Citat:
Ursprungligen postat av
JAQ
Många nya fina bilar är elbilar. Lite "premium" att köra elbil är det väl ändå, generellt sett?
Men när det är långkörning så känns det fan lyxigt att köra fossilbil.
Kollar jag däcktryck noga före jag kör? Nej
Planerar jag vägen och var jag ska stoppa? Nej
Tänker jag väldigt mycket på hastighet och anpassar den efter förbrukning? Nej
Är risken stor för långa oönskade stopp/köer på bensinstationer eller krångel med tankning? Nej
Jag ser fram mot långturen i morgon i dieselbilen.
(Men på dagliga kortturer hade jag gärna haft elbil för att slippa slita på stackars fossilbilen som inte gillar kallstarter)
Dina poäng där beror i stort på om man har antingen en gammal eller billig skitelbil eller inte.
Däcktryck är viktigt att ha rätt på alla bilar oavsett drivlina om man inte vill slita däcken ojämnt och få sämre väghållning. Planera vägen fick man göra på äldre elbilar, på nyare bilar navigeras man till lämplig laddare efter behov, så ingen planering behövs. Sista punkten om hastighet, hör egentligen ihop med den andra. Kör man snabbare så att mer energi förbrukas så kommer navigeringen uppdateras när den räknar ut att du inte kommer nå laddaren, då skickas du till en som är närmre än planerat.
Tidsmässigt, alltså totala tiden för resan, där har det visat sig enligt Teslabjörns många tester, att det går i regel snabbare att komma fram till slutdestinationen om man kör snabbt och laddar lite oftare än att köra långsamt och ladda mindre ofta.
Vissa tror att om man bara behöver ett laddstopp så kommer totala restiden bli kortare än om man tar flera stopp, men så är det oftast inte. Detta eftersom bilen laddar som snabbast ju lägre laddning det är kvar i batteriet. Så istället för att ladda en gång på säg 10-90% så är det nästan alltid snabbare att kanske ladda 10-50% två gånger istället.
Sen kanske det är så att det passar sig bättre att ta ett längre laddstopp istället, speciellt om man ska äta lunch/middag osv och det ändå tar en betydande tid.