Kom att tänka på den här i samband med att jag svarade på en annan sak,
(FB) Har vi sett slutet på slutet för Tesla?, angående laddhastighet på Tesla och varför det kanske inte är så viktigt.
Senaste långresan, om man får kalla den så, så körde vi i en XC40 single engine, total ressträcka blev runt 95 mil men inte på en dag. Reste till målet ca 36 mil första dagen, ett par resor på mellan 6-18 mil och hemfärd igen.
Den laddar klart långsammare än Tesla, ca 100 kW, men vi förlorade inte en minut mot att köra en bil som laddar med dubbla eller tredubbla hastigheten eller ens mot en diesel som gått hela sträckan utan tankstopp.
Dag ett första laddstoppet efter 23 mil, Tesla SUC, käka lunch och handla bolag, gjorde att vi hade (onödiga) 96% i batteriet när vi var klara. Nästa laddstopp, destinationsladdare typ 2 timmar medans vi åt middag på målet och såg oss omkring, SOC kanske 75% när vi var färdiga.
Dag två, rundresa 18 mil ingen laddning.
Dag tre rundresa ca 6 mil, vid återkomst sattes bilen på laddning på destinationsladdare över natten till 100%.
Dag 4 hemresa, på vägen planerat stopp på museum med restaurang, kombinerat lunch/kulturstopp, destinationsladdare kanske 2 timmar, laddade för mycket eftersom vi kom hem med ca 20% SOC. Men eftersom bilen menade att vi borde ladda passade vi på trots att vi nog hade klarat det utan eller med 2 minuter på SUC.
All laddning skedde alltså på villkor som styrdes av andra faktorer än att vi behövde ladda, trots att bilen har en räckvidd på endast 40 mil i bra förhållanden.
Jag har samma erfarenhet av långsamladdande Tesla (150kW), det är få tillfällen jag tyckt laddningen gått för långsamt, oftast blir ett laddstopp 10-15 minuter, lagom för toa och handla lite snacks, för det mesta laddar jag mer än bilen anser jag ska ladda för att jag inte hinner uträtta det jag ska annars. Nån gång har jag laddat 5 minuter för att toppa upp så jag når hem, det har varit ren väntetid men det tillhör ovanligheterna.