Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-30, 09:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag noterar bara att hypotesen CA får oerhört svårt att klara vittnesmålen och att all form av bevisning saknas. Eftersom att du verkar tro att han är skyldig så kan du ju presentera ett händelsförlopp i den tråden, fast det får nog bli en hel del Cluedo över det. Var CA på Sveavägen runt 23.20 28 februari 1986? Tja, det måste han ju ha varit eftersom att han är den trolige mördaren. Samma gissningslek som för SE.

Jag noterar å min sida bara att hypotesen SE får oerhört svårt att klara vittnesmålen och att all form av bevisning saknas.
Citera
2024-11-30, 09:57
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vilket trams att den bilden skulle återspegla ljusförhållandena för JÅS eller för något vittne överhuvudtaget.

1. Fel vinkel

2. Fel position (avstånd)

3. Ljus från kamerablixten

4. Ingen referens till det motljus som delorimmas skyltfönster ger.

Det är ingen kamerabild vilket tydligt torde framgå. Det är en stillbild av filmat material från mordnatten.

Den ger således absolut en god insikt i de verkliga ljusförhållandena.

Positionen och "vinkeln" är sekundära i sammanhanget då de inte på ett avgörande sätt förändrar de avbildade ljusförhållandena.

Trams är däremot påståendet om det filmade skyltfönstret inte ger någon "referens" till motljuset.

Det kan även noteras att inget vittne klagar över att "motljuset" störde dem. Vad det beror på.är lätt att lista ut. Däremot påtalas grumliga föthållanden, vilket bilden speglar.
Citera
2024-11-30, 10:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
PU slängde ju ett par ögon på Contra när det begav sig, då de var öppet kritiska mot Palme mellan varven, dock var de (så klart) inte lika vidriga och grova som EAP, om än de prydde ett av sina magasin med den klassiska piltavlan. Och personligen tror jag inte på en koppling mellan Contra och mordet, knappt EAP heller, om än de och Alf Enerström är långt intressantare.

Och, att Kohuts namn dök upp en eller par ggr i magasinet (som en i sammanhanget icke betydande roll), berättar i princip noll. Det var/är inte på något vis olagligt att (exempelvis) vara en tillfällig kassör eller korrekturläsare för ett högermagasin. Och, mig veterligen är det heller ingen som misstänkt honom för brott. Det som har belysts, är tillfälligheten, att han är far till en av väktarna på Skandia mordnatten. Inget konstigt. Det är heller inget konstigt, att torgföra en tunn spekulation och tes (om än den är uppe och flyger i det blå), omkring sambandet/tillfälligheten. I MOP-sammanhang är det en ytterst oskyldig spekulation som vissa yppat, ingen har heller kastat beskyllningar på vare sig Anette eller Andras. Viktigt.

För att hålla oss till ämnet "konspirationer och alternativa teorier":

SE-utredaren PH "fick puls" på namnet Kohut.

En liten språkövning:
https://forebears.io/surnames/kohut#meaning
From Where Does The Surname Originate? meaning and history
(from the name of a male ancestor) or (from a house sign) or (from a personal characteristic) Kohut is Ukrainian for “rooster.” It is either a translation of the name Hahn, which means “rooster” in German, or a reference to the house sign of the red rooster or the golden rooster in Frankfurt, or it may be an unpleasant name conferred by the naming officials upon the bearer.
......
The last name Kohut is primarily found in Europe, where 79 percent of Kohut are found; 76 percent are found in Eastern Europe and 64 percent are found in East Slavic Europe.
........
User-submitted Reference
This surname is derived from the Slovak, kohút, which means 'rooster'.
PH hade således statistiskt rätt när han menade att Kohut var ett "öststatsnamn".

Kohut blev nästan "SEs Poltava" på grund av PH och Poltava ligger också det i Ukraina. Bör vi undersöka om SE hade någon koppling till Ukraina som var en del av sovjetunionen 1986? Ungern har också nämnt i sammanhang med AK och var också det en öststat 1986.

