2015-01-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Gärningsmannen ville troligtvis att offret skulle bli identifierat och lämnade kvar fingrarna, själva dödsorsaken var betydligt viktigare att dölja.
Handduken på FP1 kan också ha haft sitt givna syfte men för att bena ut detta så måste man nog försöka tänka i gärningsmannens banor.

Det är inte det minsta orimligt att tro att dumparen kan ha haft kunskaper inom området brottsplatsundersökningar förutom en rätt så sannolik koppling till det medicinska yrkesområdet.

Det är inte rimligt att en förslagen gärningsman medvetet velat dölja dödsorsaken men inte brytt sig alls om att försöka fördröja upptäckten om vem offret är. Folk från "det medicinska yrkesområdet" vet självfallet hur mordoffer identifieras då de tar hand om kvarlevorna.
Citera
2015-01-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Mannen i solna är utredd och oskyldigförklarad av åklagaren, de vände upp och ner på badrummet. Vincent har aldrig varit intressant i utredningen och inte polska styckaren heller. Det finns ingen juridisk grund för att ta bilar i beslag och undersöka mot den bakgrunden. Vad talar för att Saba har med mordet att skaffa? Hur kan man dna testa någon 2009 som avled flera år tidigare? Tänker på Vincent och Polacken.
Jag tror du har väldigt överdrivna föreställningar om vad som krävs för att inleda undersökningar mot en person. Jämför TH fd svärfar snackar litet skit plus några kontakter med prostituerade. Det räckte enligt apskaftet till åklagare. Polske slaktaren har tidigare styckat kvinna på identiskt sätt. Ingen grund för granskning!? Ja herregud.... Annars som svar på din enda fråga med substans. DNA tester kan utföras på släktingar på kvinnolinjen alternativt obduktionsmaterial.
Citera
2015-01-02, 03:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jag tror du har väldigt överdrivna föreställningar om vad som krävs för att inleda undersökningar mot en person. Jämför TH fd svärfar snackar litet skit plus några kontakter med prostituerade. Det räckte enligt apskaftet till åklagare. Polske slaktaren har tidigare styckat kvinna på identiskt sätt. Ingen grund för granskning!? Ja herregud.... Annars som svar på din enda fråga med substans. DNA tester kan utföras på släktingar på kvinnolinjen alternativt obduktionsmaterial.

(det fetade)
Nej det fanns inga större likheter i tillvägagångssättet mellan den polske slaktarens styckoffer (hans flickvän) och styckningen av CdC, polackens flickvän uppvisade svåra avvärjningsskador från kniv på händer och armar och den utlösande faktorn var ett vildsint gräl mellan två personer som inlett något sorts förhållande, styckningen uppvisar tecken av att ha varit en panikartat utförd historia av transportnatur och det hela var dessutom ohyggligt klumpigt genomfört med en bål på balkongen av alla ställen.
Det fanns inte heller någon koppling mellan polacken och CdC, inga vittnen, ingenting överhuvudtaget.

Den fd svärfadern vände sig till polisen med vad han ansåg vara en giltig anledning och svärfaderns berättelse verkade också till viss del stämma ganska bra eftersom ett större antal prostituerade kände igen den misstänkte mannen vid en förevisning av bilder på män som rörde sig i dessa prostitutionskvarter (detta skedde hösten 84)
Ett antal av kvinnorna sade sig dessutom ha haft den misstänkte mannen som kund plus att en prostituerad påstod att hon blivit angripen av den misstänkte mannen i ett trapphus något år tidigare.
Om vi istället hoppar tillbaka till polacken så fanns det inga uppgifter från någon prostituerad som pekade polacken som våldsam i sina kontakter med kvinnorna på Malmskillnadsgatan.

En annan misstänkt herre är betydligt mer intressant eftersom det där fanns en koppling mellan honom och offret (ett polisvittne) och den fd.svärfadern var med stor sannolikhet på rätt spår när han vände sig till polisen med sina misstankar.

Polacken är med stor sannolikhet en betydelselös parentes i denna utredning. självklart är det tacksamt att ha någon sorts syndabock när det gäller väldigt lösa spekulationer men i realiteten så finns det absolut ingenting som talar för en inblandning från den polske slaktaren i just detta fall.

