2024-11-29, 22:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är YN verkligen ensam om att säga mörk rock ?

Om hon är det så blir det som du säger märkligt att endast hon säger det...

Men vi har fler...Eller hur...

Delsborn..ringer det en klocka ?

Då innebär det att det går tydligen att se fel på GMs rock eller jacka..

Annars bra försök..

Det finns ingen motsättning. GM kan ha haft mörk rock och sprungit på David Bagares Gata. Men då är han knappast Tensonmannen. Och då är han inte SE, eftersom GM-SE nästan måste vara Tensonmannen.

Alla vägar leder bort från GM-SE eftersom han är ensam om att ha just den problematiken som jag tagit upp.
Citera
2024-11-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det finns ingen motsättning. GM kan ha haft mörk rock och sprungit på David Bagares Gata. Men då är han knappast Tensonmannen. Och då är han inte SE, eftersom GM-SE nästan måste vara Tensonmannen.

Alla vägar leder bort från GM-SE eftersom han är ensam om att ha just den problematiken som jag tagit upp.

Du tog upp det såg jag...

Men menar du att om det är annan GM så kan Tensonmannen vara AB...?
Citera
2024-11-29, 23:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Jan-Åke Svensson är säker på mörk jacka och en mörkhårig gärningsman. Att han var observant visas av att han såg att det rykte till i snön. Han bekräftar även att Lisbeth Palme såg rätt, då det är exakt samma signalement. Hans Johansson uppger mörk jacka och mörk mössa. Även han bekräftar Lisbeths observation i och med att han noterade vändningen.

Jeppsson tillkommer naturligtvis till ekvationen vilket utgör de närmaste vittnena i tid och.rum.

"Den som inga byxor har..."

Har länge funderat på varför inte JÅS såg mer. Han satt teoretiskt sett väldigt bra till.

Men det måste vara så att både HJ och JÅS ser GM i motljus från Dekorima.

Då uppfattas han bara som en mörk kontur ...

En mörk jacka och mörk mössa kan lika gärna vara mörkblått plagg och keps.

LJ såg GM på bara 5-10 meters håll, och slapp motljus.

Det var svårt att se, helt enkelt, och de flesta hade bara någon sekund på sig.
Citera
2024-11-29, 23:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du tog upp det såg jag...

Men menar du att om det är annan GM så kan Tensonmannen vara AB...?

Kan vara ja. Man kan inte utesluta det även om jag personligen inte lutar åt att han är det. Granskningskommissionen menar ju som bekant att Tensonmannen ”med all sannolikhet” är Björkman.

Jag avsäger mig ytterligare diskussion om just sannolikheten att Björkman är Tensonman eftersom jag förstått att det är ett känsligt ämne för vissa. Det här handlar mer om att kartlägga olika händelseförgreningar.
Citera
2024-11-29, 23:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Granskningskommissionen menar ju som bekant att Tensonmannen ”med all sannolikhet” är Björkman.
Granskningskommissionen kanske inte var så bra på att lägga pussel.
Citera
2024-11-30, 00:21
Medlem
Citat:
Kan vara ja. Man kan inte utesluta det även om jag personligen inte lutar åt att han är det. Granskningskommissionen menar ju som bekant att Tensonmannen ”med all sannolikhet” är Björkman.

Jag avsäger mig ytterligare diskussion om just sannolikheten att Björkman är Tensonman eftersom jag förstått att det är ett känsligt ämne för vissa. Det här handlar mer om att kartlägga olika händelseförgreningar.

Men enligt så blir du inte av medTensonmannen om han inte är GM eller AB...

Anledningen till att jag säger så är att du syftar på att YN s man och Tensonmannen inte kan vara samma person !
Citera
2024-11-30, 01:36
Medlem
Citat:
Jan-Åke Svensson är säker på mörk jacka och en mörkhårig gärningsman. Att han var observant visas av att han såg att det rykte till i snön. Han bekräftar även att Lisbeth Palme såg rätt, då det är exakt samma signalement. Hans Johansson uppger mörk jacka och mörk mössa. Även han bekräftar Lisbeths observation i och med att han noterade vändningen.

Jeppsson tillkommer naturligtvis till ekvationen vilket utgör de närmaste vittnena i tid och.rum.

"Den som inga byxor har..."
Vän av ordning måste nog inflika:

JÅS säger mörk jacka och troligtvis en mössa. I förhör två vidhåller han jacka, som var allra högst 2/3 lång.

Hans J säger mörk jacka och troligtvis barhuvad inledningsvis. I förhör två framkommer det att han är osäker på plaggets längd eller om det t o m kan ha varit en rock. Även osäker på barhuvad eller ev. huvudbonad.
Citera
2024-11-30, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du menar att SE i hovrätten kan ha suttit redo att berätta en helt ny historia utifrån utstämplingstiden 23.23.59 (?). Det vill säga slänga allt han tidigare berättat överbord och placera sig långt inne i Skandiahuset när skotten faller? Jag avfärdar det som ej rimligen tänkbart.

Vad för intrikata manipulationer av sin utstämpling SE än pysslade med, så hade de inget med något alibi eller hur han placerar sig på Sveavägen att göra. Den saken kan strykas. Det är min enkla poäng.

Han ställer sig konsekvent intill mordplatsen i skottögonblicket. Svårare än så är nog inte den här saken.

Jag vill gärna förstå, men detta är alldeles för krångligt för mitt klena förstånd. Det måste gå att begripliggöra GM-SE:s förehavanden på enklare sätt.

