2024-11-27, 20:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är fler kvinnor än män inom flera naturvetenskapliga områden, t ex biologi, farmaci, kemi och medicin, medan männen är fler än kvinnorna inom bl a matematik och fysik.
Försöker du väcka upp det här, när ingen annan vill tjafsa med dig.

Citat:
Det är en kombination av biologiska, kulturella och strukturella faktorer som kan bidra till att pojkar ofta får lägre betyg än vad deras prestationer i tester eller nationella prov visar. Här tar jag endast upp ett par några förklaringar:
Men eftersom man inte är intresserad av att åtgärda det problemen, så vill man att det ska fortgå. För lösningar finns. Man vet hur han fixar det. Finns forskning på det. Till och med din favoritsida på Wikipedia, säger att flickor tenderar att få bättre betyg än de förtjänar. Varför tar du inte upp det då, utan försöker med att komma med andra påståenden. Menar du att det som står där inte stämmer?

Men nationella proven visar förstås att det är så. Så varför försöker du bortförklara. Enda förklaringen är förstås att lärarna är orättvisa. Dina påstående om hur pojkar uppträder håller inte heller, för det finns betygskriterier och där står ingenting att man ska ge pojkar sämre betyg för att de är som pojkar. Man är orättvisa och straffar människor med betygen. Ett jävla sätt faktiskt. Men inget som du reagerar mot. Problemet är då lärarna helt enkelt. Det är där felet sitter.

Men nu tog du förstås upp biologi. NU är det plötsligt biologiska skillnader.

Citat:
För att minska könsskillnaderna har det föreslagits att betygssättningen ska göras mer objektiv genom mer fokusering på resultat från standardiserade prov. Samtidigt kan skolor behöva arbeta med att motverka könsstereotyper och skapa en miljö som stödjer både pojkar och flickor i att nå sin fulla potential.
Motverka könsstereotyper. Vad innebär det, att pojkar inte ska får vara pojkar och flickor inte få vara flickor. Att man ska knäcka dem ytterligare, att det ska tvingas trycka tillbaka sina egna känslor. Mer psykiska problem. Tror du att det är bra för dem och har du några belägg för det. Eller är det bara nått postmodernt mumbo jumbo som du sprider.

Men om man menar att det skulle vara bra, borde man väl kunna trycka tillbaka känslorna hos de som beter sig som motsatta könet. För är det inga problem att trycka tillbaka normala barns känslor, deras upplevelse av att vara vilka de är, är det väl inget problem att göra det på dem som anser tvärtom, eller menar du att det skulle vara skadligt för dem, men inte för normala?

Citat:
Det finns en lång rad med förklaringar till att Sveriges Pisa-resultat gått ned de senaste två decennierna.
Kurvan är nedåtgående i matte för flickor, vilket var min poäng, de har inte blivit bättre i matte. Det är pojkarna som blivit ännu sämre. Flickorna är sämre än sina mammor. En skola i förfall. Även sånt du förklarat tidigare, att lärare straffar pojkar med lägre betyg än de förtjänar, påverkar förstås också. Nu är inte dagens nyexaminerade lärare så smarta heller. Förmodligen lägre medel-IQ bland dem än medel-IQ bland eleverna i klassen de ska utbilda.

Citat:
Det är faktiskt ganska vanligt att små flickor leker med bilar. Vilka leksaker barn väljer beror mycket på deras personliga intressen, exponering och miljö. Även om traditionella könsroller ibland gör att flickor uppmuntras att leka mer med dockor och pojkar mer med bilar, finns det inget i barns biologi som begränsar dem till vissa leksaker. Visst är det en större andel pojkar än flickor som leker med bilar, men skillnaden är inte så stor som du tror.
Det här är bara trams som vanligt när du skriver. Skillnaden är väldig stor. Både när det gäller kön och tid. Det du säger är inte ens något du kan visa är sant. Det är bara påhitt.

