• 1
  • 2
2024-11-30, 21:57
Medlem
Jag tar oxynorm pga svår smärta. Jag tar det alltså av hälsoskäl. Problemet är att jag knappt märker någon effekt längre. Vad gör man åt denna vanebildning? Läkare vägra höja dosen. Kan jag få bättre effekt av denna medicin på nåt sätt?

Ett annat stort problem är att jag tycker att den smärtstillande effekten försvinner extremt snabbt!!! Detta gäller för både oxycontin och oxynorm. Vad kan jag göra för att förlänga effekten? Och förstärka den smärtstillande effekten? Jag är så frustrerad pga den svåra smärtan 😪
Citera
2024-11-30, 22:18
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Jag tar oxynorm pga svår smärta. Jag tar det alltså av hälsoskäl. Problemet är att jag knappt märker någon effekt längre. Vad gör man åt denna vanebildning? Läkare vägra höja dosen. Kan jag få bättre effekt av denna medicin på nåt sätt?

Ett annat stort problem är att jag tycker att den smärtstillande effekten försvinner extremt snabbt!!! Detta gäller för både oxycontin och oxynorm. Vad kan jag göra för att förlänga effekten? Och förstärka den smärtstillande effekten? Jag är så frustrerad pga den svåra smärtan 😪

Det går inte på nått annat sätt än att öka doseringen och på så sätt sjunka djupare o djupare ner i ett opiatmissbruk.
Citera
2024-11-30, 22:21
Medlem
Ichwills avatar
Har du provat med TENS?
Citera
2024-11-30, 22:29
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Toleransutvecklingen är väl omöjlig att undvika. Spelar ingen roll om du höjer, du kommer må bra ett kort tag och sen blir det samma sak igen, den höjda dosen kommer inte heller funka till slut.
Så det enda som händer är att ditt beroende blir ännu starkare. Din läkare har nog sett det helvetet hos flera patienter innan och det är därför du inte får höja.
Citera
2024-11-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Det går inte på nått annat sätt än att öka doseringen och på så sätt sjunka djupare o djupare ner i ett opiatmissbruk.

Jag är INTE beroende.
Citera
2024-11-30, 22:43
Medlem
Citat:

Är det snabbverkande oxynorm du använder eller oxykodone långtidsverkande?
Om du har svårkronisk smärta kan du nog få testa plåster?
Citera
2024-11-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Toleransutvecklingen är väl omöjlig att undvika. Spelar ingen roll om du höjer, du kommer må bra ett kort tag och sen blir det samma sak igen, den höjda dosen kommer inte heller funka till slut.
Så det enda som händer är att ditt beroende blir ännu starkare. Din läkare har nog sett det helvetet hos flera patienter innan och det är därför du inte får höja.

När har jag sagt att jag är beroende???? Jag är INTE beroende! Alla som tar denna medicin blir INTE missbrukande pundare!! Jag tar det av hälsoskäl! Jag har ALDRIG varit beroende!
Citera
2024-11-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Är det snabbverkande oxynorm du använder eller oxykodone långtidsverkande?
Om du har svårkronisk smärta kan du nog få testa plåster?

Ja jag har både snabb och lång verkande för svår kronisk smärta. Vad för plåster syftar du på?
Citera
2024-11-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Har du provat med TENS?

Ja. Hjälper tyvärr inte.
Citera
2024-11-30, 22:56
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
När har jag sagt att jag är beroende???? Jag är INTE beroende! Alla som tar denna medicin blir INTE missbrukande pundare!! Jag tar det av hälsoskäl! Jag har ALDRIG varit beroende!

Din kropp bryr sig inte om i vilket syfte du tar dom. Toleransutvecklingen sker oavsett, vilket ju har hänt för dig nu eftersom du säger att dom inte funkar längre. Det är så beroendet inleds.
Och jo alla blir beroende tillslut om man tar dom dagligen under lång tid. Det är därför läkarna knappt vill skriva ut.
Citera
2024-11-30, 23:11
Medlem
Citat:

hur länge satt dom i från början , och nu
Citera
2024-11-30, 23:18
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Jag är INTE beroende.

Nä men om du ökar dagsdosen för att kunna upleva de smärtstillande effecterna av oxynormen igen så kommer du förr eller senare bli fysiskt beroende, det är opiater lixom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in