2024-11-30, 08:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, håller med, Netflix-serien tummade en del på fakta och körde med lite "garderingar" där.
Tycker det är uselt, men upplever att ni som har SE som gärningsman mest tycker att det är bra utan vidare kritiskt tänkande eller objektivitet, om jag tillåts vara rak.

Ja, väktarna ger ju sin bild av vad SE hade haft på sig, vilket också spretar. Framförallt mot vad SE sagt sig ha haft på sig. Hur skulle han våga ljuga om det? Återigen tur att han kom undan?

Taxichauffören? Då är det inte Wesslén, för det var väl en rock på mannen han körde till Häggviksrondellen?

Ja, på tunnelbanan tror jag att man hittade någon kasse med bl.a. blå täckjacka.. (minns säkert galet)
Kanske finns den kvar, kanske inte.
SE's DNA har man ju, så det är bara att testa i.s.f. (men KP sa också att han tyckte att "man gjort vad man rimligen kunde begära")

Nej precis.. och inte åka tunnelbana och taxi samtidigt... eller buss.

Plagget som Netflix sytt upp enbart för att vara en amalgamering av alla olika vittnesmål passar synnerligen illa in på hur väktarna beskriver att SE brukade vara klädd.

Inga bilder på SE i liknande Netflix-plagg är kända vad jag vet.

YN hade sparkat bakut åt en maskerad bild med SE iförd Netflix-plagget. Det borde väl även de mest inbitna och fladdriga SE-vurmarna klara av att inse?
Citera
2024-11-30, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att "förloppet" täcker SE genom enstaka observationer av en gubbkeps säger väl en hel del om den påhittade "tyngden" i vuxensagan SE som GM? Det krävs skygglappar av elefantformat om SE-hypotesen ska kunna tas på allvar.

Och det gäller givetvis alla andra tilltänkta gärningsmän. Ändå är du som besatt av den syrefattiga hypotesen SE.
Citera
2024-11-30, 08:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Går int å förklar fö en som int begrip.

Däremot vill jag ge dig (tror det var du) rätt, i lite halvt off topic:

Det gäller väktare AK:s far och "kopplingar" till tidningen Contra och WACL. Har nu gjort en hyfsat omfattande undersökning och blandat in ett par externa, insatta, källor. Hittar ingenting. Om det inte slängs fram bevis, eller senare kommer fram något - då utgår jag INTE från att AK:s far hade anknytning till dessa.

Det verkar som jag överskattat trovärdigheten hos några skribenter tidigare i ärendet. Följer man FB-tråden är det ett par (vid en första blick) hyfsat trovärdiga skribenter, som med rätt stort självförtroende fastställer "kopplingen". Det kanske starkaste "beviset" är väl Pojkpingis, som skriftligen säger att han sett namnet på väktare AK:s far, fläckvis, i tidningen Contra. Är detta sant, då är det ju en tydlig "koppling", hur lite det än har att göra med MOP.

Men, har själv inte hittat NÅGON koppling.
Edit. Kan det vara så enkelt, att det mesta härrör från en sammanblandning av AK:s far och Contras redaktör Molnár?

Nu var det längesedan (rent av år sedan), som jag självt efter förmåga grottade ordentligt i ärendet Kohut/Contras. Och som jag minns det, figurerar hans namn i ett par av tidningarna (oklart nummer/årgång). Minns jag rätt satt han väl i styrelsen eller liknande för bulletinen, eller var delvis ansvarig för någonting omkring Contra? Hur länge vet jag inte, men hans namn figurerade inte vidare omfattande. Tyvärr blev jag olyckligt av med allt mitt Palme-material för ett par år sedan pga hårddiskkrasch. Dock var det fler som än jag som noterade namnet, som borde sitta på kunskap.

