan kring grundardatum är det förstås tillåtet. Det kanske känns extra lockande när det går dåligt för den egna klubben och man råkar ha ett ”rent” grundardatum att smälla andra på fingrarna med.

Men likställ inte vrakens cirkuskonster med AIK och DIF. Notera att det var just en bajare som försökte dra den finten nyss. Svälj inte betet.

AIK och DIF grundades som AIK och DIF. Bajens föregångare grundades som en roddförening som sedan ombildades till Hammarby IF med ett helt nytt namn och klubbmärke. Det är en helt annan sak.

Under alla år firade bajen sina jubileum 1907, 1917, 1927 och så vidare. Det var alltid självklart att föreningen grundades 1897. Se följande sköld från 100-årsjubileumet till exempel:

https://hifhistoria.se/Historia/bilder/1997logga100.gif

Eller varför inte 50-årsjubileumet 1947?

https://hifhistoria.se/Historia/bilder/1947festbiljett.jpg

Historiskt sett har alltså bajen alltid själva insett att Hammarby IF och roddföreningen inte var samma sak.

Att då komma över 100 år senare och lansera en jippoändring trots att man var överlägset sist i stan med att börja med fotboll är bara pinsamt och historielöst.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-02 kl. 01:46.
Citera
2024-12-02, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Extremt löjligt att hålla sig till sanningen. Då vet vi din åsikt.
Nej nej, det är din sanning. Min åsikt är att ett lag kan ha bildats ett specifikt år som en specifik idrottsförening för att sedan utvecklas till en annan typ av idrottsförening några år senare. Mitt kära Gustavsbergs IF bildades 1906 som en gemensam bandy- och fotbollsförening vilket de var fram till 2006 då föreningarna gick skilda vägar och blec egna föreningar efter en omorganisation. Tycker du att de skulle tagit bort "1906" i loggan i respektive idrott och skrivit "2006" istället?

Sorry, jag förstår mig verkligen inte på ditt sätt att resonera. Och ännu mindre förstår jag mig på hur du kan anse att detta är ett bra sätt att komma åt bajen? Av allt som finns att håna bajen för väljer du detta, som är det minst anmärkningsvärda? Och dessutom gillar inte jag, i egenskap av supporter till en av deras rivaler, respektlösheten i att försöka pulvrisera deras historia och traditioner. Visst, jag är väl medveten om att många bajare här inne själva är lika respektlösa mot andra klubbar, men jag tycker fan inte att man ska sjunka till den låga nivån. För någonstans måste man som supporter också ha förståelse för andra supportrar och inte pissa på deras passion, deras kuktur och deras historia på ett sätt som inte är respektabelt. Det var därför jag förlorade respekten för MFF:s supportrar efter deras banderoll när de gjorde narr av tre bajare som var döda. Det är inte okej någonstans!
Citera
2024-12-02, 01:31
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om man vill vara rättrogen puritan kring grundardatum är det förstås tillåtet. Det kanske känns extra lockande när det går dåligt för den egna klubben och man råkar ha ett ”rent” grundardatum att smälla andra på fingrarna med.

Men likställ inte vrakens cirkuskonster med AIK och DIF. Notera att det var just en bajare som försökte dra den finten nyss. Svälj inte betet.

AIK och DIF grundades som AIK och DIF. Bajens föregångare grundades som en roddförening som sedan ombildades till Hammarby IF med ett helt nytt namn och klubbmärke. Det är en helt annan sak.

Under alla år firade bajen sina jubileum 1907, 1917, 1927 och så vidare. Det var alltid självklart att föreningen grundades 1897. Se följande sköld från 100-årsjubileumet till exempel:

Historiskt sett har alltså bajen alltid själva insett att Hammarby IF och roddföreningen inte var samma sak.

Att då komma över 100 år senare och lansera en jippoändring trots att man var överlägset sist i stan med att börja med fotboll är bara pinsamt och historielöst.

Gulligt hur tvillingarna alltid gadar ihop sig mot Bajen.

Finns inget hat mellan Ajk och diffen, ni är kompisar.
Senast redigerad av CasualCapybara 2024-12-02 kl. 01:34.
Citera
2024-12-02, 01:33
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Anrika i en allsvensk kontext skulle rimligtvis kunna bedömas utifrån hur många säsonger i just allsvenskan man har anor ifrån?