Man försöker alltså skapa lekmiljöer, så de inte ska bete sig normalt, utan styra vad de ska leka med, för att feminister hatar könsskillnader. Vad barnen verkligen vill, ska motverkas. Jag upplever det här som ren ondska. Barnen ska inte få utvecklas naturligt utan man ska styra det, utifrån rena påhitt om kön. För det mesta är förstås lögner. Inte undra på alla diagnoser de får. Har dina barn klarat sig från det?

Citat:
Den uppfattningen, som du framför, är helt uppåt väggarna och bygger på missförstånd om vad feminismen står för. Feminismen handlar inte om att få kvinnor att se sig som eller tänka som män. Var kommer ditt påhitt ifrån? Från antifeminist-sajter?
Från dig. Du anser man ska motverka att barn leker med olika saker utifrån kön. Du påstår hela tiden att det inte är skillnader mellan pojkar och flickor, trots att du själv har barn. Du vägrar i sten att erkänna skillnader i hur pojkar och flickors hjärnor skiljer sig. Motverka könsstereotyper. Vad menar du att allt det handlar om, att erkänna skillnader mellan könen?
Det enda du syssla med är att försöka bortförklara dem, utom när det är till flickors fördel eller pojkars nackdel. Det du framför hela tiden, är att skillnaderna är så små mellan könen att de inte finns, fast verkligheten visar något helt annat.Så vad menar du att man annars ska tro. Dina åsikter är förstås ett levande bevis på att det är så. Du vill avskaffa eller bortförklara alla skillnader. Sen undrar du varför man anser att feminismen anser det. Den största motsägelse jag varit med om på länge.

Citat:
Om det är något större andel lesbiska kvinnor bland feministerna än i den totala kvinnopopulationen, då kan det bero på att de mer sällan än straighta kvinnor är i fasta förhållanden med man och barn. I varje fall var det så historiskt. Heterosexuella kvinnor var gifta och hade flera barn samt var starkt begränsade till både hem och hushåll. Lesbiska kvinnor var ofta mer fria och lediga. Lite som undersysselsatta gammelfröknar.
Nonsens. Gammelfröknar som velat ha en man, men inte fått en, finns inte med i den gruppen. De jag pratar har inga män, utan delar säng med kvinnor eller inte alls.

Citat:
Då vet jag att du har den uppfattningen att mannen är ett ideal och kvinnan är en ofullgången man. Nästan ingen nuförtiden tycker som du.
Jag anser inte det. Det är feminismen som anser det. Återigen visar du en bristande läsförståelse. Misstolkar avsiktligt och projicerar. Ska jag göra likadant vill du?
Mannen är idealet. Man kan inte definiera vad en kvinna är, däremot faktiskt vad en man är. Kan du definiera vad en kvinna är, mentalt? Hurdan är hon?

Citat:
Kan bero på att föräldrar traditionellt inte ger småbilar till sina småflickor och inte uppmuntrar dem att leka med bilar. Det är alltså föräldrarnas val av leksaker och förväntningar som till stor del influerar barnens lekpreferenser.

Jag har aldrig påstått att pojkar hoppar hage lika mycket som flickor. Bara att flickor ofta gör det på rasterna. Pojkar gillar att springa, hoppa och studsa för glatta livet, så jag finner det märkligt att de inte hoppar hage. Hopp med långt rep borde också tilltala pojkar.
Har inte med vad man traditionellt ger dem, utan vad pojkar faktiskt vill ha. De ställer sig inte framför en babydocka i affären och tittar drömmande på den, utan rusar fram till bilarna och skulle gärna ta dem ur kartongen direkt om de fick. För de är pojkar. De vill inte leka med tjejerna eller tjejlekar för de tycker de är tråkiga. De leker hellre utan dem, för de är pojkar. De vill umgås med pojkar för de tänker likadant, medan tjejer vill umgås med flickor, av samma anledning. För de är inte samma sak, som många inom feminismen i sin totala enfald påstår. För feminister tror hellre på teorier än det de kan se med sina egna ögon. Även du verkar göra det, till och med som mamma, eller så ljög du om det.