Mvh
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-01-02 kl. 03:07.
Citera
2015-01-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus

Du kanske inte behöver något substansiellt för att tycka att någon är suspekt i utredningen. Men Polisen behöver det för att kunna gripa och genomföra åtgärder som granskning av fordon. De vet vad som krävs men du är inte utbildad eller verksam inom rättsväsendet. Som Lawn skrev så finns inga indikationer på att Polacken hade med hennes död eller styckning att göra.
Citera
2015-01-02, 10:07
Medlem
Gerhart Voigt som undersökte SGs första offer, har ju själv sagt att slaktaren borde ha undersökts närmre, förmodligen är han kunnigare på det rättsmedicinska området än några skribenter på FB. Obduktionen av Wanda visade på anatomiska kunskaper hos förövaren, det är dessutom praxis att vid styckmord kontrollera kända styckmördare. SG besökte Malmskillnadsgatan och besökte en restaurang i närheten, han hatade narkomaner och hade en vag koppling till Solna. Och det här med saknad personkoppling, kan man verkligen använda det som argument när detta inte ens undersökts? Vi talar dessutom om en prostituerad som gick in i bilar på måfå mitt i natten. Det är väl inte osannolikt att GM står att finna i kundkretsen, vad krävs egentligen, en brevväxling? Det här kan ju vara en person som aldrig tidigare träffat offret, för att undersöka en ev koppling kräver väl lite mer än att förhöra en person. SG behöver inte vara skyldig, men hans närvaro visar på stora brister i förundersökningen.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/2007/NybergPatrikrdquoVilseledandeuppgifteromstyckmords -DNArdquoVaumlrldenIdag2007-10-24_zps19586764.jpg. html

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/2008/VaumlrldenidagPatrikNybergPolisenvillinteDNA-testastyckmoumlrdare2008-03-31_zpsd1005c63.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2015-01-02 kl. 10:14.
Citera
2015-01-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Gerhart Voigt som undersökte SGs första offer, har ju själv sagt att slaktaren borde ha undersökts närmre, förmodligen är han kunnigare på det rättsmedicinska området än några skribenter på FB. Obduktionen av Wanda visade på anatomiska kunskaper hos förövaren, det är dessutom praxis att vid styckmord kontrollera kända styckmördare. SG besökte Malmskillnadsgatan och besökte en restaurang i närheten, han hatade narkomaner och hade en vag koppling till Solna. Och det här med saknad personkoppling, kan man verkligen använda det som argument när detta inte ens undersökts? Vi talar dessutom om en prostituerad som gick in i bilar på måfå mitt i natten. Det är väl inte osannolikt att GM står att finna i kundkretsen, vad krävs egentligen, en brevväxling? Det här kan ju vara en person som aldrig tidigare träffat offret, för att undersöka en ev koppling kräver väl lite mer än att förhöra en person. SG behöver inte vara skyldig, men hans närvaro visar på stora brister i förundersökningen.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/2007/NybergPatrikrdquoVilseledandeuppgifteromstyckmords -DNArdquoVaumlrldenIdag2007-10-24_zps19586764.jpg. html

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/2008/VaumlrldenidagPatrikNybergPolisenvillinteDNA-testastyckmoumlrdare2008-03-31_zpsd1005c63.jpg.html

Om Polacken hatade kriminella så var det därför han dödade och styckade sin sambo? Var hon kriminell? Var paret han dödade kriminella? Kan du säga någon som gjort sig skyldig till två styckmord.

Polacken är förhörd och inte av intresse för utredarna.
Citera
2015-01-02, 10:36
Medlem
Citat:
Om Polacken hatade kriminella så var det därför han dödade och styckade sin sambo? Var hon kriminell? Var paret han dödade kriminella? Kan du säga någon som gjort sig skyldig till två styckmord.

Polacken är förhörd och inte av intresse för utredarna.