Top 5
AIK 96 säsonger
Göteborg 92 säsonger
Malmö 89 säsonger
Norrköping 84 säsonger
Elfsborg 81 säsonge
r

Sedan är det ett hopp ned till Djurgården och Helsingborg på 69 säsonger.

Med det resonemanget i minnet så är Göteborg det lag som just nu har flest allsvenska säsonger i rad utan att åka ur, sedan 1977?

Anrik - skiljt från sportsligt framgångsrik.

Ja, absolut. Sen kan man kolla när klubbarna bildades....Har för mig att Gefle är äldst.
Citera
2024-12-02, 01:42
Medlem
Citat:
Gulligt hur tvillingarna alltid gadar ihop sig mot Bajen.

Finns inget hat mellan Ajk och diffen, ni är kompisar.
Du vet lika väl som alla andra att det existerar och har existerat i två sporter i över 100 år. Precis som jag inte tycker att man ska pissa på er historia och era traditioner ska inte ni pissa på vår historia och våra traditioner.
Citera
2024-12-02, 01:44
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ja, absolut. Sen kan man kolla när klubbarna bildades....Har för mig att Gefle är äldst.
Antal säsonger är nog ändå bästa måttet. Det bör vara en kombination av framgång och ålder utan att det dras till det extrema. Känns som att man hamnar i bästa medelvägen där. Örgryte är väl äldst för övrigt om man pratar om själva fotbollsdelen medan Gefle är det som idrottsförening totalt. Så det går att se på olika sätt där med. I det fallet räknar jag ÖIS då det är fotbollen vi avhandlar.
Senast redigerad av Steff83 2024-12-02 kl. 01:48.
Citera
2024-12-02, 03:39
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Eller varför inte 50-årsjubileumet 1947?

https://hifhistoria.se/Historia/bilder/1947festbiljett.jpg

Jag är beredd att köpa ditt resonemang, men tror inte att vi kommer längre i diskussionen. Vi har en så kallad "djurgårdare" som vägrar inse fakta. Jag går vidare:

OK, så Hammarby har 55 allsvenska säsonger, men vad är egentligen en fotbollsklubbs främsta kännetecken? Jag skulle vilja påstå att medans det är naturligt att emblemet tenderar att utvecklas med åren (vilket även skett hos bajen) så finns det en viss stil som man bevarar och i detta ingår färgerna. Att sälja färgerna är det lägsta man kan göra, men det gjorde Hammarby. 59 säsonger spelade man i svartgult, över 30 säsonger i vita tröjor och bara 21 år i grönvitrandigt. Sen så har man mage att klaga på Red Bull, som tar över idrottsföreningar och ändrar just deras färger! Hammarby IF har helt enkelt ingen stolthet alls. Jag tänker inte gå in på vem som äger Hammarby, för det ser jag själv som ett slag under bältet.
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2024-12-02 kl. 03:50.
Citera
2024-12-02, 06:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag är beredd att köpa ditt resonemang, men tror inte att vi kommer längre i diskussionen. Vi har en så kallad "djurgårdare" som vägrar inse fakta. Jag går vidare:

OK, så Hammarby har 55 allsvenska säsonger, men vad är egentligen en fotbollsklubbs främsta kännetecken? Jag skulle vilja påstå att medans det är naturligt att emblemet tenderar att utvecklas med åren (vilket även skett hos bajen) så finns det en viss stil som man bevarar och i detta ingår färgerna. Att sälja färgerna är det lägsta man kan göra, men det gjorde Hammarby. 59 säsonger spelade man i svartgult, över 30 säsonger i vita tröjor och bara 21 år i grönvitrandigt. Sen så har man mage att klaga på Red Bull, som tar över idrottsföreningar och ändrar just deras färger! Hammarby IF har helt enkelt ingen stolthet alls. Jag tänker inte gå in på vem som äger Hammarby, för det ser jag själv som ett slag under bältet.
Lycka är att vakna upp till 5 sidor av högkvalitativ hets mot vraken av, i huvudsak, Brandy som vuxit ut till forumets främsta krigare mot den moderna fotbollen och RoddBull United Borlänge med sina 6000 ungdomslag och farmarlag. Det ska dock tilläggas att det är betydligt värre än du målar upp det ovan då även Bajen har tagit över hittills en klubb och bytt namn och färger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in