Citat:
Ja, hon lekte faktiskt mycket med sina storebröders avlagda klossar (t ex sådana med bokstäver på) och Lego, och även med deras leksaksbilar. I hennes samling av leksaker ingick också pussel, bollar, Brio-leksaker, musikinstrument, pekböcker, färgkritor, sällskapsspel, gosedjur, brädspel typ Fia med knuff, kortspel (t ex ”Finns i sjön”), Memory och mycket annat.

Alla mina barn började på dagis i ettårsåldern och gick där i sex, sju timmar per vardag. De umgicks med sina kamrater och lekte med daghemmets enorma sortiment av leksaker (indelade efter ålder). Pedagogiska, könsneutrala leksaker osv. Till och med könsspecifika leksaker som bilar och dockor fanns i sortimentet. Krigsleksaker var dock ett big no no.
Säger ingenting. Som sagt tror jag inte riktigt på det du säger. Men i feminin anda vill du då radera deras könsidentitet. Varför?
Citera
2024-11-27, 21:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det går fortfarande inte att dela in människor i underarter. Indelning efter geografiska regioner går däremot bra. Att ha underarter som Homo Sapiens Scandinavius, Homo Sapiens Balticus, Homo Sapiens Keltis osv är helt bisarrt. Du ser själv hur knasigt det blir med försök till indelning av människan i underarter. Homo Sapiens har bara en underart och det är Homo Sapiens Sapiens.
Du säger att det inte går och visade själv i det här inlägget att det går. Du kan inte tillhöra eliten bland kvinnor.

Citat:
Det är många gånger fler kvinnor än ”bara ett fåtal” som har lika god spatial förmåga som män. Denna förmåga kan flickor träna upp med hjälp av aktivitetsleksaker, pedagogiska leksaker och dataspel som utvecklar deras spatiala färdigheter.
Nej det är det inte alls. Du hittar på. Dina egna länkar har visat det. Pojkar behöver inte träna.

Citat:
Historiskt sett hade kvinnor inte tillgång till samma utbildning som män, särskilt inom naturvetenskap och teknik. De förväntades främst att fokusera på hushåll och barnuppfostran, vilket begränsade deras tid och resurser för forskning eller utveckling av innovationer. Många kvinnor fick inte äga egendom eller söka patent förrän sent i historien. I vissa fall registrerades kvinnors uppfinningar under deras mäns namn.

Många av kvinnornas innovationer är relaterade till hushållsarbete eller vård och har historiskt sett inte alltid betraktats som ”riktiga” uppfinningar. T ex förbättringar inom textilier, matlagning eller hälsovård har ofta undervärderats jämfört med maskiner och teknik.

Uppfinningar gjorda av kvinnor:
(FB) Kvinnor och patent
(FB) Kvinnor och patent
Du pratar om 1800 talet och jag pratar om andelen kvinnor idag. Jag vet mycket väl att det finns kvinnor som uppfunnit saker, men skulle jag räkna alla uppfinningar av män bara sista åren, skulle jag får sitta och rabbla i timmar.

Citat:
Andelen kvinnliga matematiker och kvinnliga ingenjörer varierar från land till land. Googla själv så får du se.
Jag vet det. Kanske är genetiskt?

Citat:
Många av feminismens grundare och viktiga teoretiker har varit heterosexuella kvinnor. Här är några exempel:

• Mary Wollstonecraft (1759–1797), en av feminismens tidigaste förgrundsfigurer, som skrev ”Till försvar för kvinnans rättigheter” (1792). Gift och två barn varav Mary Shelley (hon som skrev Frankenstein).
• Elizabeth Cady Stanton (1815–1902), en av de viktigaste kvinnorna i den tidiga amerikanska kvinnorörelsen och kampanjen för rösträtt. Gift och sju barn.
• Emmeline Pankhurst (1858–1928): Ledare för den brittiska suffragettrörelsen, som kämpade för kvinnors rösträtt. Gift och fem barn.
• Betty Friedan (1921–2006): Författaren till ”Den feminina mystiken” (1963) och en av grundarna av den moderna feministiska rörelsen i USA. Gift och tre barn.