SE bodde mycket nära (på riktigt, inte "filternära") AKs pappa Andras Kohut i Täby och har beskrivits som redaktör på tidskriften Contra.

Kanske ingick Andras K i samma bridgegäng som SE i Täby?

SE som läste Tyska på gymnasiet var säkert väl insatt i den fiktiva "Erika Kohut" i den österrikiska författarinnan Elfride Jelineks bok "Die Klavierspielerin" frän 1983 där kvinnor med det efternamnet utmålades som skogstokiga och inte drog sig för att skada sina medmänniskor.

När den hypotetiska germanofilen GM-SE satte ihop sitt dream team hade AK på Skandia sin självskrivna plats i konspirationen?
Citera
2024-11-30, 10:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
För att hålla oss till ämnet "konspirationer och alternativa teorier":

SE-utredaren PH "fick puls" på namnet Kohut.

En liten språkövning:
https://forebears.io/surnames/kohut#meaning
From Where Does The Surname Originate? meaning and history
(from the name of a male ancestor) or (from a house sign) or (from a personal characteristic) Kohut is Ukrainian for “rooster.” It is either a translation of the name Hahn, which means “rooster” in German, or a reference to the house sign of the red rooster or the golden rooster in Frankfurt, or it may be an unpleasant name conferred by the naming officials upon the bearer.
......
The last name Kohut is primarily found in Europe, where 79 percent of Kohut are found; 76 percent are found in Eastern Europe and 64 percent are found in East Slavic Europe.
........
User-submitted Reference
This surname is derived from the Slovak, kohút, which means 'rooster'.
PH hade således statistiskt rätt när han menade att Kohut var ett "öststatsnamn".

Kohut blev nästan "SEs Poltava" på grund av PH och Poltava ligger också det i Ukraina. Bör vi undersöka om SE hade någon koppling till Ukraina som var en del av sovjetunionen 1986? Ungern har också nämnt i sammanhang med AK och var också det en öststat 1986.

SE bodde mycket nära (på riktigt, inte "filternära") AKs pappa Andras Kohut i Täby och har beskrivits som redaktör på tidskriften Contra.

Kanske ingick Andras K i samma bridgegäng som SE i Täby?

SE som läste Tyska på gymnasiet var säkert väl insatt i den fiktiva "Erika Kohut" i den österrikiska författarinnan Elfride Jelineks bok "Die Klavierspielerin" frän 1983 där kvinnor med det efternamnet utmålades som skogstokiga och inte drog sig för att skada sina medmänniskor.

När den hypotetiska germanofilen GM-SE satte ihop sitt dream team hade AK på Skandia sin självskrivna plats i konspirationen?

Ett onekligen underhållande inlägg, som så ofta. Tack.

Ja, att fader Kohut bodde några stenkast ifrån trådens huvudperson är ju känt sedan länge, och det är ju så klart kittlande, om man tar på sig rätt väst. Beroende på person, kan så klart detta framkalla både puls och viss häftig andning. Det lär mig veterligen även ha bott andra "intressanta" personer stenkast ifrån vår grafiker.

Inte omöjligt att Kohut lirade bridge och ingick i det mytomspunna sällskapet, bridge var ju som bekant poppis bland män med väktarankyntning. Mig veterligen är ingen i sällskapet identifierade för oss utomstående (förutom vapensamlaren med hustru), PU har säkert koll på ett par av de övriga.
Citera
2024-11-30, 10:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ett onekligen underhållande inlägg, som så ofta. Tack.

Ja, att fader Kohut bodde några stenkast ifrån trådens huvudperson är ju känt sedan länge, och det är ju så klart kittlande, om man tar på sig rätt väst. Beroende på person, kan så klart detta framkalla både puls och viss häftig andning. Det lär mig veterligen även ha bott andra "intressanta" personer stenkast ifrån vår grafiker.

