2024-11-28, 22:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
"Olika medfödda känslor" - utveckla gärna.

Gruppen kvinnor är troligen mer medkännande ja. Gruppen pojkar är nog "busigare" ja.

Förklara vad du menar med att "tjejbaciller och pojkbaciller är ett symptom på det också".
Du tog själv upp det tidigare. Minns du inte det? Håller du på att bli dement? Det skulle förstås kunna förklara en helt del i den här debatten.
Alltså att pojkar och flickor börjar leka med barn av sitt eget kön runt skolstarten. Är det meningsfullt att debattera med dig, om du har så dåligt minne?

Citat:
Ok, då får vi ju vara glada att vänstern inte är så stor i Sverige.
App, app, app. Du "glömde" svara på frågan. Hur stor del av könet är socialt och hur stor del är biologi som du visste något säkert om, enligt dig själv.

Citat:
Det finns feminister som har starka högeridéer, vilka de troligen inte fått från vänstern.
Frågan var, vilka idéer de har inom den feminismen som inte är vänster. "Glömde" du den frågan också?

Citat:
Du och Stig-Britt använder er av gammal forskning som forskats fram av forskare som är/var köpta av högerrörelser.
Du menar att den är felaktig för det finns nyare, ideologisk påverkad forskning som säger annat. Kan du visa att den äldre forskningen är felaktig och den forskning som passar era åsikter är korrekt och varför den är det?

Citat:
Skillnaderna är för små för att dela in människor i olika raser.
Men snälla lilla vännen, trots att du inte "minns" det, så har du faktiskt erkänt att det går tidigare.

Citat:
Vilka skillnader vill jag inte erkänna? Jag har aldrig förnekat att det finns stora biologiska skillnader mellan män och kvinnor.
När det gäller det mentala? Du har sagt att skillnaderna till största delen är sociala i förra inlägget. "Minns" du inte det, det var bara någon timme sedan. Verkar allvarligt, det här med ditt minne.

Citat:
Vill jag krossa barnen mentalt för att jag vill att de ska få leka med vad de vill?
Hittar du på saker om vad jag skulle ha sagt, kan jag väl hitta på saker om dig. Minns du inte att du påstod att jag tjatade om patriarkat och matriarkat, trots att jag inte gjort det?

Citat:
Jag har ingen aning om vad du pratar om längre, det ska jag villigt erkänna.
Trots att jag förklarade det i svaret, klarar du inte det?
Utifrån allt annat du inte vet vad man pratar om, eller som du glömmer, behöver du nog besöka en läkare.

Citat:
Jag skrev alltså om mina erfarenheter från olika dagis/förskolor. Där barnen fick leka med vad de ville. De hindrades inte från att leka med eller hur de ville.
Dina personliga åsikter om vad som hände förr, är inte intressanta, om du inte kan minnas annat, som debatterades bara för någon timma sedan. Eller hela tiden glömmer att svara på frågor, eller inte förstår enkla förklaringar Då är du nog inte tillräknelig. Inte heller kan du ses som någon som kan bedöma forskning och annat då. Så då går du nog inte att ta på allvar helt enkelt.
Senast redigerad av EnCarte 2024-11-28 kl. 22:33.
Citera
2024-11-28, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tog själv upp det tidigare. Minns du inte det? Håller du på att bli dement? Det skulle förstås kunna förklara en helt del i den här debatten.
Alltså att pojkar och flickor börjar leka med barn av sitt eget kön runt skolstarten. Är det meningsfullt att debattera med dig, om du har så dåligt minne?

App, app, app. Du "glömde" svara på frågan. Hur stor del av könet är socialt och hur stor del är biologi som du visste något säkert om, enligt dig själv.

Frågan var, vilka idéer de har inom den feminismen som inte är vänster. "Glömde" du den frågan också?

Du menar att den är felaktig för det finns nyare, ideologisk påverkad forskning som säger annat. Kan du visa att den äldre forskningen är felaktig och den forskning som passar era åsikter är korrekt och varför den är det?

Men snälla lilla vännen, trots att du inte "minns" det, så har du faktiskt erkänt att det går tidigare.

När det gäller det mentala? Du har sagt att skillnaderna till största delen är sociala i förra inlägget. "Minns" du inte det, det var bara någon timme sedan. Verkar allvarligt, det här med ditt minne.

Hittar du på saker om vad jag skulle ha sagt, kan jag väl hitta på saker om dig. Minns du inte att du påstod att jag tjatade om patriarkat och matriarkat, trots att jag inte gjort det?

Trots att jag förklarade det i svaret, klarar du inte det?
Utifrån allt annat du inte vet vad man pratar om, eller som du glömmer, behöver du nog besöka en läkare.

