Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Hej, jag vill ladda bilen snabbt och käka i Umeå. Tips tack.

Tesla Avion. Käka på Max eller på någon av restaurangerna i Avion. Annars finns laddare också på Ersboda.
Citera
2024-11-23, 22:25
Medlem
BAB7s avatar
Från och nu kostar det bara 39 cent per kWh på alla ARAL's snabbladdare i Tyskland.
10 euro per månad tillkommer, men kan även bokas bara för tex en månad.
För ägare av KIA Hyundais elbilar som är max tre år gamla, tillkommer ingen extra månadskostnad.
Aral's snabbladdare har nu fler laddstationer än Teslas superchargers.
Citera
2024-11-24, 10:58
Medlem
Tre stopp på vad, ett längre lunchstopp och två på run en halvtimme var?
När jag kör Stockholm-Malmö gör jag ett lunchstopp på ca 40 min och ett tankstopp på 5 min. Eller kombinerar dem till ett enda stopp. Vissa gånger har jag kört sträckan och bara stannat för att tanka. Och det är en längre resa än Åstorp-Stavsnäs.
Tycker att det du gjorde låter lite som en plåga.
Citera
2024-11-27, 21:35
Medlem
Har kört till Medelhavet fyra ggr med elbil. Går hur bra som helst. Laddning utförs när man ändå stannar för lunch, middag osv. Kör lätt 100 mil per dag. Rekordet är 139 mil.

Ni som säger nåt annat har antingen fel elbil eller så vet ni inte vad ni pratar om.
Citera
2024-11-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Tre stopp på vad, ett längre lunchstopp och två på run en halvtimme var?
När jag kör Stockholm-Malmö gör jag ett lunchstopp på ca 40 min och ett tankstopp på 5 min. Eller kombinerar dem till ett enda stopp. Vissa gånger har jag kört sträckan och bara stannat för att tanka. Och det är en längre resa än Åstorp-Stavsnäs.
Tycker att det du gjorde låter lite som en plåga.

Stockholm-Malmö klarar du med ett lunchstopp på 40 minuter. Dvs du slipper ett tankstopp om du kör elbil.
Citera
2024-11-27, 21:42
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Stockholm-Malmö klarar du med ett lunchstopp på 40 minuter. Dvs du slipper ett tankstopp om du kör elbil.

Jag tänkte köra Malmö Stockholm snart med en Polestar, jag tänkte ett ladd/mat stopp på Braehus macken nästan halva sträckan. Det är första gången. Tror du det kommer fungerar även om det blir minusgrader?
Citera
2024-11-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag tänkte köra Malmö Stockholm snart med en Polestar, jag tänkte ett ladd/mat stopp på Braehus macken nästan halva sträckan. Det är första gången. Tror du det kommer fungerar även om det blir minusgrader?

Beror väl på vilken Polestar du har...

Min bil hade klarat det. Kanske inte i 140 km/h som på sommaren men om jag håller hastigheten nere under 120 km/h så är det inga problem. Då blir förbrukningen ungefär som 140 på sommaren.
Citera
2024-11-28, 08:57
Medlem
Citat:

Det KAN gå, men då är det inte optimalt med tanke på laddhastigheten. Två lstopp borde fungera bäst.
Kolla med websiten/appen A better routeplanner, den brukar vara ganska rättvisande.

/Dick
Citera
2024-11-28, 09:10
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det KAN gå, men då är det inte optimalt med tanke på laddhastigheten. Två lstopp borde fungera bäst.
Kolla med websiten/appen A better routeplanner, den brukar vara ganska rättvisande.

/Dick

Jag misstänkte det, jag har haft några elbilar på test senaste tiden och dom drar fan så mycket mer ström än vad reklamen säger. Den här Polestar 2 som jag har skall man komma 47mil på en fulladdning. Den drar minst 2,5 kWh mil oavsett hur lugn jag kör.
Citera
2024-11-28, 09:11
Medlem
Citat:
Jag misstänkte det, jag har haft några elbilar på test senaste tiden och dom drar fan så mycket mer ström än vad reklamen säger. Den här Polestar 2 som jag har skall man komma 47mil på en fulladdning. Den drar minst 2,5 kWh mil oavsett hur lugn jag kör.

Du får tänka på att alla elbilar drar mer när det är vinter och kallt också.
Är det regnigt eller ens blött på vägbanan så drar den mer också.
Citera
2024-11-28, 09:22
Medlem
Många nya fina bilar är elbilar. Lite "premium" att köra elbil är det väl ändå, generellt sett?

Men när det är långkörning så känns det fan lyxigt att köra fossilbil.

Kollar jag däcktryck noga före jag kör? Nej
Planerar jag vägen och var jag ska stoppa? Nej
Tänker jag väldigt mycket på hastighet och anpassar den efter förbrukning? Nej
Är risken stor för långa oönskade stopp/köer på bensinstationer eller krångel med tankning? Nej

Jag ser fram mot långturen i morgon i dieselbilen.
(Men på dagliga kortturer hade jag gärna haft elbil för att slippa slita på stackars fossilbilen som inte gillar kallstarter)
Citera
2024-11-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Många nya fina bilar är elbilar. Lite "premium" att köra elbil är det väl ändå, generellt sett?

Men när det är långkörning så känns det fan lyxigt att köra fossilbil.

Kollar jag däcktryck noga före jag kör? Nej
Planerar jag vägen och var jag ska stoppa? Nej
Tänker jag väldigt mycket på hastighet och anpassar den efter förbrukning? Nej
Är risken stor för långa oönskade stopp/köer på bensinstationer eller krångel med tankning? Nej

Jag ser fram mot långturen i morgon i dieselbilen.
(Men på dagliga kortturer hade jag gärna haft elbil för att slippa slita på stackars fossilbilen som inte gillar kallstarter)

Dina poäng där beror i stort på om man har antingen en gammal eller billig skitelbil eller inte.

Däcktryck är viktigt att ha rätt på alla bilar oavsett drivlina om man inte vill slita däcken ojämnt och få sämre väghållning. Planera vägen fick man göra på äldre elbilar, på nyare bilar navigeras man till lämplig laddare efter behov, så ingen planering behövs. Sista punkten om hastighet, hör egentligen ihop med den andra. Kör man snabbare så att mer energi förbrukas så kommer navigeringen uppdateras när den räknar ut att du inte kommer nå laddaren, då skickas du till en som är närmre än planerat.

Tidsmässigt, alltså totala tiden för resan, där har det visat sig enligt Teslabjörns många tester, att det går i regel snabbare att komma fram till slutdestinationen om man kör snabbt och laddar lite oftare än att köra långsamt och ladda mindre ofta.

Vissa tror att om man bara behöver ett laddstopp så kommer totala restiden bli kortare än om man tar flera stopp, men så är det oftast inte. Detta eftersom bilen laddar som snabbast ju lägre laddning det är kvar i batteriet. Så istället för att ladda en gång på säg 10-90% så är det nästan alltid snabbare att kanske ladda 10-50% två gånger istället.

Sen kanske det är så att det passar sig bättre att ta ett längre laddstopp istället, speciellt om man ska äta lunch/middag osv och det ändå tar en betydande tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in