Dock berättar väl detta i grunden egentligen inte så mycket? Det var inte olagligt (eller är) att på ett hörn vara involverad i Contra? Det finns många tillfälligheter omkring Palmemordet som det går att se troll i om man vill, få (om ens några) verkar ha bäring, det stannar vid just "mystiska" omständigheter. Contra var ganska illasinnade mot Palme ett antal år (givetvis beroende på vad man lägger i ordet). Vad jag vet undersökte dåtida PU blaskan, men kammade så klart noll. Men, tar man på sig rätt väst, så är det givetvis ett olustigt sammanträffande omkring Kohuts, själv låter jag bli.

Edit: Hur menar du att en sammanblandning av Géza Molnár och Andras Kohut skall ha skett? De två namnen är inte särskilt lika varandra, tvärtom. Men du kanske tillhör skaran människor som lätt blandar ihop (för dig) "exotiska" namn? Allt låter lika? Alla män från Afrika ser likadana ut, osv?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-11-30 kl. 08:38.
Citera
2024-11-30, 08:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis så. Och det jag skrev är att detta är oavsett gärningsman.
Men vi är i denna tråd nu.
Så eftersom signalementen inte är entydiga på GM, så går det heller inte att påstå att SE hade samma signalement som denne.

Kronvittne
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kronvittne

Det du skriver är insiktsfullt på en nivå som nästan borde portförbjuda dig i denna tråd.

"Eftersom signalementen inte är entydiga på GM, så går det heller inte att påstå att SE hade samma signalement som denne."

Jag skriver upp på min julklappsönskelista en väggbonad med denna text att sätta upp över min säng. Då kan jag läsa texten det första jag gör när jag vaknar på morgonen och påminnas att jag ännu inte är så galen/dement att jag tror att SE mördade OP utan vapen men med sitt signalement.

Edit: Missförståndet att Kronvittne betyder "viktigt vittne" har långa anor:

SAOB skrivet 1938: https://www.saob.se/artikel/?seek=kronvittne&pz=1#U_K2877_25731
KRON-
......
-VITTNE
. (kron- 1904 osv. krono- 1889) [jfr eng. king’s evidence]
1) (i fråga om engelska förh.) till 2; eg.: av staten inkallat vittne; brottsling som mot löfte om straffrihet vittnar mot sina medbrottslingar. Björkman (1889). SvUppslB (1933).
2) [eg. bildl. anv. av 1, delvis uppkommen gm missförstånd] viktigt vittne, huvudvittne; i sht bildl. Under medeltiden .. (ha) alla landtliga arbeten .. visat en benägenhet att fästa sig vid vissa dagar. För den kan som kronvittne citeras bondepraktikan. Nilsson FolklFest. 165 (1915). SvD(A) 1931, nr 89, s. 6. —
Det är därför lämpligt att som ödmjuk besserwisser och stram språkpolis inte vara allt för ivrig att rätta andra när de faktiskt inte har (helt) fel i hur de använder ordet "kronvittne".

/Språköverpolisen
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-30 kl. 08:31.
Citera
2024-11-30, 08:40
Medlem
"Så eftersom signalementen inte är entydiga på gm, så går det heller inte att påstå att SE hade samma signalement som denne"

Så är det. Och det gäller naturligtvis varje föreslagen gärningsman. Alltså kan alla teorier/hypoteser förpassas till papperskorgen. Även den så högt hållne CA får problem med att ha blå täckjacka och mörk rock, vara barhuvad och ha en mössa, springa långsamt och snabbt från mordplatsen och samtidigt vara CP.
Citera
2024-11-30, 09:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Så eftersom signalementen inte är entydiga på gm, så går det heller inte att påstå att SE hade samma signalement som denne"

Så är det. Och det gäller naturligtvis varje föreslagen gärningsman. Alltså kan alla teorier/hypoteser förpassas till papperskorgen. Även den så högt hållne CA får problem med att ha blå täckjacka och mörk rock, vara barhuvad och ha en mössa, springa långsamt och snabbt från mordplatsen och samtidigt vara CP.

Du skjuter bredvid ryggsömmen här.

Att signalementet inte är så starkt betyder att man måste utreda vapeninnehav, palmehat och eventuella alibin.

Där får CA "problem" av en annan art på riktigt även om KP viftade bort dessa problem 2020.