Dina personliga åsikter om vad som hände förr, är inte intressanta, om du inte kan minnas annat, som debatterades bara för någon timma sedan. Eller hela tiden glömmer att svara på frågor, eller inte förstår enkla förklaringar Då är du nog inte tillräknelig. Inte heller kan du ses som någon som kan bedöma forskning och annat då. Så då går du nog inte att ta på allvar helt enkelt.

Ok. Vi avslutar här.
Citera
2024-11-29, 04:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Du och Stig-Britt använder er av gammal forskning som forskats fram av forskare som är/var köpta av högerrörelser.

Haha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vissa av er lever verkligen i en egen verklighet.

Vilka skulle dessa högerrörelser vara som "köpte" forskning och forskare i det allmänna rummet för 5, 10, 15, 20 år sedan i syfte att tysta den sanning som råkar ligga i linje med samtidens genusvetenskapliga politiskt korrekta teorier? Eller du kanske glömmer att svara på den frågan nu, och sedan återkommer vi till detta och du säger att det har du minsann aldrig sagt?

Du är verkligen en riktig toka. Det är fantastiskt roligt att se hur du vänder ut och in på hela din verklighetsuppfattning för att fly den kognitiva dissonans du närmar dig när du behöver tänka kring vad du själv har sagt i tidigare inlägg - klart att du "glömmer" bort både vad du sagt och att svara på frågor då.

PS. Det är helt magiskt att se hur ett par tantsvamlare i tråden har gått från att hävda att det inte finns några IQ-skillnader mellan män och kvinnor, till att, när det presenterats forskning och ställts frågor kring olika resonemang, dessa kärringar nu helt sonika hävdar att det i praktiken inte finns några könsskillnader över huvud taget!
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-11-29 kl. 04:28.
Citera
2024-11-29, 04:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Skillnader mellan kvinnor och män vad gäller hjärnan: https://snipboard.io/7LpB9S.jpg
Skillnader gällande kognitiva testresultat: https://snipboard.io/FydjIo.jpg, https://snipboard.io/Rbd1OJ.jpg
First, measures of total brain volume, level of gray and white matter, intracranial volume, and cortical surface area all were significantly and positively associated with g, in both males and females. The effects sizes were quite similar to those reported in previous studies, such as the meta-analytical estimate of 0.24 (Pietschnig et al., 2015). The brain size-g relationship was also confirmed by the MCV, showing that those cognitive subtasks with the highest g loadings showed the strongest correlations with brain size (Woodley of Menie et al., 2016). Further, applying a median-split procedure on brain size for males and females separately clearly supported the notion that, for both sexes, bigger brains are accompanied with higher average general intelligence scores.

The GM/WM ratio and cortical thickness did not correlate significantly with g scores. Previous studies have already noted that the GM/WM ratio show inconsistent results regarding its relation with g (e.g., Burgaleta et al., 2012). A possible reason for the null finding regarding the cortical thickness-g association is that the thickness of specific brain areas, rather than an average, relate to general intelligence (Haier et al., 2005, Narr et al., 2007). This is further complicated by the fact that the cortical thickness in its relation to cognitive ability seems to depend on sex, body size, and age (Plessen, Hugdahl, Bansal, Hao, & Peterson, 2014).

Second, the present study confirmed that males have larger total brain volume, intracranial volume, and amount of gray and white matter, both before and after controlling for body size (Lüders et al., 2002, Lynn, 1994, Nyborg, 2005, Rushton and Ankney, 2009). The effect sizes were in accordance with those reported in the recent MRI study of Burgaleta et al. (2012), and have in fact been mentioned in many older studies too (Ankney, 1992, Rushton and Ankney, 1996).

Females were found to have a higher gray to white matter ratio. Previous findings on the GM/WM ratio are inconsistent with some studies reporting significant sex differences favoring females (e.g., Gur et al., 1999), whereas others did not find such a difference (e.g., Burgaleta et al., 2012).

...

Third, there was a significant sex difference in g in this sample, with an effect size of one quarter of a standard deviation. This corresponds to approximately 3.75 IQ points, which is a similar sex difference in general intelligence as reported in previous large population studies (Lynn & Irwing, 2004) and meta-analyses (e.g., Irwing and Lynn, 2005, Madison, 2016). Analyses of the cognitive subsets used to extract g showed that the sex differences were not related to extremely high scores of males on a limited number of particular tasks, but tends rather to reflect a more general pattern. Moreover, controlling for the effect of g, showed that the majority of sex differences in favor of males were no longer significant, which further supports the notion that g played an important role in causing the initial differences. The tasks that remained to display significant sex differences beyond g were the spatial orientation task, which also strongly taps spatial ability, and the Flanker tasks that measures sustained attention and inhibition (Rueda et al., 2004).

Females scored consistently higher on the two episodic memory tasks (See also Bleecker et al., 1988, Herlitz et al., 1997, Herlitz and Rehnman, 2008). The g loadings of the two episodic memory tasks were modest, however, and probably therefore did not balance the sex differences on the latent factor.

...