Många tidiga feministiska rörelser drevs alltså av kvinnor som levde i heterosexuella relationer, eftersom de själva upplevde begränsningar i sina äktenskap och familjeliv som de ville förändra. Så det är inte alls få heterosexuella kvinnor bland de som skapat feminismens teorier.
Jag pratar om dagens vänsterfeminism. Jag är inte mot kvinnlig frigörelse. Däremot de som ljuger och påstår saker som inte är sanna. Som man gör idag. Rena påhitt.

Citat:
Det finns bögar som jobbar som matematiker, fysiker och elektriker också. T ex Alan Turing om du vet vem han var. Finns också flera heterosexuella modeskapare, t ex Calvin Klein och Tommy Hilfiger.

Visar att kvinnor visst kan utföra mäns jobb både under krig och i fredstider.
Undantagen är inte normen. Jag påstår att det är fler pojkflickor i manliga yrken och mer bögar inom mode. Vilket vem som helst kan se med sina egna ögon.

Citat:
Hur vet du att romare inte grät tillsammans i ett rum över en tragisk berättelse? Det är väl inte helt otänkbart att romerska kejsare bölade över favoritgladiatorns död i en blodig kamp mot ett hungrigt lejon. Har du själv varit med och bevittnat dessa högljutt snyftande romare i en cirkel? I Colosseum?
För det finns inga belägg för det. Men kvinnor som gör det, har jag själv varit vittne till.

Citat:
Nej, det är vad forskningen visar.
Dina inlägg visar även att du försökt bortförklara att män 65+ har bäst allmänbildning, när jag drog upp att du sagt det tidigare.
Citera
2024-11-27, 21:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man försöker alltså skapa lekmiljöer, så de inte ska bete sig normalt, utan styra vad de ska leka med, för att feminister hatar könsskillnader. Vad barnen verkligen vill, ska motverkas. Jag upplever det här som ren ondska. Barnen ska inte få utvecklas naturligt utan man ska styra det, utifrån rena påhitt om kön. För det mesta är förstås lögner. Inte undra på alla diagnoser de får. Har dina barn klarat sig från det?

Från dig. Du anser man ska motverka att barn leker med olika saker utifrån kön. Du påstår hela tiden att det inte är skillnader mellan pojkar och flickor, trots att du själv har barn. Du vägrar i sten att erkänna skillnader i hur pojkar och flickors hjärnor skiljer sig. Motverka könsstereotyper. Vad menar du att allt det handlar om, att erkänna skillnader mellan könen?
Det enda du syssla med är att försöka bortförklara dem, utom när det är till flickors fördel eller pojkars nackdel. Det du framför hela tiden, är att skillnaderna är så små mellan könen att de inte finns, fast verkligheten visar något helt annat.Så vad menar du att man annars ska tro. Dina åsikter är förstås ett levande bevis på att det är så. Du vill avskaffa eller bortförklara alla skillnader. Sen undrar du varför man anser att feminismen anser det. Den största motsägelse jag varit med om på länge.

Har inte med vad man traditionellt ger dem, utan vad pojkar faktiskt vill ha. De ställer sig inte framför en babydocka i affären och tittar drömmande på den, utan rusar fram till bilarna och skulle gärna ta dem ur kartongen direkt om de fick. För de är pojkar. De vill inte leka med tjejerna eller tjejlekar för de tycker de är tråkiga. De leker hellre utan dem, för de är pojkar. De vill umgås med pojkar för de tänker likadant, medan tjejer vill umgås med flickor, av samma anledning. För de är inte samma sak, som många inom feminismen i sin totala enfald påstår. För feminister tror hellre på teorier än det de kan se med sina egna ögon. Även du verkar göra det, till och med som mamma, eller så ljög du om det.

Har du någonsin befunnit dig på en förskola/dagis? Har du jobbat på förskola/dagis?

Jag jobbade extra på några olika i 20 års åldern. Barn mellan 1-2 år upp till 6 år. Alla möjliga sorters leksaker är tillgängliga - klossar, lego, böcker, pussel, målerigrejer, pysselgrejer, pärlor, lera, bollar, trehjulingar, klätterställningar, gungor, osv osv osv. Alla leker med alla, alla leker med allt. Pojkarna står inte för sig och flickorna för sig. I den åldern har barnen ingen vidare uppfattning om kön och vad de borde leka med. De leker med det de tycker är kul. Det är senare som de lär sig att de inte kan leka med motsatta könet.