Vill man bita sig fast vid hypotesen SE som GM saknas däremot detta. Ett spretigt signalement toppat av "en ljus hakspets och en fladdrig rock" är inte mycket att bita sig fast i. Kanske man då kan finna tröst i åklagarleken "gissa sulorna" för att hålla humöret uppe?
Citera
2024-11-30, 09:07
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har länge funderat på varför inte JÅS såg mer. Han satt teoretiskt sett väldigt bra till.

Men det måste vara så att både HJ och JÅS ser GM i motljus från Dekorima.

Då uppfattas han bara som en mörk kontur ...

En mörk jacka och mörk mössa kan lika gärna vara mörkblått plagg och keps.

LJ såg GM på bara 5-10 meters håll, och slapp motljus.

Det var svårt att se, helt enkelt, och de flesta hade bara någon sekund på sig.

Att förloppet var snabbt poängterar Svensson. Dock var inte motljuset så markant, ingen av de nämnda beklagar sig över det. Följande bild ger dock en hyfsad återspegling om hur det såg ut:

https://imgur.com/a/lusf-rh-llanden-mordplatsen-1-aVoD54O

Vidare anför Svensson i efterföljande förhör att han läst om att andra sett någon form av huvudbonad, men vidhåller trots det att gärningsmannen var barhuvad.

Konturerna av en keps torde Svensson dessutom noterat då han tydligt ser alla tre stående. Finns således inget som tyder på att Svensson sett fel p.g.a. motljus eller andra orsaker.

Jeppsson däremot är inte säker på någon keps, men däremot jackan. En klar indikering är att han förvånas över att andra talar om rock vid återkomsten till mordplatsen.
Citera
2024-11-30, 09:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Går int å förklar fö en som int begrip.

Och dä ä int bar å åk för att man tycker sig ha pusslat ihop något listigt. Som tidigare var för krångligt för att alls låta sig förklaras och som när det nu förklaras inte framstår som begripligt på ett enkelt vis. I all välmening.

Citat:
Däremot vill jag ge dig (tror det var du) rätt, i lite halvt off topic:

Det gäller väktare AK:s far och "kopplingar" till tidningen Contra och WACL. Har nu gjort en hyfsat omfattande undersökning och blandat in ett par externa, insatta, källor. Hittar ingenting. Om det inte slängs fram bevis, eller senare kommer fram något - då utgår jag INTE från att AK:s far hade anknytning till dessa.

Det verkar som jag överskattat trovärdigheten hos några skribenter tidigare i ärendet. Följer man FB-tråden är det ett par (vid en första blick) hyfsat trovärdiga skribenter, som med rätt stort självförtroende fastställer "kopplingen". Det kanske starkaste "beviset" är väl Pojkpingis, som skriftligen säger att han sett namnet på väktare AK:s far, fläckvis, i tidningen Contra. Är detta sant, då är det ju en tydlig "koppling", hur lite det än har att göra med MOP.

Men, har själv inte hittat NÅGON koppling.
Edit. Kan det vara så enkelt, att det mesta härrör från en sammanblandning av AK:s far och Contras redaktör Molnár?

Av allmän nyfikenhet ögnade jag förr i tiden igenom några årgångar Contra och noterade inte Kohut någonstans. Men går ju att missa såklart. I huvudtråden nämns personen upprepat och i förbigående som kopplad till Contra, men det finns ingen hänvisning till varifrån uppgiften stammar.

Man kan fråga sig varför Contra från början skulle vara i sammanhanget intressant. Jag rekommenderar hellre EAP, där grasserade omfattande och sekteristisk Palmefixering på riktigt.
Citera
2024-11-30, 09:17
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Vän av ordning måste nog inflika:

JÅS säger mörk jacka och troligtvis en mössa. I förhör två vidhåller han jacka, som var allra högst 2/3 lång.

Hans J säger mörk jacka och troligtvis barhuvad inledningsvis. I förhör två framkommer det att han är osäker på plaggets längd eller om det t o m kan ha varit en rock. Även osäker på barhuvad eller ev. huvudbonad.