Inte omöjligt att Kohut lirade bridge och ingick i det mytomspunna sällskapet, bridge var ju som bekant poppis bland män med väktarankyntning. Mig veterligen är ingen i sällskapet identifierade för oss utomstående (förutom vapensamlaren med hustru), PU har säkert koll på ett par av de övriga.

Som utomsittande betraktare tror jag att ME nämnde en mycket högt uppsatt marinofficer i bridgesammanhangen. Denna var minst sagt Palmekritisk. Som Marinofficer kan han förknippas med vapen och vapen kan då förknippas med SE och SE kan då förknippas med råttan som kan förknippas med repet och så vidare in absurdum (med betoning på "dum").
Citera
2024-11-30, 10:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Som utomsittande betraktare tror jag att ME nämnde en mycket högt uppsatt marinofficer i bridgesammanhangen. Denna var minst sagt Palmekritisk. Som Marinofficer kan han förknippas med vapen och vapen kan då förknippas med SE och SE kan då förknippas med råttan som kan förknippas med repet och så vidare in absurdum (med betoning på "dum").

ME nämnde väl några "viktiga" personer i förhör, dock är ju namnen maskade, och ännu inte identifierade för oss. Givetvis vore det intressant att få namnen på dessa av flera anledningar. Ska man spekulera i att SE kan ha varit inblandad på ett hörn, är det så klart ytterst intressant att få namnen, dessa kan ju självfallet leda spekulationerna till något matigare och ge bränsle åt just den teorin. Men dessa namn kan man nog se sig om i den berömda månen efter.
Citera
2024-11-30, 11:26
Medlem
Som lite kuriosa så bodde marinofficer Hans Von Hofsten i Täby.

" Hans von Hofsten var mycket aktiv i den offentliga försvarsdebatten under 80-talet och framförde en hel del obekväma åsikter i debattartiklar och på TV. Bl. a var han en av de marinofficerare som i en debattartikel i mitten av 80-talet förklarade att de saknade förtroende för regeringens sätt att hantera försvarspolitiken.

Kritiken gick bl.a ut på regeringens och Palmes agerande vid de förmodade Ryska ubåtskränkningarna."

https://wpu.nu/wiki/Hans_von_Hofsten

"Den riktiga stora bomben kommer någon vecka senare när SvD intervjuar 12
sjöofficerare som helt eller delvis ställer
upp på von Hofstens kritik. Artikeln får
nu ett eget liv genom statsministerns starka reaktion efter utrikesnämnden:
”Reportern: Är det inte oroande att
så pass många sjöofficerare inte litar
på dig?
Statsministern: Det är ju viktigare
att jag kan lita på landets officerare.
Statsministern: Ja, men de här har
betett sig omdömeslöst och osakligt.”
Uttalandet är intressant och uppseendeväckande i sig och ställer frågan på sin
spets om möjligheten för officerare att
besvara frågor som inte rör den direkta
tjänsten, och om det är möjligt för en
statstjänsteman att kritisera landets politiska ledning. Det bör noteras att kritiken
som riktades mot Olof Palme framförallt
baserades på en uppfattning att statsministern inte var tillräckligt kritisk mot
Sovjetunionen. Debatten rörde därmed
inte bara den traditionella militära kritiken om för få fartyg, utan också regeringens säkerhetspolitiska bedömning.
Statsministern hade starkt kritiserat Sovjetunionen 1983 i samband med Hårsfjärden-incidenten, men planerade trots detta
för en resa till Moskva året 1986."

Start sid 20-21 file:///C:/Users/Camping/Downloads/TiS-Nr-4-2018.pdf
Citera
2024-11-30, 11:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
ME nämnde väl några "viktiga" personer i förhör, dock är ju namnen maskade, och ännu inte identifierade för oss. Givetvis vore det intressant att få namnen på dessa av flera anledningar. Ska man spekulera i att SE kan ha varit inblandad på ett hörn, är det så klart ytterst intressant att få namnen, dessa kan ju självfallet leda spekulationerna till något matigare och ge bränsle åt just den teorin. Men dessa namn kan man nog se sig om i den berömda månen efter.