Citat:
Nej det är det inte alls. Du hittar på. Dina egna länkar har visat det. Pojkar behöver inte träna.

Sånt jävla trams. Såklart behöher både män och kvinnor träna på det här och blir bättre och bättre ju mer de gör det.

Har flera tjejer på jobb som kör hjullastare och de behövde inte mer träning än killarna som gör det.
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-27 kl. 21:34.
Citera
2024-11-27, 21:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Har du någonsin befunnit dig på en förskola/dagis? Har du jobbat på nån förskola/dagis?

Jag jobbade extra på några olika i 20 års åldern. Barn mellan 1-2 år upp till 6 år. Alla möjliga sorters leksaker är tillgängliga - klossar, lego, böcker, målerigrejer, pysselgrejer, pärlor, lera, bollar, trehjulingar, klätterställningar, gungor, osv osv osv. Alla leker med alla, alla leker med allt. Pojkarna står inte för sig och flickorna för sig. I den åldern har barnen ingen vidare uppfattning om kön och vad de borde leka med. De leker med det de tycker är kul. Det är senare som de lär sig att de inte kan leka med motsatta könet.
Håller med till viss del, men pojkar väljer i högre utsträckning pojkleksaker även då. Så så enkelt är det inte. Sen har man många gemensamma lekar, där man sysslar med samma sak som man inte kan ta med. Det handlar om när de får välja själva. Men även du märker förstås att det finns könsskillnader, även bland sexåringar.

Det om hoppa hage och hopprep är när skolan börjat. Sen lär de sig inte att göra det som du bara drog ur arslet. Du har noll belägg för det, utan de väljer att göra det, oavsett om du gillar det eller inte.

Citat:
Sånt jävla trams. Såklart behöher både män och kvinnor träna på det här och blir bättre och bättre ju mer de gör det.
Har flera tjejer på jobb som kör hjullastare och behövde inte mer träning än killarna som gör det.
Köra hjullastare tillhör inte det mest avancerade. Jag har pratat om ingenjörer som konstruerar saker och vilka de är, även om jag uttryckte mig lite förenklat. Finns det pojkflickor bland dina förare?
Citera
2024-11-27, 22:04
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Håller med till viss del, men pojkar väljer i högre utsträckning pojkleksaker även då. Så så enkelt är det inte. Sen har man många gemensamma lekar, där man sysslar med samma sak som man inte kan ta med. Det handlar om när de får välja själva. Men även du märker förstås att det finns könsskillnader, även bland sexåringar.

Det om hoppa hage och hopprep är när skolan börjat. Sen lär de sig inte att göra det som du bara drog ur arslet. Du har noll belägg för det, utan de väljer att göra det, oavsett om du gillar det eller inte.

Köra hjullastare tillhör inte det mest avancerade. Jag har pratat om ingenjörer som konstruerar saker och vilka de är, även om jag uttryckte mig lite förenklat. Finns det pojkflickor bland dina förare?

De får välja själva på förskola/dagis. Finns inga större könsskillnader där.

När de börjar skolan kommer "tjejbaciller" och "killbaciller" in i bilden och helt plötsligt leker de mer uppdelat pojkar/flickor.

Du menar om det finns pojkflickor bland mina kollegor som kör hjullastare. Ja nån är, nån är inte.
Citera
2024-11-27, 22:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
De får välja själva på förskola/dagis. Finns inga större könsskillnader där.

När de börjar skolan kommer "tjejbaciller" och "killbaciller" in i bilden och helt plötsligt leker de mer uppdelat pojkar/flickor.

Du menar om det finns pojkflickor bland mina kollegor som kör hjullastare. Ja nån är, nån är inte.
Det är svårt att få er att erkänna saker. Det var förstås inga könsskillnader egentligen mellan ettåringar. Det förstår även jag. Men du säger att det inte finns några större könsskillnader. Men utifrån det, utgår jag från att de fanns och att de blev större med ålder.

