2024-11-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag misstänkte det, jag har haft några elbilar på test senaste tiden och dom drar fan så mycket mer ström än vad reklamen säger. Den här Polestar 2 som jag har skall man komma 47mil på en fulladdning. Den drar minst 2,5 kWh mil oavsett hur lugn jag kör.

Jag snittade med min Polestar 2 på 21kwh/100km på helåret sett. Utan att egemtligen göra avkall på något kör eller komfortmässigt. Min visade som mest 480km och det kom jag, vid landsvägskörning sommartid. Men det som mördar rangen är korta körningar utan förvärmning av batteri och kupe. Långresor då batteriet fått lite temp så blir det bättre...men det är klart i snömodd och -10 så drar det mycket.

/Dick
Citera
2024-11-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dina poäng där beror i stort på om man har antingen en gammal eller billig skitelbil eller inte.

Däcktryck är viktigt att ha rätt på alla bilar oavsett drivlina om man inte vill slita däcken ojämnt och få sämre väghållning. Planera vägen fick man göra på äldre elbilar, på nyare bilar navigeras man till lämplig laddare efter behov, så ingen planering behövs. Sista punkten om hastighet, hör egentligen ihop med den andra. Kör man snabbare så att mer energi förbrukas så kommer navigeringen uppdateras när den räknar ut att du inte kommer nå laddaren, då skickas du till en som är närmre än planerat.

Tidsmässigt, alltså totala tiden för resan, där har det visat sig enligt Teslabjörns många tester, att det går i regel snabbare att komma fram till slutdestinationen om man kör snabbt och laddar lite oftare än att köra långsamt och ladda mindre ofta.

Vissa tror att om man bara behöver ett laddstopp så kommer totala restiden bli kortare än om man tar flera stopp, men så är det oftast inte. Detta eftersom bilen laddar som snabbast ju lägre laddning det är kvar i batteriet. Så istället för att ladda en gång på säg 10-90% så är det nästan alltid snabbare att kanske ladda 10-50% två gånger istället.

Sen kanske det är så att det passar sig bättre att ta ett längre laddstopp istället, speciellt om man ska äta lunch/middag osv och det ändå tar en betydande tid.

Ok, "planerar jag vägen och var jag ska stoppa" var slarvigt formulerat.
Men även med en nyare elbil blir det ju en stor (i alla fall för mig) stor begränsning.
"Låter jag bilen planera var jag ska stoppa eller är jag fri att själv bestämma över mina stopp?" var kanske en bättre formulering.

Jag har fler alternativ på matstopp när jag kör fossil, för jag slår inte samman matstoppet med energipåfyllningen. Så jag har större möjlighet till att välja något annat än den McDonalds/Max som ligger ved sidan av laddningsstationen.

Men det är möjligt att jag ser problemen. Kanske jag hade varit mer positiv om jag körde elbil som min långsdistansbil.
Citera
2024-11-28, 12:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Många nya fina bilar är elbilar. Lite "premium" att köra elbil är det väl ändå, generellt sett?

Men när det är långkörning så känns det fan lyxigt att köra fossilbil.

Kollar jag däcktryck noga före jag kör? Nej
Planerar jag vägen och var jag ska stoppa? Nej
Tänker jag väldigt mycket på hastighet och anpassar den efter förbrukning? Nej
Är risken stor för långa oönskade stopp/köer på bensinstationer eller krångel med tankning? Nej

Jag ser fram mot långturen i morgon i dieselbilen.
(Men på dagliga kortturer hade jag gärna haft elbil för att slippa slita på stackars fossilbilen som inte gillar kallstarter)
Du verkar ha fått en dålig erfarenhet med elbil, hyrt och kört elbil till Dalarna under sportlovet?
För det mesta så fungerar det som du beskrivit med elbil med.
Eller ja, jag brukar ha ett mål med resan, jag kör inte planlöst så jag planerar förstås vägen, det gör jag men det har jag gjort med alla bilar och alla långresor jag gjort de senaste 30 åren eller så. Bensin, diesel, laddhybrid och el det är för att jag inte ser nyttan att köra planlöst längre.

I övrigt så fungerar det på liknande sätt, skillnaden är väl att man stannar där man kan ladda istället för på rastplatser utan laddning. Jag kollar inte lufttrycket i däcken mer än vanligt (har iofs. däcktrycksövervakning så jag har ingen anledning), jag tänker inte på hastighet utan följer trafikrytmen, det finns nästintill inga risker för köer vid laddning. På 3 långresor har jag köat 10 minuter, men det var självvalt, hade inte behövt men valde det för att vi ändå skulle stanna på det stället och det hade ingen betydelse på sluttiden för resan.
Citera
2024-11-28, 12:05
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Jag snittade med min Polestar 2 på 21kwh/100km på helåret sett. Utan att egemtligen göra avkall på något kör eller komfortmässigt. Min visade som mest 480km och det kom jag, vid landsvägskörning sommartid. Men det som mördar rangen är korta körningar utan förvärmning av batteri och kupe. Långresor då batteriet fått lite temp så blir det bättre...men det är klart i snömodd och -10 så drar det mycket.