Kriminella? Var skriver jag det? Han hatade narkomaner och kvinnor och blev våldsam när han drack. Du förstår väl att detta var en oberäknelig psykiskt sjuk person? Varför bemöter du inte Voigts kommentar kring likheterna? Och ja, det är extremt sällsynt med personer som styckmördar vid flera tillfällen, men det finns exempel, som tex Smail Tulja, som styckade sina offer och dumpade dem i svarta sopsäckar runt om i Europa och USA. Danska mordutredare misstänkte att han kunde ligga bakom ett styckmord på en japansk kvinna i Köpenhamn 1986. Det sägs att Tulja befann sig i Sverige kring tiden och kan ha träffat offret där. Det finns något fall till, så nej det är osannolikt att någon begär ett sådant brott två gånger men det har hänt tidigare.
Senast redigerad av echoesofglory 2015-01-02 kl. 10:42.
Citera
2015-01-02, 11:03
Medlem
Citat:
Kriminella? Var skriver jag det? Han hatade narkomaner och kvinnor och blev våldsam när han drack. Du förstår väl att detta var en oberäknelig psykiskt sjuk person? Varför bemöter du inte Voigts kommentar kring likheterna? Och ja, det är extremt sällsynt med personer som styckmördar vid flera tillfällen, men det finns exempel, som tex Smail Tulja, som styckade sina offer och dumpade dem i svarta sopsäckar runt om i Europa och USA. Danska mordutredare misstänkte att han kunde ligga bakom ett styckmord på en japansk kvinna i Köpenhamn 1986. Det sägs att Tulja befann sig i Sverige kring tiden och kan ha träffat offret där. Det finns något fall till, så nej det är osannolikt att någon begär ett sådant brott två gånger men det har hänt tidigare.

Jag mer om ursäkt skrev kriminella ist för narkomaner men det brukar oftast sammanfalla. Om Gerhart Voigt kommit fram till att styckaren har anatomiska kunskaper så säger jag inte emot honom, varför skulle jag kunna göra det utan kunskap? Jag menar om du vill påvisa sammanträffade med Polackens mord så måste du dra sannolika band mellan dödandet av sambon och paret. Jag ser inte den kopplingen tyvärr. Den som styckade prostituerade da costa begick högst sannolikt sitt första och sista mord med styckning.
Citera
2015-01-02, 13:12
Medlem
Citat:
Jag mer om ursäkt skrev kriminella ist för narkomaner men det brukar oftast sammanfalla. Om Gerhart Voigt kommit fram till att styckaren har anatomiska kunskaper så säger jag inte emot honom, varför skulle jag kunna göra det utan kunskap? Jag menar om du vill påvisa sammanträffade med Polackens mord så måste du dra sannolika band mellan dödandet av sambon och paret. Jag ser inte den kopplingen tyvärr. Den som styckade prostituerade da costa begick högst sannolikt sitt första och sista mord med styckning.

Det fanns sammanträffanden, i det sätt huvudet avskilts från kroppen i Wanda fallet och da Costa, Per Lindeberg tar upp detta i ett kapitel, det var sättet gm hade skurit mellan halskotorna som var mycket lika i båda fallen. Nu kanske inte SG är troligast som GM, jag tror Vinoff och hans kollegor ligger närmre sanningen. Men visst fanns det likheter med Wanda mordet, huvudet saknades i båda fallen. Gonerka kan mycket väl lärt sig av sina tidigare mord och visste att sättet en kropp styckas på kan leda till gärningsmannen. Dumpningarna av kroppen var i båda fallen mycket slarvigt gjorda, med fynd i närheten som kunde kopplas till offer och eventuellt GM.
Senast redigerad av echoesofglory 2015-01-02 kl. 13:17.
Citera
2015-01-02, 13:26
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Jag vill bestämt hävda att du är ute och cyklar nu och det direkt på fälgarna.

SG besökte mycket riktigt Malmskillnadsgatan men se det gjorde en av de andra misstänkta herrarna också och ett stort antal kvinnor som "arbetade" där kunde intyga detta vid en förevisning av bilder på kända besökare på nämnda gata.

SG hade också en mycket vag koppling till Solna men den misstänkte mannen som blev igenkänd av ett större antal kvinnor på MS-gatan hade sin arbetsplats belägen i Solna och det i dumpningszonen av alla ställen.