Fast att de delar sig anser jag är en naturlig utveckling som kommer i den åldern och när de är friare att välja. Det är samma som när flickor får för sig att vara prinsessor i en viss ålder. Helt naturligt. Problemet som jag ser det, är när man försöker bortförklara eller ska motverka det. När vissa inte kan låta dem vara och låta dem göra som de vill, utan ska försöka forma dem efter vissa normer, precis som man beklagar att det var förr, men idag bara andra normer som kanske är mer förtryckande än förr. Att man inte låter dem utvecklas naturligt och få vara som de är, utan anser att det är fel.

Det du säger om pojkflickor, lämnar jag till lupac att fundera över.
Senast redigerad av EnCarte 2024-11-27 kl. 22:48.
Citera
2024-11-27, 23:01
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det är svårt att få er att erkänna saker. Det var förstås inga könsskillnader egentligen mellan ettåringar. Det förstår även jag. Men du säger att det inte finns några större könsskillnader. Men utifrån det, utgår jag från att de fanns och att de blev större med ålder.

Fast att de delar sig anser jag är en naturlig utveckling som kommer i den åldern och när de är friare att välja. Det är samma som när flickor får för sig att vara prinsessor i en viss ålder. Helt naturligt. Problemet som jag ser det, är när man försöker bortförklara eller ska motverka det. När vissa inte kan låta dem vara och låta dem göra som de vill, utan ska försöka forma dem efter vissa normer, precis som man beklagar att det var förr, men idag bara andra normer som kanske är mer förtryckande än förr. Att man inte låter dem utvecklas naturligt och få vara som de är, utan anser att det är fel.

Det du säger om pojkflickor, lämnar jag till lupac att fundera över.

Vad är det jag ska erkänna? Du menar att jag ska hålla med dig?

Jag jobbade extra på några olika dagis/förskolor i 20 års åldern. Barnen var mellan 1-2 år och 6 år. De fick välja helt själva vad de skulle leka med. Alla lekte med alla, alla lekte med allt.

Ja det är helt naturligt att flickor identifierar sig med tex Elsa i Frozen eller hennes syster Anna(?)

Barn blir ju präglade på/formade efter normer hela tiden under hela uppväxten.

Förr var dessa normer och könsroller mycket mycket snävare både för män och kvinnor.
Citera
2024-11-27, 23:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vad är det jag ska erkänna? Du menar att jag ska hålla med dig?

Jag jobbade extra på några olika dagis/förskolor i 20 års åldern. Barnen var mellan 1-2 år och 6 år. De fick välja helt själva vad de skulle leka med. Alla lekte med alla, alla lekte med allt.

Ja det är helt naturligt att flickor identifierar sig med tex Elsa i Frozen eller hennes syster Anna(?)

Barn blir ju formade efter normer hela tiden under hela uppväxten.

Förr var dessa normer och könsroller mycket mycket snävare både för män och kvinnor.
Snävare kanske, men mer naturliga kanske. Även om ett fåtal drabbades förr. Nu är fåtalet de som man tar extra hänsyn till och vill göra till norm för alla. Vissa har en läggning som de fritt ska få bejaka, medan majoriteten ska stöpas efter den könsoberoende normen och förnekas sina egna naturliga känslor. Att naturligt få vara kvinnlig eller manlig är fel och det försöker man motverka. Att vara trans eller bög är fint. Man kan liksom inte låta alla vara som de är. Pendeln har slagit över helt åt andra hållet och det är nog inte bättre.
Citera
2024-11-27, 23:34
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, det där med att pojkar och flickor skulle ha samma förutsättningar i världen är rena dumheterna. Vi har olika förutsättningar för olika roller. Det är så korkat att hävda något annat att det liksom inte är värt att diskutera. Hela världen utanför ett gäng psykotiska kärringar i norra Europa vet att det är sant. Det finns också studier på schimpanser som visat att hannarna intresserar sig mer för tekniska objekt och honorna för föremål som dockor m.m. Kanske lever de också i ett patriarkat.
Vilka roller pratar du om? De enda roller där flickor och pojkar har olika förutsättningar är de som är enbart biologiska. Reproduktiva könsroller som att män kan befrukta kvinnor medan kvinnor kan bli gravida, föda barn och amma. Även förutsättningarna för könsrelaterade sjukdomar är olika. Till exempel kan kvinnor inte få prostatacancer medan män inte kan drabbas av livmoderhalscancer.