Verklighetens "vän av ordning" inflikar vad Svensson egentligen anförde i andra förhöret. Han uppgav där att han läst om att andra omtalat huvudbonad. Dock så vill han vidhålla att gärningsmannen var barhuvad trots det.

Han hade tillsammans med Johansson relativt bra läge att notera detaljer:

Oavsett, ingen av dem för fram uppgifter som ens påminner om Engström.
Citera
2024-11-30, 09:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast det är isåfall Engström som rör till det han eg vill....

Syftet är ju solklart för oss båda va ?

Du stör dig isåfall mest på att han skulle slipa till hans story lite bättre...

Det är ju som vi skrivit innan i tråden att hans lögner som GM inte är så jättebra...

Problemet är inte att GM-SE:s historier är halvdana. Utan att han ivrigt verkar vilja "bevisa" att han befann sig intill mordplatsen, att han driver kampanj mot PU:s ointresse för honom, att han berättar lite vadsomhelst i sin omgivning inklusive sådant som undergräver det som ska skydda honom osv.

Problem i steg två blir att samma person också agerar ytterst välavvägt, förekommande och beräknande.

Saken kan väl sammanfattas med att antingen så är SE (en mycket listig) GM och som samtidigt beter sig som ett lite stolligt vittne, eller så är SE ett lite stolligt vittne och som samtidigt beter sig som ett lite stolligt vittne.

Citat:
Men själva syftet med det han faktiskt vill som GM är väl solklart ?

Ska man göra det enkelt ...

23:21 så kommer en man med keps och handledsväska ut från Skandia (60m) från brottsplatsen...

23:22 så springer en man med keps och handledsväska (60m) ifrån brottsplatsen som GM..

Är inte det misstänkt att detta är samma man ?

Handen på hjärtat
Citera
2024-11-30, 09:22
Medlem
pojkpingiss avatar
PU slängde ju ett par ögon på Contra när det begav sig, då de var öppet kritiska mot Palme mellan varven, dock var de (så klart) inte lika vidriga och grova som EAP, om än de prydde ett av sina magasin med den klassiska piltavlan. Och personligen tror jag inte på en koppling mellan Contra och mordet, knappt EAP heller, om än de och Alf Enerström är långt intressantare.

Och, att Kohuts namn dök upp en eller par ggr i magasinet (som en i sammanhanget icke betydande roll), berättar i princip noll. Det var/är inte på något vis olagligt att (exempelvis) vara en tillfällig kassör eller korrekturläsare för ett högermagasin. Och, mig veterligen är det heller ingen som misstänkt honom för brott. Det som har belysts, är tillfälligheten, att han är far till en av väktarna på Skandia mordnatten. Inget konstigt. Det är heller inget konstigt, att torgföra en tunn spekulation och tes (om än den är uppe och flyger i det blå), omkring sambandet/tillfälligheten. I MOP-sammanhang är det en ytterst oskyldig spekulation som vissa yppat, ingen har heller kastat beskyllningar på vare sig Anette eller Andras. Viktigt.
Citera
2024-11-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Att förloppet var snabbt poängterar Svensson. Dock var inte motljuset så markant, ingen av de nämnda beklagar sig över det. Följande bild ger dock en hyfsad återspegling om hur det såg ut:

Vidare anför Svensson i efterföljande förhör att han läst om att andra sett någon form av huvudbonad, men vidhåller trots det att gärningsmannen var barhuvad.

Konturerna av en keps torde Svensson dessutom noterat då han tydligt ser alla tre stående. Finns således inget som tyder på att Svensson sett fel p.g.a. motljus eller andra orsaker.

Jeppsson däremot är inte säker på någon keps, men däremot jackan. En klar indikering är att han förvånas över att andra talar om rock vid återkomsten till mordplatsen.

Vilket trams att den bilden skulle återspegla ljusförhållandena för JÅS eller för något vittne överhuvudtaget.

1. Fel vinkel

2. Fel position (avstånd)

3. Ljus från kamerablixten

4. Ingen referens till det motljus som delorimmas skyltfönster ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in