Det finns inga vittnesmål om att SG har varit synlig i Catrines sällskap men när det gäller den misstänkte mannen så har minst två poliser lämnat vittnesmål om att dom sett honom i sällskap med Catrine.

Catrines baneman går med stor sannolikhet att finna i hennes kundkrets men då gäller det ju också att ringa in kunderna som haft de nödvändiga kunskaperna och inte minst möjligheten att genomföra en professionellt utförd styckning.
Om det helt saknas en personkoppling mellan SG och offret så borde det väl sätta krokben för dina teorier ?
När det gäller den andre misstänkte mannen så finns det en koppling och det är omöjligt att bortse från de två polisernas märkliga observationer.

SG var väl dessutom inte dömd för något styckmord utan för grov misshandel och vållande till annans död ?
Ett relationsdrama alltså med dödlig utgång följt av en panikartad transportstyckning.

SG hade väl inte heller tillgång till någon bil sommaren 1984 om jag inte minns fel ?
Den andre misstänkte mannen hade tillgång till bil och brukade även köra på nämnda gata mellan hemmet och sin arbetsplats.
Citera
2015-01-02, 13:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det fanns sammanträffanden, i det sätt huvudet avskilts från kroppen i Wanda fallet och da Costa, Per Lindeberg tar upp detta i ett kapitel, det var sättet gm hade skurit mellan halskotorna som var mycket lika i båda fallen. Nu kanske inte SG är troligast som GM, jag tror Vinoff och hans kollegor ligger närmre sanningen. Men visst fanns det likheter med Wanda mordet, huvudet saknades i båda fallen. Gonerka kan mycket väl lärt sig av sina tidigare mord och visste att sättet en kropp styckas på kan leda till gärningsmannen. Dumpningarna av kroppen var i båda fallen mycket slarvigt gjorda, med fynd i närheten som kunde kopplas till offer och eventuellt GM.

(det fetade)
Fanns det några likheter mellan på vilket sätt AN:s huvud hade avskiljts från kroppen jämfört med huvudavtagningen på CdC ?
AN:s skalle saknades som bekant vid gravsättningen och de anhöriga hade väl noll vetskap om detta tills hela Da Costa fallet rullades upp på vid gavel ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-01-02 kl. 13:35.
Citera
2015-01-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag vill bestämt hävda att du är ute och cyklar nu och det direkt på fälgarna.

SG besökte mycket riktigt Malmskillnadsgatan men se det gjorde en av de andra misstänkta herrarna också och ett stort antal kvinnor som "arbetade" där kunde intyga detta vid en förevisning av bilder på kända besökare på nämnda gata.

SG hade också en mycket vag koppling till Solna men den misstänkte mannen som blev igenkänd av ett större antal kvinnor på MS-gatan hade sin arbetsplats belägen i Solna och det i dumpningszonen av alla ställen.

Det finns inga vittnesmål om att SG har varit synlig i Catrines sällskap men när det gäller den misstänkte mannen så har minst två poliser lämnat vittnesmål om att dom sett honom i sällskap med Catrine.

Catrines baneman går med stor sannolikhet att finna i hennes kundkrets men då gäller det ju också att ringa in kunderna som haft de nödvändiga kunskaperna och inte minst möjligheten att genomföra en professionellt utförd styckning.
Om det helt saknas en personkoppling mellan SG och offret så borde det väl sätta krokben för dina teorier ?
När det gäller den andre misstänkte mannen så finns det en koppling och det är omöjligt att bortse från de två polisernas märkliga observationer.

SG var väl dessutom inte dömd för något styckmord utan för grov misshandel och vållande till annans död ?
Ett relationsdrama alltså med dödlig utgång följt av en panikartad transportstyckning.

SG hade väl inte heller tillgång till någon bil sommaren 1984 om jag inte minns fel ?
Den andre misstänkte mannen hade tillgång till bil och brukade även köra på nämnda gata mellan hemmet och sin arbetsplats.

Den "misstänkte" mannen är avförd sedan länge. SG hade en kompis som brukade köra honom. SG kanske inte är skyldig, men i ett fall som detta behöver man undersöka alla möjligheter, även de mest osannolika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in