/Dick

Under perfekta förhållanden så är det ok. Men motorvägskörning i 110-120 i timmar med värme på och - 5 ute, det ska bli mycket intressant att se hur det kommer gå
Citera
2025-09-05, 17:11
Moderator
Kom att tänka på den här i samband med att jag svarade på en annan sak, (FB) Har vi sett slutet på slutet för Tesla?, angående laddhastighet på Tesla och varför det kanske inte är så viktigt.

Senaste långresan, om man får kalla den så, så körde vi i en XC40 single engine, total ressträcka blev runt 95 mil men inte på en dag. Reste till målet ca 36 mil första dagen, ett par resor på mellan 6-18 mil och hemfärd igen.
Den laddar klart långsammare än Tesla, ca 100 kW, men vi förlorade inte en minut mot att köra en bil som laddar med dubbla eller tredubbla hastigheten eller ens mot en diesel som gått hela sträckan utan tankstopp.
Dag ett första laddstoppet efter 23 mil, Tesla SUC, käka lunch och handla bolag, gjorde att vi hade (onödiga) 96% i batteriet när vi var klara. Nästa laddstopp, destinationsladdare typ 2 timmar medans vi åt middag på målet och såg oss omkring, SOC kanske 75% när vi var färdiga.
Dag två, rundresa 18 mil ingen laddning.
Dag tre rundresa ca 6 mil, vid återkomst sattes bilen på laddning på destinationsladdare över natten till 100%.
Dag 4 hemresa, på vägen planerat stopp på museum med restaurang, kombinerat lunch/kulturstopp, destinationsladdare kanske 2 timmar, laddade för mycket eftersom vi kom hem med ca 20% SOC. Men eftersom bilen menade att vi borde ladda passade vi på trots att vi nog hade klarat det utan eller med 2 minuter på SUC.

All laddning skedde alltså på villkor som styrdes av andra faktorer än att vi behövde ladda, trots att bilen har en räckvidd på endast 40 mil i bra förhållanden.

Jag har samma erfarenhet av långsamladdande Tesla (150kW), det är få tillfällen jag tyckt laddningen gått för långsamt, oftast blir ett laddstopp 10-15 minuter, lagom för toa och handla lite snacks, för det mesta laddar jag mer än bilen anser jag ska ladda för att jag inte hinner uträtta det jag ska annars. Nån gång har jag laddat 5 minuter för att toppa upp så jag når hem, det har varit ren väntetid men det tillhör ovanligheterna.
Citera
2025-09-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kom att tänka på den här i samband med att jag svarade på en annan sak, (FB) Har vi sett slutet på slutet för Tesla?, angående laddhastighet på Tesla och varför det kanske inte är så viktigt.

Senaste långresan, om man får kalla den så, så körde vi i en XC40 single engine, total ressträcka blev runt 95 mil men inte på en dag. Reste till målet ca 36 mil första dagen, ett par resor på mellan 6-18 mil och hemfärd igen.
Den laddar klart långsammare än Tesla, ca 100 kW, men vi förlorade inte en minut mot att köra en bil som laddar med dubbla eller tredubbla hastigheten eller ens mot en diesel som gått hela sträckan utan tankstopp.
Dag ett första laddstoppet efter 23 mil, Tesla SUC, käka lunch och handla bolag, gjorde att vi hade (onödiga) 96% i batteriet när vi var klara. Nästa laddstopp, destinationsladdare typ 2 timmar medans vi åt middag på målet och såg oss omkring, SOC kanske 75% när vi var färdiga.
Dag två, rundresa 18 mil ingen laddning.
Dag tre rundresa ca 6 mil, vid återkomst sattes bilen på laddning på destinationsladdare över natten till 100%.
Dag 4 hemresa, på vägen planerat stopp på museum med restaurang, kombinerat lunch/kulturstopp, destinationsladdare kanske 2 timmar, laddade för mycket eftersom vi kom hem med ca 20% SOC. Men eftersom bilen menade att vi borde ladda passade vi på trots att vi nog hade klarat det utan eller med 2 minuter på SUC.

All laddning skedde alltså på villkor som styrdes av andra faktorer än att vi behövde ladda, trots att bilen har en räckvidd på endast 40 mil i bra förhållanden.

Jag har samma erfarenhet av långsamladdande Tesla (150kW), det är få tillfällen jag tyckt laddningen gått för långsamt, oftast blir ett laddstopp 10-15 minuter, lagom för toa och handla lite snacks, för det mesta laddar jag mer än bilen anser jag ska ladda för att jag inte hinner uträtta det jag ska annars. Nån gång har jag laddat 5 minuter för att toppa upp så jag når hem, det har varit ren väntetid men det tillhör ovanligheterna.