I alla andra roller har individer oavsett kön olika förutsättningar.

Det har bara utförts två ynka studier på schimpanser och deras lekpreferenser. Här nedan är en studie som gjorts på rhesusapor:

Ja, där ser man! Apor precis som människor påverkas av sin miljö och tidigare erfarenheter.

Det viktiga är dock att barn får välja leksaker efter intresse och inte efter vilket kön de har mellan benen. Barn är små individer med olika intressen, fallenheter, personligheter och egenskaper. Massor av småflickor på förskolan är intresserade av att leka med både tekniska objekt och dockor samt även med könsneutrala leksaker. De leker med allt som finns tillgängligt och tycker det är spännande att genom lek utforska världen.

Citat:
Du beskriver det bra med ett krig mot skillnader. I min värld så förvärrar det bara de problem som finns, och löser inte någonting. Jag har (som du) en ansats att förstå världen väl, och det blir nästan lite gökboetkänsla ibland när man ser hur människor kämpar för att kriga mot alla slags biologiska skillnader. Som sagt, män har andra förutsättningar i världen än kvinnor och vice versa. Naturen skapade oss så.
Tagga ner, Stickan! Det är ingen som krigar mot biologiska skillnader. Det som s k biologister, rasrealister och neurosexister gärna gör är att kraftigt överdriva betydelsen av biologi och nedtona eller helst ignorera betydelsen av miljöfaktorer i sina patetiska förklaringar till bl a IQ-skillnader, såklart till vita mäns favör.
Citera
2024-11-27, 23:53
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Tramsa vidare du. Jag har vetat det hela tiden, men skrev så eftersom jag blivit attackerad för att hävda det när jag pratar om IQ-skillnader. Orkar inte bemöta resten av ditt tantsvammel. Skriv med någon annan.
Har du inget bättre argument än att kalla mitt inlägg för trams och tantsvammel? Men då vet jag att du inte klarar av att bemöta mitt inlägg. Annars hade du med lätthet kunnat peka ut de felaktigheter som du påstår att jag har gjort, punkt för punkt, och hänvisa till nyare forskning som stödjer din ståndpunkt.

Om du inte vill svara med mig så är det inget fel med det. Vi lever faktiskt i ett fritt land.
Citera
2024-11-28, 04:10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja, där ser man! Apor precis som människor påverkas av sin miljö och tidigare erfarenheter.

In summary, we have demonstrated that at 1 day old, human neonates demonstrate sexual dimorphism in both social and mechanical perception. Male infants show a stronger interest in mechanical objects, while female infants show a stronger interest in the face. The male preference cannot have simply been for a moving stimulus, as both stimuli moved. Rather, their natural motion differed, the face with biological motion, the mobile with physico-mechanical motion. Naturally, these results apply to males and females averaged over a group, and not to all individuals. At such an age, these sex differences cannot readily be attributed to postnatal experience, and are instead consistent with a biological cause, most likely neurogenetic and/or neuroendocrine in nature.
https://www.math.kth.se/matstat/gru/5b1501/F/sex.pdf

Detta förändrar givetvis ingenting för dig eftersom du är en svamlande kommuntant, men kanske någon annan kan förstå att du helt enkelt inte vet vad du pratar om.

PS. Såhär skulle en konversation mellan EnCarte och lupac kunna se ut om den fångats på film: https://youtu.be/tiJVJ5QRRUE?t=1999
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-11-28 kl. 04:15.
Citera
2024-11-28, 11:34
Medlem
Citat:
Har du någonsin befunnit dig på en förskola/dagis? Har du jobbat på förskola/dagis?