Hans von Hofsten är lättidentifierad då hans titel är omaskad i förhören. Det kan inte röra sig om någon annan "kommendörkapten" då urvalet är mycket begränsat.

Att HvH var palmekritisk framgår till och med i den palmekritiska tidningen SvD 28 feb 1986.
Citera
2024-11-30, 11:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Hans von Hofsten är lättidentifierad då hans titel är omaskad i förhören. Det kan inte röra sig om någon annan "kommendörkapten" då urvalet är mycket begränsat.

Att HvH var palmekritisk framgår till och med i den palmekritiska tidningen SvD 28 feb 1986.

Ja, det har du så klart rätt i. Det var gott om Palmekritik i dagspressen omkring mordet, främst i de blå blaskorna. Kanske med all rätt.
Citera
2024-11-30, 11:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, det har du så klart rätt i. Det var gott om Palmekritik i dagspressen omkring mordet, främst i de blå blaskorna. Kanske med all rätt.

Kritiken de framförde var säkert befogad i deras ögon. Det olyckliga var väl att OP fick personifiera allt de tyckte var fel med den rådande sammhällsordningen i Sverige som sågs som Socialdemokraternas "fel".

Efter mordet var väl Ulf (den första) Adelsohn en av de första att börja tona ned kritiken mot OP inom moderaterna?

KP var väl inte så medveten om detta när han rafsade ihop sin "hemsksnickrade" power point om SE i juni 2020?
Citera
2024-11-30, 11:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja lite "kritik" måste man väl ändå tåla?

https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet
" I borgerliga tidningar och andra publikationer frodades invektiven mot Palme – han kallades ”slyngel”, ”tragedi” och ”pajas”."
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-30 kl. 12:05.
Citera
2024-11-30, 11:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det du skriver är insiktsfullt på en nivå som nästan borde portförbjuda dig i denna tråd.

"Eftersom signalementen inte är entydiga på GM, så går det heller inte att påstå att SE hade samma signalement som denne."

Jag skriver upp på min julklappsönskelista en väggbonad med denna text att sätta upp över min säng. Då kan jag läsa texten det första jag gör när jag vaknar på morgonen och påminnas att jag ännu inte är så galen/dement att jag tror att SE mördade OP utan vapen men med sitt signalement.

Edit: Missförståndet att Kronvittne betyder "viktigt vittne" har långa anor:

SAOB skrivet 1938: https://www.saob.se/artikel/?seek=kronvittne&pz=1#U_K2877_25731
KRON-
......
-VITTNE
. (kron- 1904 osv. krono- 1889) [jfr eng. king’s evidence]
1) (i fråga om engelska förh.) till 2; eg.: av staten inkallat vittne; brottsling som mot löfte om straffrihet vittnar mot sina medbrottslingar. Björkman (1889). SvUppslB (1933).
2) [eg. bildl. anv. av 1, delvis uppkommen gm missförstånd] viktigt vittne, huvudvittne; i sht bildl. Under medeltiden .. (ha) alla landtliga arbeten .. visat en benägenhet att fästa sig vid vissa dagar. För den kan som kronvittne citeras bondepraktikan. Nilsson FolklFest. 165 (1915). SvD(A) 1931, nr 89, s. 6. —
Det är därför lämpligt att som ödmjuk besserwisser och stram språkpolis inte vara allt för ivrig att rätta andra när de faktiskt inte har (helt) fel i hur de använder ordet "kronvittne".

/Språköverpolisen

Tack! Hade jag vetat om den andra betydelsen så hade jag inte påpekat detta såklart.
("uppkommen genom missförstånd")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in