Håller helt med dig. Det är något jag tänkt på i sommar också när jag kört långt. En sträcka jag körde var 2x40 mil. På ditresan körde jag en medveten omväg så det blev ca 45 mil och gjorde då ett stopp på vägen för att ladda och äta. Äta hade jag gjort oavsett.

På hemvägen ville jag också stanna och äta, men ville testa om det var möjligt att köra 40 mil på en laddning med bilen (Volvo EX30). Nåja, exakt sträcka var 386 kilometer och det körde jag utan att ladda och kom hem med 10% kvar. Hade jag kört annars så hade jag stannat för att äta på vägen, även med bensinbil, men nu var målet att testa om jag kunde köra närmare 40 mil och därför stannade jag inte.

En annan tid under semestern körde jag 2x60 mil vilket resulterade i ett laddstopp på vägen upp och ett på vägen ner. Båda stopp hade gjorts oavsett eftersom det är så långt.
Citera
2025-09-12, 11:11
Medlem
Körde 80 mil enkel väg nyligen med två laddstopp för att ha kräm kvar vid ankomst. Inget som helst problem och en timmes paus hade vi ändå tagit för att sträcka på benen, äta och kissa.
Citera
2025-09-28, 08:45
Medlem
Sun Rulers avatar
Med vår förra elbil så åkte vi fram och tillbaka till Danmark. Det var plågsamt, långa köer vid laddstationerna och den elbilen kunde bara åka ca 40 mil (under idealiska förhållanden).

Med vår nya så kommer vi ca 60 mil och den håller räckvidden förvånansvärt bra vintertid. Längsta resan vi har gjort med är 50 mil sommartid utan att ladda.

En kompis har dock bilat från Stockholm till Alicante med familjen. De hade planerat rutten utifrån Tesla Superchargers och det var aldrig några köer vid dessa. Resan gick förvånansvärt smidigt.
Citera
2025-09-29, 07:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag tänkte köra Malmö Stockholm snart med en Polestar, jag tänkte ett ladd/mat stopp på Braehus macken nästan halva sträckan. Det är första gången. Tror du det kommer fungerar även om det blir minusgrader?

Enligt ABRP blir det en ladd i Jönköping på 9m och en i Linköping på 17m.
ABRP kräver nu inloggning och det vill jag inte så jag kunde inte ändra temp eller att jag har 100% vid start.
Citera
2025-09-29, 19:36
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt ABRP blir det en ladd i Jönköping på 9m och en i Linköping på 17m.
ABRP kräver nu inloggning och det vill jag inte så jag kunde inte ändra temp eller att jag har 100% vid start.

Jag har gjort körningen, 3 laddstopp, Värnamo. Ödeshög och Nyköping, jag tyckte den sög i sig mycket ström typ 2,5Kw/h per mil. Förvisso så blåste jag på en del 120-130 knyck hela vägen. Helt ok att långköra med,, men ingen bil jag skulle köpa för pengarna som en ny kostar 😎
Citera
2025-09-29, 20:43
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Med vår förra elbil så åkte vi fram och tillbaka till Danmark. Det var plågsamt, långa köer vid laddstationerna och den elbilen kunde bara åka ca 40 mil (under idealiska förhållanden).

Med vår nya så kommer vi ca 60 mil och den håller räckvidden förvånansvärt bra vintertid. Längsta resan vi har gjort med är 50 mil sommartid utan att ladda.

En kompis har dock bilat från Stockholm till Alicante med familjen. De hade planerat rutten utifrån Tesla Superchargers och det var aldrig några köer vid dessa. Resan gick förvånansvärt smidigt.
Nyfiken vilken elbil det är som kommer 60 mil i verkliga förhållanden. Måste vara en dyr historia. VW ID7? Jag har också bekanta som bilat ned till Spanien med Tesla Model Y och de beskriver resan som bara trivsamt.
Citera
2025-09-29, 21:16
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Nyfiken vilken elbil det är som kommer 60 mil i verkliga förhållanden. Måste vara en dyr historia. VW ID7? Jag har också bekanta som bilat ned till Spanien med Tesla Model Y och de beskriver resan som bara trivsamt.

Sluta tänk i räckvidd. Så tänker man inte med vanliga ICE bilar så varför tänka så med elbilar.
Man kör på tid tills det är dags för paus.
Kört nu mestadels långkörningar i min Y. Drygt 7000mil på drygt 2år

Kör exakt likadant som tidigare ICE bil…. Kör ca 3tim och sedan laddar jag upp för ca 3tim.
Laddar nästan aldrig fullt det är hur enkelt som helst.

Aldrig någonsin behövt ens fundera på om eller när jag ska ladda bilen sköter det helt åt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in