Som sagt, SE placerar sig konsekvent intill skottögonblicket, fem sekunder därifrån. Inget försök till att lämna något alibi.

Han gör detta oavsett vad han berättar om utstämplingen. Dessa två fenomen - placering på Sveavägen och uppgivna tidsstämplar - är frikopplade från varandra. Det är kanske det du spånar på, en idé om varför GM-SE flyttar på tider frikopplat från hur han (inte) flyttar på sig själv.

Och återigen, SE berättar själv i april att han står fem sekunder från mordplatsen och tittar på sin klocka som visar 23.20 när han här skotten smälla.

Går int å förklar fö en som int begrip.

Däremot vill jag ge dig (tror det var du) rätt, i lite halvt off topic:

Det gäller väktare AK:s far och "kopplingar" till tidningen Contra och WACL. Har nu gjort en hyfsat omfattande undersökning och blandat in ett par externa, insatta, källor. Hittar ingenting. Om det inte slängs fram bevis, eller senare kommer fram något - då utgår jag INTE från att AK:s far hade anknytning till dessa.

Det verkar som jag överskattat trovärdigheten hos några skribenter tidigare i ärendet. Följer man FB-tråden är det ett par (vid en första blick) hyfsat trovärdiga skribenter, som med rätt stort självförtroende fastställer "kopplingen". Det kanske starkaste "beviset" är väl Pojkpingis, som skriftligen säger att han sett namnet på väktare AK:s far, fläckvis, i tidningen Contra. Är detta sant, då är det ju en tydlig "koppling", hur lite det än har att göra med MOP.

Men, har själv inte hittat NÅGON koppling.
Edit. Kan det vara så enkelt, att det mesta härrör från en sammanblandning av AK:s far och Contras redaktör Molnár?
Senast redigerad av Skandiahuset 2024-11-30 kl. 02:26.
Citera
2024-11-30, 07:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har inte full koll på den sk. alternativteorin, men nog ger mannen du citerar en mycket träffande beskrivning av utseendet på den man som enligt vittnen skall ha hoppat in i en blå Opel som strax efter mordet skall ha dragit iväg i hög fart norrut från Snickarbacken.

Jag är osäker om vittnet ser någon hög fart på varken Snickarbacken eller Birger Jarlsgatan. Nu utgör det ett "alibi" för SE om mördaren klev in i en bil på Snickarbacken enligt polisen, KP, Netflix och TP eftersom en bil av någon outgrundlig och kanske hemlig anledning inte gick att köra från Snickarbacken till receptionen på Sveavägen just på mordnatten.

Att den verkliga mördaren kan ha tagit upp en WT på DBG och anropat "Das Auto" för att stämma möte på Snickarbacken finns det stöd för i materialet.
Citera
2024-11-30, 07:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De vittnen som såg GM på närmast håll, under längst tid och i bäst ljusförhållanden väger tyngre.

Du får tänka på att de på mordplatsen behövde orientera sig innan de såg och förstod någonting.

Rappast av dem verkar ha varit "ungdomarna" HJ och AD.

Du verkar inte förstå hur vittnen fungerar. Precis som när det gäller läsförståelse finns det individuella skillnader i hur väl olika vittnen uppfattar situationen. Avstånd, tid och ljusförhållanden spelar in, men är bara en del i hur man bör värdera ett vittne eftersom olika personer uppfattat och missuppfattar olika mycket.

Kronittnet YN hade tydligen druckit kronvodka på mordkvällen till exempel och detta kan ha påverkat hennes observationsförmåga. Att hon var kvinna och besatt av handväskor (som alla kvinnor är) tycks ha dragit uppmärksamheten från övriga detaljer och så vidare.
Citera
2024-11-30, 07:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Artikelförfattaren är dessutom för nådig i sin kritik. De närmaste vittnena bestående av fru Palme, Jan-Åke Svensson, Hans Johansson och Lars Jeppsson är övertygade om att plagget var en mörk täckjacka. Svensson och Lisbeth är säkra på att gärningsmannen var barhuvad, emedan Johansson upplever en mörk huvudbonad.

Jeppsson blir förvånad när han återvänder till mordplatsen och hör poliser och vittnen omtala rock, något som är värt att beakta då det brukar hävdas från visst håll att han är osäker gällande ytterplagget.

Kattdyngan som uppslaget Engström utgör är synnerligen lätt att komma runt.

Erfarna och vana mordutredare som Linder, Irvell, PH, Ström och "Skogis" släppte alla SE som en rutten kall potatis och övergick till andra "heta" misstänkta, så inte ens kattskit lurade dessa erfarna herrar ned i kaninhålet.

"Kattskit" däremot trillar lätt ned i det syrefattiga kaninhålet, där perspektiven är extremt korta och ljusförhållandena är mindre idealiska. Det verkar om vi får tro "modern forskning" i denna tråd inte att komma runt.
Citera
2024-11-30, 07:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast oavsett får du inte ihop alla vittnesmål, eller hur? Ska du förlita dig på de som säger barhuvad? Är det rock eller jacka som gäller? LL är säker på CP. LJ hävdar motsatsen. Har du något förlopp som täcker allt?

Att "förloppet" täcker SE genom enstaka observationer av en gubbkeps säger väl en hel del om den påhittade "tyngden" i vuxensagan SE som GM? Det krävs skygglappar av elefantformat om SE-hypotesen ska kunna tas på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in