Jag jobbade extra på några olika i 20 års åldern. Barn mellan 1-2 år upp till 6 år. Alla möjliga sorters leksaker är tillgängliga - klossar, lego, böcker, pussel, målerigrejer, pysselgrejer, pärlor, lera, bollar, trehjulingar, klätterställningar, gungor, osv osv osv. Alla leker med alla, alla leker med allt. Pojkarna står inte för sig och flickorna för sig. I den åldern har barnen ingen vidare uppfattning om kön och vad de borde leka med. De leker med det de tycker är kul. Det är senare som de lär sig att de inte kan leka med motsatta könet.

Har flera tjejer på jobb som kör hjullastare och de behövde inte mer träning än killarna som gör det.

Du ljuger som vanligt. Det står bokstavligen på Skolverkets hemsida att feminism och feministiska dogmer ska prackas på de stackars små barnen i varenda situation man kan tänka sig.

Några utdrag:
Citat:
"Hur språket används kan ge uttryck för olika normer som finns i samhället, men det kan vara svårt att få syn på det hos sig själv. Därför kan du och ditt arbetslag behöva hjälpas åt för att uppmärksamma varandra på när ni använder språket på ett sätt som ger uttryck för begränsande normer. Ett sätt att göra det är att ni kommer överens om ett så kallat kodord som ni säger till varandra när ni hör att en kollega talar till ett barn på ett sätt som förstärker könsmönster. Om du till exempel hör att en kollega säger till ett barn att ”Jag lägger dina smutsiga kläder på hyllan så att mamma kan tvätta dem” och du vet att barnet lever med både en mamma och en pappa, kan du säga kodordet så att din kollega hör.

Citat:
"Ibland vill barn leka med leksaker eller vara i aktiviteter som kan uppfattas som könsstereotypa. I förskolan ska barnen få möjlighet att välja aktiviteter utifrån sina intressen, men du och dina kollegor behöver vara uppmärksamma på könsmönster som begränsar barnen i deras utveckling, val eller lärande. Det kan vara att du märker att en flicka vill leka med lera på gården men inte vågar för hon är rädd att bli smutsig eller att en pojke vill leka med dockor men inte gör det för att det är ”tjejleksaker”. Det kan också handla om att barnen alltid väljer aktiviteter som kan uppfattas som könsstereotypa, till exempel en flicka som bara vill pyssla eller en pojke som bara vill leka med bilar. Då behöver du inspirera och utmana barnen att utvidga sina perspektiv och val.

Citat:
Förskolläraren ska arbeta aktivitet med ett jämställdhetsperspektiv så att inte föreställningar om barnet utifrån barnets könstillhörighet blir styrande i de val och de erfarenheter barnet får ta del av. Samtidigt har hela arbetslaget ett ansvar att arbeta med jämställdhet. Arbetslaget ska

medvetet och aktivt arbeta med jämställdhet
inspirera och utmana barnen att bredda sina förmågor och intressen på ett sätt som går utöver könstereotypa val
säkerställa att alla barn får lika stort inflytande över och utrymme i utbildningen oavsett könstillhörighet.

Citat:
Makt, normer och delaktighet en utmaning för förskolan

Att göra barn till jämställda framtidsmedborgare är en viktig uppgift för förskolepedagoger. Arbetsprocessen genomsyras dock av maktrelationer där åldern är en avgörande faktor för vem som får bestämma och styra.

Det är liksom ingen hemlighet att dagis och förskola är en plats menad för woke-feministisk indoktrinering och hjärntvätt av barnen. Det är inget annat än ren ondska och det sjukaste av allt är staten tvingar dig till detta i Sverige då hemskolning är olagligt.

Den sista meningen som är fetad är så sjuk att man häpnar. De säger rakt ut att förskolepedagogernas uppgift är att hjärntvätta barnen att bli framtida lydiga får av deras sjuka värdegrund. Sånt här borde vara olagligt och vi behöver en höger i Sverige som med motorsåg rensar ut varenda jävla samhällsinstitution från allt det här vänster- och feministskräpet.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-28 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in