It is an interesting observation that in the nineteenth century the consensus was that sex differences in brain size exists, leading to a slightly higher average of males in general intelligence (e.g., Darwin, 1871). However, improved psychometric and brain imaging techniques have led to a new wave of studies and have reactivated the debate on this topic. Regarding this, the present study may contribute to this field by applying a combination of newer and more traditional methods. Overall, we agree with the conclusion of Burgaleta et al. (2012) and Escorial et al. (2015) that within subgroups or at the individual level, larger male brains do not necessarily have to be accompanied with higher general intelligence. Nevertheless, the present study also clearly indicates that, at the group level, there is a sex difference in g and that differences in brain size likely play a relevant role in this. Given that those conclusions were based on the results of one of the larger MRI studies available, it can be expected that the effect sizes provide reliable estimates of the relations and can be regarded as benchmarks in the literature in this area.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289616302975
Citera
2024-11-29, 07:42
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag svarade på EnCartes kommentar om att barn inte får lov att leka som de vill på förskola/dagis.

Jag delade då med mig av min erfarenhet.

Många gånger leker barn exakt likadant på förskola/dagis oavsett kön. Finns små skillnader på gruppnivå, men upplever att de blir större med åldern (när barnen börjar i skolan).

Det är nog en stor variation på olika förskolor hur uppstyrd leken är. Jag upplever dock att genustramsandet minskat senaste åren. Personalen orkar inte hålla på och dom märker såklart att det kvittar vad dom gör. Men i sthlm och dom största städarna förekommer det naturligtvis förskolor med knäppispersonal (och knäppisföräldrar skall sägas).
Citera
2024-11-29, 07:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ok. Vi avslutar här.

T K O
Citera
2024-11-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ok. Vi avslutar här.

A 1-2 knockout punch! Ding ding ding!
Citera
2024-11-29, 18:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Eftersom de 800 första generationerna, med stor säkerhet var patriarkala, så var det väl det naturliga.
Patriarkatet existerade inte under de 800 första generationerna, utan har utvecklats gradvis
under övergången från jägar-samlarsamhällen till jordbrukssamhällen, för 5 000 - 10 000 år sedan. Så nej, patriarkat var inget naturligt.

Jenny9 har definitivt rätt.
Citera
2024-11-29, 18:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Patriarkatet existerade inte under de 800 första generationerna, utan har utvecklats gradvis
under övergången från jägar-samlarsamhällen till jordbrukssamhällen, för 5 000 - 10 000 år sedan. Så nej, patriarkat var inget naturligt.

Jenny9 har definitivt rätt.
Vilka bevis har du för det?
Citera
2024-11-29, 19:12
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Vilka bevis har du för det?

Det finns en del teorier om att patriarkala strukturer uppstod mer i samband med att vi slutade vara nomader, och helt enkelt började äga resurser i större grad (ex. en bondgård). Jag tror man behöver definiera vad man menar med patriarkalt samhälle. Både du och jag förstår givetvis att männen på den tiden våldtog höger och vänster, och att kvinnor stod ut med det för att de behövde skydd från männen i en farlig värld. Men enligt tantsvamlande genuskärringar så är det väl ett egalitärt och jämlikt samhälle som är att föredra framför vad vi har idag. Trots att typ hela samhället byggts upp för att tillgodose kvinnors behov. Faktum är ju att hela statsapparaten är en transfereringsmaskin som flyttar resurser från män till kvinnor i generella termer. Patriarkalt och hemskt, jämfört med att bli våldtagen i en ny grotta varje kväll....
Citera
2024-11-29, 19:15
Avslutad
Svensk vit man är överlägset smartare än swedistanskor.

Ni är rent ut sagt efterblivna, och era fadäser receteras ivrigt av unga män överallt.

Men då ni har så låg iq i klass med efterblivna mena invandrare, förstår ni inte detta. Trots er sk överlägsna sociala intelligens.
Citera
2024-11-29, 19:32
Medlem
Marsnalls avatar
Denna fråga är alltid problematisk att svara på. Hur kollar man generell intelligens på ett bra sätt. Man får ju antingen kolla forskning och studier. Eller göra som de flesta här, se utifrån sitt eget perspektiv. Vilket är allt annat än objektivt. Men här kommer min iaktagelse.

Enligt mina erfarenheter så har kvinnorna i min närhet andra, kanske mer användbara intelligensformer än just iq. Jag är ingen mensamedlem, men har enligt flertal tester ett ganska högt iq och älskar den typen av problemlösning och hela min hjärna är liksom uppbyggd av logiska mönster. Jag har några mensavänner som säger att jag lätt skulle ta mig in där, men har inte riktigt fått tummen ur. Jag faller ofta platt när det kommer till argumentation, prata känslor, prata kodat i flera lager och hålla många bollar i luften med mera. På detta är generellt kvinnor mycket bättre på, men män är oftast bättre på logik, har högre iq.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in