Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
"Flyktbilsscenariot" verkar börja med att vittnet i korsningen Olofsgatan/Tunnelgatan gör observationen av mannen som på tyska anropar/dirigerar en bil. Sedan ser vittnen på Snickarbacken hur en man med mörk rock och handledsväska hoppar in i en mellanblå tysk bil som drar iväg i hög fart. Tio minuter senare ses en lika mellanblå bil komma farande i lika hög fart uppe i Bergshamra, och ut ur bilen springer en lika mörkklädd man med väska. Även här i Bergshamra hörs männen på platsen kommunicera med kortfattade order på tyska.
SE läste tyska på gymnasiet och skrev "Wiesbaden" på en lapp efter mordet. Wiesbaden ligger i Tyskland. Att den hypotetiska GM-SE blev avsläppt utanför Skandia och senare tog taxin till Häggviksrondellen tyder på att medhjälparna i den mellanblå bilen kanske dumpade mordvapnet på vägen från Bergshamra till Häggvik.
"Uppe i Bergshamra" låter inte helt rätt. Jag får för mig att polisen menar Scandic Järva krog även om de uttrycker sig kryptiskt. Det fanns så vitt jag vet inget Scandic i Bergshamra 1986.
Den mörkklädda mannen som syns i Bergshamra när GM-SE är inne i receptionen på Skandia och pratar med väktarna efter mordet kan vara pusselbiten? Eller så tar väktarna fel på dag och SE var aldrig in. GM-SE var osannolikt bra på att plantera falska minnen hos olika vittnen för att komma undan våra granskande blickar, men oss lurar han inte!
Som påhittad mördare är GM-SE den perfekta lösningen som passar exakt in i de fakta vi väljer ut. Gott så!