Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Om jag ser på hennes liv i stort (förutom drogerna som var överordnade förnuftet) var hennes driv hela tiden barnen och en förhoppning att få tillbaka sin man, ordna sin familj igen. Detta tills skilsmässan och den förlorade vårdnaden om barnen blev ett faktum. Då blev det mycket drogande igen för att bedöva. Men CdC var mamma framför allt och innerst inne skulle hon aldrig ge upp. Precis som sista vittnet JE sa på Brogatan måste hon bara kämpa på för barnen.
Här följde förmodligen missbruket känsloläget. Att CdC deala en del och smuggla från Portugal där det dessutom var billigare tror jag absolut.
Sen på slutet när hon är riktigt pank fixera hon snabba pengar på M-gatan, dealar lite extra genom att gruppköpa i någon ”större” mängd och få billigare pris och där behålla mellanskillnaden.
Sen tror jag inte hon var så intresserad av att lägga pengar på det hon kunde ”få gratis” genom att snatta till husbehov.
Jag tror hon var väldigt ekonomisk. Säkert också både envis och målinriktad. Hon åstadkom saker i livet, gifte sig, skaffa barn, tog sig till Portugal tur och returer. Det fanns driv. Mannen skulle dessutom komma till Sverige snart (säkert med droger till henne) och hon försökte ordna boende till honom.
Hon visste nog också innerst inne vad hon egentligen behövde göra för att ha en chans att få tillbaka vårdnaden om sina barn. Sen föll det inte rent logiskt med droger och kattungar ..
Drogmissbrukets makt över människor var väldigt underskattat och nästan omöjligt att ta sig ur på egen hand när det gått till IV. Det gällde både fattiga som rika. Kolla bara på makarna Hans k och Eva Rausing vilket öde.
När CdC gick bort var hon i en svacka med både skilsmässa och förlorade barn. Men att CdC skulle leva från dag till dag, sil till sil, tror jag inte alls på.
Hon var nog mer en kämpe och överlevare än många andra som strök med till höger och vänster.
Det var en väldigt bra och heltäckande beskrivning, och jag håller med 100%
Jag tror också att C:s stora mål var barnen, men liksom andra tunga missbrukare, föll hon tillbaka på det hon var bra på: att dupera, fixa torskar och sälja narkotika.
"Det är det enda jag kan" brukar tunga missbrukare säga när andra vill att de ska ändra liv och släppa prostitution, stölder, langande och jävulskap. Så var det väl för C också. Hon kunde inget annat.
Ja, missbruket drar ner alla. När jag läste i WPU nyligen, hittade jag tom ett von-namn.
Det var nån kvinna med adligt namn som hamnade i Sigge Cedergrens kretsar.
För att återgå till da Costa, funderar jag över förlusterna som skedde på våren 1984.
C greps för narkotikabrott flera gånger, och beslag som gjordes (dvs knark) skickades för analys. På ett ställe står det "hon är fullt införstådd med vad resultatet av analysen innebär", eller liknande.
Det låter klart illavarslande. Och om hennes knarkaffärer kunde leda till husrannsakan, var hon nog involverad i affärer som krävde hemmaförvaring av narkotika = flera gram och hekton.
Om hon hanterade flera gram och hekton narkotika hemma och var organiserad langare, borde hon ha förlorat kännbara summor pengar när hon greps.
En knarklangare kan inte bara skaka av sig ett gripande och ett knarkbeslag och starta om. Om jag tolkar saker rätt, gick hon back flera gånger på våren 1984.
Och hur många gånger kan en langare torska för polisen innan situationen blir ohållbar?
Dels hotades hon av längre internering (flera månader i häkte eller tom fängelse), dels bör hon ha råkat i konflikt med andra narkomaner och langare.
Man undrar hur hon täckte förlusterna på våren 1984? Hon höll sig ju flytande till juni 1984, så någon nödlösning måste hon ha haft.
Jag tror att det är här som skulderna (och hoten mot henne) kommer in. Jag tror att C opererade på en nivå som var för hög för henne, och att hon strulade till det för många gånger. Den husrannsakan som skedde i mars, ska såklart noteras, eftersom C:s misstag drabbade I Andersson + att C förlorade kännbara penningsummor.
Vad gör en person som C när hon förlorar sina varor och tusentals kronor?
Hon börjar låna, krita och lura fler personer, antar jag ......